Lasersvetsning, har skrivits en del om det på forumet så borde kunna hitta en del om du söker.har någon ett tips hur man lagar då bandstiftet visst gröpt ur hålet och man blir ju lite orolig att det ska bli större
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Lasersvetsning, har skrivits en del om det på forumet så borde kunna hitta en del om du söker.har någon ett tips hur man lagar då bandstiftet visst gröpt ur hålet och man blir ju lite orolig att det ska bli större
![]()
Killgissning här men ser ut som nån form av reaktion på visarna som stämmer överens med skadan. Jag gissar på att skadan är på insidan av glaset.Glas eller tavla?![]()
![]()
Det låter inte helt befängt! Ser inte själv något särskilt på visarna, men skadan är ju precis där minutvisarens lume möter insidan av glaset. Någon slags "bränna" som uppstått av att den haft samma position en längre tid möjligen. Har aldrig sett något liknande, får kika närmare och återkomma när den anlänt.Killgissning här men ser ut som nån form av reaktion på visarna som stämmer överens med skadan. Jag gissar på att skadan är på insidan av glaset.
Farligt, vad är det för något? bild?Tips på urmakare alt. juvelerare som tar sig an polering av guldklocka? T.ex om man har en blankpolerad boett som ska göras borstad?
Ganska aggresivt blankpolerad. För en lekman känns det inte helt omöjligt att borsta ovansidan?Farligt, vad är det för något? bild?
Frågan är ju hur markerade kanter det finns kvar. Och hur raka de är. Borstade min själv:Ganska aggresivt blankpolerad. För en lekman känns det inte helt omöjligt att borsta ovansidan?
![]()
Vad använde du?Frågan är ju hur markerade kanter det finns kvar. Och hur raka de är. Borstade min själv:
![]()
Plan yta med våtslippapper och en guidekant så borstningen blev parallell. Min var ju dock inte så rund som din är, vet inte hur jag gjort med din. Får man inte ytan plan kan man lika väl skippa borstningen enligt mig.Vad använde du?
Hade hoppats att en lösningsorienterad urmakare hade löst det. Men som du säger så blir det kanske svårt.Plan yta med våtslippapper och en guidekant så borstningen blev parallell. Min var ju dock inte så rund som din är, vet inte hur jag gjort med din. Får man inte ytan plan kan man lika väl skippa borstningen enligt mig.
Fick du ordning på detta?Låter rimligt. Lite märkligt dock att den fungerar utmärkt förutom kl.20:00
Igår går låg jag bara i soffan vid den tiden så det var inga hastiga rörelser som gjort det.
Nåja, någon typ av service är den solklart i behov av.
Nej, tror jag skänkte bort den i samband med att jag sålde en annan klockaFick du ordning på detta?
Ok. Jag letar länk till en Chronolympic Quartz så skulle du/någon ha en över så hojta gärna till!Nej, tror jag skänkte bort den i samband med att jag sålde en annan klocka![]()
Koka den eller använd nagellacksborttagning. Kokning enbart om du strippat boetten på urverk, plastglas, packningar etc först...Någon med ett bra tips för att få bort lim från en stålboett?
Tack för tipsen! Börjar med det andra och kokar om det inte skulle funka.Koka den eller använd nagellacksborttagning. Kokning enbart om du strippat boetten på urverk, plastglas, packningar etc först...
Tyvärr har jag ingen länk. Hoppas du lyckas hitta en!Ok. Jag letar länk till en Chronolympic Quartz så skulle du/någon ha en över så hojta gärna till!
Ingen?Hej vintagevänner,
Vilka ändlänkar är det som gäller för en BOR länk (1037) på en 167.005? Funkar både 570, 564 och 584?
18 karat guldVad menas om det på insidan av baklocket står 18K 0,750?
Men vad betyder 0,750 som står efter 18K?18 karat guld
Samma sak, 0,750 = 75 % = 3/4 = 18/24. Legeringen består av tre fjärdedelar guld och en fjärdedel annat.Men vad betyder 0,750 som står efter 18K?
Tror det var cocktail, cordette och string som gav träffar.Vet någon vad denna typ av "infästning"/typ av band kallas? Dvs band som fäst igenom ett hål på vardera sida av boetten (Tissotens band är ju tekniskt sett ett "vanligt" band, men var det enda jag hade nära för att illustrera hur läderband brukar se ut på denna typ av infästning) - om ni vet vad det heter både på svenska och engelska skulle jag jättegärna vilja veta det så jag vet vad jag ska söka på. Tack på förhand!![]()
![]()
![]()
Tack så jättemycket för svaret, precis de ord jag letade efterTror det var cocktail, cordette och string som gav träffar.
Verkar som det ska vara 11.6 x 5.4 mm så SR1154SW, 303, SR44 eller motsvarande. Kärt barn osv…Någon vet vad som är korrekt batteri till denna lilla timex, hittar inget klart svar på nätet![]()