• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Pogba ska inte spela som CM i en double pivot med Fred.
Fred ska inte spela med någon än annan än Mctominay

Jag har försökt utan framgång. Du ska ha gjort något i klass med koja till slott för att få igenom någon ändring.

Samma som @Vesper , har helrenoverat badrum, kök och tvättstuga, lagt ny parkett i hela kåken, gjort om en gammal bastu/förrådsdel till ett nytt sovrum och ska i sommar byta fasadbeklädnäd från gamla asbestskivor till träpanel. Detta räckte dock inte

Som tidigare skrivit. Det är svårt men jag vet två som lyckats efter att ha renoverat kök, badrum, tvättstuga och lite till. Känns dock mer som tur än "norm"

Tack för svar!
Ska väl egentligen bara vara att kontakta en mäklare. Om bankerna godtar det är väl en annan femma.
Att bostaden har gått upp mycket och att få en mäklare är att värdera om är inga konstigheter. Men banken måste som sagt godta det.
@Hoarz

Om du ska flytta dina lån gör väl den nya banken en värdering och sätter belåningsgraden efter den även om det amorteringsgrundande beloppet inte ändras?

Varför måste du förresten under 60% för att kunna välja andra långivare?
Behöver komma under det för att kunna låna via Stabelo

Tack för svar!

Att bostaden har gått upp mycket och att få en mäklare är att värdera om är inga konstigheter. Men banken måste som sagt godta det.

Behöver komma under det för att kunna låna via Stabelo
Jag är i samma sits, både med omvärdering o tänkbart o byta till de som ”kräver” under 60% belåning. Tittade bla på stabelo. Har SBAB.

Mecket ser ut o vara att jag hamnar lite över 60% vid omvärderingen då jag fått ett förhandsbesked. ”Bara” att amortera ner då…

Ni som har Stabelo; När de säger att de "kommer betala ut ditt lån" inom x dagar, innebär det att de löser allt åt en då? D.v.s. avslutar det gamla lånet (som jag angav lånenummer o info om) och så vidare, eller behöver jag göra något själv på den dagen de "betalar ut" lånet?

sorry ni kanske har avhandlat en del senaste tiden.
Vad säger ni är det dags att börja titta på att binda lånen?

Såg att på SBAB så får vi 1.19 på 3 år, om man kollar Fed så har de väl plan att höja fler gångaer under 2022 och några gånger 2023 som det ser ut nu i alla fall?

Senast ändrad:
Någon som vet om det går att värdera upp bostad innan 5 år? Inte för att ändra amorteringskrav utan för att komma under 60% och kunna välja andra långivare.
Banken kan göra en ny bedömning om de vill, i alla fall Swedbank. Vi pratar väder varje år när ränterabatten ska diskuteras.

sorry ni kanske har avhandlat en del senaste tiden.
Vad säger ni är det dags att börja titta på att binda lånen?

Såg att på SBAB så får vi 1.19 på 3 år, om man kollar Fed så har de väl plan att höja fler gångaer under 2022 och några gånger 2023 som det ser ut nu i alla fall?
Fed höjer för att inflationen är för hög. Det betyder inte att våra räntor kommer gå upp.

Fed höjer för att inflationen är för hög. Det betyder inte att våra räntor kommer gå upp.
inflationen är väl hög runt hela världen?
Bankerna i Sverige har väl refdan höjt räntor senaste veckan

men ja det behöver inte betyda automatiskt att räntorna stiger här. För vår del rör det sig inte om många 100 per månad om vi exv binder till 1.19. Men vill gärna inte binda om man inte behöver så att säga

Senast ändrad:
inflationen är väl hög runt hela världen?
Bankerna i sverige har väl höjt räntor redan senaste veckan

men ja det behöver inte betyda automatiskt att räntorna stiger här. För vår del rör det sig inte om många 100 per månad om vi exv binder till 1.19. Men vill gärna inte binda om man inte behöver så att säga
Kollade nu. Inflationen ligger högre än jag trodde. Har inte kollat idag men kollade för någon vecka sedan och då låg ettårsräntan lägre än rörlig ränta vilket innebär att Swedbank i alla fall inte förutspår någon höjning.

Vi kommer sannolikt ha högre räntor än idag om 3 år. Sen är ju frågan hur mycket och hur lång tid det tar innan dom börjar höja. Om jag ska killgissa kanske första höjningen kommer i 2023 sen är frågan hur inflationen och ekonomin utvecklas

Så ja varför inte binda på 1.19 om du vet att du kommer bo kvar i 3 år. Vill du göra ett mellanting kan du ju binda hälften av lånet

Vi kommer sannolikt ha högre räntor än idag om 3 år. Sen är ju frågan hur mycket och hur lång tid det tar innan dom börjar höja. Om jag ska killgissa kanske första höjningen kommer i 2023 sen är frågan hur inflationen och ekonomin utvecklas

Så ja varför inte binda på 1.19 om du vet att du kommer bo kvar i 3 år. Vill du göra ett mellanting kan du ju binda hälften av lånet
ja precis har funderat på om vi skall binda delar eller inte, vi har delat upp lånet i tre lika stora delar när vi tog det.

Finns det ett "formellt" amorteringsunderlag även om man inte amorterar?
Ja, där står bl a vilket värde de satt och när den 5-åriga fasta värderingen går ut. Det är ett dokument som andra banker vill ha när du byter bank. Jag har tidigare bett om amorteringsunderlaget hos mina två banker men jag har inte fått något, inte ens ett svar. I dag ringde jag och bad om det och la till att jag ska flytta lånen till en annan bank. Det tog 30 minuter så fick jag det i mailen.

När man tar ett nytt lån eller på annat sätt gör om lånen eller lånar upp lite till så startar en "klocka" hos banken. De sätter ett värde på det du belånat och det värdet ändras inte på 5 år. Det innebär att om din bostad fördubblar sitt marknadsvärde efter 2 år så är den ändå bara värd det belopp som banken satte 2 år tidigare. Det gör att din belåningsgrad kan bli missvisande.

Det är klart att man inte vill lösa ett lån i förtid men om man mot förmodan skulle behöva göra det är det ju inte så mycket pengar det rör sig om? Beror såklart på hur stort lån man har. Det är dessutom avdragsgillt i deklarationen som en räntekostnad.

Det är klart att man inte vill lösa ett lån i förtid men om man mot förmodan skulle behöva göra det är det ju inte så mycket pengar det rör sig om? Beror såklart på hur stort lån man har. Det är dessutom avdragsgillt i deklarationen som en räntekostnad.

Måste vara nåt tokigt. I mitt fall blir det typ 1300 spänn. 🤩
Och säg att lånet är på 2 Mkr vilket inte är ovanligt, det blir rätt fjuttiga 6600 kr.

Då har det skrivits en del skrämselpropaganda kring detta i medier.

Bortsett från det är det nog lite svårare att försöka få en bra deal på bolånet om t ex delar av den är bunden.

Förhandlade nytt bolån med Nordea då vi köpt hus och fick nämna att vi hade fått betydligt bättre rabatter hos SEB på både rörligt och bundna lån. Nordeas rabatter var ett skämt jämfört med SEB. Kom ner till 1,15% på rörligt så det får väl vi vara nöjda med. Får väl se om man binder något av lånen framöver beroende på hur det går med räntorna.

Ja, där står bl a vilket värde de satt och när den 5-åriga fasta värderingen går ut. Det är ett dokument som andra banker vill ha när du byter bank. Jag har tidigare bett om amorteringsunderlaget hos mina två banker men jag har inte fått något, inte ens ett svar. I dag ringde jag och bad om det och la till att jag ska flytta lånen till en annan bank. Det tog 30 minuter så fick jag det i mailen.

När man tar ett nytt lån eller på annat sätt gör om lånen eller lånar upp lite till så startar en "klocka" hos banken. De sätter ett värde på det du belånat och det värdet ändras inte på 5 år. Det innebär att om din bostad fördubblar sitt marknadsvärde efter 2 år så är den ändå bara värd det belopp som banken satte 2 år tidigare. Det gör att din belåningsgrad kan bli missvisande.

Ah förstår! Lånet är från början 10 år nästan så undrar vad som står där. Iofs band jag det på 5 år 2019 så uppdaterades väl säkert då. Iofs positivt med en låsning av värdet i 5 år om det är en fallande marknad, så blir inte alla låntagare direkt drabbade av amorteringskrav och margin calls vid snabba nedgångar. Borde ge en stabilare marknad i de lägena.

Ah förstår! Lånet är från början 10 år nästan så undrar vad som står där. Iofs band jag det på 5 år 2019 så uppdaterades väl säkert då. Iofs positivt med en låsning av värdet i 5 år om det är en fallande marknad, så blir inte alla låntagare direkt drabbade av amorteringskrav och margin calls vid snabba nedgångar. Borde ge en stabilare marknad i de lägena.
Jag tror precis som du att det är för att få en stabilare marknad så det inte blir som i början av 1990-talet när värdena sjönk och bankerna krävde in försvunna värden omgående.

Har skickat in ansökan till SBAB nu!
Då huset är klassat med energiklass A så får vi lite rabatt. Hade möte med Nordea idag och den ränta vi fick där på 3 år var liknande den 5 åriga på SBAB. Fick t om lite högre på 3 år på Nordea 1.49 kontra 1.44 på SBAB(bara det som står på nätet). Så även med rabatter så hamnar vi högre hos Nordea....

Skall även tilläggas som nämnts ovan vi är båda kunder där även barnens konton ligger där och jag har mitt bolagskonto på Nordea

Senast ändrad:
Har skickat in ansökan till SBAB nu!
Då huset är klassat med energiklass A så får vi lite rabatt. Hade möte med Nordea idag och den ränta vi fick där på 3 år varl liknnande den 5 åriga på SBAB. Fick t om lite högre på 3 år på Nordea 1.49 kontra 1.44 på SBAB(bara det som står på nätet). Så även med rabatter så hamnar vi högre hos Nordea....

Skall även tilläggas som nämnts ovan vi är båda kunder där även barnens konton ligger där och jag har mitt bolagskonto på Nordea

Precis min erfarenhet av de traditionella bankerna. Jag undrar lite vad de räknar med att tjäna pengar på i framtiden om de inte är intresserade av att låna ut pengar till vanliga privatpersoner...? (hade allt (precis som du) på handelsbanken men håller på att avveckla det mer o mer eftersom jag inte tjänar någonting på att vara trogen kund där)

Precis min erfarenhet av de traditionella bankerna. Jag undrar lite vad de räknar med att tjäna pengar på i framtiden om de inte är intresserade av att låna ut pengar till vanliga privatpersoner...? (hade allt (precis som du) på handelsbanken men håller på att avveckla det mer o mer eftersom jag inte tjänar någonting på att vara trogen kund där)
Jag har kvar kontot sen rosapanternkotot kom i min hand på mellanstadiet på 80-talet. Swedbank pissade dock i motvind när de inte kunde fortsätta ge mig vettig ränta på bolånet. Jag räknar ”vettig” som nära vad andra kan erbjuda som gräns. Nån enstaka tusenlapp över per år ok, men inte mer. Det är lätt att byta bank så man får räkna på var ens gräns går i arbete/krona i flytt..

bytte till SBAB men har kvar lönekontot. Banker är inga välgörenheter.. och jag är ingen enkel kassako. Tillgång och efterfrågan. Trogen kund = lätt att blåsa

Bolånen är en liten liten liten del av de svenska storbankernas inkomster. Fram till pandemin var kommersiella fastigheter mycket viktigare, men det kanske justeras lite nu.

Bolånen är en liten liten liten del av de svenska storbankernas inkomster. Fram till pandemin var kommersiella fastigheter mycket viktigare, men det kanske justeras lite nu.
Ja antar att det är på företag de drar in sina pengar, men fortfarande tråkigt att de inte kan vara tillmötesgående mot trogna kunder, känns som man verkligen tappat den personliga kontakten som fanns med banken förrut. (vilket ju gör det väldigt enkelt att byta bort dem oxå när man inte får sin vilja fram)

Jag skulle nog kunna tjäna på att byta bank (har fristående Swedbank-bank nu). Ligger på 1.49.
Samtidigt är jag helt utan impulskontroll och har köpt/sålt i en del olika turer. Ibland har jag haft ”olagligt” hög belåning, och ibland mycket bra. Har hela tiden haft stöd från banken, och min bankman. För mig är det värt några punkter, men för ”normala” människor kan jag förstå att man vill byta till billigast möjliga. Kan ju bli mycket pengar.

Jag skulle nog kunna tjäna på att byta bank (har fristående Swedbank-bank nu). Ligger på 1.49.
Samtidigt är jag helt utan impulskontroll och har köpt/sålt i en del olika turer. Ibland har jag haft ”olagligt” hög belåning, och ibland mycket bra. Har hela tiden haft stöd från banken, och min bankman. För mig är det värt några punkter, men för ”normala” människor kan jag förstå att man vill byta till billigast möjliga. Kan ju bli mycket pengar.
Vi hade personlig rådgivare förut och han var grym, men han bytte kontor och sedan gjorde Nordea en omstrukturering kring hur dem hanterar kunder och det där med "personlig" försvann, i alla fall som vi upplevt det.

Kan inte riktigt se någon fördel som sådant med att ha lånen hos Nordea för vår del då det I sammanhanget verkar inte "hjälpa" till med något och dessutom få betala mer än exv SBAB.

Senast ändrad:
Låter som när man ska löneförhandla. Bluffa 1 gång går, annars så var redo att byta.

Frågan är; någon som kan berätta om en lyckad motbud annars går jag någonannastanns historia?
Hade ett lån där löptiden gick ut (var bundet på 5 år till 1,95%) när jag ville förhandla om lånet fick jag usla villkor. Argumenterade fram och tillbaka (via mail) men fick aldrig ett tillräckligt bra erbjudande. Förklarade då att effekten av deras ”sista bud” var att vi skulle byta bank då det blir för stor skillnad mot vad deras konkurrenter kunde erbjuda. Fick då igenom mitt önskemål. Har också förhandlat om bolån för en större bostadsförening där samma sak skedde. Har även jobbat en del med priser i större avtal och min uppfattning är att parten man förhandlar med inte har särskilt stort förhandlingsutrymme och ofta utgår från tidigare avtalad nivå istället för marknadspris, vilket blir skevt. Anledningen är väll att man inte vill sänka värdet i sin portfölj. Men när man hotar med en exit riskerar man att tappa hela affären varpå man då går längre för att rädda den. Det blir också då enklare för motparten att gå till sin chef (och på så sätt få större förhandlingsutrymme) och förklara att man riskerar att tappa en kund om man inte kan gå ner till X i pris. Ofta är det väsentligt enklare än att gå till sin chef och säga att riskerar att tappa en kund om man inte kan erbjuda ett visst pris snarare än att säga att man behöver erbjuda ett visst pris för att kunden har så bra argument.

Det är ju många saker som påverkar. Belåningsgrad, hushållsinkomst, hur säkert området är osv. Med det sagt så har jag fått mycket bättre ränterabatt via telefonbanken än via lokal bank-kontakt 2 år i rad. Kommer aldrig besöka ett Swedbank-kontor igen.

Tillbaka
Topp