ChazzReinhold
Basic
Nu har jag inte gjort nån sofistikerad räkning men baserat på det kanske inte 3.75% bundet 2 år är helt off (som Danske Bank promotar)
Låter som en bra deal, får du det direkt online?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nu har jag inte gjort nån sofistikerad räkning men baserat på det kanske inte 3.75% bundet 2 år är helt off (som Danske Bank promotar)
Svårt att säga på två års sikt. om jag räknar från min egen ränta som idag ligger på 4.64 (1.3 i rabatt)Nu har jag inte gjort nån sofistikerad räkning men baserat på det kanske inte 3.75% bundet 2 år är helt off (som Danske Bank promotar)
Klickade på nån annons på FB och fick upp 3.77% om jag minns rätt. Men gjorde ej någon detaljstudie över villkor osv.Låter som en bra deal, får du det direkt online?
![]()
![]()
I mitt huvud så tänkte jag nåt i stil med två case:Svårt att säga på två års sikt. om jag räknar från min egen ränta som idag ligger på 4.64 (1.3 i rabatt)
Ponera att det sänks i linje med styrräntan med 0.75% redan i år/början på nästa år. Då ligger jag på 3,89%.
Sen är frågan hur inflationen/ekonomin utvecklas. Kommer man även behöva sänka 2025, isåfall med hur mycket? Kanske att vi är nere på 3 % rörlig mot slutet av nästa år?
Då är den lägre än danske bank men samtidigt får du lägre ränta än mig under hela perioden fram till det.
(sen kan ju såklart visa sig att dom inte sänker så mycket, eller ännu mer)
Det korta svaret är - ja.Är det vanligt att man behöver fylla i fysiska papper och skicka in till banken när man ska flytta bolånet till annan bank? Haft Swedbank hela tiden men ska nog byta till SBAB och blev förvånad att de ville ha fysiska papper ifyllda och inskickade.
Tänkte att tekniken hade kommit förbi sådant men det kanske är vanligt?
Ja, regeringen har satt krav på att kunna plocka ut digitaltamorteringsunderlag och att det ska ske skyndsamt.Det är bara banker och Svenska Kyrkan som håller på med det här löjleriet. Samma med amorteringsunderlag eller om du vill urträda ur kyrkan. Regeringen har väl faktiskt börjat peta i det där nu för att få snurr på konkurrensen (läs pris- och räntepress).
Det här stämmer väldigt bra in på min situation.I mitt huvud så tänkte jag nåt i stil med två case:
a) 3.80% hela 2024 och 2025 exempel 3m i lån, tot.kostn 24 mån 228k innan avdrag osv
b) 4.64% och kvartalsvis sänking 25 punkter ner till 3% slutet 2025 exempel 3m i lån, tot.kostn 24 mån 232k innan avdrag
Så för att gå breakeven behöver rörlig börja gå nedåt i Q2 och sen landa på 3.00% Q4 2025 dvs slutet av perioden
Sen får var och en bedöma rimligheten.
(Obs ej 100%ig uträkning men good enough)
Det är dumt att inte kolla runt, önskar jag gjort det tidigare själv. Precis som dig så fick jag dåliga ränteerbjudanden från nuvarande bank och de kunde inte göra mer än så. Tog exakt 1 dygn från att jag begärde amorteringsunderlaget som man behöver för att flytta lånet så ringde de och erbjöd mer rabatt. Det gjorde dock att jag ville flytta lånet ännu mera för att vara trogen kund är tyvärr inte värt något.Jag är lite för bekväm kund hos Länsförsäkringar sedan många år känner jag. Har en rätt gammal och nästan oseriöst snål värdering på 2.8M på radhuset, dock kan man på ett ögonblick se att slutpriserna på liknande hus i området oftast ligger minst 500K högre vilket LF mkt väl vet om. Har lån på 2.1 miljoner.
LF erbjöd mig 0.12% ränterabatt om jag band i 2 år, och deras listränta på 2 år är 4.64 idag. Jag blev mest sur över det förslaget. Behåller det allt rörligt tillsvidare med en ränterabatt på 0.95 vilket jag inte heller är helt nöjd med och funderar på om man skulle byta bank.
Är väl tyvärr så. Är för bekväm, men samtidigt suger det att betala mer än nödvändigt. Ska kika runt lite.Det är dumt att inte kolla runt, önskar jag gjort det tidigare själv. Precis som dig så fick jag dåliga ränteerbjudanden från nuvarande bank och de kunde inte göra mer än så. Tog exakt 1 dygn från att jag begärde amorteringsunderlaget som man behöver för att flytta lånet så ringde de och erbjöd mer rabatt. Det gjorde dock att jag ville flytta lånet ännu mera för att vara trogen kund är tyvärr inte värt något.
Blev det här riktigt rätt?
Haha, jäklar, jag hade två fönster uppe med KS. Tack för att du sa till!Blev det här riktigt rätt?![]()
Plättlätt, summera alla kvitton och fyll i ett fält, fyll i vad du köpte för och vad du sålde för. Ungefär i korta drag. Glöm inte bort att dra av för mäklararvode och dylikt medDags för deklaration och vi sålde vårt hus förra året. Hur svårt är det att fylla i allting själv? Har sparat alla kvitton.
Körde ni med mäklare så finns det de som brukar hjälpa till utan tilläggskostnad. Så gjorde vår vid senaste försäljningen. Då undviker ni missar vad som går att dra av med.Dags för deklaration och vi sålde vårt hus förra året. Hur svårt är det att fylla i allting själv? Har sparat alla kvitton.
Ska man utgå ifrån att man ska skicka in alla kvitton? Jag har en del kostnader som jag inte har kvitto på. Är det också kostnader eller räknas bara det man har kvitton på?Plättlätt, summera alla kvitton och fyll i ett fält, fyll i vad du köpte för och vad du sålde för. Ungefär i korta drag. Glöm inte bort att dra av för mäklararvode och dylikt med![]()
Jag skulle också vilja påstå att det är väldigt enkelt att göra själv. Det finns tydlig information och exempel på Skatteverkets hemsida om vilka kostnader man får göra avdrag för.Ska man utgå ifrån att man ska skicka in alla kvitton? Jag har en del kostnader som jag inte har kvitto på. Är det också kostnader eller räknas bara det man har kvitton på?
Jag skickade inte in några kvitton, men har allt sparat ifall det kommer en granskning. Tror det är fem år efter deklarationen eller liknande dom ska sparas?Ska man utgå ifrån att man ska skicka in alla kvitton? Jag har en del kostnader som jag inte har kvitto på. Är det också kostnader eller räknas bara det man har kvitton på?
Jag testar. Trots allt är det gjort och fotografier finns. Tyvärr tror jag det kan vara svårt att få fram mina betalningar då bakelserna inte sparar transaktioner mer än 18 månader och det här hände för 3-4 år sedan. De får säga till om de inte godkänner. Jag har haft kostnaderna iaf. I mitt fall handlar det om att bygglagen inte tillåter våtrum på det sätt som jag köpte min bostad med. Ingen vill ta på sig ansvaret så det finns bara en utväg för att slippa sälja en lägenhet utan dusch och toalett. Inte lätt med trixiga lösningar i ett sekelskifteshus. I övrigt är det fackmannamässigt gjort.Jag skickade inte in några kvitton, men har allt sparat ifall det kommer en granskning. Tror det är fem år efter deklarationen eller liknande dom ska sparas?
Ja kom i Kivra igår. Skatteverket öppnar dock inte upp deklarationstjänsten på sin hemsida förrän om ett par veckor så inte mycket att göra än så länge.Nån som har fått sin deklaration än?
Vi gjorde en sån här summering: och kr ute till höger som summering. Vi jobbade upp siffror i excel. Vill de sen ha underlag som styrker får man ta upp det (kvitton, fakturor, transaktioner från konton mm)Jag testar. Trots allt är det gjort och fotografier finns. Tyvärr tror jag det kan vara svårt att få fram mina betalningar då bakelserna inte sparar transaktioner mer än 18 månader och det här hände för 3-4 år sedan. De får säga till om de inte godkänner. Jag har haft kostnaderna iaf. I mitt fall handlar det om att bygglagen inte tillåter våtrum på det sätt som jag köpte min bostad med. Ingen vill ta på sig ansvaret så det finns bara en utväg för att slippa sälja en lägenhet utan dusch och toalett. Inte lätt med trixiga lösningar i ett sekelskifteshus. I övrigt är det fackmannamässigt gjort.
Finfint! Så får det bli. Jag ser längst ner "möjligt uppskov". Jag köpte en villa efter det men har ägt båda samtidigt en längre tid. Inte är det väl möjligt att få uppskov längre? Tog de inte bort det? Förr vet jag att man kunde få det om man köpte något dyrare objekt med avsikt att flytta till, men jag vet inte hur det är nu?
Fick min nu också.Ja kom i Kivra igår. Skatteverket öppnar dock inte upp deklarationstjänsten på sin hemsida förrän om ett par veckor så inte mycket att göra än så länge.
Har själv sålt både en lägenhet och en stuga förra året. Superenkelt med verktyget hos Skatteverket. Har sparat kvitton men inget man behöver skicka in nu.Dags för deklaration och vi sålde vårt hus förra året. Hur svårt är det att fylla i allting själv? Har sparat alla kvitton.