• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Number 6

Omega
Nu har det inte diskuterats räntor på ett tag. Jag funderar faktiskt på att binda bolånen. 50% belåningsgrad kör 3m stabelo annars. Men nåt säger mig att det kan komma en del räntehöjningar i vinter/vår. Läste jag inte att 60% av nya låntagare binder nu istället för ett år sedan då 70% tog rörligt? Tänker mest att inflationen egentligen är högre än vad som redovisas officiellt och pandemin verkar ha frigjort en jäkla massa kapital så exv bilar minskar inte ens i värde, bostäder är galet dyra, drivmedel och el kostar skjortan. Bankerna höjer sina avgifter. Kaffet kostar 30% mer per 1/2 kg osv osv. Brist på allt, både varor och logistik.
Nån mer än jag som funderar på sina rörliga bolån - som en del av totala privatekonomin vill säga?
 

zeke_varg

Omega
Nu har det inte diskuterats räntor på ett tag. Jag funderar faktiskt på att binda bolånen. 50% belåningsgrad kör 3m stabelo annars. Men nåt säger mig att det kan komma en del räntehöjningar i vinter/vår. Läste jag inte att 60% av nya låntagare binder nu istället för ett år sedan då 70% tog rörligt? Tänker mest att inflationen egentligen är högre än vad som redovisas officiellt och pandemin verkar ha frigjort en jäkla massa kapital så exv bilar minskar inte ens i värde, bostäder är galet dyra, drivmedel och el kostar skjortan. Bankerna höjer sina avgifter. Kaffet kostar 30% mer per 1/2 kg osv osv. Brist på allt, både varor och logistik.
Nån mer än jag som funderar på sina rörliga bolån - som en del av totala privatekonomin vill säga?
Jag är mitt i ett bygge men tänker lite likadant. När byggdammet lagt sig, omvärderat kåken, blir det en koll med nuvarande banken och konkurrenter vad som kan erbjudas. Jag har inte bundit något lån i hela mitt liv men kan hända i närtid. Kan. :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Nu har det inte diskuterats räntor på ett tag. Jag funderar faktiskt på att binda bolånen. 50% belåningsgrad kör 3m stabelo annars. Men nåt säger mig att det kan komma en del räntehöjningar i vinter/vår. Läste jag inte att 60% av nya låntagare binder nu istället för ett år sedan då 70% tog rörligt? Tänker mest att inflationen egentligen är högre än vad som redovisas officiellt och pandemin verkar ha frigjort en jäkla massa kapital så exv bilar minskar inte ens i värde, bostäder är galet dyra, drivmedel och el kostar skjortan. Bankerna höjer sina avgifter. Kaffet kostar 30% mer per 1/2 kg osv osv. Brist på allt, både varor och logistik.
Nån mer än jag som funderar på sina rörliga bolån - som en del av totala privatekonomin vill säga?
Att så många binder sina lån på 1 år beror på att 1-år bundet haft lite lägre ränta än rörligt/3-månaders. Det kommer sannolikt att gå tillbaka till tidigare praxis med rörligt som det billigaste. När man tar ett lån fryser banken värdet i 5 år. Det är nog bra att fråga banken vilket värde de har bokfört. Jag råkade ut för att min bank räknade på betydligt högre belåningsgrad än vad jag fick fram när jag räknade på marknadsvärdet. Det berodde på att deras "värde" var väldigt mycket lägre och därför tvingade mig att amortera mer p.g.a. finansinspektionens regler om skuldkvotstak. Nu har det gått 5 år för lån på både villa och bostadsrätt så nu håller jag på med att försöka värdera upp för att få ner belåningsgraden och därmed komma närmare 50% belåning så jag kan be om amorteringsfritt, om jag vill det. Vad det verkar när man läser ser det inte ut som att räntan kommer att gå upp speciellt mycket de närmaste 2 åren, men man vet ju aldrig. Var och en måste välja det bästa alternativet för en själv. Risken med bundna lån är ju att banken kräver in resterande om man av någon anledning, t .ex. arbetslöshet, skilsmässa etc, måste lösa lånen i förtid.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Nu har det inte diskuterats räntor på ett tag. Jag funderar faktiskt på att binda bolånen. 50% belåningsgrad kör 3m stabelo annars. Men nåt säger mig att det kan komma en del räntehöjningar i vinter/vår. Läste jag inte att 60% av nya låntagare binder nu istället för ett år sedan då 70% tog rörligt? Tänker mest att inflationen egentligen är högre än vad som redovisas officiellt och pandemin verkar ha frigjort en jäkla massa kapital så exv bilar minskar inte ens i värde, bostäder är galet dyra, drivmedel och el kostar skjortan. Bankerna höjer sina avgifter. Kaffet kostar 30% mer per 1/2 kg osv osv. Brist på allt, både varor och logistik.
Nån mer än jag som funderar på sina rörliga bolån - som en del av totala privatekonomin vill säga?
Menar du att Riksbanken mörkar inflationstalen? :wtf:
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Har precis ansökt om 1 års bundet hos Stabelo. Har väldigt svårt o se att rörliga kommer gå under 1,04% under längre stunder i år. Tror typ nästan aldrig jag fått under 1% hos min bank (Handelsbanken) under de 20 år jag varit kund där, möjligen någon gång just efter förhandling men sen har det snabbt krypit uppåt igen. Senaste åren när jag tjafsat med dem har de varit helt ointresserade av att göra ngt bra på räntan (med ursäkten att jag har för lite lån) (har 1,65% just nu), så nu skiter jag förhoppningsvis (bara Stabelo ansökan går igenom) i dem.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Har precis ansökt om 1 års bundet hos Stabelo. Har väldigt svårt o se att rörliga kommer gå under 1,04% under längre stunder i år. Tror typ nästan aldrig jag fått under 1% hos min bank (Handelsbanken) under de 20 år jag varit kund där, möjligen någon gång just efter förhandling men sen har det snabbt krypit uppåt igen. Senaste åren när jag tjafsat med dem har de varit helt ointresserade av att göra ngt bra på räntan (med ursäkten att jag har för lite lån) (har 1,65% just nu), så nu skiter jag förhoppningsvis (bara Stabelo ansökan går igenom) i dem.
Jag har inte heller kunnat påverka räntan nämnvärt i Handelsbanken de senaste 10 åren. Du äger för många fastigheter och har får mycket lån, inte i förhållande till värdet uran i förhållande till lön så nu drar jag vidare jag också. Tur att det finns andra som kan se helheten. Otroligt stor skillnad mellan olika banker hur de bemöter sina kunder.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Jag har inte heller kunnat påverka räntan nämnvärt i Handelsbanken de senaste 10 åren. Du äger för många fastigheter och har får mycket lån, inte i förhållande till värdet uran i förhållande till lön så nu drar jag vidare jag också. Tur att det finns andra som kan se helheten. Otroligt stor skillnad mellan olika banker hur de bemöter sina kunder.
Jag orkade inte ringa runt till "bankerna", var o snackade med det lokala Swedbank/sparbanks kontoret och de lovade att återkomma med ett erbjudande vilket de inte gjort (så jag tolkar det som att jag inte var intressant där heller). Efter det skickade jag nu inte Stabelo ansökan som sagt.

Var fick du bäst bemötande? (är fortfarande intresserad av att flytta mina vanliga konton/internetbank/swish från handelsbanken till ngt annat oxå.)
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Några här som testat de olika bankernas mobila bank-appar? Vilken tycker ni funkar/är bäst?

(har bara haft Handelsbanken senaste 20 åren och gillar deras app skapligt, så vill inte byta till någon riktigt kass app)
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Nu har det inte diskuterats räntor på ett tag. Jag funderar faktiskt på att binda bolånen. 50% belåningsgrad kör 3m stabelo annars. Men nåt säger mig att det kan komma en del räntehöjningar i vinter/vår. Läste jag inte att 60% av nya låntagare binder nu istället för ett år sedan då 70% tog rörligt? Tänker mest att inflationen egentligen är högre än vad som redovisas officiellt och pandemin verkar ha frigjort en jäkla massa kapital så exv bilar minskar inte ens i värde, bostäder är galet dyra, drivmedel och el kostar skjortan. Bankerna höjer sina avgifter. Kaffet kostar 30% mer per 1/2 kg osv osv. Brist på allt, både varor och logistik.
Nån mer än jag som funderar på sina rörliga bolån - som en del av totala privatekonomin vill säga?

Vi resonerar som dig och binder nu vårt bolån, på fem år. Belåningsgraden är under 50 % och det är således inget amorteringskrav (detta utifrån en gammal värdering och mycket har hänt sen dess).

Det har väckt starka känslor när det här har diskuterats och många tycker att vi helt fel ute, ”det har alltid lönat sig med rörlig ränta” osv. Det är säkert sant, men har man någonsin kunnat binda sin ränta till mellan 1–2 %? När i så fall? Hur mycket billigare tror man att det skulle kunna bli?

Jag resonerar som att det är win-win. Om kalaset forsätter= win; om kalaset slutar= win.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag orkade inte ringa runt till "bankerna", var o snackade med det lokala Swedbank/sparbanks kontoret och de lovade att återkomma med ett erbjudande vilket de inte gjort (så jag tolkar det som att jag inte var intressant där heller). Efter det skickade jag nu inte Stabelo ansökan som sagt.

Var fick du bäst bemötande? (är fortfarande intresserad av att flytta mina vanliga konton/internetbank/swish från handelsbanken till ngt annat oxå.)
Bäst bemötande har jag fått från SBAB, Hypoteket och Länsförsäkringar. Stabelo är underbemannade, vilket säkert är själva affärsidén.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vi resonerar som dig och binder nu vårt bolån, på fem år. Belåningsgraden är under 50 % och det är således inget amorteringskrav (detta utifrån en gammal värdering och mycket har hänt sen dess).

Det har väckt starka känslor när det här har diskuterats och många tycker att vi helt fel ute, ”det har alltid lönat sig med rörlig ränta” osv. Det är säkert sant, men har man någonsin kunnat binda sin ränta till mellan 1–2 %? När i så fall? Hur mycket billigare tror man att det skulle kunna bli?

Jag resonerar som att det är win-win. Om kalaset forsätter= win; om kalaset slutar= win.
Jag tror det är klokt att binda. Världsläget rör på sig i en riktning som kan skapa labilitet. Sen om man ska binda i 2 år eller mer vet man ju aldrig. Det är ju å andra sidan inte kul att behöva lösa 5-åriga lån om 1-2 år.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Jag har kollat runt lite. Verkar som att ICA Banken och Skandiabanken erbjuder internetbank utan kostnad. Så om jag flyttar lån till Avanza kommer det bli någon av dem. Bryr mig inte speciellt mycket om appen. Går in och godkänner några e-fakturor varje månad och för över pengar till Avanza på sin höjd.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Jag har kollat runt lite. Verkar som att ICA Banken och Skandiabanken erbjuder internetbank utan kostnad. Så om jag flyttar lån till Avanza kommer det bli någon av dem. Bryr mig inte speciellt mycket om appen. Går in och godkänner några e-fakturor varje månad och för över pengar till Avanza på sin höjd.
Ja det är iofs sant. Jag har kort hos Amex, håller på o flyttar fonder/aktier till Avanza o lån till Stabelo, så sen är det ju som du säger bara några betalningar, efakturor och överföringar kvar.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag tror det är klokt att binda. Världsläget rör på sig i en riktning som kan skapa labilitet. Sen om man ska binda i 2 år eller mer vet man ju aldrig. Det är ju å andra sidan inte kul att behöva lösa 5-åriga lån om 1-2 år.
För att vara ett bostadslån är det inte allt för stora summor det handlar om (under miljonen). Behöver vi lösa lånet och pynta ränteskillnadsersättning lär det inte bli allt för blodigt. Den dagen, den sorgen.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
För att vara ett bostadslån är det inte allt för stora summor det handlar om (under miljonen). Behöver vi lösa lånet och pynta ränteskillnadsersättning lär det inte bli allt för blodigt. Den dagen, den sorgen.
Det låter som ett sunt övervägande. Jag håller också på om lägger om lån nu så jag ska överväga om inte jag också ska välja fast ränta. Det skulle ju vara skönt att inte behöva oroa sig. Det finns så mycket annat att oroa sig över just nu. Sen blir man ju betänksam när man pratar med folk som bundit sina el-abonnemang. Framtiden kan förändras även om historien talar emot det.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Det låter som ett sunt övervägande. Jag håller också på om lägger om lån nu så jag ska överväga omintetgöra jag också ska välja fast ränta. Det skulle ju vara skönt att inte oroa behöva oroa sig. Det finns så mycket annat att oroa sig över just nu. Sen blir man ju betänksam när man pratar med folk som bundit sina el-abonnemang. Framtiden kan förändras även om historien talar emot det.
Ja, minst sagt. Vi band vårat elavtal på tre år vid inflyttning och betalar 0,41 öre/kWh. Vi låg på 14 000 kWh/h första året och då renoverade vi konstant, fram tills nu. Jag vågar knappt tala högt om våra elräkningar just nu.
 
Några här som testat de olika bankernas mobila bank-appar? Vilken tycker ni funkar/är bäst?

(har bara haft Handelsbanken senaste 20 åren och gillar deras app skapligt, så vill inte byta till någon riktigt kass app)
Har lönekonto och mindre sparande hos handelsbanken (95% av allt sparande är på avanza i övrigt). Sedan har vi bostadslånet hos länsförsäkringar (blev så pga ett bra erbjudande ifrån länsförsäkringar- utan krav att flytta allt). Men nu har valt att flytta allt till länsförsäkringar. Dels för de har absolut bäst bemötande av de större bankerna (lade ner en hel del timmar på att sondera terrängen) och LF vann utan snack. Fick dessutom bäst erbjudande ifrån by far!

Deras app är helt okej, inget att skryta om. Men väldigt enkel och simpel.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
För att ändra/fortsätta min frågeställning ovan... (efter @Hoarz påpekande om att appen egentligen inte spelar så stor roll)

Vilka banker erbjuder lönekonto, internet-app, efaktura, swish utan någon årskostnad?

Handelsbanken tar 300 kr/år för mig. Länsförsäkringar verkar ta 275 kr/år.

ICA och Skandia banken ska vara 0 kr enligt Hoarz, finns det fler? Går årsavgiften att förhandla bort permanent ngnstans?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
För att ändra/fortsätta min frågeställning ovan... (efter @Hoarz påpekande om att appen egentligen inte spelar så stor roll)

Vilka banker erbjuder lönekonto, internet-app, efaktura, swish utan någon årskostnad?

Handelsbanken tar 300 kr/år för mig. Länsförsäkringar verkar ta 275 kr/år.

ICA och Skandia banken ska vara 0 kr enligt Hoarz, finns det fler? Går årsavgiften att förhandla bort permanent ngnstans?
Låter märkligt. Jag har både Handelsbanken (inte länge ill iofs) och Lfs och jag betalar ingenting till någon, förutom 300 kr till HB för Master card.
 

Marshall

Omega
2-Faktor
Jag har bundit lånen flera gånger bara för att slippa omförhandla villkoren vart annat år. Har kört SEB i ca 10 år nu, funkar väl skapligt men det känns inte som att de har allt för stort intresse av att ha en som kund och har väl fått en ok ränta. Börjar tröttna på det hela och funderar på SBAB, Stabelo istället..
Innan jag bytte till SEB hade jag Länsförsäkringar och deras bemötande var så j**** uselt och arrogant när vi skulle köpa större lägenhet, att jag aldrig vill ha med dom att göra igen.
 

Josa

Omega
2-Faktor
For what it's worth: har Handelsbanken och betalar inte för några av tjänsterna såsom kort, konto osv. Har ett oklart påslag på deras upplåningsränta men ligger på 0,99% med en belåningsgrad på 77% vid inköp. (strax över 60% belåningsgrad idag)
Köpte sommarstuga förra veckan och pratade då med vår bankman om att binda, han mena på att vi borde avvakta då vi ser ut att vara på en dyr peak just nu, borde gå ner igen framemot sommaren.
 

Number 6

Omega
SEBs pressmeddelande nyss:

"Från och med den 1 april 2022 höjer vi våra priser för att kunna fortsätta att förnya och investera i nya, vassa lösningar som till exempel smarta digitala betaltjänster. Senaste gången vi höjde våra priser var 2017.

Priset för vårt paket Enkla vardagen höjs från 35 kr/månad till 50 kr/månad
Årspriset för SEB Debit höjs från 300 kr/år till 420 kr/år
Årspriset för Betalservice via internet höjs från 120 kr/år till 180 kr/år"

Fin procentuell höjning på basala tjänster som typ alla behöver...
Men, storbankerna ligger ju konstant på 'åtgärdslistan' så det förvånar inte.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Kanske ska binda bolånet ändå? Under Mkr, räntan är på drygt 1.30% - inte den bästa men inte den värsta.
Blir lite sugen att binda några år om man kunde pressa ner det lite till. Tror knappast att räntorna kommer ligga så mycket lägre än vad de gör idag, och om de går ner lär det inte vara många punkter. Shit happens den dagen det händer men det är egentligen inte så stora pengar det handlar om i vårt fall.
 

Marshall

Omega
2-Faktor
SEBs pressmeddelande nyss:

"Från och med den 1 april 2022 höjer vi våra priser för att kunna fortsätta att förnya och investera i nya, vassa lösningar som till exempel smarta digitala betaltjänster. Senaste gången vi höjde våra priser var 2017.

Priset för vårt paket Enkla vardagen höjs från 35 kr/månad till 50 kr/månad
Årspriset för SEB Debit höjs från 300 kr/år till 420 kr/år
Årspriset för Betalservice via internet höjs från 120 kr/år till 180 kr/år"

Fin procentuell höjning på basala tjänster som typ alla behöver...
Men, storbankerna ligger ju konstant på 'åtgärdslistan' så det förvånar inte.
Jag betalar än så länge 35 kr/mån, men inget för Debitkortet eller betalservice. Tycker det är illa nog och har försökt få dom att stryka månadsavgiften.
 

jla

Omega
Några här som testat de olika bankernas mobila bank-appar? Vilken tycker ni funkar/är bäst?

(har bara haft Handelsbanken senaste 20 åren och gillar deras app skapligt, så vill inte byta till någon riktigt kass app)
Haft Swedbank, LF, SEB och nu Handelsbanken. Länsförsäkringars app är helt överlägsen på allt. Hade det inte varit för att deras boräntor är urusla hade jag fortfarande varit kund där, men när bolånen ska läggas om kollar jag runt och väljer det bästa.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Efter att googlat runt lite verkar det typ bara vara Skandiabanken som erbjuder gratis lönekonto o internetbank utan krav på ett kort som kostar ngt.

Vad jag lyckats söka tar typ alla andra ut en månads eller årsavgift på ngt sätt (antingen up front eller via att man måste ta deras kort).

Någon annan som lyckats hitta basic funktionerna gratis ngnstans?
 
Topp