• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

acue

Cartier
Det här är den absolut skönaste flexlänken jag provat. Någon som vet vad det är för något? Va lite otydliga stämplar..

986399F7-8B16-4647-AC6C-AF7B03839FC9.jpeg
B89AD219-0AF0-40BC-A48D-FC4C0ECA40B1.jpeg
 

JoakimN

Omega
Hej! Har ett litet problem med sambons klocka.
Är det bara att lämna in denna hos en urmakare eller finns det något man kan göra hemma? Den går perfekt att vrida upp när man sätter in kronan men går inte ställa tiden.
20220605_092343.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej! Har ett litet problem med sambons klocka.
Är det bara att lämna in denna hos en urmakare eller finns det något man kan göra hemma? Den går perfekt att vrida upp när man sätter in kronan men går inte ställa tiden.
20220605_092343.jpg
Ajdå! Be en urmakare kolla på den. Kanske lätt fix för den kunniga, men har du inte skruvat i klockor tidigare, så är risken stor att något blir förstört.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej! Har ett litet problem med sambons klocka.
Är det bara att lämna in denna hos en urmakare eller finns det något man kan göra hemma? Den går perfekt att vrida upp när man sätter in kronan men går inte ställa tiden.
20220605_092343.jpg
det är säkert enkelt fixat med en ny stam, möjligen bör man kolla så inte den saknade framänden ligger i urverket
1654419163201.png

ungefär såhär ska stamen se ut, din ser ganska sliten ut :)
*ja, lämna till urmakaren
 

kuma-kun

Audemars
Låter som att det är klokt att köpa något för att prova på, har inga större krav på tidshållning. Sen ta tiden att göra hemläxan. Handlare verkare inte vara en garanti för bra och hederliga exemplar :(

Min erfarenhet där jag finns utanför Sverige är att det finns ärliga handlare som vägrar ta sig an skräp och beskriver klockor helt korrekt och att man utan oro kan handla av dom.
Är säkert så i dom flesta länder.
Välj rätt handlare bara.
 

Jopi77

Cartier
Vad har ni för filosofi kring att byta glas på vintageklockor? Kan man kila ner till den lokala urisen och be att få det bytt? Eller förstör man något då? Ska man jaga rätt på gamla glas istället? Och var får man tag på sådana i så fall?
20220710_151047.jpg
20220710_151058.jpg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Vad har ni för filosofi kring att byta glas på vintageklockor? Kan man kila ner till den lokala urisen och be att få det bytt? Eller förstör man något då? Ska man jaga rätt på gamla glas istället? Och var får man tag på sådana i så fall?
20220710_151047.jpg
20220710_151058.jpg

Nä det är bara att byta till någon av passande pleximodell på klockor av den typen du visar, enl min filosofi. Liten sekund något lägre gärna om det finns, centrumsekund något högre.

Gamla glas behöver du inte ha. Finns nya bra.
 

Jopi77

Cartier
Nä det är bara att byta till någon av passande pleximodell på klockor av den typen du visar, enl min filosofi. Liten sekund något lägre gärna om det finns, centrumsekund något högre.

Gamla glas behöver du inte ha. Finns nya bra.

Tack för hjälpen. Det låter bra. Ska man tänk annorlunda när det gäller klockor av lite bättre märken. Typ Omega, Longines... ?
 

rogart-63

Patek
Tack för hjälpen. Det låter bra. Ska man tänk annorlunda när det gäller klockor av lite bättre märken. Typ Omega, Longines... ?
Finns lite olika klockor som har specialglas. Som tex Seiko och Omega. Finns dock rätt ofta glas som passar. Om glaset är så dåligt som på Svalan så byt. Är det lite repigt går det polera . Men sprickor och annat är det bäst att byta.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Vad har ni för filosofi kring att byta glas på vintageklockor? Kan man kila ner till den lokala urisen och be att få det bytt? Eller förstör man något då? Ska man jaga rätt på gamla glas istället? Och var får man tag på sådana i så fall?
20220710_151047.jpg
20220710_151058.jpg
Om man ska vara petig, så tycker jag att "rätt" plexi kan göra stor skillnad. Det bör ha "rätt" form så det "bryter" rätt, så att det inte uppstår för konstiga förstoringar osv. i kanterna. Lika viktigt kan jag tycka att profilen ska passa klockan. De flesta är snyggast med en helt strömlinjeformad profil, som går i ett med boetten/glasringen och är som högst på mitten av plexit, medan en del är snyggare med en kant/avbrott mot boett/glasring, och mer plan ovansida. T.ex. som att vissa klockor är snyggare med tophat, medan andra måste ha superdome för att komma till sin rätt.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Vad har ni för filosofi kring att byta glas på vintageklockor? Kan man kila ner till den lokala urisen och be att få det bytt? Eller förstör man något då? Ska man jaga rätt på gamla glas istället? Och var får man tag på sådana i så fall?
20220710_151047.jpg
20220710_151058.jpg

Det du nog inte behöver bekymra dig om är att jaga rätt på just gamla plexi, NOS oem och så, med några få undantag för mkt speciella modeller kanske. De allra flesta utformningar och dimensioner finns i fullgod nyproduktion. Att byta glas hos en oberoende urmakare, om man inte kan göra det själv, är mao en bra och inte så kostsam idé. De kan ta reda på vad som blir bra, om det ska vara med eller utan armeringsring etc.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Vad har ni för filosofi kring att byta glas på vintageklockor? Kan man kila ner till den lokala urisen och be att få det bytt? Eller förstör man något då? Ska man jaga rätt på gamla glas istället? Och var får man tag på sådana i så fall?
20220710_151047.jpg
20220710_151058.jpg
Som flera redan sagt, bara att byta. Plexi var i princip förslitningsmaterial. Är en klocka tillräckligt gammal och har servats några gånger så är det nog inte ovanligt att den redan bytt glas någon gång.
Ang. den där Svalan så är väl det en 50-talare? Den skulle jag nog inte öppna själv (om det nu var ett alternativ). Sannolikt radium-lume, och den ser ut att vara i upplösningstillstånd, så den kan eventuellt "damma". Bör överlåtas till en urmakare som kan (och vill) hantera det.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Nu uppfattade jag inte frågan på detaljnivå för varenda klocka som existerar utan om man generellt riskerade "förstöra något" om det inte användes ett särskilt specialglas för varje random gamla vintageklocka av typen som visades i frågan. Och det gör man inte om man följer det gängse funktionella. Inget man behöver vara rädd för påverkar klockans värde.

Sedan är det klart att det finns specialfall som alltid.
 

Taipez

Breitling
Ny inom klockvärlden och snöat mig in på massa vintage klockor, har bara en snabb fråga, vart får man smidigast tag på glas till vintageklockor?
Här på forumet och second hand eller finns de nån sida man kan spana in?
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Vad är det för material i boett och länk på den här? Spontant känns både uppgifterna om guld och silver förvånande, men jag kan väldigt lite om gamla DeVille. Ping @aLiter, du har inte refnummer tillgängligt?
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Vad är det för material i boett och länk på den här? Spontant känns både uppgifterna om guld och silver förvånande, men jag kan väldigt lite om gamla DeVille. Ping @aLiter, du har inte refnummer tillgängligt?
Ingen aning om referens. Köpte den av denna:
Möjligt att hela är guldpläterad dock? Justerar annonsen.
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Vad är det för material i boett och länk på den här? Spontant känns både uppgifterna om guld och silver förvånande, men jag kan väldigt lite om gamla DeVille. Ping @aLiter, du har inte refnummer tillgängligt?
Kan svara åt säljaren då jag sålde den till honom. Det är en pläterad DeVille där luggarna har tagits bort och en guldpläterad silverlänk (stämplad) har blivit ditsatt av en silversmed eller liknande. Minns ej exakt referens men kan nog gräva fram en bild i arkivet om det skulle vara intressant. Länken är inte omega-märkt
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Ingen aning om referens. Köpte den av denna:
Möjligt att hela är guldpläterad dock? Justerar annonsen.

Kan svara åt säljaren då jag sålde den till honom. Det är en pläterad DeVille där luggarna har tagits bort och en guldpläterad silverlänk (stämplad) har blivit ditsatt av en silversmed eller liknande. Minns ej exakt referens men kan nog gräva fram en bild i arkivet om det skulle vara intressant. Länken är inte omega-märkt
Då klarnade det. Tyckte det lät udda och blev nyfiken bara. :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Toppen att du frågar :)
Skrev ihop annonsen på mobilen och det gick fort. Hade gärna haft refnr på den, så om någon vet tar jag gärna det!

Jag förstod inget av annonstexten hur du menade förrän jag läste den förra annonsen. Det står nu i din annons att både länk och boetten som inte är en Omegaboett, är i silver. Jag gissar du menar: Länken som inte är en Omegalänk är i stämplat silver. Omegaboetten är inte i silver utan nån förgyllning. Har jag förstått rätt?

Du skriver:
"Klocka med guldpläteradlänk och boett (ej omega), märkt silver 0.95 samt trekronor."
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Jag förstod inget av annonstexten hur du menade förrän jag läste den förra annonsen. Det står nu i din annons att både länk och boetten som inte är en Omegaboett, är i silver. Jag gissar du menar: Länken som inte är en Omegalänk är i stämplat silver. Omegaboetten är inte i silver utan nån förgyllning. Har jag förstått rätt?

Du skriver:
"Klocka med guldpläteradlänk och boett (ej omega), märkt silver 0.95 samt trekronor."
Uppdaterat igen. Tydligare nu?
 

Fromhell

Omega
Hjälp!

Hur får man tag i rimlig bezel till en Seiko Poor Man’s 62MAS (7005-8052)? Alla tips är uppskattade 😬
 

Bilagor

  • AE74F653-2AE6-400C-B7BA-7F8EADC61626.jpeg
    AE74F653-2AE6-400C-B7BA-7F8EADC61626.jpeg
    115.7 KB · Visningar: 8
  • B1E745C5-E514-444C-B752-72AA65308556.jpeg
    B1E745C5-E514-444C-B752-72AA65308556.jpeg
    62.9 KB · Visningar: 7
Topp