Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ajdå! Be en urmakare kolla på den. Kanske lätt fix för den kunniga, men har du inte skruvat i klockor tidigare, så är risken stor att något blir förstört.Hej! Har ett litet problem med sambons klocka.
Är det bara att lämna in denna hos en urmakare eller finns det något man kan göra hemma? Den går perfekt att vrida upp när man sätter in kronan men går inte ställa tiden.
det är säkert enkelt fixat med en ny stam, möjligen bör man kolla så inte den saknade framänden ligger i urverketHej! Har ett litet problem med sambons klocka.
Är det bara att lämna in denna hos en urmakare eller finns det något man kan göra hemma? Den går perfekt att vrida upp när man sätter in kronan men går inte ställa tiden.
Låter som att det är klokt att köpa något för att prova på, har inga större krav på tidshållning. Sen ta tiden att göra hemläxan. Handlare verkare inte vara en garanti för bra och hederliga exemplar
Vad har ni för filosofi kring att byta glas på vintageklockor? Kan man kila ner till den lokala urisen och be att få det bytt? Eller förstör man något då? Ska man jaga rätt på gamla glas istället? Och var får man tag på sådana i så fall?
Nä det är bara att byta till någon av passande pleximodell på klockor av den typen du visar, enl min filosofi. Liten sekund något lägre gärna om det finns, centrumsekund något högre.
Gamla glas behöver du inte ha. Finns nya bra.
Nej.Tack för hjälpen. Det låter bra. Ska man tänk annorlunda när det gäller klockor av lite bättre märken. Typ Omega, Longines... ?
Finns lite olika klockor som har specialglas. Som tex Seiko och Omega. Finns dock rätt ofta glas som passar. Om glaset är så dåligt som på Svalan så byt. Är det lite repigt går det polera . Men sprickor och annat är det bäst att byta.Tack för hjälpen. Det låter bra. Ska man tänk annorlunda när det gäller klockor av lite bättre märken. Typ Omega, Longines... ?
Om man ska vara petig, så tycker jag att "rätt" plexi kan göra stor skillnad. Det bör ha "rätt" form så det "bryter" rätt, så att det inte uppstår för konstiga förstoringar osv. i kanterna. Lika viktigt kan jag tycka att profilen ska passa klockan. De flesta är snyggast med en helt strömlinjeformad profil, som går i ett med boetten/glasringen och är som högst på mitten av plexit, medan en del är snyggare med en kant/avbrott mot boett/glasring, och mer plan ovansida. T.ex. som att vissa klockor är snyggare med tophat, medan andra måste ha superdome för att komma till sin rätt.Vad har ni för filosofi kring att byta glas på vintageklockor? Kan man kila ner till den lokala urisen och be att få det bytt? Eller förstör man något då? Ska man jaga rätt på gamla glas istället? Och var får man tag på sådana i så fall?
Vad har ni för filosofi kring att byta glas på vintageklockor? Kan man kila ner till den lokala urisen och be att få det bytt? Eller förstör man något då? Ska man jaga rätt på gamla glas istället? Och var får man tag på sådana i så fall?
Som flera redan sagt, bara att byta. Plexi var i princip förslitningsmaterial. Är en klocka tillräckligt gammal och har servats några gånger så är det nog inte ovanligt att den redan bytt glas någon gång.Vad har ni för filosofi kring att byta glas på vintageklockor? Kan man kila ner till den lokala urisen och be att få det bytt? Eller förstör man något då? Ska man jaga rätt på gamla glas istället? Och var får man tag på sådana i så fall?
Ny inom klockvärlden och snöat mig in på massa vintage klockor, har bara en snabb fråga, vart får man smidigast tag på glas till vintageklockor?
Här på forumet och second hand eller finns de nån sida man kan spana in?
Ingen aning om referens. Köpte den av denna:Vad är det för material i boett och länk på den här? Spontant känns både uppgifterna om guld och silver förvånande, men jag kan väldigt lite om gamla DeVille. Ping @aLiter, du har inte refnummer tillgängligt?
Tillbakadragen - Omega 3700
Nu med nya bilder, då jag tagit kassa foton innan. Skulle du vilja äga en patek phillipe golden ellipse, men du vill inte lägga 100000 i dagsläget? Här har du chansen att få känslan av en patek till priset av en omega! Köpt för 5900 och släpper den för samma pris. Nu 5500! Nu 4999: nu 4000...klocksnack.se
Kan svara åt säljaren då jag sålde den till honom. Det är en pläterad DeVille där luggarna har tagits bort och en guldpläterad silverlänk (stämplad) har blivit ditsatt av en silversmed eller liknande. Minns ej exakt referens men kan nog gräva fram en bild i arkivet om det skulle vara intressant. Länken är inte omega-märktVad är det för material i boett och länk på den här? Spontant känns både uppgifterna om guld och silver förvånande, men jag kan väldigt lite om gamla DeVille. Ping @aLiter, du har inte refnummer tillgängligt?
Tillbakadragen - Omega 3700
Nu med nya bilder, då jag tagit kassa foton innan. Skulle du vilja äga en patek phillipe golden ellipse, men du vill inte lägga 100000 i dagsläget? Här har du chansen att få känslan av en patek till priset av en omega! Köpt för 5900 och släpper den för samma pris. Nu 5500! Nu 4999: nu 4000...klocksnack.se
Ingen aning om referens. Köpte den av denna:
Möjligt att hela är guldpläterad dock? Justerar annonsen.Tillbakadragen - Omega, LIP, Universal Geneve liten PB 07-06
TILLBAKADRAGEN då det mesta är sålt. Tack alla. Det dök upp något jag länge letat efter så jag måste rensar ut en del i samlingen. Fler bilder fås såklart på förfrågan. Svårt att få med alla i annonsen utan att göra den orimligt lång. Byten är aktuellt men föredrar att sälja. Kör samma...klocksnack.se
Då klarnade det. Tyckte det lät udda och blev nyfiken bara.Kan svara åt säljaren då jag sålde den till honom. Det är en pläterad DeVille där luggarna har tagits bort och en guldpläterad silverlänk (stämplad) har blivit ditsatt av en silversmed eller liknande. Minns ej exakt referens men kan nog gräva fram en bild i arkivet om det skulle vara intressant. Länken är inte omega-märkt
Toppen att du frågarDå klarnade det. Tyckte det lät udda och blev nyfiken bara.
Toppen att du frågar
Skrev ihop annonsen på mobilen och det gick fort. Hade gärna haft refnr på den, så om någon vet tar jag gärna det!
Uppdaterat igen. Tydligare nu?Jag förstod inget av annonstexten hur du menade förrän jag läste den förra annonsen. Det står nu i din annons att både länk och boetten som inte är en Omegaboett, är i silver. Jag gissar du menar: Länken som inte är en Omegalänk är i stämplat silver. Omegaboetten är inte i silver utan nån förgyllning. Har jag förstått rätt?
Du skriver:
"Klocka med guldpläteradlänk och boett (ej omega), märkt silver 0.95 samt trekronor."
Uppdaterat igen. Tydligare nu?
Då uppdaterar vi igen. Jag är ingen magiker med ord, så feedback uppskattas. Vill inte få någon missnöjd köpare.Ja nu är det tydligare. Om boetten är silverstämpad så.
Ser ut att vara ett bumper verk som det ska vara dock verkar det sakna några delar, rotorn bl.aLoppis-"fyndad" Tissot Automatic. Men verket?? Är det original fast ombyggt? Eller är det helt fel? Något senare ditplockat?
Det kan väl stämma men automatdelarna saknas (bumper).Loppis-"fyndad" Tissot Automatic. Men verket?? Är det original fast ombyggt? Eller är det helt fel? Något senare ditplockat?
Ja ok. Borde vara omgjort då. Det dras upp manuellt som det är nu. Men kan vara delvis original då?Ser ut att vara ett bumper verk som det ska vara dock verkar det sakna några delar, rotorn bl.a