• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Npd

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hej! Vad kan det vara för ålder på denna? 50-60 tal? :)
AB98CB26-358C-4963-BC0A-07EF53CB491A.jpeg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Tänkte köpa en UV-lampa, spelar det någon roll vilken man väljer? Finns ju allt från 100kr till flera tusen.

Och vad kan jag utläsa av lysmassan med hjälp uv-lampan? Många använder ju dessa för att avgöra relumning eller inte, men funkar det?
 

to0b

Omega
2-Faktor
Någon som vet vad denna urtavlan heter? Säljaren påstår att det är en 16013, men har aldrig sett denna tavlan förut? För övrigt är skicket på länken ganska kass och plexit behöver bytas.
Men: vad heter urtavlan och är det verkligen till en 16013?
A4A7D21F-5863-4CB3-8976-59A0B31A7A57.jpeg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vid ett besök hos en kompis i somras la han upp följande klockor på bordet. En ska han göra iordning på, resten vill han sälja. Jag tror inte de är värda något, sa jag till honom. Jag tar gärna inputs som jag sen vidarebefordrar. Är det någon som höjer ögonbrynen?

FA0C88B7-FB5B-4ED2-8651-7045760E3819.jpeg
A08E19F0-4FF7-4086-8A10-9B6AB5C770BF.jpeg
234F1715-2C71-4A6A-86EF-0A38777046FE.jpeg
B2162225-4D36-4AF6-AD21-EB4B79145D92.jpeg
0C8C8829-54A8-47E3-B1EF-1F75DD014722.jpeg
0F2C6271-8F14-477E-9D5E-2C4D8FC1D7BE.jpeg
752B37C0-FE4F-4DB1-892F-EA864B34E6F8.jpeg
EFA5438D-03C1-4625-94D3-5EE0F8A102F7.jpeg
30F812B0-9A5A-4CD9-8BDB-9205E2F5FD2C.jpeg
4693F674-A02B-4FA4-9DED-F0AFD0166D34.jpeg
2F9D895F-C5F8-4870-8286-87606F1DD9E4.jpeg
 

Martin Lovasz

Audemars
Du har rätt i att det inte finns mycket av värde där (i det skicket) och är klockor man kan köpa på Tradera för kaffepengar. Lagonda Nautilus är den som är värd mest bland klockorna och om han piffar upp den lite och polerar glaset kan man nog få 400-500kr för den. Den finare av Seiko klockorna kan man nog få 200-300kr för. Timexen kan ha ett värde men jag är inte så kunnig om vilka modeller som har ett värde så du kan kolla runt lite och se om du hittar mer information. Så sälj de två för sig och de andra tillsammans för att bli av med dem.
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Någon som vet vad denna urtavlan heter? Säljaren påstår att det är en 16013, men har aldrig sett denna tavlan förut? För övrigt är skicket på länken ganska kass och plexit behöver bytas.
Men: vad heter urtavlan och är det verkligen till en 16013?
A4A7D21F-5863-4CB3-8976-59A0B31A7A57.jpeg

Jag kikade runt som hastigast på chrono24.com med sökterm (Rolex) Grey roman (dial) .
Kom upp gott och blandat men verkar vara några som liknar din, sen om det var nån med din ref, kollade jag just inte.
Så leta runt på c24 och se om dom verkar ha hört ihop från början eller om tavlan är från någon annan DJ.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Du har rätt i att det inte finns mycket av värde där (i det skicket) och är klockor man kan köpa på Tradera för kaffepengar. Lagonda Nautilus är den som är värd mest bland klockorna och om han piffar upp den lite och polerar glaset kan man nog få 400-500kr för den. Den finare av Seiko klockorna kan man nog få 200-300kr för. Timexen kan ha ett värde men jag är inte så kunnig om vilka modeller som har ett värde så du kan kolla runt lite och se om du hittar mer information. Så sälj de två för sig och de andra tillsammans för att bli av med dem.
Tack! Då var min känsla hyfsat nära verkligheten där ute.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor

URsinne

Audemars
2-Faktor

Grummel

Breitling
Hej,
Är jag bara dum eller går det inte att ändra datum på denna Tissot Seastar utan att behöva vrida fram varje dygn. Eller är det kanske något fel med verket, jag får bara ut kronan i ett läge.
IMG_20200821_115101.jpg
IMG_20200821_115003.jpg
 

pemlock

Panerai
2-Faktor

perhog

Audemars
2-Faktor
Hur gammal måste en klocka vara för att räknas som Vintage? har några från 70, 80 och 90 talet men är osäker på om dom platsar här.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Hur gammal måste en klocka vara för att räknas som Vintage? har några från 70, 80 och 90 talet men är osäker på om dom platsar här.
Det är en fråga som debatterats tidigare, men jag tror inte det finns något definitivt svar.

Inom antikvitetssvängen brukar de säga att 100 hår är gränsen för att något ska vara antikt, men det gäller väl främst möbler och liknande... så det skulle ju följa att vintage i alla fall är yngre än det. Nån vintageexpert (mest kläder och sånt) på Antikrundan menade att "vintage" inte bara är en fråga om ålder, utan även i viss mån stil. Vissa saker, och speciellt kanske i klocksvängen, kan ju ibland vara "tidlösa" och se mer eller likadana ut i årtionden, och i det fallet skulle hon hävda att det inte är vintage. Vintage ska vara inte bara gammalt utan även tidstypiskt på något sätt. För kläder kan man kanske tänka sig att vissa typer av kostymer inte är vintage även om det är från 70-talet, medan batik och utsvängda jeans är typisk 70-talsvintage. Personligen tycker jag att hon har en poäng.

Om bara tycker att det är en fråga om ålder så blir ju vintage bara en synonym för "gammalt", vilket verkar lite poänglöst.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Det är en fråga som debatterats tidigare, men jag tror inte det finns något definitivt svar.

Inom antikvitetssvängen brukar de säga att 100 hår är gränsen för att något ska vara antikt, men det gäller väl främst möbler och liknande... så det skulle ju följa att vintage i alla fall är yngre än det. Nån vintageexpert (mest kläder och sånt) på Antikrundan menade att "vintage" inte bara är en fråga om ålder, utan även i viss mån stil. Vissa saker, och speciellt kanske i klocksvängen, kan ju ibland vara "tidlösa" och se mer eller likadana ut i årtionden, och i det fallet skulle hon hävda att det inte är vintage. Vintage ska vara inte bara gammalt utan även tidstypiskt på något sätt. För kläder kan man kanske tänka sig att vissa typer av kostymer inte är vintage även om det är från 70-talet, medan batik och utsvängda jeans är typisk 70-talsvintage. Personligen tycker jag att hon har en poäng.

Om bara tycker att det är en fråga om ålder så blir ju vintage bara en synonym för "gammalt", vilket verkar lite poänglöst.


Tack för svaret. Då blir det knepigare att avgöra om man har en vintage klocka liggande i lådorna :)
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Tack för svaret. Då blir det knepigare att avgöra om man har en vintage klocka liggande i lådorna :)
Ja, men ingen internationell eller statlig myndighet har bestämt vad definitionen är tyvärr. ;)

(Jag misstänker förresten att svaret man får om man frågar någon kan bero lite på hur gammal personen är. Själv är jag så gammal att jag har svårt att betrakta 70-tal som vintage... medan andra tycks anse att 90-tal är vintage, vilket jag absolut inte kan acceptera. :oldman:)
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Ja, men ingen internationell eller statlig myndighet har bestämt vad definitionen är tyvärr. ;)

(Jag misstänker förresten att svaret man får om man frågar någon kan bero lite på hur gammal personen är. Själv är jag så gammal att jag har svårt att betrakta 70-tal som vintage... medan andra tycks anse att 90-tal är vintage, vilket jag absolut inte kan acceptera. :oldman:)

Håller med dig fullständigt, 90 tal är inte gammalt det var ju igår men ändå räknar tex trafikverket bilar från början av 90 talet som veteraner. Om jag förstått dig rätt så bör det vara minst 40 år gamla klockor och kanske ha en för tiden typisk stil.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Håller med dig fullständigt, 90 tal är inte gammalt det var ju igår men ändå räknar tex trafikverket bilar från början av 90 talet som veteraner. Om jag förstått dig rätt så bör det vara minst 40 år gamla klockor och kanske ha en för tiden typisk stil.
Det är bara min åsikt. Inte nödvändigtvis något andra håller med om, eller vad som i praktiken behandlas här. Jag tror du gör det mer komplicerat än det behöver vara. :)
 
Topp