Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Skön start på ditt klockmissbruk! Som att hoppa över folkölen och börja med heroin och crack på en gång![]()
Du kommer tröttna på några och upptäcka nya så du behöver inte oroa dig!Haha!ja jag kan ju hålla med om att det kanske tog udden av det roliga att leta upp fynden själv
![]()
Den är självklart också en keeper, inne på service och glasbyte!Vet inte om du gjort det ännu men behåll flightmaster'n. Den mest åtrpvärda i din samling om du frågar mig.
Hoppas ingen klåpare polerar den stackaren fel :/.Den är självklart också en keeper, inne på service och glasbyte!
Hoppas ingen klåpare polerar den stackaren fel :/.
Glaset var i dåligt skick så det byts mot ett nytt. Boetten hade några små repor men eftersom den var opolerad med original solmönster(?)slipning så lät vi den vara så.Hoppas ingen klåpare polerar den stackaren fel :/.
Tycker mig läsa ganska ofta att urmakare bakar in polering oavsett om det behövs eller ej så länge inte ägaren väljer bort polering. Kanske har fel för migVarför skulle den poleras? Tycker den ser riktigt bra ut på bilderna?
Bra beslutGlaset var i dåligt skick så det byts mot ett nytt. Boetten hade några små repor men eftersom den var opolerad med original solmönster(?)slipning så lät vi den vara så.
Tyvärr en del utbytta delar på din nya seiko. Köp INTE begagnade Seikos på tradera i fortsättningen!Haha ja men det är inte helt sant för jag har lagt undan ett gäng som jag behåller själv, och jag klicka tillomed hem en 90-tals Seiko "pepsi" från tratten häromdagen som får agera sommar-o-bad-klockaDet som saknades var ju en ny klocka!
![]()
Tycker mig läsa ganska ofta att urmakare bakar in polering oavsett om det behövs eller ej så länge inte ägaren väljer bort polering. Kanske har fel för mig
Bra beslut. Har sett ganska många tråkiga poleringar på Flightmaster och Mark-modellerna.
Ibland uttrycker du dig så underbart generaliserande. Flightmastern och MkIII må vara värda mer med borstade boetter men att tro att en Flightmaster "är körd" då den polerats känns ein bischen naivt. Då utgår jag från min tolkning av din formulering "är körd", vilken betydelse lägger du i formuleringen?
+1, också de modeller där polering förstör mest. En polerad flightmaster eller MkIII är körd för de allra flesta.
Ibland uttrycker du dig så underbart generaliserande. Flightmastern och MkIII må vara värda mer med borstade boetter men att tro att en Flightmaster "är körd" då den polerats känns ein bischen naivt. Då utgår jag från min tolkning av din formulering "är körd", vilken betydelse lägger du i formuleringen?
En körd Flightmaster:
![]()
Inom kort på K&S som bortskänkes...![]()
Ligger på lådan nu.
Du får gärna plita ihop en tråd kring olika finish då jag och säkert många andra skulle uppskatta det. För mig är polerad och slipad same same...
Tavlan var det som fångade mitt intresse, har få ur i NOS-skick utan håller mig mer i mögelsegmentet.
Den var mysig, den får du gärna sälja till mig!Ibland uttrycker du dig så underbart generaliserande. Flightmastern och MkIII må vara värda mer med borstade boetter men att tro att en Flightmaster "är körd" då den polerats känns ein bischen naivt. Då utgår jag från min tolkning av din formulering "är körd", vilken betydelse lägger du i formuleringen?
En körd Flightmaster:
![]()
Inom kort på K&S som bortskänkes...![]()
Någon slags slipning brukar väl ingå i vad vi kallar polering? Så länge dinkorna har karaktär kan man leva med många "defekter".
Kan du inte berätta om mannen som byggt denna samling. Den är ju underbar! Allt från "skräp" till flightmatsers, piepan, IWC, UN...
Så härligt excentriskts spretig!
Vad bar han? Hur förvarades allt? Vilken del av landet dammsög han?
Det var som sagt min fars samling, född och uppvuxen i DDR, forna östtyskland, flydde hit på 60-talet och började arbeta som elektronikingenjör. Tror det var avsaknaden av det mesta i DDR som gjorde att han började samla på antikviteter, inte bara fickur och armbandsurOch allt han köpte tror jag sparades
Mestadels hemma i byrålådorna.
Auktioner åkte han på säkert 2-3 gånger i veckan och där snappade han nog upp många armbandsur, men dom åkte nog med på köpet när det inte fanns några spännande fickur för det var hans största intresse. Mest i Östergötland men även Stockholm besöktes ett par tre gånger i månaden. Men det var på tiden innan internet fanns och gjorde det lite svårare att fyndaKlockan som användes till vardags var en simpel Citizen quartz
Om man vill komma över de lite finare klockorna så får man knappa in http://www.uhren-muser.de/ Dr.Crott i tyskland.