• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kan ju mycket väl vara friktion innan löpverket. Med friktion från kronan så engageras ju inte fjäderhus. Kronan går direkt mot minutrör och centrumhjul?
Ja, så då är det bara friktionen som det innebär att röra på visarna som man tar bort ur ekvationen om jag tänker rätt? Missar säkert någon detalj men tror jag är lite rätt ute iaf. Lite för bekväm för att leta upp en bild och tänka efter just nu...
 

DrKlocka

Audemars
Ja, så då är det bara friktionen som det innebär att röra på visarna som man tar bort ur ekvationen om jag tänker rätt? Missar säkert någon detalj men tror jag är lite rätt ute iaf. Lite för bekväm för att leta upp en bild och tänka efter just nu...
Ja precis, det man känner som motstånd(eller icke motstånd) är visarfriktionen, för det mesta ett minutrör på äldre ur. Det har inget med löpverkets friktion att göra. Sen påverkar tillexempel kronans packning in så den ofta gör att det känns trögt.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Hur får man kontakt med Werner på ABC? Har testat telefonnummret, som är den enda kontaktuppgiften jag hittar på internet. Utan resultat.

Är det bara knalla dit på plats som gäller?
 

GMT Andy

Omega
94F15929-40BB-4ECE-8D2B-D3ADA29B2158.jpeg
Har letat på forumet men hittar inte svaret på vilket glas som var original monterat på 5513 1967 ?
T19 dome ? Eller var det superdome ?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Har letat på forumet men hittar inte svaret på vilket glas som var original monterat på 5513 1967 ?
T19 dome ? Eller var det superdome ?
Superdome. Användes långt in på 70-talet. Kanske rent av till man gick över till safir. Dome och lägre är servicedelar.
 

GMT Andy

Omega
Tack @Per, ante mig men var osäker. Nå, jag har just hittat ett original T19 dome iallafall, som får ersätta det monterade service domet.
Ett steg i rätt riktning mot superdome:). Många superdome finns till salu på nätet men i princip alla jag har sett har varit ' AM' och det känns inte rätt,
förutom osäkerheten med passform o täthet etc.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack @Per, ante mig men var osäker. Nå, jag har just hittat ett original T19 dome iallafall, som får ersätta det monterade service domet.
Ett steg i rätt riktning mot superdome:). Många superdome finns till salu på nätet men i princip alla jag har sett har varit ' AM' och det känns inte rätt,
förutom osäkerheten med passform o täthet etc.
Att jaga originalglas känns inte så aktuellt, skulle du hitta ett äkta är risken stor att det spricker när det är monterat. Smartast är ett nytt glas man slipar till kanten på om det är brytningsfelet man är ute efter. Då har man en tät klocka också.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
99% av de som säljs som superdome är fejk och de brukar spricka väldigt snabbt. Har man turen att hitta ett korrekt så är iaf min uppfattning att de håller. Problemet är dock att nästan allt som säljs öppet är fel. Jag har i princip köpt klockor för att få glas. Så jävla svårt är det att hitta rätt.

Jag skulle rekommendera TrueDome som ett par kompisar lanserat. De gör högkvalitativa aftermarketglas som ser ut som originalen. De är också täta till skillnad från gamla glas som är 40+ år gamla.

www.truedome.com
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
99% av de som säljs som superdome är fejk och de brukar spricka väldigt snabbt. Har man turen att hitta ett korrekt så är iaf min uppfattning att de håller. Problemet är dock att nästan allt som säljs öppet är fel. Jag har i princip köpt klockor för att få glas. Så jävla svårt är det att hitta rätt.

Jag skulle rekommendera TrueDome som ett par kompisar lanserat. De gör högkvalitativa aftermarketglas som ser ut som originalen. De är också täta till skillnad från gamla glas som är 40+ år gamla.

www.truedome.com
Haha, 250 dollar.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Bättre det än att betala 500usd för ett glas som garanterat är fake. Vill man ha rätt look så är 250usd det man får betala. LAWW och andra verkstäder brukar ta kring 200usd för omslipade serviceglas som ändå är för låga och som har fel form.

Har du bättre idéer så är det bara att fylla på.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bättre det än att betala 500usd för ett glas som garanterat är fake. Vill man ha rätt look så är 250usd det man får betala. LAWW och andra verkstäder brukar ta kring 200usd för omslipade serviceglas som ändå är för låga och som har fel form.

Har du bättre idéer så är det bara att fylla på.
Fin marginal. Förstår dock att de inte säljer så många, ändå bland det värsta jag sett.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag som saknar branschkoll helt, har du några bra siffror som man kan använda som referens för vad ett arbete med att ta fram ett sånt där glas och tillverkning kan kosta?
Ingen direkt koll, men förutsätter att de gjuts. Gjutformar är inte jättebilliga, men kan du sälja en liten plastbit som kostar två kronor att tillverka för 2' räknar du hem den snabbt. Finns ju väldigt många glas i olika former på marknaden och ser man till vad de kostar i inköp förstår man att marginalerna är sjuka.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Då är det bondfångeri. Men tror vi har olika referenspunkter.
Det är en fri marknad. Bara att ta fram ett alternativ och sälja billigare om man kan/vill.

Ser det som mer bondfångeri att sälja skit för lika mycket eller mer.

De löste ett problem. Tidigare så var bästa alternativet nedsvaravde serviceglas som nästan kostade lika mycket. Jag kan tycka att dessa är värd de extra 50usd som de kostar. Det sagt så har jag gamla glas på mina klockor men då är de inte heller täta.
 

GMT Andy

Omega
Det är en fri marknad. Bara att ta fram ett alternativ och sälja billigare om man kan/vill.

Ser det som mer bondfångeri att sälja skit för lika mycket eller mer.

De löste ett problem. Tidigare så var bästa alternativet nedsvaravde serviceglas som nästan kostade lika mycket. Jag kan tycka att dessa är värd de extra 50usd som de kostar. Det sagt så har jag gamla glas på mina klockor men då är de inte heller täta.
Tack för tipset, har inte sett dem när jag letat. Och priset får man förstås tycka vad man vill om, men får nog anses som rimligt när det gäller ett välgjort AM, det finns betydligt dyrare AM varianter att köpa. Och billigare. Har inte reflekterat över att det finns uppenbara risker med att klämma dit ett svindyrt original med 40-50 år på nacken. Jag får nog tänka om här.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är en fri marknad. Bara att ta fram ett alternativ och sälja billigare om man kan/vill.

Ser det som mer bondfångeri att sälja skit för lika mycket eller mer.

De löste ett problem. Tidigare så var bästa alternativet nedsvaravde serviceglas som nästan kostade lika mycket. Jag kan tycka att dessa är värd de extra 50usd som de kostar. Det sagt så har jag gamla glas på mina klockor men då är de inte heller täta.
Tänker inte argumentera emot en fri marknad, poängterar bara att det är löjligt hög marginal. Väldigt ovanligt med denna nivå.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tänker inte argumentera emot en fri marknad, poängterar bara att det är löjligt hög marginal. Väldigt ovanligt med denna nivå.
Övriga delar kostar enormt mycket mer. 2,5% på en 100k-klocka är lite. Än mindre på dyrare klockor. Men absolut; marginalen är hög. Samtidigt så måste det bli pengar om man ska göra det för affärsmässiga skäl snarare än som hobby.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tack för tipset, har inte sett dem när jag letat. Och priset får man förstås tycka vad man vill om, men får nog anses som rimligt när det gäller ett välgjort AM, det finns betydligt dyrare AM varianter att köpa. Och billigare. Har inte reflekterat över att det finns uppenbara risker med att klämma dit ett svindyrt original med 40-50 år på nacken. Jag får nog tänka om här.
Med dessa nya glas som ser exakt likadana ut som originalet så kan man inte heller vara säker på att det är ett svindyrt NOS-glas man får. Det är ju rätt enkelt att köpa ett sånt här och sedan sälja det som original för dubbla pengen. :)

Folk som sourcat superdomes har knappast gjort det för tätheten. Man har gjort det för att originalglas har en så mycket bättre look än senare serviceglas.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Med dessa nya glas som ser exakt likadana ut som originalet så kan man inte heller vara säker på att det är ett svindyrt NOS-glas man får. Det är ju rätt enkelt att köpa ett sånt här och sedan sälja det som original för dubbla pengen. :)

Folk som sourcat superdomes har knappast gjort det för tätheten. Man har gjort det för att originalglas har en så mycket bättre look än senare serviceglas.
Köper folk NOS glas som inte ligger i sluten förpackning för stora summor? Har ingen koll på Rolex men hur ofta förvaras glas utan sin lilla påse? Talar varken ner truedome eller de som söker orginalglas. Men är det inte lång sökt att de krängs fejk nos som egentligen är truedome stup i kvarten?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Köper folk NOS glas som inte ligger i sluten förpackning för stora summor? Har ingen koll på Rolex men hur ofta förvaras glas utan sin lilla påse? Talar varken ner truedome eller de som söker orginalglas. Men är det inte lång sökt att de krängs fejk nos som egentligen är truedome stup i kvarten?
NOS-glas kom ofta i rör med flera glas i varje. Så lycka till att veta om glaset kom från Rolex eller ej när du köper det på begmarknaden. :)

5201831C-5CF8-4F4E-ADA9-D4F1CAA89FA6.jpeg


Enstaka glas kom i småpasar. Gissa om dessa påsar är enkla att återanvända om man skulle vilja. Jag har ett gäng lösa påsar så de är inte direkt ovanliga.

EF0E613E-8194-49AD-8CE6-6D55CA477065.jpeg

F60AC6F7-2497-4098-A50D-86EFF6B5BBD2.jpeg
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
NOS-glas kom ofta i rör med flera glas i varje. Så lycka till att veta om glaset kom från Rolex eller ej när du köper det på begmarknaden. :)

5201831C-5CF8-4F4E-ADA9-D4F1CAA89FA6.jpeg


Enstaka glas kom i småpasar. Gissa om dessa påsar är enkla att återanvända om man skulle vilja. Jag har ett gäng lösa påsar så de är inte direkt ovanliga.

EF0E613E-8194-49AD-8CE6-6D55CA477065.jpeg

F60AC6F7-2497-4098-A50D-86EFF6B5BBD2.jpeg
Skojigt haha. Det ska inte vara lätt att skaffa de "riktiga" grejerna när saker blir gamla men populäritet ökar haha
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Skojigt haha. Det ska inte vara lätt att skaffa de "riktiga" grejerna när saker blir gamla men populäritet ökar haha
Därav tex TrueDome är vettigt. Till skillnad mot andra aftermarketglas så har de rätt form och förvränger tavlan på rätt sätt. Innan dessa så var det rätt enkelt att känna igen AM-glas om man bara visste vad man skulle kolla på.

Med dessa på marknaden så blir det också i princip en omöjlig marknad för äkta iom det literally inte är någon skillnad mellan dem.
 

Esquared

Cartier
Finns det någon som byter plexi i egen regi här eller åker ni in till vederbörande urmakare (en sjörövare jag känner provade själv, det gör han inte om..)?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det finns på tok för klent med instruktionsfilmer på temat :/
Hur trycker man upp strypringen runt glaset utan att skava hårt på boetten?
Man kör väl oftast rakblad, det är ju under vridringen på submariners. Men har bara gjord et en gång och det var många år sedan. Problemet kan vara att man spräcker det dåliga glaset om man inte trycker på ringen rakt. Eller om glaset är lite stort.
 

Esquared

Cartier
Man kör väl oftast rakblad, det är ju under vridringen på submariners. Men har bara gjord et en gång och det var många år sedan. Problemet kan vara att man spräcker det dåliga glaset om man inte trycker på ringen rakt. Eller om glaset är lite stort.
känner till metoden du refererar till, har inte provat den själv och skulle inte gör det heller av både ovan angivet skäl men även att det lätt blir fula märken i boetten..
 
Topp