I brist på annat skulle jag dra till med Bauhaus, men finns säkert någon mer korrekt benämning
Det stämmer, typiska bauhaussiffror. Junghans använder dessa på sina nuvarande ur t ex.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
I brist på annat skulle jag dra till med Bauhaus, men finns säkert någon mer korrekt benämning
Kanske är det lättare att fråga Nomos än Eterna om typsnittet, eller kanske en grafiker?Halloj! Min fråga lyder: finns det något namn för sådana här siffror? Tycker om looken och vill gärna veta mer. Tack på förhand!
Man kan inte utgå från det men det kan vara så.Vintage Rolex - kan man utgå ifrån att klocka och länk har samma tillverkningsår? Har för mig att jag läst att länken kan vara tillverkad både tidigare och senare än klockan, men kan minnas fel.
Kolla med klockmaster globen om du finns nära. De är inte Breitling-AD längre tror jag men de har servat bretitling länge så de har nog delarna.Tjo där ute i natten. Jag har en Breitling 810 som ska servas men saknar ställaxel krona. Är delar till Breitling fritt att köpa för urmakare eller är det speciella konton som bara kan?
Har denna grymma, badbara och mycket ovanliga Monvis Seamagnum 400 scotchlight, som kan smita in under 5k, om du är snabb och smidig? Det är nog mitt bästa tipsHej på er,
Tips på fina vintage - dykare i prisklass 1-5k?
Kolla med Fredmans ur, den enda AD i Sverige för GP, https://www.fredmansur.se/sv/manufacturer/girard-perregaux/Kjære klokkevenner. Er det noen som vet om en urmaker i Sverige med tilgang
på Girard Perregaux original deler?
Vi får vänta till @ConElPueblo kommer med att höra vad han säger.
Jag skulle säga att det inte är originalkronan till den klockan.
De enda dogleg jag hört talas om som har en krona med från början någon typ av mynträffling som kunde påminna om denna är att det påståtts någonstans att det skulle ha levererats en sen batch till japan av de sista som gjordes av dem med nån krona av liknande slag. Din är från 63 så det stämmer inte in på den. Om det stämmer öht lr är skrönor vet jag inte. Kanske kan nån monterat den vid service eventuellt men knappast från början 1963.
Möjligen kanske förekommer de tidigare av de som kallas för "scallop-typ" även på dogleg men den ser helt annorlunda ut isf, men har inte sett det bekräftats på nåt sätt. Men så kan det vara ändå fast jag inte känner till det.
Tack för era svar. Uppskattas verkligen.
Snyggt fynd som vanligt! Ser ju onekligen ut att påminna om en Rolex-box! Ser lik ut den jag har för min från tidigt 80-tal. Men borde ju finnas mer märkningar. Kanske en homage-box Snygg i vart fall!Halloj! Har någon en susning om vad det är för box jag hittat? Jag bara antog att den var för en klocka med tanke på att den är gjord i Schweiz bör nämnas. Fin box oavsett så jag är nöjd men hade varit kul om någon hade mer detaljer. Tack på förhand!
Gissar på fukt som fått delar av trycket att släppa och sedan fastnat snett. Inte första gången jag sett liknande.Vad kan ha hänt med trycket? Förmodligen en riktigt kass renovering men längesen jag såg något så här slarvigt
Fultvätt?Gissar på fukt som fått delar av trycket att släppa och sedan fastnat snett. Inte första gången jag sett liknande.
Vet inte, men låter kanske rimligt att det skett vid tvätt?Fultvätt?
Eller någon som varit rejält lullig med pensel i handVet inte, men låter kanske rimligt att det skett vid tvätt?
Nja, den tror jag faktiskt inte på. Raka fina bokstäver och streck men på fel plats.Eller någon som varit rejält lullig med pensel i hand
Tror inte jag heller, bara lite skojfrisk så här en onsdagseftermidda.Nja, den tror jag faktiskt inte på. Raka fina bokstäver och streck men på fel plats.
Fanns det inte en tråd där folk gjorde reklam för sin instagram-konton? Eller har jag drömt det? (Skaffade ett konto själv och letar efter kul människor att följa).
Nu vet jag att detta kanske är en svår fråga att svara på via en bild men testar.
Fick ärva en sån här av morfar
Klockan börjar ticka när man dragit ut kronan för att ställa in tiden och lägger lite lätt tryck på kronan samtidigt, men fortsätter inte när man tryckt tillbaka kronan.
:edit: Kronan känns lite lös överlag.
Känns då som att det har nåt med stammen (är det så den kallas?) eller nåt efter den i urverket att göra.
Kan det vara en enkel fix? (förmodligen svårt att svara på)