• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Exxet

Rolex
Hur f*n ställer man tiden på sådana här? Har öppnat men hittar inget självklart förfarande
CA7DEBEE-A79B-4ED2-9D54-E7DB66611460.jpeg
Du har visserligen redan fått svaret, men man trycker ner den lilla knappen vid kl 13 med nageln, där av namnet "nagelpetare" tror det försvann nån gång tidigt 1900-tal, den vänstra ser lite ovanlig ut.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Vet någon vad gravyr på insidan av boettlock brukar vara? Urmakare? Handlare? Locket är från en Hamilton 40-tal.
5176EFEA-C1FC-4700-AB52-EAF049302411.jpeg


Kan inte påstå att jag råkat på det tidigare, men tror nog ändå mer på ägaren (åtminstone när det ser ut så här).
Det finns ju en tämligen känd "JCB". Förfalska lite proveniens från denna och sälj dyrt på Schweiziskt auktionsverk. Företrädelsevis efter dennes bortgång så att det blir svårare att dementera. ;)

Skämt åsido - jag tror att det är en ägare som låtit gravera.
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Kan inte påstå att jag råkat på det tidigare, men tror nog ändå mer på ägaren (åtminstone när det ser ut så här).
Det finns ju en tämligen känd "JCB". Förfalska lite proveniens från denna och sälj dyrt på Schweiziskt auktionsverk. Företrädelsevis efter dennes bortgång så att det blir svårare att dementera. ;)

Skämt åsido - jag tror att det är en ägare som låtit gravera.

Här är utsida baksida. Tänkte att SJMDA är initialerna på en CEO/President av något företag och att JCB är något annat. Men your guess is as good as mine, så att säga!

Tillägg: Vad är det för känd person med initialer JCB? 😬

BBB16F82-71E9-4706-9EB1-6C80B40AC7A4.jpeg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Här är utsida baksida. Tänkte att SJMDA är initialerna på en CEO/President av något företag och att JCB är något annat. Men your guess is as good as mine, så att säga!

Tillägg: Vad är det för känd person med initialer JCB? 😬

BBB16F82-71E9-4706-9EB1-6C80B40AC7A4.jpeg

Aha. Dåär det ju lite klurigare.
Initialerna leder mig osökt till Jean-Claude Biver - klockintresserad som man är.

Annars tillverkar ju JCB också grävare.
Men det bolaget verkar ha grundats först 1945.

EDIT
Även för bolaget JCB så står bokstäverna för initialerna i grundarens namn.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Aha. Dåär det ju lite klurigare.
Initialerna leder mig osökt till Jean-Claude Biver - klockintresserad som man är.

Annars tillverkar ju JCB också grävare.
Men det bolaget verkar ha grundats först 1945.

EDIT
Även för bolaget JCB så står bokstäverna för initialerna i grundarens namn.
Eftersom det är på insidan känns det troligare att det antingen har med någon urmakare eller handlare att göra, eller är ägarens egen märkning (dvs initialer).
SJMDA är lite väl många bokstäver för en persons initialer, och vore det mottagaren skulle man väl snarare skriva ut namnet, inte använda initialer, så det har nog med vad nu någon var "president" för, ett företag eller organisation, att göra.
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Eftersom det är på insidan känns det troligare att det antingen har med någon urmakare eller handlare att göra, eller är ägarens egen märkning (dvs initialer).
SJMDA är lite väl många bokstäver för en persons initialer, och vore det mottagaren skulle man väl snarare skriva ut namnet, inte använda initialer, så det har nog med vad nu någon var "president" för, ett företag eller organisation, att göra.

Hittade denna organisation men det känns inte så sannolikt att de delade ut Hamiltons på 40-talet 😂

1614165622712.png
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Eftersom det är på insidan känns det troligare att det antingen har med någon urmakare eller handlare att göra, eller är ägarens egen märkning (dvs initialer).
SJMDA är lite väl många bokstäver för en persons initialer, och vore det mottagaren skulle man väl snarare skriva ut namnet, inte använda initialer, så det har nog med vad nu någon var "president" för, ett företag eller organisation, att göra.

Vore märkligt om en handlare gjorde inskriptioner på det sättet. Lite halvt gjort på hemmaplan.

Ser ut som typiska ägar/användarinitialer tycker jag. Inte så ovanligt. Den på insidan menar jag då.

Utsidan är mer en presentationsgravyr. Kan gälla samma person eller så inte.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Här är utsida baksida. Tänkte att SJMDA är initialerna på en CEO/President av något företag och att JCB är något annat. Men your guess is as good as mine, så att säga!

Tillägg: Vad är det för känd person med initialer JCB? 😬

BBB16F82-71E9-4706-9EB1-6C80B40AC7A4.jpeg
Inte samma stil på gravyr och lite väl stort - men en tanke är att gravören ha signerat boetten på insidan med JCB.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Gravörer signerade inte sina verk på det sättet vad jag vet. Inte ens de bästa.

Det var ganska vanligt med ägarinitialer på motstående sida på innerlock respektive ytterlock tillsammans med presentationsgravyr eller gåvoinskription, på fickur kanske framförallt. Och den här överlappar fickurstiden. Ibland kan man se flera olika initialer då klockan bytt ägare eller exempelvis gått i arv.
Inte samma stil på gravyr och lite väl stort - men en tanke är att gravören ha signerat boetten på insidan med JCB.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Gravörer signerade inte sina verk på det sättet vad jag vet. Inte ens de bästa.

Det var ganska vanligt med ägarinitialer på motstående sida på innerlock respektive ytterlock tillsammans med presentationsgravyr eller gåvoinskription, på fickur kanske framförallt. Och den här överlappar fickurstiden. Ibland kan man se flera olika initialer då klockan bytt ägare eller exempelvis gått i arv.
Avfärdade min teori efter lite forskning, kan vara en överlappning med fickurstiden som du säger.
 

deddas

Rolex
Denna tråd kanske passar bäst.
Jag köpte denna:
av @TibbeTabb och han sa att automatdelen inte kopplade med det manuella uppvridet. Vilket säkert stämmer jag kan inget om urverk och dess funktion. När jag fick klockan så gick den inte att vrida upp längre. Den går dock när man skakar igång den och verkar inte tappa tid, när den väl går, för att sedan stanna helt. Vet någon vad detta kan vara?
(Har självklart pratat med @TibbeTabb och inga hard feelings emellan oss vi vill mest ha konklusion!😊)
Tacksam för all hjälp!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Denna tråd kanske passar bäst.
Jag köpte denna:
av @TibbeTabb och han sa att automatdelen inte kopplade med det manuella uppvridet. Vilket säkert stämmer jag kan inget om urverk och dess funktion. När jag fick klockan så gick den inte att vrida upp längre. Den går dock när man skakar igång den och verkar inte tappa tid, när den väl går, för att sedan stanna helt. Vet någon vad detta kan vara?
(Har självklart pratat med @TibbeTabb och inga hard feelings emellan oss vi vill mest ha konklusion!😊)
Tacksam för all hjälp!
Vad är det du undrar över? Den automatiska delen drar alltså upp klockan, men inte kronan enligt både dig och den du köpte av? Då får du göra precis som med exempelvis Seiko SKX, skaka och bära den. Jag har ingen koll på om detta urverk ska gå att dra manuellt ifrån början, men om så är fallet så krävs ju ett urmakarbesök om det är en funktion du behöver. Annars kör du på med att bara bära och skaka :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Denna tråd kanske passar bäst.
Jag köpte denna:
av @TibbeTabb och han sa att automatdelen inte kopplade med det manuella uppvridet. Vilket säkert stämmer jag kan inget om urverk och dess funktion. När jag fick klockan så gick den inte att vrida upp längre. Den går dock när man skakar igång den och verkar inte tappa tid, när den väl går, för att sedan stanna helt. Vet någon vad detta kan vara?
(Har självklart pratat med @TibbeTabb och inga hard feelings emellan oss vi vill mest ha konklusion!😊)
Tacksam för all hjälp!
Förstår inte.

Automatuppdraget fungerar så klockan går och håller tiden? Eller den kan bara skakas igång och då håller den tiden så länge du har den på armen? Stannar den efter du skakat igång den även när du bär den på armen? Du har konstaterat att den håller tiden så den bör gå ganska länge? Att automatuppdraget inte funkar ordentligt brukar relativt ofta vara bland det första som händer när en service/rengöring behövs och det börjar ta emot för mycket.

Hur yttrar det sig att den inte går att dra upp manuellt längre? Att kronan inte går runt eller att verket inte går igång? Förutsätter det är ett verk som har manuellt möjlighet till uppdrag.
 

Martin Lovasz

Audemars
Denna tråd kanske passar bäst.
Jag köpte denna:
av @TibbeTabb och han sa att automatdelen inte kopplade med det manuella uppvridet. Vilket säkert stämmer jag kan inget om urverk och dess funktion. När jag fick klockan så gick den inte att vrida upp längre. Den går dock när man skakar igång den och verkar inte tappa tid, när den väl går, för att sedan stanna helt. Vet någon vad detta kan vara?
(Har självklart pratat med @TibbeTabb och inga hard feelings emellan oss vi vill mest ha konklusion!😊)
Tacksam för all hjälp!
Det sitter ett ETA 252X/262X i den och det som hänt är att uppdragsdriven slitits ut så kuggarna inte längre tar i kronhjulet. Detta beror på att ETA verken sliter hårt på automatdelens hjul när klockan dras upp manuellt och som då blir trögare och trögare att dra runt med kronan och då slits kuggarna ner. Byte av de olika hjulen är ganska enkelt och det är bara att hitta en bra donator. Hade klockan blivit servad regelbundet hade det inte blivit så här.

Detta är anledningen till att t ex Seko inte har möjlighet att dra upp manuellt på många av sina verk så man slipper detta problem.
 
Senast ändrad:

deddas

Rolex
Det sitter ett ETA 252X/262X i den och det som hänt är att uppdragsdriven slitits ut så kuggarna inte längre tar i kronhjulet. Detta beror på att ETA verken sliter hårt på automatdelens hjul när klockan dras upp manuellt och som då blir trögare och trögare att dra runt med kronan och då slits kuggarna ner. Byte av de olika hjulen är ganska enkelt och det är bara att hitta en bra donator. Hade klockan blivit servad regelbundet hade det inte blivit så här.

Detta är anledningen till att t ex Seko inte har möjlighet att dra upp manuellt på många av sina verk så man slipper detta problem.
Tack så jättemycket! Ja, för nu går inte kronan att snurra alls. Men tack, då vet jag!😊
 

deddas

Rolex
Förstår inte.

Automatuppdraget fungerar så klockan går och håller tiden? Eller den kan bara skakas igång och då håller den tiden så länge du har den på armen? Stannar den efter du skakat igång den även när du bär den på armen? Du har konstaterat att den håller tiden så den bör gå ganska länge? Att automatuppdraget inte funkar ordentligt brukar relativt ofta vara bland det första som händer när en service/rengöring behövs och det börjar ta emot för mycket.

Hur yttrar det sig att den inte går att dra upp manuellt längre? Att kronan inte går runt eller att verket inte går igång? Förutsätter det är ett verk som har manuellt möjlighet till uppdrag.
Kronan går inte runt!
 

Martin Lovasz

Audemars
Tack så jättemycket! Ja, för nu går inte kronan att snurra alls. Men tack, då vet jag!😊
Ja, då är nog hela uppdraget redo för byte. Har för mig att Helvetia slipat bort ETA kalibern och ersatte den med sitt egna kaliber nummer och i det här fallet är det mest troligt att det är ett Helvetia 868 (ETA 2520R). Man kan ta mer eller mindre delar från alla ETA kalibrar i samma serie.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Har en Movado ute till försäljning och har fått frågor om bild på verket. Är ett "Anti-dust"-lock efter jag fått upp boettlocket. Skall det gå att öppna det med? Lyckas inte få in någon kniv däremellan.... Har inte någon bra boettkniv eller stabilt rakblad heller.
20210916_180641-01.jpeg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har en Movado ute till försäljning och har fått frågor om bild på verket. Är ett "Anti-dust"-lock efter jag fått upp boettlocket. Skall det gå att öppna det med? Lyckas inte få in någon kniv däremellan.... Har inte någon bra boettkniv eller stabilt rakblad heller.
20210916_180641-01.jpeg
Borde gå att plocka bort utan några skruvar, annars hade det varit ett hål i locket för att kunna skruva på skruven som håller fast kronan och stammen.
 
Provar här😀
En jobbarkompis skall få sin morfars gamla rolex, som inte fungerar . Vem kan skruva gamla rolex på forumet? Killen är ung och har inte råd att skicka den till Rolex AD och frågade mig om tips.
Den är i stort det fullset, och jag får inte köpa den😀
C5DD8C32-BD72-487E-9C63-97855EA3EE1E.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Provar här😀
En jobbarkompis skall få sin morfars gamla rolex, som inte fungerar . Vem kan skruva gamla rolex på forumet? Killen är ung och har inte råd att skicka den till Rolex AD och frågade mig om tips.
Den är i stort det fullset, och jag får inte köpa den😀
C5DD8C32-BD72-487E-9C63-97855EA3EE1E.jpeg
Utan att veta låter det knepigt. Standardsvaret om att vilken urmakare som helst kan serva mekaniska urverk tror jag inte är tillämpbart på just Rolex. Jag vet som sagt inte, men har svårt att tro att man kan komma över reservdelar utan att vara AD. Han får väl låta den ligga tills han HAR råd att fixa den (eller sälja den till dig med förbehåll att få köpa tillbaka den för det du gav + rep kostnader när han har råd)
 
Topp