• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Hur ser det ut för de som lånar pengar till bostad för första gången nu för tiden? När vi köpte hus 2007 var räntorna kring 5% och banken ville se att vi skulle klara en ränta på ca 8-9% vill jag minnas. Vad säger bankerna idag - hur hög ränta ska man visa att man klarar av? Eller har de slutat med den typen av krav?
Jag band förresten våra lån till 1,19% i 7 år hösten 2019. Jag kunde även binda på 10 år men det tyckte jag var lite för lång horisont. Min tanke var givetvis att säkra för kommande höjningar, och ifall räntan skulle gå ner ytterligare så hade det förmodligen ändå inte blivit särskilt mycket lägre än 1,19%. Jag hade nog räknat med att räntehöjningar skulle komma tidigare än vad de gjort, men jag är ändå nöjd med valet. Kanske borde jag valt 10 år men oavsett så känns det bra för tillfället.

Vi räknade också på 8-9% men det var 2015, intressant att höra hur bankerna sett på det nyligen fram till Jan-Feb och hur de ser på det nu.

En sak som är intressant(eller inte) hade mäklare här för någon vecka sedan för att få ny värdering på huset då den gamla var ifrån 2016. Banken vill i princip inte ta emot den ...

Hur ser det ut för de som lånar pengar till bostad för första gången nu för tiden? När vi köpte hus 2007 var räntorna kring 5% och banken ville se att vi skulle klara en ränta på ca 8-9% vill jag minnas. Vad säger bankerna idag - hur hög ränta ska man visa att man klarar av? Eller har de slutat med den typen av krav?
Jag band förresten våra lån till 1,19% i 7 år hösten 2019. Jag kunde även binda på 10 år men det tyckte jag var lite för lång horisont. Min tanke var givetvis att säkra för kommande höjningar, och ifall räntan skulle gå ner ytterligare så hade det förmodligen ändå inte blivit särskilt mycket lägre än 1,19%. Jag hade nog räknat med att räntehöjningar skulle komma tidigare än vad de gjort, men jag är ändå nöjd med valet. Kanske borde jag valt 10 år men oavsett så känns det bra för tillfället.

De svenska storbankerna hade en kalkylränta (stresstest mao) på 7-8% senast jag undersökte för egen räkning, och det var ett par år sedan. De fick ju ganska mycket kritik för den höga tröskeln det innebar vid sidan om amorteringskrav etc. En googling ger väl ungefär samma svar. Det kan vara trögt att förändra denna eftersom ingen vill vara först ut och locka till sig mindre kapitalstarka kluster av kunder. Sluta med den typen av krav kommer de aldrig göra dock, vilket är jättebra.

Senaste artikeln jag såg visade att de flesta sänkt till ungefär 6%.

Vi räknade också på 8-9% men det var 2015, intressant att höra hur bankerna sett på det nyligen fram till Jan-Feb och hur de ser på det nu.

En sak som är intressant(eller inte) hade mäklare här för någon vecka sedan för att få ny värdering på huset då den gamla var ifrån 2016. Banken vill i princip inte ta emot den ...
Har för mig att de räknade på 5-7% för oss i början av 2018.

Hur kan Sverige bromsa en inflation när det är världsmarknadspriserna som sticker?
Ja du, det är inte superlätt.

Inflationstrycket kan ju förenklat komma från utbudssidan (företag höjer priser pga höra råmaterial, dyra frakter, höjda löner etc) och eller efterfrågessidan (personer har råd och vill konsumera trots stigande priser eftersom deras löner, aktieportföljer och bostäder stiger, och kanske framför allt, för att de tror det kommer bli ännu dyrare)

Centralbankernas ränteförändringar har olika påverkan.

Högre ränta:
Utbudssidan: Dyrare finansiering för företag - de behöver höja priserna = högre inflation

Efterfrågessidan:
högre räntekostnader = högre inflation (de facto i KPI)
Dyrare att leva = mindre pengar till konsumtion = lägre efterfrågan = tillslut sänkta priser för att möta efterfrågan

Till detta (såklart förenklade exempel) har vi växelkursen, men det beror ju helt på vad andra länder gör. Om övriga länder också höjer behöver inte SEK stärkas…

Sanningen är att en försiktigt höjd ränta leder till högre inflation, men om man höjer den tillräckligt mkt faller priserna när folk slutar köpa.

Samma gäller ju omvänt också, vilket förklarar att räntan sänkts till minus och man ändå inte fått upp inflationen. KPI that is. Har ju funnits gott om både bostads och rolexinflation… ;)

För ganska exakt 2 år sen (maj, 2020) när vi flyttade in och värderade upp vårt hus krävde banken (Swedbank) att vi på vår kalkyl ska klara av att amortera 2% och samtidigt ha en ränta på 7%

En sorglig bortgång har gjort att min fru ärver en fastighet. Inga andra arvtagare så inget tjafs iaf.

Några tankar som kommit upp har varit att hyra ut huset. Är det någon här som har några tankar kring detta? Något vi bör läsa? Spontant tror jag själv att det är bäst att sälja. Gården är 10 mil bort och vi har själva köpt ett ”renoveringshus” att lägga tid/energi på och har ingen avsikt själva att flytta dit. Galet nog har grannen vid gården förmedlat att det finns intressenter. Positivt förstås i detta mörker.

En sorglig bortgång har gjort att min fru ärver en fastighet. Inga andra arvtagare så inget tjafs iaf.

Några tankar som kommit upp har varit att hyra ut huset. Är det någon här som har några tankar kring detta? Något vi bör läsa? Spontant tror jag själv att det är bäst att sälja. Gården är 10 mil bort och vi har själva köpt ett ”renoveringshus” att lägga tid/energi på och har ingen avsikt själva att flytta dit. Galet nog har grannen vid gården förmedlat att det finns intressenter. Positivt förstås i detta mörker.

Personligen skulle jag sälja.
Att hyra ut skapar bara en massa skatter som ska inbetalas, kanske kortvariga kunder, renoveringar, trasiga vitvaror som ska ersättas och så ska man stå i givakt inför kundernas önskemål och klagomål.

396434DB-0395-43A4-BEE3-2A0F172610FC.jpeg

Här är ett utdrag ur Riksbankens penningpolitiska prognos från februari 2017.

Diagrammet visar utvecklingen av reporäntan sedan 2011. Ta en noggrann titt på de osäkerhetsintervallen. Riksbanken sa då, att med 90 procents sannolikhet kommer reporäntan år 2019-20 att ligga mellan minus tre och plus fyra procent. Och med tio procents sannolikhet skulle räntan att vara ännu lägre, eller ännu högre. Det nedersta, mörkblå fältet anger alltså att det, enligt Riksbankens bedömning, finns en ganska stor sannolikhet att reporäntan under 2019 skulle komma att ligga på minus 3 procent – och kanske ännu lägre.

Med anledning av inflationstakten har vi idag ett fundamentalt annat läge än 2017. Och jag säger inte att dagens prognoser från varken Riksbanken eller andra sakkunniga är fel. Men jag har iaf lärt mig att ta alla dessa prognoser med en stor nypa salt…

396434DB-0395-43A4-BEE3-2A0F172610FC.jpeg

Här är ett utdrag ur Riksbankens penningpolitiska prognos från februari 2017.

Diagrammet visar utvecklingen av reporäntan sedan 2011. Ta en noggrann titt på de osäkerhetsintervallen. Riksbanken sa då, att med 90 procents sannolikhet kommer reporäntan år 2019-20 att ligga mellan minus tre och plus fyra procent. Och med tio procents sannolikhet skulle räntan att vara ännu lägre, eller ännu högre. Det nedersta, mörkblå fältet anger alltså att det, enligt Riksbankens bedömning, finns en ganska stor sannolikhet att reporäntan under 2019 skulle komma att ligga på minus 3 procent – och kanske ännu lägre.

Med anledning av inflationstakten har vi idag ett fundamentalt annat läge än 2017. Och jag säger inte att dagens prognoser från varken Riksbanken eller andra sakkunniga är fel. Men jag har iaf lärt mig att ta alla dessa prognoser med en stor nypa salt…
Dom gör prognoser utifrån hur läget ser ut då och stämde nog ifall parametrarna som va aktuella då hade fallit ut. Sen kom det en pandemi där vi pumpat in pengar i systemet, komponentbrist och krig i Europa, det fanns det ingen som räknade med.

Självklart sitter inte Riksbanken på någon spåkula. Tycker dom får lite oförtjänt mycket kritik ibland

Dom gör prognoser utifrån hur läget ser ut då och stämde nog ifall parametrarna som va aktuella då hade fallit ut. Sen kom det en pandemi där vi pumpat in pengar i systemet, komponentbrist och krig i Europa, det fanns det ingen som räknade med.

Självklart sitter inte Riksbanken på någon spåkula. Tycker dom får lite oförtjänt mycket kritik ibland
Exakt! Det är det som är poängen med mitt inlägg - ingen sitter på någon spåkula! Det som är aktuellt idag kan visa sig vara helt inaktuellt imorgon

Min rörliga 3mån gick ut 23/4. Nya som kom var 0.05% högre så ingen panikhöjning på det rörlig än som jag väntade mig.

Kolla på rikatillsammans, de har både skrivit och intervjuat folk som hyr ut.
Tror man har 50k skattefritt om året att hyra ut för. Men där finns mycket att läsa.

Har du frågat din bank till vilket värde de fastställde din bostad för 2016? De låste det värdet i 5 år så nu sitter du med trumf på hand om du vill förhandla med befintlig bank eller byta. I mitt fall anlitade jag den mäklare som samarbetade med min bank. Min bank hade ett bokfört värde på 2,2 och mäklaren värderade den till 2,9. Det slutade med att jag bytte bank, en bank som accepterade mäklarens värdering för det gjorde inte min dåvarande bank. Nu är allt frid och fröjd med lägre ränta och amorteringsfritt.

Har du frågat din bank till vilket värde de fastställde din bostad för 2016? De låste det värdet i 5 år så nu sitter du med trumf på hand om du vill förhandla med befintlig bank eller byta. I mitt fall anlitade jag den mäklare som samarbetade med min bank. Min bank hade ett bokfört värde på 2,2 och mäklaren värderade den till 2,9. Det slutade med att jag bytte bank, en bank som accepterade mäklarens värdering för det gjorde inte min dåvarande bank. Nu är allt frid och fröjd med lägre ränta och amorteringsfritt.
Vi tog våra lån innan de "nya" reglerna trädde i kraft med 50% (2016 låg vi på 54% om jag kom ihåg det rätt) med den nya värderingen så ligger vi på 40%. Räntorna är redan bundna för vår del så blir svårt nu att flytta över något dessutom så har räntorna stuckit iväg även vi hade lyckats byta bank.

Skönt att att du fick till det!

Vi tog våra lån innan de "nya" reglerna trädde i kraft med 50% (2016 låg vi på 54% om jag kom ihåg det rätt) med den nya värderingen så ligger vi på 40%. Räntorna är redan bundna för vår del så blir svårt nu att flytta över något dessutom så har räntorna stuckit iväg även vi hade lyckats byta bank.

Skönt att att du fick till det!
Ja men då så 😀, då kan du sitta lugnt i båten. Gör du om lånen eller lånar mer så binder du ditt bokförda värde på 5 nya år, oavsett om du har bundna eller rörliga lån, men du verkar veta hur det funkar. 😌 Jag har lagt så mycket tid på detta under 6 månader så jag vill att alla ska veta om hur det fungerar.

• Like
Reactions: PJZ
Sitter som många andra i en dålig sits rent timingsmässigt att mitt bundna bolån hos Nordea löper ut den 27e maj, idag höjde de samtliga löptider igen med 0,25-0,40% och de kommer säkerligen hinna höja dem ännu en gång till innan jag kan binda om.

Med facit i hand hade det säkert varit mer lönsamt att bryta bindningstiden för 2-3 månader sedan och betalat ränteskillnaden för att då kunna binda till en ränta 1-1.5% lägre än man kan idag, men det var såklart inget jag tänkte på då.

Ingen kan såklart spå framtiden men hur skulle ni agerat? Köra rörligt och hoppas på oförändrad ränta eller bara svälja att det är ~3% ränta som gäller för 2+år?

Trots helkund, låg belåning osv så ger Nordea mig bara 0,40% rabatt och då har jag legat på:

Skärmavbild 2022-05-02 kl. 14.21.42.png

Sitter som många andra i en dålig sits rent timingsmässigt att mitt bundna bolån hos Nordea löper ut den 27e maj, idag höjde de samtliga löptider igen med 0,25-0,40% och de kommer säkerligen hinna höja dem ännu en gång till innan jag kan binda om.

Med facit i hand hade det säkert varit mer lönsamt att bryta bindningstiden för 2-3 månader sedan och betalat ränteskillnaden för att då kunna binda till en ränta 1-1.5% lägre än man kan idag, men det var såklart inget jag tänkte på då.

Ingen kan såklart spå framtiden men hur skulle ni agerat? Köra rörligt och hoppas på oförändrad ränta eller bara svälja att det är ~3% ränta som gäller för 2+år?

Trots helkund, låg belåning osv så ger Nordea mig bara 0,40% rabatt och då har jag legat på:

Nordea har ju höjt dom långa bindningstiderna mest som det ser ut. Kan man tolka det som att de tror att räntan kommer stiga under en längre tid? Nordea borde väl vilja premiera att kunder binder sina lån länge?

Trist situation. Beror väl på hur trygg man känner sig med obundna räntor i det här läget. Skulle själv inte binda mindre än 5 år, ångrar att jag inte band längre faktiskt.

Jag är oerhört långt ifrån att vara ett makroekonomiskt orakel men tror det finns risk att räntorna kan stiga rätt mycket mer än till vad man kan binda till idag. Normalt sett skall det ju vara bäst med obundet vilket jag kört hela livet fram tills i januari/februari.

Kollat vad du kan få för erbjudande från andra banker idag om du löser ränteskillnaden?

Skulle hört av mig redan nu och pratat med dom, kanske går att förlänga utan att det löper ut eller dylikt. Ger dom dig ett goddag yxskaft svar vet du isåfall redan nu vad deras ställning är och då kan du börja leta alternativ.

• Like
Reactions: PJZ

Beställ ett amorteringsunderlag. Som genom magi kommer de höra av sig och fråga varför du behöver ett sådant :)
Detta tar dom som första steget att man letar annan bank. Du kan kanske då förhandla lite kring att få ett löfte redan nu när lånen går ut?

Nordea har ju höjt dom långa bindningstiderna mest som det ser ut. Kan man tolka det som att de tror att räntan kommer stiga under en längre tid? Nordea borde väl vilja premiera att kunder binder sina lån länge?

Trist situation. Beror väl på hur trygg man känner sig med obundna räntor i det här läget. Skulle själv inte binda mindre än 5 år, ångrar att jag inte band längre faktiskt.

Jag är oerhört långt ifrån att vara ett makroekonomiskt orakel men tror det finns risk att räntorna kan stiga rätt mycket mer än till vad man kan binda till idag. Normalt sett skall det ju vara bäst med obundet vilket jag kört hela livet fram tills i januari/februari.

Kollat vad du kan få för erbjudande från andra banker idag om du löser ränteskillnaden?

Skulle hört av mig redan nu och pratat med dom, kanske går att förlänga utan att det löper ut eller dylikt. Ger dom dig ett goddag yxskaft svar vet du isåfall redan nu vad deras ställning är och då kan du börja leta alternativ.

Beställ ett amorteringsunderlag. Som genom magi kommer de höra av sig och fråga varför du behöver ett sådant :)
Detta tar dom som första steget att man letar annan bank. Du kan kanske då förhandla lite kring att få ett löfte redan nu när lånen går ut?
Tack för alla svar!
Jag har varit i kontakt med min bank redan för 1-2 månader sedan och de kunde såklart inte binda någon ränta i förtid utan bara presentera den rabatten som kommer gälla på brytdatumets listräntor.

Det är ett boende som jag antagligen kommer byta inom de kommande 5 åren så vill inte binda upp mig för länge utan tanken var isåfall 2 eller 3år.

Att begära ett amorteringsunderlag är ett bra tips för att "bluffa" att man byter bank, jag tror dock inte jag varken vill eller har så bra chanser hos annan bank i praktiken.
Sambon har nyligen börjat plugga så gissar att det kan bli lite knivigt att ens få ett vettigt lånelöfte hos andra banker, vet iof inte hur sånt där funkar när man redan har ett bolån och bara ska flytta till annan bank? Är det samma krav som vid köp?

Håller på just nu och byter från SEB till Stabelo. Mitt lån löpte ut den 28:e april och flyttade till rörlig ränta den 29:e april. Räntan från SEB blev då 1,59% (listräntan 2,74% från samma dag). Fick idag lånet godkänt hos Stabelo till 1,12%, (tog ett tag innan de gått igenom ansökan och godkände lånet, så om du vill byta bank blir det nog bra att börja nu).

Blir bara förbannad varje gång man ska prata med banken för att man ska förhandla om sina lån och typ står på ruta 1 igen, så det här passar mej utmärkt.

Har för övrigt ganska låg belåningsgrad, och med så stora gap mellan rörligt och längre löptider så hoppas jag att snitträntan utslaget blir bättre än att binda på 2-3 år. Kanske att man amorterar mer om räntorna drar iväg, men det får bero lite på hur inlåningsräntorna hänger med utlåningsräntan.

Hur fan ska man tänka i dagsläget, ligger på under 60% i belåning och har Nordea 3mån idag. Landshypotekt ligger på 1.12 3mån och 2.75 3år. Är väl inne på att flytta det dit och behålla rörligt, skulle ju bundit under förra året, men lätt att vara efterklok.

Hur fan ska man tänka i dagsläget, ligger på under 60% i belåning och har Nordea 3mån idag. Landshypotekt ligger på 1.12 3mån och 2.75 3år. Är väl inne på att flytta det dit och behålla rörligt, skulle ju bundit under förra året, men lätt att vara efterklok.
Byt till Landshypotek och kör rörligt. Blir kanon.

Om du vill ha fast för att inte gå över ränta x% så binder du med x - 2%ish och säljer bostaden, om rörliga räntan passerat x% under bindningstid, innan fasta räntan löpt ut. Flytta till mindre, till husvagn, hyresrätt el morsan.

Landshypoteket verkar ha höjt nu med.

1651817249904.png

Vet inte hur du bor men Landshypotek är bara hus. Men det kanske du har koll på.

Vet inte hur du bor men Landshypotek är bara hus. Men det kanske du har koll på.
Jag bor i hus, såg att dem höjt nu till 1,37. Landshypotek har ju dessvärre bedrövligt omdöme, Stabelo hamnar jag på 1,35 idagsläget med grönt bolån.
Någon som har erfarenhet av Stabelo och vet om dem är smidiga att ha att göra med?

Tillbaka
Topp