• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Sparar i fonder för oss alla i familjen, alla i mitt namn.
Frågan är om man ska skyffla över de delar som understiger 300k. Är väl på tal om att regeringen vill få folk att spara mer och därför ingen isk-skatt för värden som understiger 300k? Dock vill jag kunna bestämma vad ungen ska ha tillgång till när han fyller 18.

Om jag flyttar en del - betalar jag nån skatt alls?
Finns väl inget beslut än? Men jag går i samma tankar också.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Tror inte det är helt fritt fram att göra så! T ex om barnets kapitalförsäkringskonto har ett värde som överstiger 8 prisbasbelopp måste överförmyndaren (som utses av tingsrätten?) godkänna det.

Hm, menar du att du inte har vårdnaden?

Det är inte fritt fram tror jag bestämt. Råkade sätta in 10k på min 12årings konto av misstag när jag skulle flytta lite pengar rätt nyligen. Va rätt meckigt att flytta tillbaka dem till mig, först vill inte banken alls, men då jag hörde av mig inom väldigt kort tid så gick det att lösa på nåder. Blev förvånad men uppenbarligen var de hårda med hans rättigheter.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Hm, menar du att du inte har vårdnaden?

Jo, men föräldrarnas (förmyndarnas) kontroll över barnets KF-konto tycks automatiskt skifta till en kontrollerad förvaltning (överförmyndare, som utses av kommunen eller tingsrätten, som då har det sista ordet om vad föräldrarna får göra med barnets KF konto). Om den totala summan överstiger 8 prisbasbelopp då. Detta för att skydda barnets pengar.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Det är inte fritt fram tror jag bestämt. Råkade sätta in 10k på min 12årings konto av misstag när jag skulle flytta lite pengar rätt nyligen. Va rätt meckigt att flytta tillbaka dem till mig, först vill inte banken alls, men då jag hörde av mig inom väldigt kort tid så gick det att lösa på nåder. Blev förvånad men uppenbarligen var de hårda med hans rättigheter.

Kanske det bästa ändå är att spara i päronens namn. Barnens rättigheter till sina pengar är ju bra men det känns lite översitteri att nån från kommunen ska sitta och ha åsikter om vilka fonder / aktier man bör undvika osv. ^^
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Av samma anledning sparar inte jag heller i barnens namn, tänker att det är betydligt bättre att deras pengar går till en lägenhet istället för shotsbricka i Ayanapa.

Precis. Försöker så gott jag kan med att undervisa ungen att ha ett sunt förhållningssätt till pengar men vilka garantier finns det att han blir en snåljåp som mig när han är 18. 😅
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Lite mer information ;


Överförmyndarkontroll​


Om ett barn har tillgångar som överstiger åtta prisbasbelopp står förvaltningen av tillgångarna under viss kontroll av överförmyndaren.

Ett prisbasbelopp är 57 300 kr (2024). Det innebär att gränsen för överförmyndarkontroll går vid 458 300 kr.


Överförmyndare​


Det finns en överförmyndare eller överförmyndarnämnd i varje kommun. Överförmyndarens huvuduppgift är att ha tillsyn över ställföreträdare, alltså förmyndare, gode män och förvaltare. Syftet med tillsynen är att förhindra att omyndiga barn, eller vuxna som har ställföreträdare, missgynnas ekonomiskt eller rättsligt.


Länsstyrelserna har tillsyn över överförmyndarnas verksamhet. En part som inte är nöjd med ett beslut som fattats av en överförmyndare kan överklaga beslutet hos tingsrätten.

Överförmyndarkontroll​



Kontrollerad förvaltning
Om ett barn har tillgångar som sammanlagt överstiger åtta prisbasbelopp (57 300 kr x 8 = 458 400 kr för 2024) får föräldrarna inte förvalta dessa fritt. Pengarna ska placeras på ett bankkonto eller investeras i fonder eller i vissa obligationer. Vill föräldrarna placera i aktier eller andra värdepapper krävs det att överförmyndaren godkänner det.
Föräldrarna ska lämna in en förteckning över barnets tillgångar till överförmyndaren. Dessutom ska föräldrarna lämna årliga redovisningar över förvaltningen till överförmyndaren.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Precis. Försöker så gott jag kan med att undervisa ungen att ha ett sunt förhållningssätt till pengar men vilka garantier finns det att han blir en snåljåp som mig när han är 18. 😅
Hjärnan sägs ha vuxit färdigt vid 25-års ålder. Ändå blir man myndig vid 18 år, när konsekvenstänket utvecklas sist. Jag har ingen åsikt i frågan, bara problematiserar 😊
 

Josa

Omega
2-Faktor
För att undkomma problemen med hur kidsen är när de blir 18 och deras spara/slösa förmåga, fick vi rådet för 10ish år sedan att spara i en KF i förälders namn men barnen som första förmånstagare. Sen när tiden är mogen så kan man överlåta KF utan att utlösa någon skatt eller överförmyndare osv
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
För att undkomma problemen med hur kidsen är när de blir 18 och deras spara/slösa förmåga, fick vi rådet för 10ish år sedan att spara i en KF i förälders namn men barnen som första förmånstagare. Sen när tiden är mogen så kan man överlåta KF utan att utlösa någon skatt eller överförmyndare osv

Bra tips. Ska kika närmare på detta.
I dagsläget har jag ett KF konto som då kommer bli hans när jag bestämmer det. Skattemässigt kanske det inte är så smart.
 

Number 6

Omega
Har aldrig begripit exakt hur ISK skatten beräknas m.a.p tiden på året, hur länge de står, hur insättningar uttag påverkar, osv, oavsett egentligen - är det något jag behöver tänka på innan jag säljer innehav på ISK för att köpa en bostad? Ska pengarna stå kvar på isk:en tills transaktionen eller ska jag sälja och föra över dem till ett räntekonto med 3.75% asap? Kommer behöva stålarna i Q2-Q3.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Har aldrig begripit exakt hur ISK skatten beräknas m.a.p tiden på året, hur länge de står, hur insättningar uttag påverkar, osv, oavsett egentligen - är det något jag behöver tänka på innan jag säljer innehav på ISK för att köpa en bostad? Ska pengarna stå kvar på isk:en tills transaktionen eller ska jag sälja och föra över dem till ett räntekonto med 3.75% asap? Kommer behöva stålarna i Q2-Q3.

Det är värdet varje kvartalsskifte som påverkar skatten, så allt annat lika är det bättre ta ut dem sista mars än första april, motsvarande för juni/juli och september/oktober och självklart december/januari.

Hästens mun: https://skatteverket.se/privat/skat...rkontoisk.4.5fc8c94513259a4ba1d800037851.html

Överoptimera inte. Skatten för ett kvartal är troligen låg jämfört med de förändringar i värde på värdepapperen i ISKn som sker under ett kvartal. Om du däremot redan har sålt dina värdepapper är det bättre att ta ut "kontanterna" än att låta dem ligga på ISKn.

(insättningar kommer till ovan, men din fråga var ju om att sälja och ta ut).
 
Senast ändrad:

Baramats

Audemars
2-Faktor
Kanske det bästa ändå är att spara i päronens namn. Barnens rättigheter till sina pengar är ju bra men det känns lite översitteri att nån från kommunen ska sitta och ha åsikter om vilka fonder / aktier man bör undvika osv. ^^
Är inte det här en konsekvens av 80- och 90-talets fuskande där barnen ägde både lyxbilar och annat? På det här viset blir det lite jobbigare.
 

zeke_varg

Omega
En räntefri månad om du flyttar bolånet till stabelo. Haken verkar bara vara att du har en belåningsgrad under 60%. Räntan i övrigt verkar helt ok.

IMG_4917.png
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
En räntefri månad om du flyttar bolånet till stabelo. Haken verkar bara vara att du har en belåningsgrad under 60%. Räntan i övrigt verkar helt ok.

IMG_4917.png
Bytte till Stabelo genom Avanza 2022 när de var billigast. Så fort räntorna började röra på sig var de helt plötsligt dyrast. Och skulle säga att 4,74% är en väldigt dålig ränta för 3 månaders.
 

Number 6

Omega
Bytte till Stabelo genom Avanza 2022 när de var billigast. Så fort räntorna började röra på sig var de helt plötsligt dyrast. Och skulle säga att 4,74% är en väldigt dålig ränta för 3 månaders.
Ja vi har Stabelo via Avanza och nu när jag ska köpa nytt då blir det sannolikt något annat för de har tappat farten som du säger. De var bra när räntorna låg på 1.X% Men nu håller inte riktigt deras slogans. Synd, för jag gillar tanken med skip the bullshit talk.
 

zeke_varg

Omega
Bytte till Stabelo genom Avanza 2022 när de var billigast. Så fort räntorna började röra på sig var de helt plötsligt dyrast. Och skulle säga att 4,74% är en väldigt dålig ränta för 3 månaders.
.., om man har kvar lånen där ett år och räntan råkar ligga still så har man 4,34 om jag inte räknat fel. Det är väl rätt bra eller? Tror inte ens man är tvungen att vara där ett år? Aja, bara ett tips om nån är inne och vevar med bolånen.

Det bygger förstås att man kliver av när räntan är mycket billigare hos andra. Typ stabelos affärsidé, att vi kunder är lata.
 

kalufsen

Panerai
.., om man har kvar lånen där ett år och räntan råkar ligga still så har man 4,34 om jag inte räknat fel. Det är väl rätt bra eller? Tror inte ens man är tvungen att vara där ett år? Aja, bara ett tips om nån är inne och vevar med bolånen.

Det bygger förstås att man kliver av när räntan är mycket billigare hos andra. Typ stabelos affärsidé, att vi kunder är lata.
Körde Stabelo när de var billigast på marknaden tidigare, hoppade av och hoppade på nu med deras erbjudande. Lämnar så fort det är billigare hos annan bank där jag slipper flytta 100% av min ekonomi samt pension för att spara 0.1
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Någon som förhandlat bolån nyligen, vad har ni fått?

Nuvarande storbank kan ge mig 4.79% på 3mån efter att jag bråkat lite med dem, känns inte toppen men bara 0,15% över vad SBAB ger om jag knappar in mina siffror som är lägsta rörliga vad jag kan hitta.

Inte jättedyr bostad och ca 50-55% belåningsgrad
 
  • Like
Reactions: JLC

JLC

Panerai
2-Faktor
Oj, 4.79 låter bra. Listräntan ligger fortfarande runt 5.60 på flera storbanker.

Har du sett att avanza sen förra veckan ger 4.52 oförhandlat och utan krav på helkund etc. De kör samarbete med Landshypotek.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
jag har 1.3 i rabatt och således 4.64 på swedbank.

Sen flaggade dom att man kanske inte kommer kunna förlänga min rabatt "automatiskt" nästa år. Men det får vi se då
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Som PB kund har jag bara aningen bättre ränta på trad storbank.

Jag har 1.35% i ränterabatt hos Nordea på deras list (5.99%). Således 4.64%.

jag har 1.3 i rabatt och således 4.64 på swedbank.

Sen flaggade dom att man kanske inte kommer kunna förlänga min rabatt "automatiskt" nästa år. Men det får vi se då
Okej då är 4.79 kanske inte så dåligt för en småkund som mig, de ger mig 1.2% i rabatt.

Pratar vi bara 0.15% skillnad orkar jag inte hålla på och byta bank osv, tack!
 
  • Like
Reactions: JLC
Topp