• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

MaziK

Rolex
2-Faktor
Ju mer lån och goda finanser och en bostad som ses "stabil" desto högre ränterabatt det är i alla fall vad jag kunnat se.

Kollade nu på SBAB för skojs skull, 3.62% på 3 månaders med Grönt bolån för oss
 
Senast ändrad:

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Japp är ju rätt bakvänt ur ett samhällsperspektiv men ur bankperspektiv så vill man urbjuda stabila och stora kunderna genom att ge bra rabatt. Folk med lågt lån är man nog villig att riska mer med då en eventuell förlust är försumbar
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Vår bostad har haft en bra utveckling under de ca 10 år vi bott här. Innan marknaden rasade var ökningen norr om 120%. Tillhör kanske inte de bästa ökningarna men inte i underkant enligt vad jag kan se hos mäklarstatistik.
Men lånet var inte stort så det påverkar kanske mer än vad man kan tro.
 
Nej. Värderingen som är amorteringsgrundande är låst i fem år. Men bankens värdering som ligger till grund för bolånets villkor, rabatter etc kan banken justera när de vill, vanligtvis vid omförhandling av bolånet.

Fastigheten kan alltså ha två olika värdering samtidigt. En som är 4,5 år gammal som ligger till grund för hur mycket du skall amortera. En som är dagsfärsk som ligger till grund för vilken rabatt du skall få.

Vad händer när värdering går ut? Kommer banken automatiskt fråga om ny värdering?
 

Magnuss0n

Omega
2-Faktor
Fråga från förstagångsköpare/-lånare så ha överseende tack :bag:

Ska ta mitt första bolån för köp av bostad. Min bank är Nordea. Vad skulle ni säga är en rimlig räntenivå (ränterabatt)? Belåning kommer vara ca 72% från köp.
 

Magnuss0n

Omega
2-Faktor
Fråga från förstagångsköpare/-lånare så ha överseende tack :bag:

Ska ta mitt första bolån för köp av bostad. Min bank är Nordea. Vad skulle ni säga är en rimlig räntenivå (ränterabatt)? Belåning kommer vara ca 72% från köp.
Liten update. Jag fick 1,1% i rabatt från Nordea. Rådgivaren sa att han var snäll och hade gett 0,7 till en äldre person i min situation (är 23 år och nyexad) :D. Tog erbjudandet men tänkte se över och jämföra med andra banker så snart jag är klar med flytten.
 
Senast ändrad:

ThomasP

Panerai
2-Faktor
Liten update. Jag fick 1,1% i rabatt från Nordea. Rådgivaren sa att han var snäll och hade gett 0,7 till en äldre person i min situation (är 23 år och nyexad) :D. Tog erbjudandet men tänkte se över och jämföra med andra banker så snart jag är klar med flytten.
Möjligt att du redan känner till detta, men det är snitträntan som är intressant att jämföra med. Sedan har man så klart olika förutsättningar som ger olika ränterabatter.

 

Magnuss0n

Omega
2-Faktor
Möjligt att du redan känner till detta, men det är snitträntan som är intressant att jämföra med. Sedan har man så klart olika förutsättningar som ger olika ränterabatter.

Tack! Ja precis, jag jämförde undersamtalet med snitträntan och med rabatt ligger räntan strax under snitträntan för Nordea. Jag skulle tro att mina förutsättningar att få så mycket lägre är begränsade med tanke på min situation..
 

ThomasP

Panerai
2-Faktor
Tack! Ja precis, jag jämförde undersamtalet med snitträntan och med rabatt ligger räntan strax under snitträntan för Nordea. Jag skulle tro att mina förutsättningar att få så mycket lägre är begränsade med tanke på min situation..
Ja men då ligger du i fas med snittet så du inte betalar mer iaf och håll koll på när din rabatt går ut för då åker du automatiskt över på listräntan.
Om inte annat så längre fram när du känner att du vill omförhandla så tycker jag att du borde vara en kund som banker borde vilja knyta till sig. Ung och i starten av en bostadskarriär, vilket teoretiskt också borde vara bra förutsättningar för stabila ränteintäkter för banken under en lång lång tid fram över. Vill förtydliga att jag inte jobbar inom bank eller ser mig som expert på området, så jag kanske är helt ut och cyklar här. :)
 

Floffen

Panerai
Hur pass bra ränterabatter är rimligt idag? Har nu 149 punkter i rabatt vilket löper ut vid årsskiftet, fått erbjudande om 139 nu (trots att vår ekonomi är bättre nu än tidigare, pga ”rådande marknadsläge”…) Belåningsgrad under 50%.
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Tar tacksamt emot input från mer erfarna!

Min sambo ska köpa in sig i min lägenhet som jag äger till 100 %. Jag tänker att vi skapar ett överlåtelseavtal där jag överlåter en viss andel av lägenheten samt ett köpeavtal som bekräftar köpet (baserat på (Värdet minus Bolån) dividerat med två). Måste även banken godkänna att vi är två på lånet/bostadsrätten eller ska jag fortsatt stå ensam på lånet?

Vidare undrar jag hur samma upplägg ser ut vid en 60/40-uppdelning och hur det blir vid en försäljning av lägenheten kopplat till vinst/förlust.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tar tacksamt emot input från mer erfarna!

Min sambo ska köpa in sig i min lägenhet som jag äger till 100 %. Jag tänker att vi skapar ett överlåtelseavtal där jag överlåter en viss andel av lägenheten samt ett köpeavtal som bekräftar köpet (baserat på (Värdet minus Bolån) dividerat med två). Måste även banken godkänna att vi är två på lånet/bostadsrätten eller ska jag fortsatt stå ensam på lånet?

Vidare undrar jag hur samma upplägg ser ut vid en 60/40-uppdelning och hur det blir vid en försäljning av lägenheten kopplat till vinst/förlust.
Värdet på bostadsrätter har gått ner. Är det hälften av dagens värde som din sambo ska betala eller är det värdet som banken lånade ut på? Absolut ska du ta kontakt med banken. Du vill inte vara med den dagen då banken ser att du har lån på 100% men bara äger hälften. Är det kanske meningen att din sambo ska lösa dina lån och ni tecknar nya tillsammans? Kanske är det bättre att hon betalar dig en skälig hyra och du behåller dina 100% ett tag till? Vad händer om det tar slut mellan er? Kolla med din bank innan du gör något, annars kan det ske något som inte är så kul.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Nordea, 130punkter på deras listränta. (4,69%)
68% belåning.

Snart dags att sälja, känns ovärt att lägga dessa summor på att bo :bag:
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Värdet på bostadsrätter har gått ner. Är det hälften av dagens värde som din sambo ska betala eller är det värdet som banken lånade ut på? Absolut ska du ta kontakt med banken. Du vill inte vara med den dagen då banken ser att du har lån på 100% men bara äger hälften. Är det kanske meningen att din sambo ska lösa dina lån och ni tecknar nya tillsammans? Kanske är det bättre att hon betalar dig en skälig hyra och du behåller dina 100% ett tag till? Vad händer om det tar slut mellan er? Kolla med din bank innan du gör något, annars kan det ske något som inte är så kul.
Stort tack för input. Blev att ta kontakt med banken och SBAB åtminstone skiter i vad vi väljer att göra med fördelningen och värderingen. Det enda de bryr sig om är att när det det är dags för henne vara medskriven till lån så är det ett möte med dem samt kreditprövning som genomförs för att överlåta lånet och det blir då till 50/50. Blir mer fokus för oss att skriva ett bra överlåtelse- och köpeavtal när det är dags och hur eventuell vinst/förlust ska hanteras.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Stort tack för input. Blev att ta kontakt med banken och SBAB åtminstone skiter i vad vi väljer att göra med fördelningen och värderingen. Det enda de bryr sig om är att när det det är dags för henne vara medskriven till lån så är det ett möte med dem samt kreditprövning som genomförs för att överlåta lånet och det blir då till 50/50. Blir mer fokus för oss att skriva ett bra överlåtelse- och köpeavtal när det är dags och hur eventuell vinst/förlust ska hanteras.
Det låter bra. Nu känner jag mig trygg för din skull. Livet kan snabbt förändras så det är bra att veta vad som händer om något oförutsett händer. Lycka till nu och hoppas ni får ett långt liv tillsammans. :heart:
 

Bally

Cartier
Nyss köpt lägenhet och har letat runt lite olika, bästa jag fick var 4.55% av Länsförsäkringar, som jag sen fick matchat av Handelsbanken som jag har idag så jag slipper byta bank och allt sånt.

85% belåning.
 
Topp