• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Jag bor i hus, såg att dem höjt nu till 1,37. Landshypotek har ju dessvärre bedrövligt omdöme, Stabelo hamnar jag på 1,35 idagsläget med grönt bolån.
Någon som har erfarenhet av Stabelo och vet om dem är smidiga att ha att göra med?
Topp.

Jag har haft Stabelo i 3 månader nu. Processen var lite långsam, vet inte om det berodde på att jag körde genom Avanza. Men de har varit väldigt hjälpsamma när jag väl haft några frågor.

Jag bor i hus, såg att dem höjt nu till 1,37. Landshypotek har ju dessvärre bedrövligt omdöme, Stabelo hamnar jag på 1,35 idagsläget med grönt bolån.
Någon som har erfarenhet av Stabelo och vet om dem är smidiga att ha att göra med?

Haft Landshypotek några år nu, är ändå väldigt nöjd.
Var smidigt att flytta över lån dit, bara att knappa lite online och signera med bank id.
Behöver aldrig deala räntor med någon utan det bara flyter på, bara dom håller sig på en bra nivå blir jag kvar.
Lånade upp lite renoveringspengar för ett tag sedan, var också smidigt. Fylla i lite jox online, fick hem lite papper att signera och skicka tillbaka så är det klart.

Håller på och flyttar till Stabelo nu. Det har inte gått så snabbt, initierade ansökan typ 13:e april (de fick dock vänta ett par dagar på att jag skulle få hem amorteringunderlag och lägenhetsregisterutdrag). Lånet bör bli upplagt under nästa vecka. Jag ringde och påminde dem om att hantera min ansökan efter att det inte hände något på ungefär en vecka efter att de fått alla underlag och då tog det tag i det mer eller mindre omgående.
Även om det tar lite länge än jag hoppats på så har det varit väldigt friktionsfritt och smidigt att ta sig igenom alla steg.

Tackar för all input, va tänker ni om att binda kontra behålla rörligt i dagsläget? klart man skulle bundit någon del för ett år sedan när bunden låg under rörligt. men så ser det ju inte riktigt ut i dagsläget. har inga planer på att flytta i närtid, men är i dagsläget är ju en 3åring dubbelt upp 3mån, så det lutar åt att behålla rörligt.

Tackar för all input, va tänker ni om att binda kontra behålla rörligt i dagsläget? klart man skulle bundit någon del för ett år sedan när bunden låg under rörligt. men så ser det ju inte riktigt ut i dagsläget. har inga planer på att flytta i närtid, men är i dagsläget är ju en 3åring dubbelt upp 3mån, så det lutar åt att behålla rörligt.
Har du marginaler kan du chansa. Det kan vara intressant att räkna på att stresstest lånen upp till 7% och se om man är trygg i det.

Stabelo, Länshypotek, Hypoteket osv, alla som bara sysslar med bolån, är det en förutsättning att man tar lånet i en vanlig bank först och sen flyttar det till dem?
Har sålt lägenhet och köpt hus och tänker väl lägga lånet i någon av de som bara sysslar med bolån för bättre rörlig ränta. Har haft Handelsbanken i många år men tror inte de kan matcha det som annonseras av övriga.

Stabelo, Länshypotek, Hypoteket osv, alla som bara sysslar med bolån, är det en förutsättning att man tar lånet i en vanlig bank först och sen flyttar det till dem?
Har sålt lägenhet och köpt hus och tänker väl lägga lånet i någon av de som bara sysslar med bolån för bättre rörlig ränta. Har haft Handelsbanken i många år men tror inte de kan matcha det som annonseras av övriga.
Det varierar nog mellan olika aktörer. Hos Landshypoteket går det bra att både tecka nytt lån men även flytta över ett befintligt lån medan t.ex. Stabelo endast beviljar lån knutna till en fastighet där du redan är skriven vilket mer eller mindre förutsätter att du redan är belånad.

Möjlig belåningsgrad varierar också där Stabelo verkar ligga lägst med sina 60% och bl.a. Landshypoteket godkänner upp till 75%, Landshypoteket beviljar endast villalån medan Stabelo även godkänner BRF osv. så villkoren skiljer en del.

Det varierar nog mellan olika aktörer. Hos Landshypoteket går det bra att både tecka nytt lån men även flytta över ett befintligt lån medan t.ex. Stabelo endast beviljar lån knutna till en fastighet där du redan är skriven vilket mer eller mindre förutsätter att du redan är belånad.

Möjlig belåningsgrad varierar också där Stabelo verkar ligga lägst med sina 60% och bl.a. Landshypoteket godkänner upp till 75%, Landshypoteket beviljar endast villalån medan Stabelo även godkänner BRF osv. så villkoren skiljer en del.
Precis som du säger varierar det. En anledning till att de kan hålla nere sina räntor och därmed omkostnader är att låta större etablerade banker göra kreditbedömningen, värderingen och göra riskbedömningen. Sedan "sno" kunden utan att lägga ner all admintrativ energi som kanske borde göras - men som de utgår ifrån redan är gjord och tar en kalkylerad risk.

Precis som du säger varierar det. En anledning till att de kan hålla nere sina räntor och därmed omkostnader är att låta större etablerade banker göra kreditbedömningen, värderingen och göra riskbedömningen. Sedan "sno" kunden utan att lägga ner all admintrativ energi som kanske borde göras - men som de utgår ifrån redan är gjord och tar en kalkylerad risk.
Det låter ju fullt rimligt iofs. Jag ska väl prata med Handelsbanken först, har i stort varit nöjd med dem. Och som sagt så är det väl enklast att ta den första administrationen att lägga upp nytt lån med dem. Vi har dessutom nån vecka där vi behöver ligga med dubbla lån under flytten från lägenhet till hus.
Det enda som stört mig är att man förhandlar fram en rabatt på räntan, som sen försvunnit efter ett år varpå man själv måste bevaka lånet och förhandla fram en ny rabatt.

Har för övrigt gått från lägenhet i Stockholm till hus på annan ort. Räknar med att låna omkring 2.5 MSEK med en belåningsgrad strax under 40%. Vi har okej inkomster i hushållet och klarar utan bekymmer +5% på räntan. Det känns som "rörligt" är det enda alternativet. Tåget att binda har ju gått för länge sedan. Lär väl inte vara billigare i slutet av Juli när det är dags för flytt.

Jag ska göra en omvärdering av kåken i maj/juni. Får se om banken ens släpper in mig med den. 😬

Skulle vara nice att plocka bort lite amorteringskrav i grunden OM vi behöver skära ner pga sky rocket-ränta. Huset har nog en värdering som är drygt 30% högre än nuvarande..

Beställ ett amorteringsunderlag. Som genom magi kommer de höra av sig och fråga varför du behöver ett sådant :)
Detta tar dom som första steget att man letar annan bank. Du kan kanske då förhandla lite kring att få ett löfte redan nu när lånen går ut?

Klockrent tips. Applicerade precis. Dröjde 2 dagar så hade jag vips 0,5% till ränterabatt i 2 år.

Jag ska göra en omvärdering av kåken i maj/juni. Får se om banken ens släpper in mig med den. 😬

Skulle vara nice att plocka bort lite amorteringskrav i grunden OM vi behöver skära ner pga sky rocket-ränta. Huset har nog en värdering som är drygt 30% högre än nuvarande..

Funderar på samma sak då vi sitter i liknande situation. Inte för att jag måste. Men för att det kan vara nice att laborera med amorteringsnivån om man skulle vilja.

Jag funderar själv på om man skulle fixa till det med att byta bank.
Jag ligger en bra bit under 50% och amorterar tydligen 5283kr/månad.
Det svåra med förhandlingen är nog att lånet inte är så stort och då är det nog svårt att få några riktigt bra ränterabatter.

Såg detta på twitter:

"De bundna bolåneräntorna höjs snabbt nu. 1+ år höjdes med 0,5 % hos SEB och Swedbank idag och höjdes med liknande för lite mer än en vecka sen"
1652198326014.png

Alla bolån ligger ju kring 3% strecket nu men vafan kommer bolånen ligga på när styrräntan kommer upp till 3% vilket jag uppfatta som nånting vi skulle kunna se 2023-2024?

Såg detta på twitter:

"De bundna bolåneräntorna höjs snabbt nu. 1+ år höjdes med 0,5 % hos SEB och Swedbank idag och höjdes med liknande för lite mer än en vecka sen"
1652198326014.png

Alla bolån ligger ju kring 3% strecket nu men vafan kommer bolånen ligga på när styrräntan kommer upp till 3% vilket jag uppfatta som nånting vi skulle kunna se 2023-2024?
Det är väl just en sådan höjning som prisas in i bolånen just nu?

Vi band på fem år i början av året, är väldigt glad för det:

Vi resonerar som dig och binder nu vårt bolån, på fem år. Belåningsgraden är under 50 % och det är således inget amorteringskrav (detta utifrån en gammal värdering och mycket har hänt sen dess).

Det har väckt starka känslor när det här har diskuterats och många tycker att vi helt fel ute, ”det har alltid lönat sig med rörlig ränta” osv. Det är säkert sant, men har man någonsin kunnat binda sin ränta till mellan 1–2 %? När i så fall? Hur mycket billigare tror man att det skulle kunna bli?

Jag resonerar som att det är win-win. Om kalaset forsätter= win; om kalaset slutar= win.

Ett möjligt scenario, bland en miljard andra, är att det inte blir massor av höjningar av reporänta. Riksbanken fick väl skäll för de var sena förra gången med höjningar. Nu pratar vi pandemi och krig. Typ rätt ovanliga grejer båda två i Europas historia. Konsekvenser av att jobba mot 2% inflation med höjningar av reporäntan måste vara risky as hell i dagsläget.

Ett möjligt scenario, bland en miljard andra, är att det inte blir massor av höjningar av reporänta. Riksbanken fick väl skäll för de var sena förra gången med höjningar. Nu pratar vi pandemi och krig. Typ rätt ovanliga grejer båda två i Europas historia. Konsekvenser av att jobba mot 2% inflation med höjningar av reporäntan måste vara risky as hell i dagsläget.
Tror inte att centralbankerna låter det krascha allt för mycket men såklart svårt att få ner inflationen utan att påverka ekonomin. Håll utkik efter inflationsrapporten för april i morgon.

Läser B-kursen i nationalekonomi nu och vår professor ansåg att inflationen var övergående men att riksbanken höjer räntan nu och pratar om kommande höjningar för att inflationsförväningarna inte skall öka och sätta sig i lönebildningen. Men det är en väldigt svårbedömd situation.
Jag gissar dock att vi inte kommer se en reporänta över 2% i närtid.

Läser B-kursen i nationalekonomi nu och vår professor ansåg att inflationen var övergående men att riksbanken höjer räntan nu och pratar om kommande höjningar för att inflationsförväningarna inte skall öka och sätta sig i lönebildningen. Men det är en väldigt svårbedömd situation.
Jag gissar dock att vi inte kommer se en reporänta över 2% i närtid.
Då kan du fråga honom vad han tänker om bank of international settlements senaste forskning inom ämnet: https://www.bis.org/speeches/sp220405.pdf

Bis är centralbankernas centralbank och den som styr mycket av deras policy. Bland annat hade de en krisplan på både att stimulans från regeringar och centralbanker skulle ske samtidigt vid nästa kris. Exakt den följde de vid covid. Jag har hela tiden trott som din professor, men jag är inte längre lika säker.

Du får gärna posta hans tankar här om du lyfter det med honom ;)

Jag tror absolut den kommer att gå upp, inget snack om det. Däremot är jag inte lika säker att den kommer nå de höjder som det spekuleras kring. Detta av flera anledningar.

Första är att inflationen är drivet av avgörande produkter för vårt samhälle, främst energi (bensin, el osv). Där priserna aldrig kommer kunna påverkas oavsett ränte läge i lilla Sverige, då det är andra marknadskrafter som styr det. Det tror jag att de till slut inser.

Det andra är vi är så hårt belånade, att en allt för stor ökning skulle påverka konsumtionenskraften i en så stor utsträckning att tex serviceyrken (lunchrestauranger, städhjälp osv) som är de som stryks först vid tight ekonomi, skulle tappa intäkter i den grad att de riskerar en ökad arbetslöshet. Så är vi inne i en ond spiral som blir ett helvete.

Tredje är om räntan drar iväg ytterligare, blir den vänligt svårt för kommande fackliga förhandlingar inte inkkudera kraftigt ökade levnadsomkostnader som en parameter. Vilket tidigare har varit någon form av praxis att väga in i förhandlingarna. Vilket de sannolikt kommer att behöva ta hänsyn om man ska se sina medlemmar i ögonen igen. Då har vi skapat vår egna inflation.

Är min hobbyanalys av läget. Kan också kalla den för klassisk killgissning om man så vill.
Jag ser alltför stora risker med en ökad ränta

Jag tror absolut den kommer att gå upp, inget snack om det. Däremot är jag inte lika säker att den kommer nå de höjder som det spekuleras kring. Detta av flera anledningar.

Första är att inflationen är drivet av avgörande produkter för vårt samhälle, främst energi (bensin, el osv). Där priserna aldrig kommer kunna påverkas oavsett ränte läge i lilla Sverige, då det är andra marknadskrafter som styr det. Det tror jag att de till slut inser.

Det andra är vi är så hårt belånade, att en allt för stor ökning skulle påverka konsumtionenskraften i en så stor utsträckning att tex serviceyrken (lunchrestauranger, städhjälp osv) som är de som stryks först vid tight ekonomi, skulle tappa intäkter i den grad att de riskerar en ökad arbetslöshet. Så är vi inne i en ond spiral som blir ett helvete.

Tredje är om räntan drar iväg ytterligare, blir den vänligt svårt för kommande fackliga förhandlingar inte inkkudera kraftigt ökade levnadsomkostnader som en parameter. Vilket tidigare har varit någon form av praxis att väga in i förhandlingarna. Vilket de sannolikt kommer att behöva ta hänsyn om man ska se sina medlemmar i ögonen igen. Då har vi skapat vår egna inflation.

Är min hobbyanalys av läget. Kan också kalla den för klassisk killgissning om man så vill.
Jag ser alltför stora risker med en ökad ränta
Det tråkiga i kråksången är att vi är på väg in i en lågkonjunktur. Räntan upp och inflationen ner samtidigt som konkurser ökar och folk blir arbetslösa. Vi har levt på lånad tid långt innan pandemin och kriget i Ukraina.

Det känns ganska så glasklart att Ingves dubbelhöjer räntan nu i juni och sedan tvingas till minst en liknande höjning under hösten. Om det sedan är högt går väl att diskutera. Men vi är på väg in i tuffare tider. Like it or not.

Personligen låste jag räntan i 10 år 2019. Inte för att jag hade en aning om något men mest bara för att jag upplevde att 1.29% var bra oavsett om man kunde pruta ner den rörliga räntan under procenten. Ibland har man tur…

Det tråkiga i kråksången är att vi är på väg in i en lågkonjunktur. Räntan upp och inflationen ner samtidigt som konkurser ökar och folk blir arbetslösa. Vi har levt på lånad tid långt innan pandemin och kriget i Ukraina.

Det känns ganska så glasklart att Ingves dubbelhöjer räntan nu i juni och sedan tvingas till minst en liknande höjning under hösten. Om det sedan är högt går väl att diskutera. Men vi är på väg in i tuffare tider. Like it or not.

Personligen låste jag räntan i 10 år 2019. Inte för att jag hade en aning om något men mest bara för att jag upplevde att 1.29% var bra oavsett om man kunde pruta ner den rörliga räntan under procenten. Ibland har man tur…
Säger inte att du har fel men ska man vara optimistisk så innebär lågkonjan förhoppningsvis räntesänkningar, eller åtminstone inga fler höjningar.
Hotet om lågkonjunktur kan göra att de höjer mindre än befarat. Inget jag vågar betta på men ingen omöjlighet heller.

Säger inte att du har fel men ska man vara optimistisk så innebär lågkonjan förhoppningsvis räntesänkningar, eller åtminstone inga fler höjningar.
Hotet om lågkonjunktur kan göra att de höjer mindre än befarat. Inget jag vågar betta på men ingen omöjlighet heller.
Det ena kommer före det andra. Nu gäller det att bromsa inflationen och då är det gummiklubba som gäller när man höjer räntan snabbt och mycket. Lågkonjunkturen kommer sedan av en minskad konsumtion.

Det har på något sätt blivit som att man tror att man kan eliminera konjunktursvängningar genom att bara trycka pengar och sänka ränta. Det är inte sunt och någon gång kommer smockan tillbaka. Denna gång har det bara dröjt längre än vanligt.

Knepigt läge att köpa hus i. Vi får tillträde och ska teckna lånen den 15:e juni.
Frågan är om man ska köra på rörligt eller om man ska binda. Vi har marginal för en rejäl räntehöjning men det hade ju känts oerhört tråkigt och snopet att inte binda lånet och sedan behöva dras med ännu högre räntor framöver.

Hur gör ni som är i liknande sits?

Frågan är om inte inte är för sent för att binda nu? (förutsatt att man inte tror på att det ska bli värre än vad prognoserna säger)

då utgår jag såklart ur ett ekonomiskt perspektiv och tänker ej på faktorer som extra trygghet osv

• Like
Reactions: LS
Frågan är om inte inte är för sent för att binda nu? (förutsatt att man inte tror på att det ska bli värre än vad prognoserna säger)

då utgår jag såklart ur ett ekonomiskt perspektiv och tänker ej på faktorer som extra trygghet osv
Ja, har man inte bundet nu så ser jag ingen anledning att binda. Lägg istället undan pengar varje månad och spara till den dagen räntorna faktiskt är höga.

Ta Landshypotekets räntor t.ex. Tänk om man skulle binda på 3 år och 3,31% i rända. De första året betalar du garanterat överpris för att "vara trygg", frågan är om man inte gör det år två också. Totalt sett så tror JAG att man under tre år har gått back.
1654179387617.png

• Like
Reactions: LS
Ja, har man inte bundet nu så ser jag ingen anledning att binda. Lägg istället undan pengar varje månad och spara till den dagen räntorna faktiskt är höga.

Ta Landshypotekets räntor t.ex. Tänk om man skulle binda på 3 år och 3,31% i rända. De första året betalar du garanterat överpris för att "vara trygg", frågan är om man inte gör det år två också. Totalt sett så tror JAG att man under tre år har gått back.
1654179387617.png
Det är väl så jag känner också och det lutar mot att vi inte binder räntan. Med tanke på att vi har en bra marginal så skulle vi kunna betala en högre ränta om den rörliga nu blir högre än den bundna idag. Det enda tråkiga är väl om räntan totalsticker till 6-7 procent om inte mer. Men då kommer man ju i slutändan ändå hamna i samma sits om 3-4 år.

Det är väl så jag känner också och det lutar mot att vi inte binder räntan. Med tanke på att vi har en bra marginal så skulle vi kunna betala en högre ränta om den rörliga nu blir högre än den bundna idag. Det enda tråkiga är väl om räntan totalsticker till 6-7 procent om inte mer. Men då kommer man ju i slutändan ändå hamna i samma sits om 3-4 år.
TROR det är en omöjlighet att räntan totalsticker till 6-7%, är så många hushåll som på riktigt skulle gå under då. Men man vet ju aldrig.

Det ska mycket till innan vi är på 6-7%. Men en ränta uppemot 3-4 är nog en realitet inom kort. Och det är ju i princip redan inprisat av bankerna så risken att låta det ligga rörligt är nog inte jätteriskabelt om man inte redan bundit lägre.

Tillbaka
Topp