Hur ser det ut för de som lånar pengar till bostad för första gången nu för tiden? När vi köpte hus 2007 var räntorna kring 5% och banken ville se att vi skulle klara en ränta på ca 8-9% vill jag minnas. Vad säger bankerna idag - hur hög ränta ska man visa att man klarar av? Eller har de slutat med den typen av krav?
Jag band förresten våra lån till 1,19% i 7 år hösten 2019. Jag kunde även binda på 10 år men det tyckte jag var lite för lång horisont. Min tanke var givetvis att säkra för kommande höjningar, och ifall räntan skulle gå ner ytterligare så hade det förmodligen ändå inte blivit särskilt mycket lägre än 1,19%. Jag hade nog räknat med att räntehöjningar skulle komma tidigare än vad de gjort, men jag är ändå nöjd med valet. Kanske borde jag valt 10 år men oavsett så känns det bra för tillfället.
Vi räknade också på 8-9% men det var 2015, intressant att höra hur bankerna sett på det nyligen fram till Jan-Feb och hur de ser på det nu.
En sak som är intressant(eller inte) hade mäklare här för någon vecka sedan för att få ny värdering på huset då den gamla var ifrån 2016. Banken vill i princip inte ta emot den ...