• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Spåkula - Vad ser vi för trender 2021?

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Tjena!

Tyckte att det hade varit superkul att ha en liten tråd för att spå och diskutera vad vi tror kommer att hända 2021 (och framåt), 100% magkänsla men även argument underbyggda med McKinsey excelsnurror välkomnas :D

99% magkänsla så kom gärna med feedback, men min korta spaning av 2020:

  • Corona ser ut att generellt ha ökat priset på vintageklockor, något jag inte trodde först då ekonomin tog en smäll men då många också fick ha kvar sina jobb hade de mer pengar över pga minskning av resor, restaurangbesök etc.
  • Designmässigt började flera intressera sig av mindre klockor, vilket gjort att varumärken som Cartier verkar ha ökat i intresse (tex många riktat blicken mot Santos, även om den varit poppis innan har den också ökat i pris rätt mycket procentuellt på vintagemarknaden)
  • Rolex har inte bara stått stabilt utan ett flertal modeller har ökat kraftigt i pris på andra-hands marknaden (lex Hulk), nya suben och OP i alla regnbågens färger ser också ut att ha mottagits positivt
  • Patek Nautilius slog prisrekord
  • Vet inte vilken jag tycker årets nytillskott var (inte så mycket nytt pga inställda mässor och osäkerhet) men Tudor BB Blue fick mycket uppmärksamhet
  • Omega (ja visst är speedyn ff favoriten men) och Breitling (mer retro, mindre plottriga) känns som att de börjat hitta mer intressanta spår efter en period med kanske lite urholkning av sina varumärken

Någon kan garanterat komma med många fler mer underbyggda smarta spaningar men det var vad jag hade top-of-mind :)

Nu till något ännu mer intressant. Vad tror ni om 2021? vad kommer vi se för nya trender generellt? nya modeller? något varumärke som kommer göra riktigt bra ifrån sig? vintagemarknaden? är det bara integrerade länkar som gäller? eller kommer sorkläder bli en grej? tar Apple watchen över? eller är de manuella 50-talare som tar fart?

Eller kanske blir detta mångas nya grail?
1610397120765.png


Ha en fantastisk vecka!
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
The Roaring 20s kommer att göra comeback när Corona blåser över. När den dagen kommer är det bara att snöra på sig dans-och-pippar-dojorna, och spänna på något gött, litet och snärtigt på handleden; allt för att uppnå den bästa schwungen.

997EE904-273B-42B0-9983-ADE337429E3A.jpeg
 
Senast ändrad:

MrSandin

Omega
Jag spår att Seiko fortsätter att överraska och släpper fler mid-market dykare i storleken 39-40mm. SPB143/145/147/149 var en klockren fullträff 2020 där SPB143 förhoppningsvis sitter på min handled inom kort.

Jag hoppas även att Apple’s dominans med Apple Watch lyckas väcka en och annan ny entusiast som får upp ögonen för riktiga mekaniska verk, den analoga ”mindfulness” som ett mekaniskt ur levererar i en annars digital tillvaro. Jag var själv nära att slå till på en Apple Watch för att bredda med en aktivitetsklocka, men insåg att det finns stor risk att den kommer få för mycket tid på handleden. Efter mycket velande fram och tillbaks så blev det en ”äkta” aktivitetsklocka från Garmin för att användas i skidspåret, på cykelstigen och på vandringsturer. All övrig tid blir tiden analog. Detta beslut kändes som en befrielse.
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Jag spår att Seiko fortsätter att överraska och släpper fler mid-market dykare i storleken 39-40mm. SPB143/145/147/149 var en klockren fullträff 2020 där SPB143 förhoppningsvis sitter på min handled inom kort.

Jag hoppas även att Apple’s dominans med Apple Watch lyckas väcka en och annan ny entusiast som får upp ögonen för riktiga mekaniska verk, den analoga ”mindfulness” som ett mekaniskt ur levererar i en annars digital tillvaro. Jag var själv nära att slå till på en Apple Watch för att bredda med en aktivitetsklocka, men insåg att det finns stor risk att den kommer få för mycket tid på handleden. Efter mycket velande fram och tillbaks så blev det en ”äkta” aktivitetsklocka från Garmin för att användas i skidspåret, på cykelstigen och på vandringsturer. All övrig tid blir tiden analog. Detta beslut kändes som en befrielse.
Seiko glömde jag helt :D Grand Seiko känns som om de synts mer också (typ Snowflake). Stäng av notiser på Garminen för maximal Zen 🙏🏻
 

MrSandin

Omega
Seiko glömde jag helt :D Grand Seiko känns som om de synts mer också (typ Snowflake). Stäng av notiser på Garminen för maximal Zen 🙏🏻
Will do, inga notiser här! Grand Seiko känns också på uppsving, hoppas även de släpper något mindre klockor. Gillar flertalet men de är alltid något för stora enligt mina preferenser.
 

freppa

Omega
2-Faktor
Kan tipsa om att lyssna på senaste avsnittet av podcasten Gentlemanualen där de har klockexperten Mikael Wallhagen som gäst.
De diskuterar bland annat stegringen på PP och Rolex och lite spaning för 2021. Om jag kommer ihåg rätt var en take away att vissa tidigare mindre uppmärksammade märken så som FP Journe har börjat få ett uppsving. Ytterligare en hypotes var att likt APs senaste katastrofer till kreationer kanske vissa märken riktar in sig mer mot en bred massa som uppskattar typ Diesel 54mm-klockan för att nå en annan typ av målgrupp. Hoppas vi slipper se det! :p
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Mina killgissningar:

Globalt verkar sportståltrenden hålla i sig. Ser en rejäl intresseökning för typ Mille och Journe också (i skuggan av Patek och AP). Auktionerna fortsätter generera bizarra priser.

Independent är fortsatt viktigt men VC och Lange blir starkare. Så även vissa indie-tillverkare.
 

BluEd

Omega
Tror också att sportståltrenden kommer att hålla i sig men med fördel för de elegantare varianterna. Tror att dykare och gmt-varianter med siffror på en yttre ring kommer att minska i popularitet.
 

FlipSwede

Rolex
Cash is Trash.

Alla har pengar.
Pengar ar gratis.
Kop Kop Kop vadsomhelst som haller vardet eller okar.
Vem ar den hetaste dumskallen pa sociala medier? Vad sager den personen?Ar han eller hon snygg och dum nog att vara brannhet?
Kop Kop Kop
Fejakde Tuttar
Ducklips
Rolex
PP
AP
Guld
Vaskor
Resor
Mer bilder pa Insta!

Syns du inte finns du inte!

Ju mer pengar som banker sprutar ut till alla som vill ha desto viktigare ar det att ha ratt tillbehor pa Insta! Vad sager heta influencers ar hett?
Vad ser du pa Insta? Har du en sadan? Om inte spring och kop eller var en nobody. Bortglomd overkord och ute!
 
Senast redigerad av en moderator:

ScubaKing

Audemars
Cash is Trash.

Alla har pengar.
Pengar ar gratis.
Kop Kop Kop vadsomhelst som haller vardet eller okar.
Vem ar den hetaste dumskallen pa sociala medier? Vad sager den personen?Ar han eller hon snygg och dum nog att vara brannhet?
Kop Kop Kop
Fejakde Tuttar
Ducklips
Rolex
PP
AP
Guld
Vaskor
Resor
Mer bilder pa Insta!

Syns du inte finns du inte!

Ju mer pengar som banker sprutar ut till alla som vill ha desto viktigare ar det att ha ratt tillbehor pa Insta! Vad sager heta influencers ar hett?
Vad ser du pa Insta? Har du en sadan? Om inte spring och kop eller var en nobody. Bortglomd overkord och ute!

Det ligger väldigt mycket i vad du skriver, och jag tror den snara framtiden kommer se ut lite så...
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Det ligger väldigt mycket i vad du skriver, och jag tror den snara framtiden kommer se ut lite så...

Spännande. Det går emot i princip alla analyser av närapå alla större research-institut som jag läser (jobbar med marknad). Tror man ska vara rejält inne i en liten liten bubbla för att det ska vara trendigt.

Den globala trenden är annars de senaste 10 åren att status gått från ”jag har” till ”jag upplever” till ”jag är” (vem jag är, vad jag värderar osv).

Har oerhört svårt att se en revival för Bingo Rimér brudar och stekare 2021.
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Spännande. Det går emot i princip alla analyser av närapå alla större research-institut som jag läser (jobbar med marknad). Tror man ska vara rejält inne i en liten liten bubbla för att det ska vara trendigt.

Den globala trenden är annars de senaste 10 åren att status gått från ”jag har” till ”jag upplever” till ”jag är” (vem jag är, vad jag värderar osv).

Har oerhört svårt att se en revival för Bingo Rimér brudar och stekare 2021.
Sett liknande research men underskatta inte effekten av att tennisveckan och kallis kör igång igen ;) skämt åsido undra om mer hållbarhet kommer in mer rejält i klockvärlden ?
 

Fisherking

Rolex
2-Faktor
Kommer nog att fortsätta som nu. Dom som vill vara som alla andra köper Rolex och dom som har råd köper Patek och AP. Däremot tror jag att det kommer att dyka upp klockor i dom högre prisklasserna som inte är så vanliga. Som Journe exempelvis. Har man råd kanske man inte vill vara som Jan-Emanuel. Tror inte heller att klockorna kommer att bli mindre men inte heller större. Grönt blir det nya svart.

Edit/ Breitling släpper en smartwatch. Dörrvakten måste ju veta när mamma ringer.
 
Senast ändrad:

Kraal90

Cartier
2-Faktor
Hoppas på en trend mot mindre klockor igen men tror inte det kommer hända. Måhända en breddning av stortimentet där fler modeller blir tillgängliga i varierande storlekar. Allt för att öka marknadsandelar.

Köphetsen lär fortsätta tills dess att börsen smäller, vilket kan bli 2021 eller vid senare tillfälle.

Intresset för lyxklockor kommer fortsätta öka, liksom priserna. Sportstål från Rolex, PP och AP kommer fortsatt att vara det hetaste. Tror samtidigt konsumenter kommer att snegla på mindre dyra alternativ, vilket kommer gynna omega, breitling, med fler.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Någon gång måste det hända, folk inser att de burit blanka dykarur helt i onödan, Cartier vinner. Är väl dock nördar jag syftar på nu, de som verkar envisas med 200m+ klockor för att de kanske tvättar händerna ovarsamt varannan vecka. Allt går i cykler och vintage Cartier slår nya rekord vid varje auktion, kommer nog smitta av sig.
 
Topp