• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Ställer denna nybörjarfråga medveten om att jag riskerar stängas av från vintagehörnan resten av mitt liv:

1) Om man relumar en klocka som har radium - minskar då mängden radioaktiv strålning kraftigt eller är hela klockan redan "kontaminerad"?
2) Är detta ett arbete urmakare utför? Tänker mest på eventuella hälsorisker?

Tack!
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Ställer denna nybörjarfråga medveten om att jag riskerar stängas av från vintagehörnan resten av mitt liv:

1) Om man relumar en klocka som har radium - minskar då mängden radioaktiv strålning kraftigt eller är hela klockan redan "kontaminerad"?
2) Är detta ett arbete urmakare utför? Tänker mest på eventuella hälsorisker?

Tack!
1) Strålning "smittar" inte i så hög grad som ofta framställs på film/tv. Jag tvivlar på att de strålningsmängder och energier det rör som här är tillräckliga för att det ska vara ett problem, jag har aldrig hört talas om något sådant i alla fall. Så, ja, att reluma kan vara en bra idé, om inte annat för att lumen brukar bli ful och dålig när den blir gammal.

2) En del gör det, en del inte. Man måste helt enkelt fråga. Strålningen från radiumet i klockan är relativt låg och inget större problem så länge det sitter där det sitter. Det är hanteringen som är problemet, får man det i sig är det en helt annan femma, så att öppna klockan och ta hand om lumen (som ofta kan ha börjat falla sönder och ligga som fint damm i klockan) kräver lite utrustning och kunnande för att göras på ett säkert sätt. (Sedan måste man göra sig av med resterna också.)
 

acue

Cartier
Köptes i tron/förhoppning att det var plexi, men verkar vara mineral. Är det då diamantpasta som gäller? Någon med tips på produkt? Slipmaskin lär väl behövas?
CF965E1E-7D28-4BBF-911D-A411E82CA639.jpeg
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Köptes i tron/förhoppning att det var plexi, men verkar vara mineral. Är det då diamantpasta som gäller? Någon med tips på produkt? Slipmaskin lär väl behövas?
CF965E1E-7D28-4BBF-911D-A411E82CA639.jpeg
Jag hade nog köpt ett nytt glas faktiskt, såvida du inte är nyfiken på att testa på slipprocessen som en lärogrej alltså :)
Det är väldigt mycket slipjobb som behövs, iaf i min erfarenhet. Ceriumoxid har jag sett användas för ändamålet, men det finns säkert andra medel man kan använda.
 

acue

Cartier
Jag hade nog köpt ett nytt glas faktiskt, såvida du inte är nyfiken på att testa på slipprocessen som en lärogrej alltså :)
Det är väldigt mycket slipjobb som behövs, iaf i min erfarenhet. Ceriumoxid har jag sett användas för ändamålet, men det finns säkert andra medel man kan använda.
Det alternativet tänkte jag lite på också, men man behöver en del verktyg för att få dit nytt glas väl? Kan ju förstås lämna in den..
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Det alternativet tänkte jag lite på också, men man behöver en del verktyg för att få dit nytt glas väl? Kan ju förstås lämna in den..
Stegen: (du behöver)
öppna baklocket (boettöppnare)
ta ut urverket (skruvmejsel för att skruva av verkhållare och för att få ut bom och krona)
trycka ut det gamla glaset (handkraft)
mäta dess diameter och beställa ett nytt (skjutmått)

När nya glaset anlänt:
trycka i ett nytt glas (glaspress)
sätta tillbaks verket i boetten + bom och krona
skruva tillbaks boettlocket
 

acue

Cartier
Stegen: (du behöver)
öppna baklocket (boettöppnare)
ta ut urverket (skruvmejsel för att skruva av verkhållare och för att få ut bom och krona)
trycka ut det gamla glaset (handkraft)
mäta dess diameter och beställa ett nytt (skjutmått)

När nya glaset anlänt:
trycka i ett nytt glas (glaspress)
sätta tillbaks verket i boetten + bom och krona
skruva tillbaks boettlocket
Det är just glasspress jag saknar. Kanske testar slipa/polera ändå. Tack för svar!
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Det är just glasspress jag saknar. Kanske testar slipa/polera ändå. Tack för svar!

Edit: annars är en enklare glaspress inte så dyr, tror tex Kjell och Company har en enkel modell, finns också massor på ebay att välja på beroende på hur höga krav man har.

Lycka till och se till att skydda boettkanten så inte den blir oavsiktligt polerad :)
 
Senast ändrad:

Hansel

Cartier
Fullkomligt okunnig i att meka, men tavlan hamnade snett när jag öppnande upp klockan, någon som kan förklara vart jag får loss kronan ?
20220517_211328.jpg
 

Exxet

Rolex
Fullkomligt okunnig i att meka, men tavlan hamnade snett när jag öppnande upp klockan, någon som kan förklara vart jag får loss kronan ?
20220517_211328.jpg
Nu har jag inte mekat med så många Citizen men skulle sätta en slant på att det är den inringade knappen på min bild, den har ju en liten fördjupning där man kan trycka på med en nål eller dylikt, men tryck inte för hårt, på en del verk kan det bli lite mer jobb om man gör det.
Tryck samtidigt som du drar ut kronan/bommen lite försiktigt, man känner om den lossnar. Om du nu inte redan har fixat det.
citizen.jpg
 

Hansel

Cartier
Nu har jag inte mekat med så många Citizen men skulle sätta en slant på att det är den inringade knappen på min bild, den har ju en liten fördjupning där man kan trycka på med en nål eller dylikt, men tryck inte för hårt, på en del verk kan det bli lite mer jobb om man gör det.
Tryck samtidigt som du drar ut kronan/bommen lite försiktigt, man känner om den lossnar. Om du nu inte redan har fixat det.
citizen.jpg
Det stämmer bra!
 

Exxet

Rolex
Tyvär ända bilderna jag har, men vad är de för verk på denna jump hour? Någon som känner igen? Värt att serva?

9E728F92-02EA-4AF0-8705-034ECBA2DEED.jpeg

865DA4E3-E04F-4892-9048-7C8432D82929.jpeg
9D3025B2-BBBA-4584-B3B0-320A59AEDB7B.jpeg
Har den något emotionellt värde så brukar det ju vara värt att serva, om du hittar någon uris som vill göra det vill säga.
Brukar sitta ganska serviceovänliga verk i dessa, skulle gissa på ett Baumgartnerverk typ 582, s k pin-lever verk.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tyvär ända bilderna jag har, men vad är de för verk på denna jump hour? Någon som känner igen? Värt att serva?

9E728F92-02EA-4AF0-8705-034ECBA2DEED.jpeg

865DA4E3-E04F-4892-9048-7C8432D82929.jpeg
9D3025B2-BBBA-4584-B3B0-320A59AEDB7B.jpeg


Ungefär samma kvalitet som på bilden av verket. Men det beror på om man tycker de är roliga eller inte. Några gillar dem väl, antar jag. De behöver för det mesta servas eller lagas. Vet ej om hur lätt det är att hitta de som vil jobba med dem.
 

acue

Cartier
Kan dessa visare vara korrekta? Olika färg mot index, men hittar faktiskt några liknande exempel när jag googlar... Kanske oxiderade index och utbytta/fixade visare? (Ska vara nyservad)
BCC69CCD-3BF8-4947-BDD7-8AE5F0651722.jpeg
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Säkert jätteuttjatad fråga, men har ni några tips på bra återförsäljare av vintage? Jag är lite för novis för att våga köpa något på ebay. Kommer ta mig tiden att lära mig mer efterhand om just vintage, men vill just nu bara hoppa rakt ner i vintage-träsket :D
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Säkert jätteuttjatad fråga, men har ni några tips på bra återförsäljare av vintage? Jag är lite för novis för att våga köpa något på ebay. Kommer ta mig tiden att lära mig mer efterhand om just vintage, men vill just nu bara hoppa rakt ner i vintage-träsket :D
Det är nog lättare att hjälpa om du har något speciell modell i åtanke? Eller i alla fall märke? Jag vet inte om jag känner till någon bra vintage-handlare. Men jag är väldigt ovillig att betala handlarpriser, så det går säkert hand i hand... Tycker många fular sig i beskrivningar av exemplar och tar ut väldigt höga priser utan att egentligen addera något mervärde.

Kan tipsa om Karl Johan Auktioner som drivs av medlemmar på KS (som jag kan gå i god för). Dom har alltid med några klockor och kör specialauktioner inriktade på klockor ibland.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är nog lättare att hjälpa om du har något speciell modell i åtanke? Eller i alla fall märke? Jag vet inte om jag känner till någon bra vintage-handlare. Men jag är väldigt ovillig att betala handlarpriser, så det går säkert hand i hand... Tycker många fular sig i beskrivningar av exemplar och tar ut väldigt höga priser utan att egentligen addera något mervärde.

Kan tipsa om Karl Johan Auktioner som drivs av medlemmar på KS (som jag kan gå i god för). Dom har alltid med några klockor och kör specialauktioner inriktade på klockor ibland.
Varför skulle ur där bara bättre/lättare att köpa? Märkliga bilder och snålt utbud.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Det är nog lättare att hjälpa om du har något speciell modell i åtanke? Eller i alla fall märke? Jag vet inte om jag känner till någon bra vintage-handlare. Men jag är väldigt ovillig att betala handlarpriser, så det går säkert hand i hand... Tycker många fular sig i beskrivningar av exemplar och tar ut väldigt höga priser utan att egentligen addera något mervärde.

Kan tipsa om Karl Johan Auktioner som drivs av medlemmar på KS (som jag kan gå i god för). Dom har alltid med några klockor och kör specialauktioner inriktade på klockor ibland.

Hmm, det är inte så mycket ett speciellt märke som en speciellt look. Plexiglas, enkelt läderband, gärna guldigt, lite mindre size (36-38). Något mer åt dresshållet & clean design. Inte så mycket kladd some en Chronograph Suisse. Militärstuket tycker jag är riktigt läckert även om jag får överge guld-biten :p
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hmm, det är inte så mycket ett speciellt märke som en speciellt look. Plexiglas, enkelt läderband, gärna guldigt, lite mindre size (36-38). Något mer åt dresshållet & clean design. Inte så mycket kladd some en Chronograph Suisse. Militärstuket tycker jag är riktigt läckert även om jag får överge guld-biten :p
Det tråkiga är väl att servicekostnaden för merparten av vintageur överskrider värdet. Men har de gått i 50 år kommer de förmodligen gå ett par åt till. Börja med något billigt för runt 1' om du bara vill får känslan och börja idiotin. Har några noname för småpengar som ger väldigt mycket nöje. Finns väl lite på K&S om man inte är allt för kräsen.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Hmm, det är inte så mycket ett speciellt märke som en speciellt look. Plexiglas, enkelt läderband, gärna guldigt, lite mindre size (36-38). Något mer åt dresshållet & clean design. Inte så mycket kladd some en Chronograph Suisse. Militärstuket tycker jag är riktigt läckert även om jag får överge guld-biten :p
En del urmakare säljer vintage-ur, t.ex. Tidlösa Ur utanför Uppsala, men då kostar de därefter, som Aurum säger. Från några tusenlappar och uppåt. Men då är de servade/renoverade och kommer med garanti, det är det man betalar för. Och det är ju inte så att de har några stora lager, enstaka klockor bara, så man får kolla vad de råkar ha för tillfället.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Låter som att det är klokt att köpa något för att prova på, har inga större krav på tidshållning. Sen ta tiden att göra hemläxan. Handlare verkare inte vara en garanti för bra och hederliga exemplar :(
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
En del urmakare säljer vintage-ur, t.ex. Tidlösa Ur utanför Uppsala, men då kostar de därefter, som Aurum säger. Från några tusenlappar och uppåt. Men då är de servade/renoverade och kommer med garanti, det är det man betalar för. Och det är ju inte så att de har några stora lager, enstaka klockor bara, så man får kolla vad de råkar ha för tillfället.
Just Tidlösa har väl utmärkt sig genom extremt höga priser och vilseledande beskrivningar så det är nog inget ställe jag skulle rekommendera.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Just Tidlösa har väl utmärkt sig genom extremt höga priser och vilseledande beskrivningar så det är nog inget ställe jag skulle rekommendera.
Det var ju trist i så fall. Jag kanske ska tillägga att jag aldrig köpt något där själv, bara sett att de har sådana till försäljning. Om det är extremt höga priser vet jag inte, en service kostar som en service, oavsett hur ny, gammal, dyr, eller billig klockan är. Det är ju det som är dilemmat med vintage-ur, det är inte mindre jobb bara för att det är en billig klocka.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Det var ju trist i så fall. Jag kanske ska tillägga att jag aldrig köpt något där själv, bara sett att de har sådana till försäljning. Om det är extremt höga priser vet jag inte, en service kostar som en service, oavsett hur ny, gammal, dyr, eller billig klockan är. Det är ju det som är dilemmat med vintage-ur, det är inte mindre jobb bara för att det är en billig klocka.
Jo visst är det så, service kostar. Men jag tänker på något tillfälle med ett helt absurt pris för en pytteliten Tissot som beskrevs som militär trots en total avsaknad av tecken på någon militär proveniens. Minns inte exakt pris men kändes mer som bondfångeri än skäligt betalt för service.
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Hmm, det är inte så mycket ett speciellt märke som en speciellt look. Plexiglas, enkelt läderband, gärna guldigt, lite mindre size (36-38). Något mer åt dresshållet & clean design. Inte så mycket kladd some en Chronograph Suisse. Militärstuket tycker jag är riktigt läckert även om jag får överge guld-biten :p


Jag har handlat en del mög på Tradera, lite blandat för att liksom känna mig fram i storlek, färg, form osv.
Skindivers'na kostade runt 350kr/st och övriga under hundringen styck. Priserna med frakt.
Tidshållningen är helt ok för att använda en dag eller två och sen ta något annat.
Den gulröda med vitt band klarade förra årets Owgm utan problem.

Så sammanfattningsvis är det bara att samla på sig lite billigt och blandat för att lära sig vad man gillar och inte gillar.

16533215651375686601212336746311.jpg


16533215959427347048438899100778.jpg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Det är nog lättare att hjälpa om du har något speciell modell i åtanke? Eller i alla fall märke? Jag vet inte om jag känner till någon bra vintage-handlare. Men jag är väldigt ovillig att betala handlarpriser, så det går säkert hand i hand... Tycker många fular sig i beskrivningar av exemplar och tar ut väldigt höga priser utan att egentligen addera något mervärde.

Kan tipsa om Karl Johan Auktioner som drivs av medlemmar på KS (som jag kan gå i god för). Dom har alltid med några klockor och kör specialauktioner inriktade på klockor ibland.

Tack! :)

Angående den ursprungliga frågan från @Bingoraalf så kan det absolut hjälpa till att veta lite mer om vad som efterfrågas, då det (delvis) styr vilka vägar som kanske är bäst att gå.
Om vi är rätt väg att gå ska jag låta vara osagt (beror ju väldigt mycket på ovan fråga kring vad som är intressant och aktuellt utbud för stunden), men min egen bana började ju mycket med att handla hos små auktionshus. Tyckte att jakten blev mer spännande där än på större jaktmarker (eBay/Tradera). Efterhand så har det så klart blivit en hel del köp även där.

Risken att handla hos små auktionshus är (åtminstone på pappret) mindre än att handla hos random privatperson genom Tradera (eller ännu bökigare - eBay) eftersom vi lyder under distansköplagen (dubbelkolla så att inga friskrivningar kring "klubbauktion" eller liknande finns), vilket ger dig en ångerrätt på 14 dagar om du inte skulle vara nöjd med köpet.

Summa summarum så hade jag kollat hos auktionshusen och eventuellt Tradera (för lite mer utbud). Ebay hade jag skippat tills man blivit lite mer varm i kläderna. Utbudet kan lätt bli överväldigande och det känns också som att risken att gå på en mina är lite större där (även om en del säkerhetsnät finns).

Ping @Aurum - Om utbudet kan jag inte säga så mycket, då det så klart fluktuerar något. Däremot är jag lite nyfiken på hur du menar kring bilderna. Du får så klart gärna skicka PM, för att tråden inte ska styras alltför OT. Tack! :)
 
Topp