• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Spåkula - Vad ser vi för trender 2021?

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Vore skoj! Vad tror du för modeller? Vore kul om de kom med en helt ny dykare!

Det borde nog räcka med nya Speedyn som har gett dem mycket publicitet senaste veckan. Men visst, en ny dykare vore skoj.

Denne kan nok bli veldig bra.
21AF5FB3-4F9B-41F5-98A3-06F9E29728F4.jpeg
239562B6-3C38-49DE-96E8-2E10080113BA.jpeg
B254FD67-5DC3-4CCC-897D-033CBDE7D475.jpeg
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Me likey!! Skulle vilja känna på den IRL. Gillar designen på länken och alltid gillat vintage 300! 41mm kanske är lite stort?
2021 kan förhoppningsvis innebära att fler gör som Yema och släpper samma modell i 2 olika storlekar. Så man slipper säga ”fan också” varje gång någon gör en reissue som är 42-44 mm.
De släpper Superman i 39 mm och 41 mm så väljer man det man personligen föredrar.
Fler som erbjuder HAQ kanske?
 

FlipSwede

Rolex
Spännande. Det går emot i princip alla analyser av närapå alla större research-institut som jag läser (jobbar med marknad). Tror man ska vara rejält inne i en liten liten bubbla för att det ska vara trendigt.

Den globala trenden är annars de senaste 10 åren att status gått från ”jag har” till ”jag upplever” till ”jag är” (vem jag är, vad jag värderar osv).

Har oerhört svårt att se en revival för Bingo Rimér brudar och stekare 2021.

Beror val helt pa vilken marknad du studerar.

Haller du dig inom lilla PK Sverige och mojligtvis Vasteuropa sa kanske det ar sa. Men vem bryr sig om vad de tycker och tanker mer an de sjalva?
Och tror man att detta ar hur resten av varlden ska agera sa ar man mer an lovligt dum.

Titta pa marknader som spelar roll. KIna/Asien och i den man Afrika har rad.....
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Beror val helt pa vilken marknad du studerar.

Haller du dig inom lilla PK Sverige och mojligtvis Vasteuropa sa kanske det ar sa. Men vem bryr sig om vad de tycker och tanker mer an de sjalva?
Och tror man att detta ar hur resten av varlden ska agera sa ar man mer an lovligt dum.

Titta pa marknader som spelar roll. KIna/Asien och i den man Afrika har rad.....

Det jag refererade till var macro-trender.
Det inkluderar även mångfald och hållbarhet.

Antar att det bl.a. är det du kallar för ”pk”. Om du tror det är små detaljer som endast Sverige och kanske eventuellt väst-Europa fokuserar på så tror jag att du misstar dig.

Address the changing consumer. Luxury brands haven’t always made consumer concerns the center of their business. They need to now, starting with making diversity and inclusivity a key objective, with clear plans and performance targets. Efforts to become more diverse should encompass personnel at all levels—from retail staff up to and including the C-suite and board. Brands also need to make sustainability a key pillar in everything they do. This is not only about growing consumer demand. Going green now could serve as a hedge against rising commodity prices and the stricter environmental regulations that are expected in some parts of the world. Brands must take similar steps to address consumer demand for purpose and social consciousness in the companies they patronize. To remain relevant to the next generation of customers, they must do a better job of sharing their purpose and values, and demonstrating their heritage and authenticity. And underlying all this will be the need to, with some notable exceptions, cater to a quieter, less conspicuous form of luxury that is characterized by temperance, slow fashion, and quality

 

MagnusL

Omega
Jag spår att Seiko fortsätter att överraska och släpper fler mid-market dykare i storleken 39-40mm. SPB143/145/147/149 var en klockren fullträff 2020 där SPB143 förhoppningsvis sitter på min handled inom kort.

Jag hoppas även att Apple’s dominans med Apple Watch lyckas väcka en och annan ny entusiast som får upp ögonen för riktiga mekaniska verk, den analoga ”mindfulness” som ett mekaniskt ur levererar i en annars digital tillvaro. Jag var själv nära att slå till på en Apple Watch för att bredda med en aktivitetsklocka, men insåg att det finns stor risk att den kommer få för mycket tid på handleden. Efter mycket velande fram och tillbaks så blev det en ”äkta” aktivitetsklocka från Garmin för att användas i skidspåret, på cykelstigen och på vandringsturer. All övrig tid blir tiden analog. Detta beslut kändes som en befrielse.
Enig kring Seiko. 😁
 

FlipSwede

Rolex
Det jag refererade till var macro-trender.
Det inkluderar även mångfald och hållbarhet.

Antar att det bl.a. är det du kallar för ”pk”. Om du tror det är små detaljer som endast Sverige och kanske eventuellt väst-Europa fokuserar på så tror jag att du misstar dig.
Och jag tror precis tvart emot. Dvs att efterfragan pa totalt onodig lyxprylar kommer ga spikrakt uppat oavsett vad Boston Consulting Group gissar. ( Jag antar att det ar en sk "politiskt oberoende" firma med liberala/demokratiska varderingar efter att ha last Rich Lessers PM)

Men tiden far val utvisa vem som har ratt
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Jag spår att Seiko fortsätter att överraska och släpper fler mid-market dykare i storleken 39-40mm. SPB143/145/147/149 var en klockren fullträff 2020 där SPB143 förhoppningsvis sitter på min handled inom kort.

Jag hoppas även att Apple’s dominans med Apple Watch lyckas väcka en och annan ny entusiast som får upp ögonen för riktiga mekaniska verk, den analoga ”mindfulness” som ett mekaniskt ur levererar i en annars digital tillvaro. Jag var själv nära att slå till på en Apple Watch för att bredda med en aktivitetsklocka, men insåg att det finns stor risk att den kommer få för mycket tid på handleden. Efter mycket velande fram och tillbaks så blev det en ”äkta” aktivitetsklocka från Garmin för att användas i skidspåret, på cykelstigen och på vandringsturer. All övrig tid blir tiden analog. Detta beslut kändes som en befrielse.

Skriver under helhjärtat på det. Tvn och mobilen kan de få, men klockan... där drar jag gränsen. Hela poängen med den är ju att använda den 24/7 för all data och alla notiser. Ett sluttande plan.
 

ScubaKing

Audemars
Spännande. Det går emot i princip alla analyser av närapå alla större research-institut som jag läser (jobbar med marknad). Tror man ska vara rejält inne i en liten liten bubbla för att det ska vara trendigt.

Den globala trenden är annars de senaste 10 åren att status gått från ”jag har” till ”jag upplever” till ”jag är” (vem jag är, vad jag värderar osv).

Har oerhört svårt att se en revival för Bingo Rimér brudar och stekare 2021.

Själv tror jag detta med influencer kommer explodera ännu mer. Kan bara se till mina barn och deras inköp och vanor som kommer från influencer som dem uppfattar som coola, snygga, lyckade, rika online.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Någon gång måste det hända, folk inser att de burit blanka dykarur helt i onödan, Cartier vinner. Är väl dock nördar jag syftar på nu, de som verkar envisas med 200m+ klockor för att de kanske tvättar händerna ovarsamt varannan vecka. Allt går i cykler och vintage Cartier slår nya rekord vid varje auktion, kommer nog smitta av sig.

Skulle tillägga att även de neo-vintage och moderna Cartier modeller av klassiska design kommer fortsätta öka. Tanks (LC, Normale, Basculante) Santos Dumont, Tortue, Tonneau har alltid producerats i låga volymer vilket gör att även de från 90- och 00-talen är tillräckligt sällsynta.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Och jag tror precis tvart emot. Dvs att efterfragan pa totalt onodig lyxprylar kommer ga spikrakt uppat oavsett vad Boston Consulting Group gissar. ( Jag antar att det ar en sk "politiskt oberoende" firma med liberala/demokratiska varderingar efter att ha last Rich Lessers PM)

Men tiden far val utvisa vem som har ratt

Jag vet inte om du skojar nu (eftersom du inte tycks veta vad BCG är men ändå uttalar dig tvärsäkert om dessa saker). Det är en av världens tre mest prestigefyllda managementbyråer tsm med McKinsey och Bain.

Rich Lesser ingår/ingick för övrigt i Trumps affärsråd:


Men McKinsey kanske också är en typiskt "liberal" byrå?

https://www.mckinsey.com/~/media/mc...certainty/the-state-of-fashion-2020-final.pdf

Det är möjligt att du har hjärnkoll på det här området. Att marknadsföring, research och trender verkligen är ditt gebit. Men givet dina tvärskarpa slutsatser som dessutom går på tvärt med alla andra samt att du inte ens vet vilka de största aktörerna på området är så betvivlar jag det.
 

Jakob Häll

Cartier
En önskan men som ändå har viss logik i sig är att Seiko släpper en något mindre dykare. De slutade sälja Skx013 och många andra märken har eller släpper nu modeller kring 38-39mm där de finns en viss efterfrågan. Där har nu Seiko inget att konkurera med. Om de blir lär de vara en mindre version av en redan existerande modell. Kanske en mindre 5 sport? Hoppas dock på en helt ny modell kring 38mm. Drömma kan man ändå!
 

v0n

Patek
2-Faktor
Skulle tillägga att även de neo-vintage och moderna Cartier modeller av klassiska design kommer fortsätta öka. Tanks (LC, Normale, Basculante) Santos Dumont, Tortue, Tonneau har alltid producerats i låga volymer vilket gör att även de från 90- och 00-talen är tillräckligt sällsynta.
Har svårt att se i min spåkula att folk utanför trendiga storstan helt plötsligt skulle upptäcka just Cartier, men på sikt säger min kula också att utvecklingen går mot mindre storlekar och klassiska designer som inte är sportigt stål.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Har svårt att se i min spåkula att folk utanför trendiga storstan helt plötsligt skulle upptäcka just Cartier, men på sikt säger min kula också att utvecklingen går mot mindre storlekar och klassiska designer som inte är sportigt stål.

När handlade frågan om vad allmänheten ska upptäcka? Jag menar smalare och folk som är med i klockträsket. De modellerna jag menar är så få att det knappt räcker till nördar.
 

v0n

Patek
2-Faktor
När handlade frågan om vad allmänheten ska upptäcka? Jag menar smalare och folk som är med i klockträsket. De modellerna jag menar är så få att det knappt räcker till nördar.
Vi har två olika spåkulor helt enkelt 😉 Jag är helt med på ditt resonemang och du har säkert rätt, är inte insatt i märket som sådant.
 

Espresso

Cartier
Någon gång måste det hända, folk inser att de burit blanka dykarur helt i onödan, Cartier vinner. Är väl dock nördar jag syftar på nu, de som verkar envisas med 200m+ klockor för att de kanske tvättar händerna ovarsamt varannan vecka. Allt går i cykler och vintage Cartier slår nya rekord vid varje auktion, kommer nog smitta av sig.
Kul om du har rätt, det hade varit intressant att se. Hur tänker du på nya Cartier kopplat till din reflektion. Vad jag ser så verkar även de gå mer mot large eller X large (ex santos) snarare än att behålla de mindre formaten. Är det det som är framgångsfaktorn tror du? Jag hade personligen gärna sett fler modeller i small/medium, men kanske inte är marknaden är.
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Tror på Speedy-år och fokus på kronografer i kombination med klockor som är under 40mm. Har varit stort länge nu. Guld-dressare kanske? En enklare vintage Omega slår aldrig fel, känns som priserna har gått upp rätt bra där.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kul om du har rätt, det hade varit intressant att se. Hur tänker du på nya Cartier kopplat till din reflektion. Vad jag ser så verkar även de gå mer mot large eller X large (ex santos) snarare än att behålla de mindre formaten. Är det det som är framgångsfaktorn tror du? Jag hade personligen gärna sett fler modeller i small/medium, men kanske inte är marknaden är.
Jag tror ju inte det kommer hända mycket i år, och även om trenden finns och sprider sig är det bara en liten trend av många. Cartier har ju inte börjat göra större klockor nyligen, de har gjort stora en längre tid. Helt fel enligt mig personligen men är väl det som säljer. Problemet är att de tappar sina proportioner när man maxar diameter/bredd men behåller bandhorn till banhorn. Dumont finns i mindre storlekar men där blev proportionerna svåra igen på de mindre då bandet blev så smalt.

Så jag tror de är lite fel ute, men i det hela är det väl rätt då det säljer. Lite mer respekt för arv och form hade dock uppskattats.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Stålrollar har börjat samla damm på köp & sälj för att dom är efterblivet dyra.
När priserna börjar backa faller korthuset när alla börjar sälja. Botten är nådd och hypens slut är ett faktum till förmån för Zenith EP som kommer öka kraftigt i pris under 21 och 22.

Certina gör ett halvhjärtat försök att kommunicera med sina rötter genom ett tråkigt släpp av PH500 med omotiverat hög prislapp.

Seiko går i graven som svenneban-märke när fanboyzzzen sviker pga höjda priser och vridringar som inte linjerar.

Steinhart vinner mark på KS och tar 2021 platsen som Seikos efterträdare bland klocksnackarna.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Stålrollar har börjat samla damm på köp & sälj för att dom är efterblivet dyra.
När priserna börjar backa faller korthuset när alla börjar sälja. Botten är nådd och hypens slut är ett faktum till förmån för Zenith EP som kommer öka kraftigt i pris under 21 och 22.

Certina gör ett halvhjärtat försök att kommunicera med sina rötter genom ett tråkigt släpp av PH500 med omotiverat hög prislapp.

Seiko går i graven som svenneban-märke när fanboyzzzen sviker pga höjda priser och vridringar som inte linjerar.

Steinhart vinner mark på KS och tar 2021 platsen som Seikos efterträdare bland klocksnackarna.
Oh du har en provokativ spåkula minsann, det gillas!
Dock släppte Certina en SuperPH500 förra året (som jag råkar äga). Både lyckad och ok prissatt imo men det får man väl tycka vad vill om 😊
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Vet inte om det är en spaning eller en förhoppning. Men jag tror som många här redan skrivit på lite olika sätt. Att, iaf här hos oss i ”klocksvängen” finns en viss trötthet på tex rolex och prisutvecklingen, svårt att köpa i butik, måste krusa ad osv...vi behöver inte förlänga den diskussionen alla vet vad jag menar. Så med det sagt tror jag att märken som iwc, omega, zenith, GP, cartier mfl kommer bli vanligare i dagens klocka.

eller så händer ingenting på klockfronten. Corona kommer tillbaka som zombimuterat och alla bara dör.....😥
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Detta var realiteten för X år sedan (om man ska tro diverse inlägg på forumet) så varför inte 😃

#makeADbuyinggreatagain #stoptheTAGS
det är väl kanske underförstått.. men för att detta skall bli ett faktum igen så behöver en eller två saker hända:

1. global ekonomisk depression över längre tid.. då kommer få ändå ha råd med Rolex.
2. Märket tappar avsevärt i popularitet och släpper på sina stenhårda krav gällande rabatter.. men få kommer då sukta efter Rolex ändå.
 
Topp