Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det är bara att testa, jag skulle tvättat med tvål och sedan smort in det med läderbalsam.Hej igen vintagevänner. Kan man sanera och återuppliva ett torrt gammalt lädersnöre med ingrodd DNA? Svåra att hitta, så går det att rädda kan det vara värt lite handarbete
Testar, tack. Och i värsta fall har jag spännet kvarDet är bara att testa, jag skulle tvättat med tvål och sedan smort in det med läderbalsam.
Ja, exakt. Det kan bli lite hårt efter tvätt men bär det så ska det mjukna.Testar, tack. Och i värsta fall har jag spännet kvar
Hej igen vintagevänner. Kan man sanera och återuppliva ett torrt gammalt lädersnöre med ingrodd DNA? Svåra att hitta, så går det att rädda kan det vara värt lite handarbete
Fick lite Bo Holmström feeling, la rubbet i en ekologisk olivolja som ska kunna läka enkla skottsår och bota digerdödOm det inte går att rädda kanske det kan agera mall om du vill sy ett eget.
Eller någon duktig här på forumet som specialgör ett åt dig.
Vad är det för modell och urverk det gäller?Är helt novis på området men har en snabb fråga. Har blivit erbjuden en 30 år gammal Longines som jag är sugen på. Om man lämnar in den på full service kan man då förvänta sig en tidhållning med hyfsade siffror, typ +/-10s/d eller är det vanligt att även en servad klocka med 30 år på nacken tappar minuter per dag? Vad kan man förvänta sig?
Tackar ödmjukast på förhand!
Urverket är caliber 636 och är som sagt från 1990. Hört precis som du att de skall hålla fin kvalité ändå men tänkte hur petig man kan tänkas ha rätt att vara när den ändå har ett gäng år på nacken.Vad är det för modell och urverk det gäller?
Generellt är äldre Longines-verk av fin kvalitet och man brukar få fin precision(typ 0-+10s) om urverkets skick är gott.
Då är det ett ETA 2836. Prestationsmässigt är den väl ungefär som en modern 2824.Urverket är caliber 636 och är som sagt från 1990. Hört precis som du att de skall hålla fin kvalité ändå men tänkte hur petig man kan tänkas ha rätt att vara när den ändå har ett gäng år på nacken.
Guldpläterad då?Det här är väl inte guld på stål?
Japp, och det är stor skillnad.Guldpläterad då?
Aja, ändrat nu iafJapp, och det är stor skillnad.
27B-någonting, står under balanshjulet.Hej,
Någon som kan berätta för mig vilket verk det här är? Datum är det men det ser ni duktiga säkert med en gång.
Tack!
Säkerligen ett 27B-621, ser så ut iaf.Hej,
Någon som kan berätta för mig vilket verk det här är? Datum är det men det ser ni duktiga säkert med en gång.
Tack!
Btw, letar själv efter reservdelar till just ett sådant verk. Så om den står still eller ska lagas så har/behöver jag delar.Tack så mycket @Kupad Hand och @grodslukarenx !
Tack, den tickar på, men skulle nog behöva en rengörning. Blev mest nyfiken på vad det var däri.Btw, letar själv efter reservdelar till just ett sådant verk. Så om den står still eller ska lagas så har/behöver jag delar.
Tack, den tickar på, men skulle nog behöva en rengörning. Blev mest nyfiken på vad det var däri.
var väl att koka dem eller använda typ glycerol?Finns det något man kan göra för att mjuka upp & rädda ett tropic sport som blivit väldigt styvt / segt? Vill minnas att jag läst någon diskussion om det tidigare men lyckas inte hitta det igen.
Finns det något man kan göra för att mjuka upp & rädda ett tropic sport som blivit väldigt styvt / segt? Vill minnas att jag läst någon diskussion om det tidigare men lyckas inte hitta det igen.
Jag har en udda bit som du kan få för att experimentera med om du vill, innan du ger dig på det kompletta bandet?Finns det något man kan göra för att mjuka upp & rädda ett tropic sport som blivit väldigt styvt / segt? Vill minnas att jag läst någon diskussion om det tidigare men lyckas inte hitta det igen.
Det hade varit väldigt snällt!Jag har en udda bit som du kan få för att experimentera med om du vill, innan du ger dig på det kompletta bandet?
Kaffe har jag läst någonstans. Silikon spray och diverse huskurer föreslås när man googlar,Finns det något man kan göra för att mjuka upp & rädda ett tropic sport som blivit väldigt styvt / segt? Vill minnas att jag läst någon diskussion om det tidigare men lyckas inte hitta det igen.