• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Jag har haft 2 års bundet hos DanskeBank till 1,18%. Ca 2,8m i lån, köpte kåken för 3,5m så ca 80% belåning. Fick muntligt omvärdering av mäklaren kring jul på 4,5m men skulle invänta tills nu för att få fräscha papper när man pratar med banken.

Nu fick jag dock erbjudande genom Appen hos Danske om 1,19% på 1år. Så högg på det direkt. Kändes bra och skönt att slippa krångla.

Skriver mest för att dela med mig av läget. Men även för att ställa frågan; Som det skrevs om så låser alltså Banken värdet i 5års intervaller? Dvs även om jag skickat över nyvärdering ifrån mäklaren så är det inte säkert att Banken accepterar och sänker min belåningsgrad? Korrekt?

Jag har haft 2 års bundet hos DanskeBank till 1,18%. Ca 2,8m i lån, köpte kåken för 3,5m så ca 80% belåning. Fick muntligt omvärdering av mäklaren kring jul på 4,5m men skulle invänta tills nu för att få fräscha papper när man pratar med banken.

Nu fick jag dock erbjudande genom Appen hos Danske om 1,19% på 1år. Så högg på det direkt. Kändes bra och skönt att slippa krångla.

Skriver mest för att dela med mig av läget. Men även för att ställa frågan; Som det skrevs om så låser alltså Banken värdet i 5års intervaller? Dvs även om jag skickat över nyvärdering ifrån mäklaren så är det inte säkert att Banken accepterar och sänker min belåningsgrad? Korrekt?
Korrekt. 5år tidigast i omvärderingsintervall om du inte går lös med hammare o såg nå jävulskt i hela huset (koja till slott). Då får man göra det tidigare.

Bolånen är en liten liten liten del av de svenska storbankernas inkomster. Fram till pandemin var kommersiella fastigheter mycket viktigare, men det kanske justeras lite nu.
Tycker du 19% är en liten, liten del?

Handelsbanken drar in mest på bolån​

Handelsbanken är storbanken som drar in mest pengar på räntor från bolån. Det visar SvD Näringslivs sammanställning. Drygt 6 miljarder kronor, eller 19 procent av de totala intäkterna, kommer från bolånen.

Korrekt. Inget bankerna själv bestämt utan det är en del av amorteringskravet.
Banken kan värdera om huset och utifrån det göra en annan bedömning om ränta etc. Men värdet som sätter amorteringsbeloppet är låst i femårsperioder.

Det är ju många saker som påverkar. Belåningsgrad, hushållsinkomst, hur säkert området är osv. Med det sagt så har jag fått mycket bättre ränterabatt via telefonbanken än via lokal bank-kontakt 2 år i rad. Kommer aldrig besöka ett Swedbank-kontor igen.
Det är lite det jag menar, att varje person behöver ”värdera” sin bankkontakt. Det är inte orimligt att jag betalar en lite högre ränta för att kunna ringa Maria och typ: ”Eeh, jag fick värsta bra idéen. Kan jag få en massa pengar av dig, om jag lovar att lämna tillbaka dem om två månader?”
Som privatperson och inte företag är det inte helst självklart. Tror jag?

Och för eventuella folk som tycker det låter som glassigt humble brag, pga bristande impulskontroll får jag leva mitt liv efter devisen ”Solid som en sten, likvid som ett lik”…

Det är lite det jag menar, att varje person behöver ”värdera” sin bankkontakt. Det är inte orimligt att jag betalar en lite högre ränta för att kunna ringa Maria och typ: ”Eeh, jag fick värsta bra idéen. Kan jag få en massa pengar av dig, om jag lovar att lämna tillbaka dem om två månader?”

Och för eventuella folk som tycker det låter som glassigt humble brag, pga bristande impulskontroll får jag leva mitt liv efter devisen ”Solid som en sten, likvid som ett lik”…
Den banken jag har idag har varit grymt lätt att göra med.
Jag har fått några impulser där jag har önskat 350k på kontot så fort som möjligt och det har alltid gått fint.

Även jag håller med här. Har lokal bank (Sparbanken Skåne) med en grym kontakt. Under min bodelning där jag "behövde" lösa ut huset nekade andra banker då de enbart utgick från UC & kalkyler. Denna banken tog ett möte, jag visade att jag hade andra tillgångar som klockor, konst, stor aktieportfölj som inte syns i en UC och jag hellre lånade pengar än sålde av. Även när jag köpte ny bil räckte med ett mail, där man dessutom godtog att det skulle komma in pengar när jag sålt den gamla. Deras vinst då alla jag talar kring bank med har jag rekommenderat dit.

Tycker du 19% är en liten, liten del?

Handelsbanken drar in mest på bolån​

Handelsbanken är storbanken som drar in mest pengar på räntor från bolån. Det visar SvD Näringslivs sammanställning. Drygt 6 miljarder kronor, eller 19 procent av de totala intäkterna, kommer från bolånen.
Bra att veta. Har SHB sedan barnsben och får väl hyggligt bemötande och rabatt av min bankman. Binder alltid pga o(jäm)lik inkomstfördelning mellan mig och min fru. Har bara ca 30 % belåningsgrad så vi får aldrig så bra deal på SBAB/DB som de marknadsför sig med. Känns som det ska maxbelånas för att få de bästa villkoren.
Där vinner faktiskt SHB lite oväntat inkl låneskydd.

satan, ansökte om lån på SBAB förra veckan.
Behöver ha amorteringsunderlag ifrån Norda och den skickas med snailmail för att flytta över lånen

Det underlaget kom idag men idag så har SBAB höjt räntorna och nu är SBAB dyrare än det vi fått ifrån Nordea..... skit. Blir att stanna kvar på Nordea och betala mer än det vi skulle fått ifrån SBAB förra veckan för samma upplägg

• Like
Reactions: PJZ
Angående tidigare diskussion om bolån. Om någon är intresserad så fick jag igår bolån beviljat på Avanza med 69% belåningsgrad enligt amorteringsunderlag (1,5 år gammalt). Men med ny värdering från mäklare.

Angående tidigare diskussion om bolån. Om någon är intresserad så fick jag igår bolån beviljat på Avanza med 69% belåningsgrad enligt amorteringsunderlag (1,5 år gammalt). Men med ny värdering från mäklare.
Förstår jag dig rätt som att det innebär att du oavsett den nya värderingen och belåningsgraden behöver amortera fortsatt i 3,5 år enligt den gamla amorteringsunderlaget? Alltså det "enda" som påverkas just för tillfället är din ränta?

1,19 - samma som jag har idag. Men nu kan jag lämna storbankerna.
Förstår jag dig rätt som att det innebär att du oavsett den nya värderingen och belåningsgraden behöver amortera fortsatt i 3,5 år enligt den gamla amorteringsunderlaget? Alltså det "enda" som påverkas just för tillfället är din ränta?
Absolut, det var inte för att slippa amortera som jag gjorde omvärdering. Utan för att komma under 60% efter som det är ett krav från Avanza.

1,19 - samma som jag har idag. Men nu kan jag lämna storbankerna.

Absolut, det var inte för att slippa amortera som jag gjorde omvärdering. Utan för att komma under 60% efter som det är ett krav från Avanza.
En ytterligare detaljfråga om du har svar eller fick info om det: :)

Vad sker när 5-årsperioden går ut (om 3,5 år) avseende det amorteringsunderlag och värdet som ligger till grund?

Kommer Avanza/Stabelo "omvandla" din/deras värdering från idag ytterligare 1,5 år framåt eller gör de en automatisk ny värdering via UC Bostad eller din mäklare eller hur funkar det vid det tillfället?

En ytterligare detaljfråga om du har svar eller fick info om det: :)

Vad sker när 5-årsperioden går ut (om 3,5 år) avseende det amorteringsunderlag och värdet som ligger till grund?

Kommer Avanza/Stabelo "omvandla" din/deras värdering från idag ytterligare 1,5 år framåt eller gör de en automatisk ny värdering via UC Bostad eller din mäklare eller hur funkar det vid det tillfället?

Värderingen fick inte vara mer än 1 eller 3 månader. Så gissar att jag skulle behöva göra en ny. Men är inte säker.

Vuxenbutiken -
"Vi skickar dina varor i paket med diskret avsändare"

Banken -
_20220303_140032.JPG

Förmodar att man måste ha en skriftlig värdering? Vad får man betala för en sån nuförtiden?

Kör också via Stabelo men riktiga värdet ligger nån miljon högre än det belåningsgraden beräknas på..
1600kr har jag blivit erbjuden för en var-femte-år-värdering. Oklart om det skiljer sig åt i landet el mellan mäklare.

Screenshot_20220316-094044_TV4 Play.jpg

Sparekonomen ansåg att dubbla bolåneräntor inte vore konstigt alls inom inte allt för lång tid. Personligen band jag mina bolån för första gången i mitt liv för 1-2 månader sedan, i 5 år.

Screenshot_20220316-094044_TV4 Play.jpg

Sparekonomen ansåg att dubbla bolåneräntor inte vore konstigt alls inom inte allt för lång tid. Personligen band jag mina bolån för första gången i mitt liv för 1-2 månader sedan, i 5 år.
Vilken ränta fick du på 5 år? Mina lån löper ut i oktober, känns som lagom bra timing..

Vilken ränta fick du på 5 år? Mina lån löper ut i oktober, känns som lagom bra timing..

1.59%. Absolut ingen jättebra ränta men det viktigaste var att få in billånen i ett av bolånen. Inget tjafs från Nordea som även var den enda banken som ville låna ut till sommarstugan på kort varsel. Detta var utan försäkringar via banken och endast lönekonto hos Nordea.

Historiskt känns iallafall räntan bra och med global inflation och kaos är det en trygghet.

1.59%. Absolut ingen jättebra ränta men det viktigaste var att få in billånen i ett av bolånen. Inget tjafs från Nordea som även var den enda banken som ville låna ut till sommarstugan på kort varsel. Detta var utan försäkringar via banken och endast lönekonto hos Nordea.

Historiskt känns iallafall räntan bra och med global inflation och kaos är det en trygghet.

Du har alltså inga andra engagemang än ett lönekonto hos Nordea? Grymt bra deal. När band du räntan?

Och pissigt för jag har frågat om bundet och jag får sämre offert än dig trots en hel rad engagemang hos Nordea. Jäkla typer.

Tillbaka
Topp