• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Knepigt läge att köpa hus i. Vi får tillträde och ska teckna lånen den 15:e juni.
Frågan är om man ska köra på rörligt eller om man ska binda. Vi har marginal för en rejäl räntehöjning men det hade ju känts oerhört tråkigt och snopet att inte binda lånet och sedan behöva dras med ännu högre räntor framöver.

Hur gör ni som är i liknande sits?
Vi var i samma sits (sålde lägenhet i februari och fick tillträde till hus i mitten på maj). Resonerade som andra nämnt att det är försent att binda och att det enda rimliga är att ligga rörligt och se det som att vi tjänar på den rörliga räntan så länge den inte går över typ 3% då det var vad den 3 åriga för oss hade landat på.

Knepigt läge att köpa hus i. Vi får tillträde och ska teckna lånen den 15:e juni.
Frågan är om man ska köra på rörligt eller om man ska binda. Vi har marginal för en rejäl räntehöjning men det hade ju känts oerhört tråkigt och snopet att inte binda lånet och sedan behöva dras med ännu högre räntor framöver.

Hur gör ni som är i liknande sits?
"Låtsas" att ni binder. Ta 3, 4 eller 5år. Välj den räntesatsen och kör sen på rörligt. Mellanskillnaden för det ni skulle betala för det bundna lägger ni undan. När ni sen når den räntesatsen har ni hela er undansparade buffert att ta av.

Ja så som jag ser det så finns det i princip två scenarion.

Det ena är att räntan inte ökar nämnvärt eller kanske ökar till 3-4% och då finns det ju absolut ingen anledning till att binda just nu.

Det andra scenariot är ju att räntan fortsätter öka och kanske ökar till över 5%. Då hade det såklart varit en bra idé att binda vid till 3,5%
Huruvida det känns realtisiskt att räntan "tillåts" öka till den nivån är omöjligt att sia om.

Jag tänker just nu att vi kör på det spåret som de flesta verkar göra just nu. Håller lånet rörligt och hoppas på att det inte stiger allt för kraftigt. Ändras prognoserna drastiskt så får man kanske binda framöver.

Börjar fundera på om jag tänker galet.

Jag tjänar 50% mer än frugan. Vi stoppar in lönerna på samma konto. Vi är gifta så spelar ingen roll tänker jag. Känns naturligt. Två kids. Jag köper få men dyrare grejer. Tror det blir even steven.

Frugan har också enskild egendom (fastighet vid sidan av vår gemensamma införskaffade fastighet där vi är 50/50) där det knorrat lite från min del. Större investeringar där känns lite knepigt att ta från gemensamt konto. Den grejen har väl runnit ut lite i sanden…

Nu ärver hon en bra sudd med pengar. Jag har inte hört något exakt i testamente men tolkar det som enskild egendom. Kanon om vi kan peta in det i minskning av vårt bolån. Då blir jag mindre % ägare förstås.

Är jag naiv som bara köper rakt av med detta? Jätteskönt att bli av med bolån förstås men är det något jag missar? Att arv är något separat men löner är gemensamma. Konstigt upplägg?

Kanske läge att ta in en jurist så det blir rätt. Dock funderar jag på om juristen får med lämpligt upplägg med totalekonomi el om det är en separat fråga? El en ickefråga?

Läge för henne att spara deg till sin enskilda egendom för utgifter kanske?

Senast ändrad:

Jag tjänar 50% mer än frugan. Vi stoppar in lönerna på samma konto. Vi är gifta så spelar ingen roll tänker jag. Känns naturligt. Två kids. Jag köper få men dyrare grejer. Tror det blir even steven.

Frugan har också enskild egendom (fastighet vid sidan av vår gemensamma införskaffade fastighet där vi är 50/50) där det knorrat lite från min del. Större investeringar där känns lite knepigt att ta från gemensamt konto. Den grejen har väl runnit ut lite i sanden…

Nu ärver hon en bra sudd med pengar. Jag har inte hört något exakt i testamente men tolkar det som enskild egendom. Kanon om vi kan peta in det i minskning av vårt bolån. Då blir jag mindre % ägare förstås.

Är jag naiv som bara köper rakt av med detta? Jätteskönt att bli av med bolån förstås men är det något jag missar? Att arv är något separat men löner är gemensamma. Konstigt upplägg?

Kanske läge att ta in en jurist så det blir rätt. Dock funderar jag på om juristen får med lämpligt upplägg med totalekonomi el om det är en separat fråga? El en ickefråga?

Svarar mig själv om % ägande. Kollat lite på det och det är nog inte riktigt så enkelt för oss. Om min fru har ex 75% av fastigheten så blir det udda när det gäller renoveringar osv om vi har gemensam ekonomi. Vi stoppar alla pengar i en hög men om vi väljer skilda vägar om 20 år så ska hon ha ut 75%.

Skuldebrev kanske kan bli rätt väg framåt. Dock om vi investerar arvet rakt in med renoveringar så kommer det inte bli 1:1 i värdeökning. Ex 1 mille nu i fixande av kåken kanske ger 500k värdeökning. Men o andra sidan så har svärfar hjälpt till med renovering av kåken. Ränta på lånet? Fan, blev jävligt osexigt det här. Dock viktigt att få till så det känns bra för båda.

Totti barotti. Det är ett arv. Vi borde få det bättre, inte sämre. Ett riktigt jävla i-landsproblem. 😀

Svarar mig själv om % ägande. Kollat lite på det och det är nog inte riktigt så enkelt för oss. Om min fru har ex 75% av fastigheten så blir det udda när det gäller renoveringar osv om vi har gemensam ekonomi. Vi stoppar alla pengar i en hög men om vi väljer skilda vägar om 20 år så ska hon ha ut 75%.

Skuldebrev kanske kan bli rätt väg framåt. Dock om vi investerar arvet rakt in med renoveringar så kommer det inte bli 1:1 i värdeökning. Ex 1 mille nu i fixande av kåken kanske ger 500k värdeökning. Men o andra sidan så har svärfar hjälpt till med renovering av kåken. Ränta på lånet? Fan, blev jävligt osexigt det här. Dock viktigt att få till så det känns bra för båda.

Totti barotti. Det är ett arv. Vi borde få det bättre, inte sämre. Ett riktigt jävla i-landsproblem. 😀
Typisk fråga som inte lämpar sig för internetrådgivning men som däremot en familjejurist får dagligen.
I brist på bättre sysselsättning så ska jag ändå dra mitt strå till stacken av saker du inte borde lyssna på. Enskild egendom kan sluta vara enskild om den inte hålla separat. Eller den slutar kanske inte men den försvinner. Fastighet som är enskild borde inte finansieras gemensamt. Men det kan väl kanske bero på karaktären av fastigheten också.

"Läge för henne att spara deg till sin enskilda egendom för utgifter kanske?"

Det här låter väl väldigt rimligt. Om det är hennes fastighet så får den renoveras med hennes pengar.

Bolånets löper ut i Augusti, har kört 1 år och tänkte binda ytterligare 1 år. Med tanke på inflationsrapporten idag och kommande mötet hos Riksbanken och diskussioner gällande ökning på 0.5%, ska man binda ränta snarast? Såg att Swedbank erbjöd ca 2.5% igår kväll.

Bolånets löper ut i Augusti, har kört 1 år och tänkte binda ytterligare 1 år. Med tanke på inflationsrapporten idag och kommande mötet hos Riksbanken och diskussioner gällande ökning på 0.5%, ska man binda ränta snarast? Såg att Swedbank erbjöd ca 2.5% igår kväll.
Beror på vad du kan få rörligt, även om den rörliga sannolikt ligger däromkring eller högre om säg, ett år, är det fortfarande ett par höjningar bort (om man får gissa) där du kanske tjänar på att ha rörligt.

Räntan du får är den som gäller vid förnyelsedatumet i augusti med avdrag för rabatt. Eller har jag fått det om bakfoten?

Kan du binda om lånet redan nu, trots det går ut i augusti?

• Like
Reactions: PJZ
Beror på vad du kan få rörligt, även om den rörliga sannolikt ligger däromkring eller högre om säg, ett år, är det fortfarande ett par höjningar bort (om man får gissa) där du kanske tjänar på att ha rörligt.
Rörliga 3 mån 2.16%, vet inte hur jag ska resonera. Trippelhöjning i USA och Ingves som inte har verkar ha koll på läget, kanske tar drastiska beslut på fredag.

Har haft bunden ränta i 3 år fram till nu. 1.19% via handelsbanken.

Nu löper den ut, lagom till "räntekrisen". Får upp förslag på rörlig ränta 2.9% i appen. Knappast värt att försöka binda nu.

Vad gör man, banken har ju bollarna i järngrepp och vet rimligen om att Alla försöker omförhandla nu.

Min ekonomi klarar ränta på 3-4 %. Är det bara att låta den löpa, eller kan man ha rabatt på den rörliga räntan?

Nu löper den ut, lagom till "räntekrisen". Får upp förslag på rörlig ränta 2.9% i appen. Knappast värt att försöka binda nu.

Vad gör man, banken har ju bollarna i järngrepp och vet rimligen om att Alla försöker omförhandla nu.

Min ekonomi klarar ränta på 3-4 %. Är det bara att låta den löpa, eller kan man ha rabatt på den rörliga räntan?
Klarar den 3-4% så slår du i taket redan i år om marknaden får rätt..

Klart du kan få rabatt. Hur mycket beror på hur bra kund du är för banken. Jag har 1,34 procentenheter rabatt. Be din nuvarande bank om ett amorteringsunderlag så ska du se att det blir fart på dem. Jämför med några lågprisbanker innan så du är beredd när förhandlingarna drar igång

Klart du kan få rabatt. Hur mycket beror på hur bra kund du är för banken. Jag har 1,34 procentenheter rabatt. Be din nuvarande bank om ett amorteringsunderlag så ska du se att det blir fart på dem. Jämför med några lågprisbanker innan så du är beredd när förhandlingarna drar igång
Danskebank ( som jag haft tidigare ) har erbjudande på 2.0% för SACOmedlemmar. Så det är alltid ett alternativ att förhandla med.

Fått omvärderat kåken precis o har nu 62% belåning. Då hamnar vi utanför några banker som plockar in en först på <60. Kör SBAB idag. Löpande.

Om man petar in så man når ca 50% men har 4,5mille lån, då bör man vara intresserat hoppas jag? Kan bli ett byte av bank nu när rabatterna kan skilja sig en del.

Skönt att kunna ”ta bort” amortering om räntan barkar åt helvete. Knappa 5k extra i räntekostnad/månad per procentenhet upp är ju en skaplig smäll iaf. Kan bli några snytingar känns det som de närmsta året/åren.

Finns det någon anledning att inte lägga bolånet (endast rörligt) hos Stabelo om man har möjlighet?

Tänker på deras möjligheter att fortsatt pressa priserna osv nu när marknaden förändras. Är inte så insatt i branschen men deras finansiering sker väl på annat sätt än traditionella banker.

Finns det någon anledning att inte lägga bolånet (endast rörligt) hos Stabelo om man har möjlighet?

Tänker på deras möjligheter att fortsatt pressa priserna osv nu när marknaden förändras. Är inte så insatt i branschen men deras finansiering sker väl på annat sätt än traditionella banker.
Jag tänker att så länge du kör rörligt och inte binder upp dig så kan du rimligen byta om det skulle visa sig vara en dålig affär om deras erbjudande map ränta blir sämre nu när räntorna stiger.

Tror som dig men har svårt att förstå logiken, ta bort energi och mat så är inte inflationen så blodig. Men folk kanske ska sluta äta och stanna hemma från jobbet för att det är för dyrt.
Jag tänker spontant att FEDs nya besked är i juli och bortser man från morgondagen så dröjer det till september innan nästa besked. Därav tror jag den 0,75 annars är risk att svenska kronan försvagas ytterligare.

Att skaka om med 1 i höjning skulle vara nåt men de vågar nog inte gå så långt. Är väl läge annars nu att peta in bostadspriserna i inflationssiffrorna. 😬😉

Fick kåken omvärderad klart igår. Lika bra utifall vi får se nåt bananas i räntorna så jag kan plocka bort amortering vid behov.

Känns riktigt osäkert.

Jahopp.
1656574312563.png

Tillbaka
Topp