• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Efter att googlat runt lite verkar det typ bara vara Skandiabanken som erbjuder gratis lönekonto o internetbank utan krav på ett kort som kostar ngt.

Vad jag lyckats söka tar typ alla andra ut en månads eller årsavgift på ngt sätt (antingen up front eller via att man måste ta deras kort).

Någon annan som lyckats hitta basic funktionerna gratis ngnstans?

Verkar som jag hade fel om ICA Banken. Sveabank verkar inte ha dock? Lite oklart, allt ingår i grundpaketet och jag tror inte att det kostar något.

Efter att googlat runt lite verkar det typ bara vara Skandiabanken som erbjuder gratis lönekonto o internetbank utan krav på ett kort som kostar ngt.

Vad jag lyckats söka tar typ alla andra ut en månads eller årsavgift på ngt sätt (antingen up front eller via att man måste ta deras kort).

Någon annan som lyckats hitta basic funktionerna gratis ngnstans?
Jag har inte betalat avgifter de senaste 10 åren om man säger så. Enkelt att förhandla bort. LF rabatterar hela årsavgiften om man är guldkund.

Jag har inte betalat avgifter de senaste 10 åren om man säger så. Enkelt att förhandla bort. LF rabatterar hela årsavgiften om man är guldkund.
Ska kolla med lokala LF, har mycket där redan. Handelsbanken har varit helt ointresserade av att förhandla bort något (då jag är för liten kund med mitt bostadslån, har annars haft precis allt där tidigare)

Nu har det inte diskuterats räntor på ett tag. Jag funderar faktiskt på att binda bolånen. 50% belåningsgrad kör 3m stabelo annars. Men nåt säger mig att det kan komma en del räntehöjningar i vinter/vår. Läste jag inte att 60% av nya låntagare binder nu istället för ett år sedan då 70% tog rörligt? Tänker mest att inflationen egentligen är högre än vad som redovisas officiellt och pandemin verkar ha frigjort en jäkla massa kapital så exv bilar minskar inte ens i värde, bostäder är galet dyra, drivmedel och el kostar skjortan. Bankerna höjer sina avgifter. Kaffet kostar 30% mer per 1/2 kg osv osv. Brist på allt, både varor och logistik.
Nån mer än jag som funderar på sina rörliga bolån - som en del av totala privatekonomin vill säga?
Finns en anledning till att det är billigare att låsa ett år än att ha rörligt.

Förhandlade ny ränterabatt idag. Så mycket av förhandling är det väl egentligen inte, känns snarare som att man får en rabatt som man antingen får nöja sig med eller så får man hota med att byta bank.

Låter som när man ska löneförhandla. Bluffa 1 gång går, annars så var redo att byta.

Frågan är; någon som kan berätta om en lyckad motbud annars går jag någonannastanns historia?

Låter som när man ska löneförhandla. Bluffa 1 gång går, annars så var redo att byta.

Frågan är; någon som kan berätta om en lyckad motbud annars går jag någonannastanns historia?
Bara motsatsen. Hos LF förklarade jag att jag fått 1,09% (detta är för två år sedan) hos Landshypoteket och LF svarade att tyvärr, det kunde de inte matcha. Jag flyttade mitt bolån.

Ang. hot om flytt: Samma här. SEB sket i mig så jag flyttade lån till Stabelo. De kunde ju läsa själva på Stabelos hemsida men ändå matchade de inte räntan. Kanske annorlunda nu men nu kör jag bara lön, räkningar och barnens ISK på SEB resten är flyttat till Avanza av rent principiella skäl. Inte ens det noterar SEB när man pratar med dem. Helt off.

Ang. boräntan: Håller väl kvar 3 mån räntan ett tag då… 40punkter upp 3 år jmfrt 3 mån är ändå en del.

Senast ändrad:

Kanske varit uppe tidigare men om man läser på diverse andra forum ska att be om amorteringsunderlaget vara ett enkelt sätt att få rabatt.

Bara motsatsen. Hos LF förklarade jag att jag fått 1,09% (detta är för två år sedan) hos Landshypoteket och LF svarade att tyvärr, det kunde de inte matcha. Jag flyttade mitt bolån.
Precis så hos Handelsbanken för mig, flyttar oxå just nu.
Kanske varit uppe tidigare men om man läser på diverse andra forum ska att be om amorteringsunderlaget vara ett enkelt sätt att få rabatt.
Nej, inte för mig, de är helt ointresserade.

Någon som vet om det går att värdera upp bostad innan 5 år? Inte för att ändra amorteringskrav utan för att komma under 60% och kunna välja andra långivare.

Någon som vet om det går att värdera upp bostad innan 5 år? Inte för att ändra amorteringskrav utan för att komma under 60% och kunna välja andra långivare.

Jag har försökt utan framgång. Du ska ha gjort något i klass med koja till slott för att få igenom någon ändring.
Samma som @Vesper , har helrenoverat badrum, kök och tvättstuga, lagt ny parkett i hela kåken, gjort om en gammal bastu/förrådsdel till ett nytt sovrum och ska i sommar byta fasadbeklädnäd från gamla asbestskivor till träpanel. Detta räckte dock inte

Som tidigare skrivit. Det är svårt men jag vet två som lyckats efter att ha renoverat kök, badrum, tvättstuga och lite till. Känns dock mer som tur än "norm"

@Hoarz

Om du ska flytta dina lån gör väl den nya banken en värdering och sätter belåningsgraden efter den även om det amorteringsgrundande beloppet inte ändras?

Varför måste du förresten under 60% för att kunna välja andra långivare?

Ang. hot om flytt: Samma här. SEB sket i mig så jag flyttade lån till Stabelo. De kunde ju läsa själva på Stabelos hemsida men ändå matchade de inte räntan. Kanske annorlunda nu men nu kör jag bara lön, räkningar och barnens ISK på SEB resten är flyttat till Avanza av rent principiella skäl. Inte ens det noterar SEB när man pratar med dem. Helt off.

Ang. boräntan: Håller väl kvar 3 mån räntan ett tag då… 40punkter upp 3 år jmfrt 3 mån är ändå en del.
Flytade också lånen från SEB till Stabelo. SEB var totalt ointressrade av att förhandla, trots att man varit kund i över 30 år och hade både firmans och mina privata engagemang hos dom.

Dessutom, vad är 250 kr om året att bråka om.
Det är ju inte upp till dig att bestämma vad @johpe eller någon annan för den delen ska lägga pengar på eller tycker är värt att bråka om. Jag förhandlar alltid bort dom avgifter jag kan, spelar egentligen ingen roll om det är kortavgift på 250kr/år eller låneuppläggningsavgift på 1500kr. Varför ska jag betala en enda krona av mina pengar till något jag inte behöver? :rolleyes:

Dem tar betalt även om man är guldkund.
Eftersom lokala LF äger Länsförsäkringar AB och inte tvärtom så kan det nog skilja beroende på var i landet man bor..Ser ut så här hos mig.

1642935590370.png

Det är ju inte upp till dig att bestämma vad @johpe eller någon annan för den delen ska lägga pengar på eller tycker är värt att bråka om. Jag förhandlar alltid bort dom avgifter jag kan, spelar egentligen ingen roll om det är kortavgift på 250kr/år eller låneuppläggningsavgift på 1500kr. Varför ska jag betala en enda krona av mina pengar till något jag inte behöver? :rolleyes:

Eftersom lokala LF äger Länsförsäkringar AB och inte tvärtom så kan det nog skilja beroende på var i landet man bor..Ser ut så här hos mig.

1642935590370.png
Det är så klart upp till var och en men jag skulle själv inte låta en avgift på 250kr/år avgöra mitt val av bank, utan istället titta på helheten.

Det är så klart upp till var och en men jag skulle själv inte låta en avgift på 250kr/år avgöra mitt val av bank, utan istället titta på helheten.
Jo det håller jag helt med om.
Ja absolut så är det, men som sagt så stör jag mig på avgiften som de tar ut eftersom jag inte får tillbaka ett skit av dem.

Hade alla mina bankärenden hos Handelsbanken i 20 år tidigare, men eftersom de inte ville förhandla bort kort avgiften flyttade jag korten. Sen ville de inte förhandla om räntan över huvud taget så nu håller jag på o flyttar lånen. Har redan lagt över aktie/fond-sparande.

Så nu är det bara deras meningslösa avgift kvar o tittar därför på att byta till ngn annan (helst utan avgift) så de tappar mig som kund helt o hållet eftersom jag inte tycker det är ok att skita i mig som trogen kund.

Tillbaka
Topp