Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Har du hört talas om spoilerfunktionen?Såg avsnitt tre av Kenobi. Disney har ju tappat det totalt.
1. Varför behöver Obi-Wan skjuta sönder lasermuren? Det fanns ju gott om plats att gå runt lasermuren. Så korkat.
2. Hur visste Reva var gången var? Hon bestämmer sig för att gå in i ett av hundratals hus, råkar titta på en bokhylla i huset, råkar trycka på en knapp, råkar gå in i den hemliga gången och råkar då hitta Leia. Vilket sammanträffande.
3. Hur kan Vader inte fånga Obi-Wan? Först tänder han elden, bär upp Obi-Wan med kraften, släcker elden med kraften, sedan kommer någon annan och tänder på elden igen så att det bildas en brasa mellan Vader och Obi-Wan men Vader släcker inte elden, som han nyss gjorde, han tar inte Obi-Wan med kraften, som han nyss gjorde.
4. Ok men han kanske vill att Obi-Wan ska fly? Varför säger han då 5 sekunder innan att hans Stormtroopers ska fånga honom.
Ett axplock av 40 min ren dynga.
Finns ingen story att spoila men bra tillfälle att pröva funktionen.Har du hört talas om spoilerfunktionen?
Vad är det som blev bättre?Obi-Wan. såg om första 2 avsnitten samt såg 3:e idag. Gillar det mer nu.
Alltså sånt där har ju varit med i hela serien.Såg avsnitt tre av Kenobi. Disney har tappat det totalt.
Så är det men att kräva lite logik i åtminstone samma scen är inte för mkt begärt.Alltså sånt där har ju varit med i hela serien.
Bara mycket enklare att leva med att Luke släpar omkring på Vader/Anakin i slutet av Return of the Jedi istället för att använda kraften pga del av klassiska serien.
Just den scenen med väghindret var too much. Men resten är som det brukar vara.
Söker man logik får man nog kolla på annat än Star Wars.
Tycker Disney gjort ett ok jobb hittills. Är inte så förtjust i 7-9, men bättre än 1-3, men resten har varit bra för att vara nytt.
Du inser det knepiga att du kräver logik av en Sci-Fi serier.....? Men du är väl jurist och då ska det vara logiskt......Så är det men att kräva lite logik i åtminstone samma scen är inte för mkt begärt.
Jag tycker att originals och prequals och allt annat George skapade ändå haft en gemensam logik.
Det mesta men sen är jag oxå stort fan av Star Wars.Vad är det som blev bättre?
I originalet placeras alltså Luke hos en släkting på Tatooine. Anakins hemplanet.Så är det men att kräva lite logik i åtminstone samma scen är inte för mkt begärt.
Jag tycker att originals och prequals och allt annat George skapade ändå haft en gemensam logik.
I originalet placeras alltså Luke hos en släkting på Tatooine. Anakins hemplanet.
Första stället Vader skulle leta på.
Det börjar där.
Har aldrig funnits nån logik. Det är Star Wars. En tafflig saga i rymdmiljö.
Jag älskar det. Men man ska nog inte leta fel för sin egen skull.
Du inser det knepiga att du kräver logik av en Sci-Fi serier.....? Men du är väl jurist och då ska det vara logiskt......
Att Palpatine överlever, alternativt, återuppstår och är hjärnan bakom First Order är inte direkt motsägelsefullt.Anakin hade ingen misstanke på att ha en son eller en dotter för att Padme togs ifrån honom och dog... vilket var lite av hela upprinnelsen till att Anakin blev förbannad, tillsammans med att han förlorade sin mamma (vilket var på Tatooine). Det finns ingen trovärdig källa på att Luke är besläktad med Owen, annat än att han kallas för "Uncle". Det fanns alltså, tvärtom mot vad du påstår, absolut ingen som helst anledning för Vader att 1) ens misstänka att han har en son och 2) att leta efter honom på Tatooine. Det är mao helt logiskt för Vader att inte leta efter en son på Tatooine.
Det finns alltså visst logik i Star Wars, givet att det är George Lucas premisser som styr berättelsen och inte Disneys, som alltså inte beaktar George Lucas premisser. Det mest uppenbara exemplet på detta, vilket borde vara uppenbart för vem som helst som sett originalen i vaket tillstånd, är det faktumet att Disney ogiltigförklarar Anakin Skywalker som the Chosen One.
Hela berättelsen, eller i vart fall den som utspelar sig under Skywalker-perioden och som George Lucas skrivit, kretsar kring Anakin Skywalkers vändning till den mörka sidan och sedan, genom Luke, återvända till den ljusa sidan genom att bekämpa Palpatine. Det är vad som gör honom till the Chosen One (vilket George Lucas själv har uttalat att han är).
Men, enligt Disneys "logik", så återuppstår Palpatine, för att istället förgöras av Rey. Den omständigheten står i direkt konflikt med Anakin Skywalkers arv som the Chosen One. Så visst, givet att du accepterar Disneys premisser @Mforce, så saknar Star Wars logik, men det beror snarare på att Disney inte kan skriva en övertygande berättelse enligt George Lucas premisser.
Visst kokar väl ner till smak och där är den som bekant delad. Jag tycker personligen att det är rätt tråkigt att läsa/se något som saknar en röd tråd, sci-fi eller inte spelar ingen roll då logik inte handlar om genre...
Att Palpatine överlever, alternativt, återuppstår och är hjärnan bakom First Order är inte direkt motsägelsefullt.
Möjligen om man nördat ner sig i kanon, som inte heller kommer från Lucas.
Vilket jag inte har eller kommer.
Att Kylo Ren är en sopa är däremot lite svårsmält.
Det där med chosen one var ju Qi-Gon. Finns inget som säger att han hade rätt.
Uppenbart var det Rey, dotter till Palpatines klonade son.
Men jag släpper det här nu.
Så jäkla viktigt är inte Star Wars för mig.
En rätt tramsig saga som om den inte varit med mig sen jag var barn knappast varit intressant.
Som sagt. Uppenbart viktigare för dig.Nej det är inte motsägelsefullt isolerat till episode 7-9 men det är det i ljuset av episode 1-6.
Tycker man att sagan är tramsig så är det nog inte så konstigt att man inte heller bryr sig om att den följer den logik som skaparen har lagt till grund för den.
Vill inte låta otrevlig men du verkar inte så trovärdig när du ifrågasätter varför Vader inte letade efter Luke på Tatooine, som om att Vader hade någon anledning att misstänka att han hade en son att leta efter där från första början. =) Har du nu sett originalen så kanske du ska se om den här scenen från 0:51:
Ehhh det var du som hänvisade till canon... episode 1-6 är i allra högsta grad canon... att ta stöd av legends styrker bara vad jag säger om varför Vader inte letade efter Luke på Tatooine, t.ex. avseende på när Vader får veta att Luke är hans son.Som sagt. Uppenbart viktigare för dig.
Mitt tips är att sluta kolla på det Disney gjort och läsa ett gäng av alla tusentals böcker som finns istället.
Skit i att kolla då…Det finns ingen trovärdig källa på att Luke är besläktad med Owen, annat än att han kallas för "Uncle" och att Yoda hänvisar till att Luke ska tas till sin "familj" (vilket kan betyda lite vad som helst och inte nödvändigtvis Uncle Ownen, även om han nu hamnade upp där).
Anakin hade oberoende detta ingen misstanke på att ha en son eller en dotter för att Padme togs ifrån honom och dog... vilket var lite av hela upprinnelsen till att Anakin blev förbannad, tillsammans med att han förlorade sin mamma (vilket var på Tatooine). Det fanns alltså, tvärtom mot vad du påstår, absolut ingen som helst anledning för Vader att 1) ens misstänka att han har en son och 2) att leta efter honom på Tatooine. Det är mao helt logiskt för Vader att inte leta efter en son på Tatooine.
Det finns alltså visst logik i Star Wars, givet att det är George Lucas premisser som styr berättelsen och inte Disneys, som alltså inte beaktar George Lucas premisser. Det mest uppenbara exemplet på detta, vilket borde vara uppenbart för vem som helst som sett originalen i vaket tillstånd, är det faktumet att Disney ogiltigförklarar Anakin Skywalker som the Chosen One.
Hela berättelsen, eller i vart fall den som utspelar sig under Skywalker-perioden och som George Lucas skrivit, kretsar kring Anakin Skywalkers vändning till den mörka sidan och sedan, genom Luke, återvända till den ljusa sidan genom att bekämpa Palpatine. Det är vad som gör honom till the Chosen One (vilket George Lucas själv har uttalat att han är).
Men, enligt Disneys "logik", så återuppstår Palpatine, för att istället förgöras av Rey. Den omständigheten står i direkt konflikt med Anakin Skywalkers arv som the Chosen One. Så visst, givet att du accepterar Disneys premisser @Mforce, så saknar Star Wars logik, men det beror snarare på att Disney inte kan skriva en övertygande berättelse enligt George Lucas premisser.
Visst kokar väl ner till smak och där är den som bekant delad. Jag tycker personligen att det är rätt tråkigt att läsa/se något som saknar en röd tråd, sci-fi eller inte spelar ingen roll då logik inte nödvändigtvis handlar om genre...
Bra tips.Skit i att kolla då…
Jag hänvisade till allt som är skrivet av ett gäng olika författare och som det hänvisas till på allsköns sajter. Jag har läst exakt 0 böcker etc.Ehhh det var du som hänvisade till canon... episode 1-6 är i allra högsta grad canon... att ta stöd av legends stärker bara vad jag säger om varför Vader inte letade efter Luke på Tatooine, t.ex. avseende på när Vader får veta att Luke är hans son.
Jag är också ett stort fan men tycker för det inte om allt som det står Star Wars på. Ska ge Kenobi ett nytt försök efter att säsongen avslutats, kanske också ändrar uppfattning, särskilt nu när förväntningarna är 0.Det mesta men sen är jag oxå stort fan av Star Wars.
Tycker det är kul att jag som liten grabb på 80 talet kan dela det med mina barn idag. Dock är utbudet lite mer idag. En annan fick se om episod 4-6 tills VHS banden kollapsade
Där är vi överens.Jag hänvisade till allt som är skrivet av ett gäng olika författare och som det hänvisas till på allsköns sajter. Jag har läst exakt 0 böcker etc.
Men vi gör såhär.
Disney är skit.
Lucas är ledsen trots att han garvar hela vägen till banken.
Jag fattar ingenting som trots allt gillade både spinoffer och serier.
Jag är också ett stort fan men tycker för det inte om allt som det står Star Wars på. Ska ge Kenobi ett nytt försök efter att säsongen avslutats, kanske också ändrar uppfattning, särskilt nu när förväntningarna är 0.
Där är vi överens.
Såg avsnitten igår och satt och tänkte på de sakerna du tar upp med. Speciellt punkt 4 det är nästan för löjligt att se på de nu när man är äldre.Såg avsnitt tre av Kenobi. Disney har tappat det totalt.
1. Varför behöver Obi-Wan göra en grej av att skjuta sönder laserspärren för att ta sig vidare på vägen? Det fanns gott om plats att gå runt pelarna till laserspärren, kanske enklare att gå två meter åt höger för att gå runt istället? Det är en vägspärr, inte en gåspärr. Bara en tanke.
2. Hur kommer det sig att Kenobi inte har några problem att först skjuta ner fem Stormtroopers för att sedan ge upp när han konfronteras av tre stycken efter spärren? Fick de slut på kostymer eller varför denna inkonsekvens?
3. Hur visste Reva var den hemliga gången var? Hon råkar gå in i ett av hundratals hus, råkar titta på en bokhylla i huset, råkar trycka på en knapp, råkar gå in i den hemliga gången och råkar då hitta Leia. Vilket sammanträffande.
4. Hur kan Vader inte fånga Obi-Wan? Först tänder han elden, drar in Obi-Wan i elden med kraften, släcker elden med kraften, sedan kommer någon annan och tänder elden igen så att det bildas en brasa mellan Vader och Obi-Wan men Vader släcker inte elden, som han nyss gjorde, han tar inte Obi-Wan med kraften, som han nyss gjorde. Nu står istället universums mäktigaste man handlingsförlamad inför sin ärkerival, som han letat efter och försökt fånga i 10 år.
5. Ok men han kanske vill att Obi-Wan ska fly? Varför säger han då 5 sekunder innan åt hans Stormtroopers att fånga Obi-Wan.
Jag ser serien och tycker att den är bra, även med vissa sjukt ologiska händelser. Elden och världens långsammaste druid som räddare i nöden fick mig att skratta rakt ut.Jättebra avsnitt 10/10