Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Som sagt, jag tror att det går att driva det. Det är ju skillnad på krig i landet och krig i omvärlden. Det är ju alltid krig i omvärlden. Vet inte var gränsen för force majeure går.Under extraordinära situationer kan nog alla företag och banker skylla på okontrollerbara yttre omständigheter. Som krig.
Som sagt, jag tror att det går att driva det. Det är ju skillnad på krig i landet och krig i omvärlden. Det är ju alltid krig i omvärlden. Vet inte var gränsen för force majeure går.
Band i slutet på januari hos stabelo för 1.04.Har bolånet hos SBAB och där går det undan.
22a mars:
14e april:
Att göra något i panik brukar sällan vara bra.Sålde lägenheten i februari och har precis köpt villa. Har lagom ont i magen inför vårt bankmöte i morgon. Hur hade ni tänkt? Panikbinda eller försöka sitta lugnt i båten ett tag till och se om den värsta hetsen som rår just nu lugnar sig?
Sålde lägenheten i februari och har precis köpt villa. Har lagom ont i magen inför vårt bankmöte i morgon. Hur hade ni tänkt? Panikbinda eller försöka sitta lugnt i båten ett tag till och se om den värsta hetsen som rår just nu lugnar sig?
Allt pekar på att räntan kommer höjas och givetvis har banken redan räknat in det i sina bundna räntor. Om man binder idag (eller när som helst) spekulerar man bara i att man är bättre på att gissa snitträntan över en given tid än banken.Givet att vi har ett par räntebesked under 2022 som indikerar höjd ränta så skulle jag fundera på att binda. Men i max två år. Jag tror effekterna på konjunkturen kommer väga tyngre än inflationen under Q1 2023. Men vad vet jag, jag har varken examen i ekonomi eller ägare av spåkula.
Precis. Därför.Allt pekar på att räntan kommer höjas och givetvis har banken redan räknat in det i sina bundna räntor. Om man binder idag (eller när som helst) spekulerar man bara i att man är bättre på att gissa snitträntan över en given tid än banken.
Hur ser det ut nu? Iofs bara någon vecka så borde kanske inte hänt ngt..?Har bolånet hos SBAB och där går det undan.
22a mars:
14e april:
Vi väljer också att ligga kvar på rörligt. Funderade att binda en del av lånet, eller bara ha stuglånet bundet. Men kör vidare på rörlig.Känns som ett dåligt läge att binda då banken själva verkar så pass osäkra på framtiden = tar höjd på bundna räntor.
Som det känns nu tar vi nog risken och ligger på rörligt ett tag till, givet att bästa bindningsförslaget vi fick på 2 år var 2,15% (knapp 1% mer än om vi ligger kvar på rörligt).
Exakt så. Vi sålde lägenhet i februari och köpte hus förra veckan. Hade vi bundit i februari hade vi kunnat få 1 år på 1.14, idag med ett större lån (rimligen bättre villkor) var 1 år över 2%.Vi väljer också att ligga kvar på rörligt. Funderade att binda en del av lånet, eller bara ha stuglånet bundet. Men kör vidare på rörlig.
Skulle man bundit, skulle det gjorts för 6-12 månader sedan. Binda nu skulle kännas panikartat för mig, bara för att marknaden är osäker.
Dessutom att binda lånet innebär man tror sig ha bättre koll på framtiden än bankerna.
Exakt så. Vi sålde lägenhet i februari och köpte hus förra veckan. Hade vi bundit i februari hade vi kunnat få 1 år på 1.14, idag med ett större lån (rimligen bättre villkor) var 1 år över 2%.
Känns läskigt att sitta med ett större lån rörligt, samtidigt som du skriver så tror jag inte på att panikbinda.
Tack! Lite skräckblandad förtjusning i dessa tider, men med ett barn och ett till på väg så kändes hus som det enda alternativet om vi skulle bo kvar i Stockholm. Återstår att se om det var rätt beslutGrattis till husköpet!
Det fortsätter att stiga.Hur ser det ut nu? Iofs bara någon vecka så borde kanske inte hänt ngt..?
Och inte så lite heller..Det fortsätter att stiga.
23e april:
Gilla läget eller köpt ut lånet och börja förhandla.Mitt bundna lån löper ut i oktober, snacka om bra timing. Kan jag förebygga något redan nu eller bara gilla läget?
Mitt bundna lån löper ut i oktober, snacka om bra timing. Kan jag förebygga något redan nu eller bara gilla läget?
Bara jag som är gammaldags, lat och inte vill oroa mig, är så gammal att jag kommer ihåg bubblor som spricker, räntor, valutor som blir tokiga o.s.v.
Band lånet på bostadsrätten på 20 år på 1% fär ett antal år sen.
Många i tråden som tycker det var korkat.Bara jag som är gammaldags, lat och inte vill oroa mig, är så gammal att jag kommer ihåg bubblor som spricker, räntor, valutor som blir tokiga o.s.v.
Nyfiken på varför du inte är orolig, pga låga lån/god ekonomi eller för att du inte tror att räntan kommer dra iväg?Många i tråden som tycker det var korkat.
En annan kan ju undra hur det kan vara korkat när den rörliga räntan rimligtvis aldrig kommer bli lägre (för dig) än möjligen en tiondels procent. Däremot bör det för alla nu vara uppenbart att den lätt kan bli 4 gånger så hög…
Smart drag! Bra risk management!
(Med reservation för att det väl kan bli lite jobbigt att flytta/lösa lånet)
Jag skrev själv att jag skulle binda för ett år sedan då räntekurvan var jätteflack, men av någon anledning glömde jag det. Är inte så orolig heller, men hade onekligen varit smartare att göra det än att inte göra det.
Det var iofs inte huvudpoängen i mitt inlägg men det är såklart ändå sant.Nyfiken på varför du inte är orolig, pga låga lån/god ekonomi eller för att du inte tror att räntan kommer dra iväg?
Detta var nyheter för mig! Aldrig hört någon som bundit ett svenskt lån längre än 5 år, hör detta till vanligheten? Gissar att du är rätt bra kund om du får 20 år på 1%(!)Bara jag som är gammaldags, lat och inte vill oroa mig, är så gammal att jag kommer ihåg bubblor som spricker, räntor, valutor som blir tokiga o.s.v.
Att knäcka konjunkturen är ju nästan målet. Räntehöjningar som inte gör folk fattigare leder till högre inflation. Ska man få ner inflationen måste man kyla av efterfrågan. Centralbankerna fantiserar om mjuklandningar men händer sällan i praktiken.Enligt finansinspektionen kan man räkna med 4% ränta på tremånaders inom två år. Frågan är då vad längre bindningstider hamnar på.. Ingves säger att han kommer fortsätta höja även om han knäcker konjunkturen - inflationen går före. Kan bli rejält skakigt detta.