• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Har bolånet hos SBAB och där går det undan.

22a mars:
Screenshot_20220414-082655_Messenger.jpg

14e april:
Screenshot_20220414-082533_SBAB Bank.jpg

Sålde lägenheten i februari och har precis köpt villa. Har lagom ont i magen inför vårt bankmöte i morgon. Hur hade ni tänkt? Panikbinda eller försöka sitta lugnt i båten ett tag till och se om den värsta hetsen som rår just nu lugnar sig?

Sålde lägenheten i februari och har precis köpt villa. Har lagom ont i magen inför vårt bankmöte i morgon. Hur hade ni tänkt? Panikbinda eller försöka sitta lugnt i båten ett tag till och se om den värsta hetsen som rår just nu lugnar sig?
Att göra något i panik brukar sällan vara bra.
Sen vet jag inte hur pass belånade ni är, kolla snittränta på compricer så har du något något hum om vart du kan tänkas pruta till, gå aldrig med på deras listränta.

Det kostar mer pengar för dem att skaffa en ny kund än att behålla en gammal.

Lycka till!

Givet att vi har ett par räntebesked under 2022 som indikerar höjd ränta så skulle jag fundera på att binda. Men i max två år. Jag tror effekterna på konjunkturen kommer väga tyngre än inflationen under Q1 2023. Men vad vet jag, jag har varken examen i ekonomi eller ägare av spåkula.

Givet att vi har ett par räntebesked under 2022 som indikerar höjd ränta så skulle jag fundera på att binda. Men i max två år. Jag tror effekterna på konjunkturen kommer väga tyngre än inflationen under Q1 2023. Men vad vet jag, jag har varken examen i ekonomi eller ägare av spåkula.
Allt pekar på att räntan kommer höjas och givetvis har banken redan räknat in det i sina bundna räntor. Om man binder idag (eller när som helst) spekulerar man bara i att man är bättre på att gissa snitträntan över en given tid än banken.

Allt pekar på att räntan kommer höjas och givetvis har banken redan räknat in det i sina bundna räntor. Om man binder idag (eller när som helst) spekulerar man bara i att man är bättre på att gissa snitträntan över en given tid än banken.
Precis. Därför.

Känns som ett dåligt läge att binda då banken själva verkar så pass osäkra på framtiden = tar höjd på bundna räntor.
Som det känns nu tar vi nog risken och ligger på rörligt ett tag till, givet att bästa bindningsförslaget vi fick på 2 år var 2,15% (knapp 1% mer än om vi ligger kvar på rörligt).

Känns som ett dåligt läge att binda då banken själva verkar så pass osäkra på framtiden = tar höjd på bundna räntor.
Som det känns nu tar vi nog risken och ligger på rörligt ett tag till, givet att bästa bindningsförslaget vi fick på 2 år var 2,15% (knapp 1% mer än om vi ligger kvar på rörligt).
Vi väljer också att ligga kvar på rörligt. Funderade att binda en del av lånet, eller bara ha stuglånet bundet. Men kör vidare på rörlig.
Skulle man bundit, skulle det gjorts för 6-12 månader sedan. Binda nu skulle kännas panikartat för mig, bara för att marknaden är osäker.
Dessutom att binda lånet innebär man tror sig ha bättre koll på framtiden än bankerna.

• Like
Reactions: iko
Vi väljer också att ligga kvar på rörligt. Funderade att binda en del av lånet, eller bara ha stuglånet bundet. Men kör vidare på rörlig.
Skulle man bundit, skulle det gjorts för 6-12 månader sedan. Binda nu skulle kännas panikartat för mig, bara för att marknaden är osäker.
Dessutom att binda lånet innebär man tror sig ha bättre koll på framtiden än bankerna.
Exakt så. Vi sålde lägenhet i februari och köpte hus förra veckan. Hade vi bundit i februari hade vi kunnat få 1 år på 1.14, idag med ett större lån (rimligen bättre villkor) var 1 år över 2%.
Känns läskigt att sitta med ett större lån rörligt, samtidigt som du skriver så tror jag inte på att panikbinda.

Exakt så. Vi sålde lägenhet i februari och köpte hus förra veckan. Hade vi bundit i februari hade vi kunnat få 1 år på 1.14, idag med ett större lån (rimligen bättre villkor) var 1 år över 2%.
Känns läskigt att sitta med ett större lån rörligt, samtidigt som du skriver så tror jag inte på att panikbinda.

Grattis till husköpet!

Mitt bundna lån löper ut i oktober, snacka om bra timing. Kan jag förebygga något redan nu eller bara gilla läget?

Panikbinda och panikbinda, det handlar väl mer om var man tror räntorna är på väg och hur man tror sig få lägst kostnader i relation till den risk man är villig att ta och hur man värdesätter sin nattsömn. Nedan prognoser för genomsnittliga boräntor från SBABs senaste Boräntenytt (mars 2022)
Screenshot 2022-04-23 at 16.10.24.png

Mitt bundna lån löper ut i oktober, snacka om bra timing. Kan jag förebygga något redan nu eller bara gilla läget?

Du kan som @Lövenhagen säger bryta dina befintliga lån. Kostnaden för det bör inte vara så hög men är beroende både på marknadsräntan, vilken ränta du har på lånen och hur stora lånen är. Du får dock skattereduktion med 30 % på kostnaden precis som den vanliga räntekostnaden. Alltid något.

Så länge som jag kan minnas (och minst två gånger i senaste inläggen här) har jag hört resonemanget att man genom att binda räntan så accepterar man premissen att bankerna felprissatt sin produkt och man tror sig "gissa bättre om framtiden" än bankerna. Men stämmer det verkligen? Behöver en bank inte på något säll allokera upp lånet (och därmed ha givna kostnader)?

Bara jag som är gammaldags, lat och inte vill oroa mig, är så gammal att jag kommer ihåg bubblor som spricker, räntor, valutor som blir tokiga o.s.v.
Band lånet på bostadsrätten på 20 år på 1% fär ett antal år sen.

Grattis!
Fantastiskt bra! Band själv i jan/feb i 5 år framåt på 1.59% och är nöjd med det. Visste inte ens att det går att binda 20 år.

Är som du säger en säkerhet att binda. Historiskt är runt 2% en väldigt låg ränta (är väl däromkring man kan binda nu?) och tycker världen är skakigare nu än på många år.

I bästa fall är det väl inte troligt att räntan går ner på ett bra tag och i värsta fall vill jag inte ens tänka på vad räntan kan vara om några år.

Tror att det fortfarande kan vara läge att binda om man går och har ont i magen pga obunden ränta. 🤷‍♂️

Bara jag som är gammaldags, lat och inte vill oroa mig, är så gammal att jag kommer ihåg bubblor som spricker, räntor, valutor som blir tokiga o.s.v.
Många i tråden som tycker det var korkat.
En annan kan ju undra hur det kan vara korkat när den rörliga räntan rimligtvis aldrig kommer bli lägre (för dig) än möjligen en tiondels procent. Däremot bör det för alla nu vara uppenbart att den lätt kan bli 4 gånger så hög…

Smart drag! Bra risk management!

(Med reservation för att det väl kan bli lite jobbigt att flytta/lösa lånet)

Jag skrev själv att jag skulle binda för ett år sedan då räntekurvan var jätteflack, men av någon anledning glömde jag det. Är inte så orolig heller, men hade onekligen varit smartare att göra det än att inte göra det.

Många i tråden som tycker det var korkat.
En annan kan ju undra hur det kan vara korkat när den rörliga räntan rimligtvis aldrig kommer bli lägre (för dig) än möjligen en tiondels procent. Däremot bör det för alla nu vara uppenbart att den lätt kan bli 4 gånger så hög…

Smart drag! Bra risk management!

(Med reservation för att det väl kan bli lite jobbigt att flytta/lösa lånet)

Jag skrev själv att jag skulle binda för ett år sedan då räntekurvan var jätteflack, men av någon anledning glömde jag det. Är inte så orolig heller, men hade onekligen varit smartare att göra det än att inte göra det.
Nyfiken på varför du inte är orolig, pga låga lån/god ekonomi eller för att du inte tror att räntan kommer dra iväg?

Nyfiken på varför du inte är orolig, pga låga lån/god ekonomi eller för att du inte tror att räntan kommer dra iväg?
Det var iofs inte huvudpoängen i mitt inlägg men det är såklart ändå sant.

Vi köpte för ett år sedan, väl medvetna om att det troligaste scenariot på några års sikt var högre räntor och lägre priser. Därmed köpte vi ett objekt som inte innebär kris om så blir fallet (vi maxade helt enkelt inte). Vi köpte också ett objekt som är sjukt billigt att bo i. Vår månadskostnad inklusive ränta, amortering och fasta kostnader är bara drygt 10k.

Jag ville säkerställa att vi ej blev ”utestängda” om priserna fortsatte upp, men ha utrymme att byta upp oss om priserna backade. Ville helt enkelt vara lagomt exponerade :)

Detta var nyheter för mig! Aldrig hört någon som bundit ett svenskt lån längre än 5 år, hör detta till vanligheten? Gissar att du är rätt bra kund om du får 20 år på 1%(!)

Jag har 30 år bundet till 2.6% (bosatt utomlands), detta lån togs slutet av 2020. Samma lån idag har ränta över 5%, bra tajming alltså MEN ren tur I guess.

Enligt finansinspektionen kan man räkna med 4% ränta på tremånaders inom två år. Frågan är då vad längre bindningstider hamnar på.. Ingves säger att han kommer fortsätta höja även om han knäcker konjunkturen - inflationen går före. Kan bli rejält skakigt detta.

Enligt finansinspektionen kan man räkna med 4% ränta på tremånaders inom två år. Frågan är då vad längre bindningstider hamnar på.. Ingves säger att han kommer fortsätta höja även om han knäcker konjunkturen - inflationen går före. Kan bli rejält skakigt detta.
Att knäcka konjunkturen är ju nästan målet. Räntehöjningar som inte gör folk fattigare leder till högre inflation. Ska man få ner inflationen måste man kyla av efterfrågan. Centralbankerna fantiserar om mjuklandningar men händer sällan i praktiken.

Inflationen kan såklart komma ner av andra orsaker, vilket den lär göra snart (om än fortfarande hög och en bra bit över målet), men om räntehöjningarna ska få ned inflationen räcker det inte höja lite.

Sedan prioriterar nog RB finansiell stabilitet högre än de säger, men det är en annan aspekt:)

Ångrar att vi inte band allt på 5-7år samt att vi inte band tidigare.

Även om 3 månaders kan komma att hamna lägre framöver så har räntorna varit väldigt väldigt väldigt låga. I Jan tror jag sju års var på 1.7 eller liknande hos SBAB

Hur ser det ut för de som lånar pengar till bostad för första gången nu för tiden? När vi köpte hus 2007 var räntorna kring 5% och banken ville se att vi skulle klara en ränta på ca 8-9% vill jag minnas. Vad säger bankerna idag - hur hög ränta ska man visa att man klarar av? Eller har de slutat med den typen av krav?
Jag band förresten våra lån till 1,19% i 7 år hösten 2019. Jag kunde även binda på 10 år men det tyckte jag var lite för lång horisont. Min tanke var givetvis att säkra för kommande höjningar, och ifall räntan skulle gå ner ytterligare så hade det förmodligen ändå inte blivit särskilt mycket lägre än 1,19%. Jag hade nog räknat med att räntehöjningar skulle komma tidigare än vad de gjort, men jag är ändå nöjd med valet. Kanske borde jag valt 10 år men oavsett så känns det bra för tillfället.

Tillbaka
Topp