• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stockholms bästa kebab

Luktade inte alls starkt som lamm har tendens att göra, ännu ett tecken på att det är bra råvaror.

image.jpeg

.

Så bra lammkött ska alltså inte lukta så mycket?
"Vårlammen tar sina första stapplande steg i stallampans sken i december–februari och går sedan till slakt redan i april–maj. De hålls inomhus under hela sin korta levnad och utfodras med ett större inslag av kraftfoder i stället för nästan bara gräs, klöver och örter som är höstlammens kost. Förutom ett tråkigare liv för lammet blir följden av denna intensivare lammproduktion ett mindre smakrikt kött."
http://www.svd.se/hostlamm

Annars så är det väl allmänt känt att lamm ska både lukta och smaka lite mer...?

Så bra lammkött ska alltså inte lukta så mycket?
"Vårlammen tar sina första stapplande steg i stallampans sken i december–februari och går sedan till slakt redan i april–maj. De hålls inomhus under hela sin korta levnad och utfodras med ett större inslag av kraftfoder i stället för nästan bara gräs, klöver och örter som är höstlammens kost. Förutom ett tråkigare liv för lammet blir följden av denna intensivare lammproduktion ett mindre smakrikt kött."
http://www.svd.se/hostlamm

Annars så är det väl allmänt känt att lamm ska både lukta och smaka lite mer...?
Jag har ätit lamm på snabbmatställen, finrestaurang och har även "grillat" lamm över en öppen brasa en heldag (9 somrar i rad) och kan lova dig att lammet på MOAS smakar bra. Mer kan jag inte lova. Jag själv kan tycka att lamm som smakar/luktar för mycket, blir snabbt för mycket - man blir äcklad snabbt (iaf jag).

Sen kan paragrafryttare alltid hitta fel i allt. :)

Om vi ska prata kebab.. God kebab. Ätbar kebab.

Var på MOAS för 2 veckor sen. Valde lamm, just denna går under namnet "Yerevan". Brutal.
Luktade inte alls starkt som lamm har tendens att göra, ännu ett tecken på att det är bra råvaror. Bra grejor överlag. Brödet och såsen likaså.

image.jpeg

Inte den bästa bilden, men den enda jag hann ta.
Asså det där ser ju inte ut som kebab...

Palmyra är bra med sina stora portioner och att man får ta pickles och såserna själv. Men det är något som inte riktigt stämmer med köttet där tyvärr..
Bra bröd, nice ris, standard kött, hur mycket tomat(viktigaste av allt) och sås man vill. Finns absolut inget att klaga på!
Lägg av. Jag gillar inte pretto-fastfood. Det där ser inte ut som jag vill att en kebab ska se ut.

Har ätit tex "fin-gyros" i Grekland, och jag måste säga att jag fortfarande föredrar gyrosen på kebaben vid gullmarsplan före det. Det är något magiskt med svennefierad importerad skräpmat. Rör inte det!
Vad fan är fin-gyros?

Vi har en grek i göteborg, som gör klassisk gyrostallrik (fläskkött, pommes, sallad, tzatziki) och vanliga pita-gyros. Det är fan magiskt, och mycket bättre än den "gyros" (som f.ö mer liknar Göteborgskebab) ni har i stockholm.

Vad fan är fin-gyros?

Vi har en grek i göteborg, som gör klassisk gyrostallrik (fläskkött, pommes, sallad, tzatziki) och vanliga pita-gyros. Det är fan magiskt, och mycket bättre än den "gyros" (som f.ö mer liknar Göteborgskebab) ni har i stockholm.
Gyros som är "autentisk" - du förstår vad jag menar. Sån du får på den lite finare grek-krogen. Det är också gott, men föredrar ändå ful-varianten som finns i korvmojarna här. :)

Vad fan är fin-gyros?

Vet inte vad skillnaden på fin- och ful-gyros (pita-gyros) är men Gyrella på Söder i Stockholm är värt att testa. Inte långt ifrån en riktig gyros man äter i Grekland.
Gyrostallrik finns att äta lite överallt (läs: alla grekiska kolgrillar) och de flesta smakar likadant - gott. :)

Bra bröd, nice ris, standard kött, hur mycket tomat(viktigaste av allt) och sås man vill. Finns absolut inget att klaga på!
Lägg av. Jag gillar inte pretto-fastfood. Det där ser inte ut som jag vill att en kebab ska se ut.
Palmya - keff.
Alla hak i gullmars- rikskeffa, sen att hela stationen luktar skit är ett jävla under också.
Burgare på fridays m.fl - riktigta trötta, fyfan. Dyra också. Käkar hellre på sibylla isf. Primes är värda de 50kr extra eller vad det nu är.

Förmodligen, men en vanlig svennekebab är på ett visst sätt, precis som en vanlig svennepizza. Något åt det här hållet är det ultimata sättet att avnjuta kebab:
image.jpeg
Kan respektera att du tycker om köttet på palmyra och inte riktig kebab, fastän jag har svårt att förstå det - men, när du visar en bild på kebab dränkt i vitlöksås, så har jag svårt att förstå hur du kan tycka att palmyra är det ultimata stället. Har spytt två gånger i min mun efter att ha testat deras vitlöksås. Inte undra på att det är såsbuffé när det smakar som det gör.
Ryktet går att kunder som äter upp hela deras vidriga portion får dra en sats in i vitlöksåsen.

Kan respektera att du tycker om köttet på palmyra och inte riktig kebab, fastän jag har svårt att förstå det - men, när du visar en bild på kebab dränkt i vitlöksås, så har jag svårt att förstå hur du kan tycka att palmyra är det ultimata stället. Har spytt två gånger i min mun efter att ha testat deras vitlöksås. Inte undra på att det är såsbuffé när det smakar som det gör.
Ryktet går att kunder som äter upp hela deras vidriga portion får dra en sats in i vitlöksåsen.

Skön nivå det blev nu, ungefär samma som mina elever på mellanstadiet har..

Jag bryr mig inte, då det är förjävla gött med riktig skräpmat som inte är pretto och F!-skägg.

Jag bryr mig inte, då det är förjävla gött med riktig skräpmat som inte är pretto och F!-skägg.
Jaja, respekterar det. Älskar också att dra till med en fet skräp-kebabtallrik dagen efter utgång.
Vill bara poängtera återigen att riktig kebab (MOAS ex..) inte ska anses vara skräpmat. Priserna kan därför inte riktigt jämföras heller. :)

Edit: Testa att dränka kebabpizzan i bearnaise-sås istället, om inte du har gjort det. Bruuutalt.

Jaja, respekterar det. Älskar också att dra till med en fet skräp-kebabtallrik dagen efter utgång.
Vill bara poängtera återigen att riktig kebab (MOAS ex..) inte ska anses vara skräpmat. Priserna kan därför inte riktigt jämföras heller. :)

Edit: Testa att dränka kebabpizzan i bearnaise-sås istället, om inte du har gjort det. Bruuutalt.
Bea och pizza är inte så najs.

Jag förstår grejen med det - men det blir liksom lite mjäkigt oftast. Får man en schysst köttpizza med bea är det bra, men folk som slänger på bea på typ en Vesuvio är skumma...
Nu blev det lite utav en pizza-tråd, men håller med dig där för en gångs skull. Bea kör man till t.ex. Oxfile-pizza (och kebab), medans vitlök är till för vesuvio, capricciosa etc.

IMO

Tillbaka
Topp