• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Scipio

Patek
2-Faktor
Halloj! Min fråga lyder: finns det något namn för sådana här siffror? Tycker om looken och vill gärna veta mer. Tack på förhand! 😄
3504CB8C-9241-4B2A-945A-5AEADC06D6C6.jpeg
Kanske är det lättare att fråga Nomos än Eterna om typsnittet, eller kanske en grafiker?

 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Vintage Rolex - kan man utgå ifrån att klocka och länk har samma tillverkningsår? Har för mig att jag läst att länken kan vara tillverkad både tidigare och senare än klockan, men kan minnas fel.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Vem är AP expert på forumet och kan berätta skillnaden på cal 2003 och 2001? 2003 var ju det verket dom lyckades få tunnare än fp21 till slut. 2001 känns inte som en ultrathin men ändå ser jag betydligt färre av dom.
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Tjo där ute i natten. Jag har en Breitling 810 som ska servas men saknar ställaxel krona. Är delar till Breitling fritt att köpa för urmakare eller är det speciella konton som bara kan?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tjo där ute i natten. Jag har en Breitling 810 som ska servas men saknar ställaxel krona. Är delar till Breitling fritt att köpa för urmakare eller är det speciella konton som bara kan?
Kolla med klockmaster globen om du finns nära. De är inte Breitling-AD längre tror jag men de har servat bretitling länge så de har nog delarna.
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Har köpt mig in Omega Constellation från 63, referens 14902 62 och har försökt att komma underfund med vad det är för krona som ska vara på den. Det vanliga på doglegs är att det ska vara den mutterformade kronan men när jag rotar så verkar det inte vara så för en 14902 men det finns skiljaktigheter. Så har min rätt krona för referensen eller ska det vara någon annan? Kanske något för @ConElPueblo att svara på?

tack

IMG_1911.jpg


IMG_1909.jpg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Vi får vänta till @ConElPueblo kommer med att höra vad han säger.

Jag skulle säga att det inte är originalkronan till den klockan.

De enda dogleg jag hört talas om som har en krona med från början någon typ av mynträffling som kunde påminna om denna är att det påståtts någonstans att det skulle ha levererats en sen batch till japan av de sista som gjordes av dem med nån krona av liknande slag. Din är från 63 så det stämmer inte in på den. Om det stämmer öht lr är skrönor vet jag inte. Kanske kan nån monterat den vid service eventuellt men knappast från början 1963.

Möjligen kanske förekommer de tidigare av de som kallas för "scallop-typ" även på dogleg men den ser helt annorlunda ut isf, men har inte sett det bekräftats på nåt sätt. Men så kan det vara ändå fast jag inte känner till det.
 
Senast ändrad:

105.012

Cartier
2-Faktor
Vi får vänta till @ConElPueblo kommer med att höra vad han säger.

Jag skulle säga att det inte är originalkronan till den klockan.

De enda dogleg jag hört talas om som har en krona med från början någon typ av mynträffling som kunde påminna om denna är att det påståtts någonstans att det skulle ha levererats en sen batch till japan av de sista som gjordes av dem med nån krona av liknande slag. Din är från 63 så det stämmer inte in på den. Om det stämmer öht lr är skrönor vet jag inte. Kanske kan nån monterat den vid service eventuellt men knappast från början 1963.

Möjligen kanske förekommer de tidigare av de som kallas för "scallop-typ" även på dogleg men den ser helt annorlunda ut isf, men har inte sett det bekräftats på nåt sätt. Men så kan det vara ändå fast jag inte känner till det.

Enig med @URsinne - dogleg-referencerne fra den periode har altid dekagonal krona. Den mere almindeligt udseendet krona "scalloped crown" hører til 14393 og 14381.

Suuuuuuuperflot Constellation i øvrigt, @105.012!
Tack för era svar. Uppskattas verkligen.
 

240snusit

Panerai
Halloj! Har någon en susning om vad det är för box jag hittat? Jag bara antog att den var för en klocka med tanke på att den är gjord i Schweiz bör nämnas. Fin box oavsett så jag är nöjd men hade varit kul om någon hade mer detaljer. Tack på förhand! 😄
89D71784-F88D-446A-A781-F839028331AC.jpeg
F26D4091-24C7-4A47-B108-651B491085E9.jpeg
EB8F6B41-89F9-47D2-94CF-CF08F4267958.jpeg
 

Kupad Hand

Panerai
Halloj! Har någon en susning om vad det är för box jag hittat? Jag bara antog att den var för en klocka med tanke på att den är gjord i Schweiz bör nämnas. Fin box oavsett så jag är nöjd men hade varit kul om någon hade mer detaljer. Tack på förhand! 😄
89D71784-F88D-446A-A781-F839028331AC.jpeg
F26D4091-24C7-4A47-B108-651B491085E9.jpeg
EB8F6B41-89F9-47D2-94CF-CF08F4267958.jpeg
Snyggt fynd som vanligt! Ser ju onekligen ut att påminna om en Rolex-box! Ser lik ut den jag har för min från tidigt 80-tal. Men borde ju finnas mer märkningar. Kanske en homage-box😉 Snygg i vart fall!
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Vad kan ha hänt med trycket? Förmodligen en riktigt kass renovering men längesen jag såg något så här slarvigt
8065EFF7-29A3-4743-96CC-8B44AD9E3B32.png
 

Jopi77

Cartier
Fanns det inte en tråd där folk gjorde reklam för sin instagram-konton? Eller har jag drömt det? (Skaffade ett konto själv och letar efter kul människor att följa).
 

Fluve

Cartier
Nu vet jag att detta kanske är en svår fråga att svara på via en bild men testar.

Fick ärva en sån här av morfar

Klockan börjar ticka när man dragit ut kronan för att ställa in tiden och lägger lite lätt tryck på kronan samtidigt, men fortsätter inte när man tryckt tillbaka kronan.
:edit: Kronan känns lite lös överlag.
Känns då som att det har nåt med stammen (är det så den kallas?) eller nåt efter den i urverket att göra.

Kan det vara en enkel fix? (förmodligen svårt att svara på)
 

Bilagor

  • DSC_0279.JPG
    DSC_0279.JPG
    302.6 KB · Visningar: 7
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Nu vet jag att detta kanske är en svår fråga att svara på via en bild men testar.

Fick ärva en sån här av morfar

Klockan börjar ticka när man dragit ut kronan för att ställa in tiden och lägger lite lätt tryck på kronan samtidigt, men fortsätter inte när man tryckt tillbaka kronan.
:edit: Kronan känns lite lös överlag.
Känns då som att det har nåt med stammen (är det så den kallas?) eller nåt efter den i urverket att göra.

Kan det vara en enkel fix? (förmodligen svårt att svara på)


Nä det är inte så svårt att svara på- Om klockan är uppdragen men inte går så behöver den servas eller repareras. Att den rör sig lite när man rör visarna framåt är vanligt men betyder vanligen inte det har nåt med själva visarställmekanismen att göra i sig.

"Stammen" vet jag inte om någon kallar det men folk kallar klockdelar för allt möjligt på svengelska så... kan visarna heta "händer" så varför inte.
 

Dt250

Rolex
Paneristi
har någon ett tips hur man lagar då bandstiftet visst gröpt ur hålet och man blir ju lite orolig att det ska bli större


3E426248-E435-43C3-B4A3-EF1A4A087E48.jpeg
 
Topp