• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag har 1.5 på Handelsbanken. 0.7 låter riktigt dåligt.
Är det 3-månaders du har? Det är kanske en samlad bedömning de gör. Om man har lånen på två, den totala inkomsten blir mer på 2 personer, andel av värdet som är belånat m.m. Hoppas du är gladare än @Stup :D Den kåken som avsåg mitt banksamtal handlade om en kåk i en mindre tätort en bit från Stockholm så det kanske också kan påverka?
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har 1.3 med Swedbank men va tvungen att hota med att byta bank för att behålla det när rabatten gick ut
 

zeke_varg

Omega
Jag pratade nyss med min bankkontakt. Han höjde på ögonbrynen när jag refererade till ditt inlägg. Jag har 0.95 och snittet för 3-månadersräntan ligger på 0.7. Det är inte många som ligger så högt som du så var nöjd för du är unik. Inte du kanske utan mer din rabatt.
Jämför med vad du får på SBAB. Borde gå att klämma ut SEB/Handelsbanken/Swedbank på nån slant under i faktisk ränta jämfört just den banken. Annars är det bara att byta.
 
Är det 3-månaders du har? Det är kanske en samlad bedömning de gör. Om man har lånen på två, den totala inkomsten blir mer på 2 personer, andel av värdet som är belånat m.m. Hoppas du är gladare än @Stup :D Den kåken som avsåg mitt banksamtal handlade om en kåk i en mindre tätort en bit från Stockholm så det kanske också kan påverka?

Yes, 3 månaders. Bytte faktiskt till Handelsbanken från Swedbank efter som jag fick bättre rabatt nästan överallt.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jämför med vad du får på SBAB. Borde gå att klämma ut SEB/Handelsbanken/Swedbank på nån slant under i faktisk ränta jämfört just den banken. Annars är det bara att byta.
Jag flyttade från HB för 1 år sedan så jag orkar inte om det inte ger väldigt stor skillnad. Trots det kan man alltid titta runt. Jag har LF nu och jag är nöjd med allt förutom rabatten då.
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Vad är bra argument att ha med sig när en pratar med en ny bank? I syfte att byta bank för bolånet och få ner räntan. Har i dagsläget (utifrån senaste listränta) 3,54% 3 månaders med 69% belåning. Har aldrig bytt bank tidigare utan enbart kört med SBAB då de varit enkla att ha och göra med gällande lånelöfte.

Om jag får ner räntan något, hur fortskrider den räntan? Behöver jag förhandla för att behålla rabatten med jämna mellanrum eller är det en satt punkt baserat på vad listräntan är i x-antal månader?

Tacksam för hjälp med mina frågor. 😊
 
Senast ändrad:

Johled00

Panerai
2-Faktor
Dags att binda om bolånen och vi har idag 1.37% enheter rabatt på Swedbank. Och de vill inte höja rabatten. Är det nån som har bättre rabatt eller ska jag tacka ja?

Fick 1,21 senast. Och var ingen större kamp.
Har Swedbank idag och ligger på drygt 70% i bl

Detta var för nån månad sedan.

Dock mot rörligt
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vad är bra argument att ha med sig när en pratar med en ny bank? I syfte att byta bank för bolånet och få ner räntan. Har i dagsläget (utifrån senaste listränta) 3,54% 3 månaders med 69% belåning. Har aldrig bytt bank tidigare utan enbart kört med SBAB då de varit enkla att ha och göra med gällande lånelöfte.

Om jag får ner räntan något, hur fortskrider den räntan? Behöver jag förhandla för att behålla rabatten med jämna mellanrum eller är det en satt punkt baserat på vad listräntan är i x-antal månader?

Tacksam för hjälp med mina frågor. 😊
Bra argument är bra inkomst, gärna där 2 personer tecknar lånet. Äger man det ensamt blir det lite tuffare men en bra värdering via en mäklare gör det lättare för en ny bank. Kontakta SBAB och be om amorteringsplanen för ditt lån. Det kan räcka för att de ska gå ner lite för då förstår de att du ska börja titta runt. Den ränterabatt du förhandlar till dig gäller i ett år.
 

JohanHLM

Rolex
Kanske lite OT eftersom detta gäller skattejuridik för en enskild firma men hittade ingen lämpligare tråd än denna.

Har en enskild firma där jag har både ett hyreshus (taxeringskod 320) och ett lantbruk (taxeringskod 120). Hyreshuset har gått i arv och gården är både ett lantbruk och min privatbostad där den skattemässiga fördelningen gjorts utifrån taxeringen vilken är 50/50 mellan privat och lantbruk.

När marknaden vänder upp funderar jag på att sälja hyresfastigheten och köpa mer mark alt. sälja både hyresfastigheten och gården för att köpa en större gård med med mer mark eller skog.

Eftersom hyreshuset gått i arv försvinner oerhört mycket i skatt om jag skulle sälja men är det möjligt att skjuta på skatten om jag istället köper mer skog/mark i den enskilda firman?

Tar på mig dumstruten redan nu ifall ni anser att jag borde ha vetskap om detta utifrån mina förutsättningar.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Kanske lite OT eftersom detta gäller skattejuridik för en enskild firma men hittade ingen lämpligare tråd än denna.

Har en enskild firma där jag har både ett hyreshus (taxeringskod 320) och ett lantbruk (taxeringskod 120). Hyreshuset har gått i arv och gården är både ett lantbruk och min privatbostad där den skattemässiga fördelningen gjorts utifrån taxeringen vilken är 50/50 mellan privat och lantbruk.

När marknaden vänder upp funderar jag på att sälja hyresfastigheten och köpa mer mark alt. sälja både hyresfastigheten och gården för att köpa en större gård med med mer mark eller skog.

Eftersom hyreshuset gått i arv försvinner oerhört mycket i skatt om jag skulle sälja men är det möjligt att skjuta på skatten om jag istället köper mer skog/mark i den enskilda firman?

Tar på mig dumstruten redan nu ifall ni anser att jag borde ha vetskap om detta utifrån mina förutsättningar.
Du kan nog ta av dig dumstruten. Jag tror inte det är många som med säkerhet vet, men en auktoriserad revisor borde veta/ta redan på. Det låter iaf vara en klok riktning i tanken men jag vet inte om det går.
 

JohanHLM

Rolex
Du kan nog ta av dig dumstruten. Jag tror inte det är många som med säkerhet vet, men en auktoriserad revisor borde veta/ta redan på. Det låter iaf vara en klok riktning i tanken men jag vet inte om det går.
Eftersom jag är delvis bonde=snål lever jag på hoppet att den auktoriserade revisorn spenderar fredagskvällen på Klocksnack 😂

Edit: Kan såklart kolla med min revisor i samband med deklarationen men tyckte det var värt att ställa frågan här om jag kunde få ett snabbare svar.
 

Oskar

Omega
1,55 rabatt på rörlig swedbank. Har försökt lämna dem flera gånger men de lyckas alltid matcha eller bättre i sista sekunden.
 

Floffen

Panerai
1,55 rabatt på rörlig swedbank. Har försökt lämna dem flera gånger men de lyckas alltid matcha eller bättre i sista sekunden.
Får man fråga hur hög belåningsgrad du har? Vi har 1,49 i rabatt på Handelsbanken, ligger precis under 50%. Funderar på om det är värt att fiska runt lite bland andra banker, om inte annat i syfte att få upp rabatten ytterligare hos Handelsbanken.
 

Oskar

Omega
På pappret så har vi nog 80%, men pga lite tur med dipköp under början av covid så har den stegrat ganska bra, oklart om det har någon påverkan eller ej för dem.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ni har ju alla bra rabatter. Jag har blott dryga 0,6% från snitträntan. Med listränta blir det knappt 1,2%.
Belåningsgrad ~40 %.

Har nog nämnt det innan. Tycker det är lite knepigt att få bra rabatter på bolån om man har företagsengagemang hos samma bank och får väldigt bra deals på den sidan. Lite ge och ta situation uppstår. Men lite surt är det när jag läser vad ni lyckats få utan större tjafs och bli påprackade dyra fonder och dylikt. Jag föredrar dock bättre deals på företagssidan än lite bättre bolåneränta.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ni har ju alla bra rabatter. Jag har blott dryga 0,6% från snitträntan. Med listränta blir det knappt 1,2%.
Belåningsgrad ~40 %.

Har nog nämnt det innan. Tycker det är lite knepigt att få bra rabatter på bolån om man har företagsengagemang hos samma bank och får väldigt bra deals på den sidan. Lite ge och ta situation uppstår. Men lite surt är det när jag läser vad ni lyckats få utan större tjafs och bli påprackade dyra fonder och dylikt. Jag föredrar dock bättre deals på företagssidan än lite bättre bolåneränta.
Jag fick 0.95%. Vi kan inte jämföra oss då vi inte har med alla parametrar. Jag står ensam för mina lån. Många delar det nog på två. Det borde vara stor skillnad.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag fick 0.95%. Vi kan inte jämföra oss då vi inte har med alla parametrar. Jag står ensam för mina lån. Många delar det nog på två. Det borde vara stor skillnad.

Samma här. Lånet står under mitt namn. Men mkt beror på vilken bankman man får. De bästa karriärar vidare och man får nykläckta diton som har press på sig att visa goda kortsiktiga resultat ist för att se till helheten.
 
Japp, vet det, men ändå frågar de om aktuell värdering.
Nej. Värderingen som är amorteringsgrundande är låst i fem år. Men bankens värdering som ligger till grund för bolånets villkor, rabatter etc kan banken justera när de vill, vanligtvis vid omförhandling av bolånet.

Fastigheten kan alltså ha två olika värdering samtidigt. En som är 4,5 år gammal som ligger till grund för hur mycket du skall amortera. En som är dagsfärsk som ligger till grund för vilken rabatt du skall få.
 

Oskar

Omega
Nej. Värderingen som är amorteringsgrundande är låst i fem år. Men bankens värdering som ligger till grund för bolånets villkor, rabatter etc kan banken justera när de vill, vanligtvis vid omförhandling av bolånet.

Fastigheten kan alltså ha två olika värdering samtidigt. En som är 4,5 år gammal som ligger till grund för hur mycket du skall amortera. En som är dagsfärsk som ligger till grund för vilken rabatt du skall få.
Låter rimligt och säkert så det är satt för oss.
 
Topp