• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

4,4 hos LF.
Köpte lägenheten via deras mäklarfirma så var nån bra deal de erbjöd, men förhandlade ner ytterligare efter motbud från min tidigare bank. Fick flytta lönekonto etc. dit för att få det men inget mer. Flyttade försäkringen också för de var billigast men krävdes inte för att få ränterabatten.

Jag har precis fått 1,5 i ränterabatt på Swedbank. + en månad räntefritt. Jag fick också lite lull lull som kort/swish/bankid o vad nu paketet innehöll, 1år gratis. Ränterabatten gavs på 18 månader. Jag har 3månaders.

Jag har precis fått 1,5 i ränterabatt på Swedbank. + en månad räntefritt. Jag fick också lite lull lull som kort/swish/bankid o vad nu paketet innehöll, 1år gratis. Ränterabatten gavs på 18 månader. Jag har 3månaders.
Låter ju väldigt bra för att vara Swedbank. Jag försöker förhandla min rabatt med dem men det ”bästa” de kan erbjuda är 0,95% säger min kontakt. Dvs 4,99%. Lån på ca 3 msek, några hundringar i fonder och sparkonton. Jag och frun har inkomst på ca 1,2 msek/år tillsammans. Jag undrar vad mer som krävs för att komma upp närmre dessa 1,5% du har?!

Låter ju väldigt bra för att vara Swedbank. Jag försöker förhandla min rabatt med dem men det ”bästa” de kan erbjuda är 0,95% säger min kontakt. Dvs 4,99%. Lån på ca 3 msek, några hundringar i fonder och sparkonton. Jag och frun har inkomst på ca 1,2 msek/år tillsammans. Jag undrar vad mer som krävs för att komma upp närmre dessa 1,5% du har?!
Vi hade bolån där tidigare innan vi bytte till sbab för ett antal år sedan. Inget sparande alls på Swedbank. Inget krav heller. Vi har våra lönekontot där. 55% belåning. Drygt 5M i lån.

Vi kör eurobonus med amex osv så de har inget där o hämta heller. Vi justerar inget mer än att flytta bolånet.

Ibland känns det godtyckligt när de snurrar på rabatthjulet när de pratar med kunder.

Edit: ska addera att jag har 4,57 idag på sbab (när jag loggar in o kollar). Om banken skulle sno över oss var de förstås tvungna o bjuda till. Trevligt o få en räntefri månad. Så vi får typ samma ränta men en gratislunch (15k typ) tackar man inte nej till.

Senast ändrad:
Tror det till stor del handlar om storleken på lånet (i kronor räknat). Vi har ungefär det dubbla jämfört med ert, vilket motsvarar ca 60% belåningsgrad. SBAB erbjuder 4,47% med de förutsättningarna och storbankerna ligger också däromkring.

Någon som förhandlat bolån nyligen, vad har ni fått?

Nuvarande storbank kan ge mig 4.79% på 3mån efter att jag bråkat lite med dem, känns inte toppen men bara 0,15% över vad SBAB ger om jag knappar in mina siffror som är lägsta rörliga vad jag kan hitta.

Inte jättedyr bostad och ca 50-55% belåningsgrad
Yes, körde igenom alla storbankerna för knappt en månad sedan. Belåningsgrad på 58% ca 2,6 mille i lån.

Följande är rörligt efter rabatter:

Swedbank: 4,79%
Nordea: : 4,74%
Länsförsäkringar: 4,69%
Danske bank: 4,65%
Handelsbanken: 4,60% (Upp till rabatt på 1,34%)

Ringde SBAB där vi har lånet och ränta på 5% för att be om amorteringsunderlag. Då frågade de vad vi hade fått för erbjudande och jag berättade det ovan. Då matchade de rabatten och vi landade på 4,58%.

Tror det till stor del handlar om storleken på lånet (i kronor räknat). Vi har ungefär det dubbla jämfört med ert, vilket motsvarar ca 60% belåningsgrad. SBAB erbjuder 4,47% med de förutsättningarna och storbankerna ligger också däromkring.
Säkert till viss del. Men samtidigt bor jag på en mindre ort där jag och frugan tillhör övre skiktet sett till inkomst. Även huspriserna är avsevärt lägre här än i 08-området. Jag killgissar på att snittvillorna i vår kommun ligger på kanske 2,5 msek. Vad jag vill ha sagt med detta är att för ett litet lokalt bankkontor borde vi ses som ”guldkunder” med för orten hög belåningsgrad, hög inkomst, ok sparande och i ”rätt” ålder (jag 39, frugan 29)

Men det är som det är. Uttryckte mitt missnöje relativt tydligt i ett svarsmail idag. Får se vad de kommer tillbaka med. Säkert ingenting men om 1 år går sista bundna lånet ut så då får man väl konkurrensutsätta lite mer skarpt.

*edit: kan det ha någon betydelse att jag har ca 1 msek bundet i ett år till på 1,7%?! Alltså att de inte vill ge mig mer rabatt då jag med detta lån f.n är en dålig/mindre lönsam kund?

Säkert till viss del. Men samtidigt bor jag på en mindre ort där jag och frugan tillhör övre skiktet sett till inkomst. Även huspriserna är avsevärt lägre här än i 08-området. Jag killgissar på att snittvillorna i vår kommun ligger på kanske 2,5 msek. Vad jag vill ha sagt med detta är att för ett litet lokalt bankkontor borde vi ses som ”guldkunder” med för orten hög belåningsgrad, hög inkomst, ok sparande och i ”rätt” ålder (jag 39, frugan 29)

Men det är som det är. Uttryckte mitt missnöje relativt tydligt i ett svarsmail idag. Får se vad de kommer tillbaka med. Säkert ingenting men om 1 år går sista bundna lånet ut så då får man väl konkurrensutsätta lite mer skarpt.

*edit: kan det ha någon betydelse att jag har ca 1 msek bundet i ett år till på 1,7%?! Alltså att de inte vill ge mig mer rabatt då jag med detta lån f.n är en dålig/mindre lönsam kund?
Jag tror mer på ”kunden har bundet hos oss på delar av sina lån och är mindre benägen att flytta även om vi inte är bussiga”

Tror bankerna ser storleken på lånet som viktigare kunder än att man tjänar x/y
Säkert så. Men en relativt hög inkomst med ett ok sparande i nämnd bank borde även det ses som en fördel. Men vi får se vad detta kan landa in i. Fått svar nu från banken att de gärna bokar in ett personligt möte och där diskuterar vad de kan göra.

• Like
Reactions: iko
Säkert så. Men en relativt hög inkomst med ett ok sparande i nämnd bank borde även det ses som en fördel. Men vi får se vad detta kan landa in i. Fått svar nu från banken att de gärna bokar in ett personligt möte och där diskuterar vad de kan göra.
Av min erfarenhet spelar det ingen större roll för tjänstemännen så länge dom kan bocka av vissa kriterier.

Tex hade jag ett möte där vi diskuterade sparande i banken som kunde påverka rabatt. Men det fanns inget som helst krav på storlek utan så länge hon kunde bocka av det så var det fine. Det hela resulterade i att jag satte upp ett månadsspar på 500 kr i månaden i en indexfond som jag säljer av med jämna mellanrum. idag har jag minskat det till 100 kr utan att någon gjort någon anmärkning.

I ditt fall hade jag snarare flyttat pengarna till konkurent eller iaf hota om att göra det om det ändå inte har någon påverkan på rabatten

Vad jag vet som den enda banken som premierar säkra kunder är Avanza (ja det finns säkert många fler) där dom har som krav att skuldkvoten inte får överstiga 60%

Fick 1,3% rabatt av SEB igår efter vi diskuterade ränta på bostadsköp. Tydligen är jag en bra kund med en bra inkomst. Gick med på att spara 1000kr i en indexfond (som jag redan sparade via Avanza), men hade räckt med 500kr sa bankmannen.

75% belåningsgrad.

• Like
Reactions: iko
Fick 1,3% rabatt av SEB igår efter vi diskuterade ränta på bostadsköp. Tydligen är jag en bra kund med en bra inkomst. Gick med på att spara 1000kr i en indexfond (som jag redan sparade via Avanza), men hade räckt med 500kr sa bankmannen.

75% belåningsgrad.
Nu är iofs SEBs snittränta 1.2 procentenheter lägre än deras listränta (på 3 mån). Med tanke på det så låter ändå 1.3 som en fullt rimlig rabatt att ge, speciellt om de anser dig vara en attraktiv kund.

Jag har så svårt för storbankerna och deras dealande så jag kör Stabelo, även om de inte ligger exakt lägst.

Senast ändrad:
Den här artikeln från DN idag är nog intressant för de flesta av oss här.

EKONOMI

Undvik skattesmäll när du tar emot pengar från andra​

Uppdaterad 12:40 Publicerad 10:15
50884fce-b407-41ec-bbaf-bf9a84196a22.jpeg

Foto: Jesper Frisk/TT
Ny teknik har gjort det enklare att ta emot pengar från andra men tekniken gör det också lättare för Skatteverket att spåra transaktionerna. Bloggare och andra som tar emot pengar kan åka på en skattesmäll. De här reglerna gäller.

Med jämna mellanrum dyker det upp personer som måste betala skatt på inkomster som de trott var skattefria. Personerna är ofta arga och känner sig orättvist behandlade.
När skatten inte betalas in i tid tillkommer ett skattetillägg på 40 procent av beloppet. Skattetillägget läggs ovanpå den skatt som inte betalats in och de som haft stora inkomster kan få ansenliga summor att betala.
– Det kan kännas svårt, särskilt om pengarna är slut och det är svårt att få fram den summa som behövs för att betala skatten, säger Pia Blank Thörnroos, jurist på Skatteverket.

Men hon säger också att det inte är någon tvekan om att de som uppmanar andra att överföra pengar till dem i utbyte mot en tjänst ska betala inkomstskatt. Antingen som inkomst av tjänst, som när man är anställd, eller inkomst av näringsverksamhet och i det fallet ska man även betala socialavgifter och i vissa fall moms.
– Vi på Skatteverket följer inkomstskattelagen som senast uppdaterades 1999 och inte är helt anpassad efter alla dagens förhållanden. Till exempel för betalningar som sker på plattformar eller genom privata insamlingar. Det är mycket diskussion om lagen och om att den behöver ses över igen och bli tydligare, säger Pia Blank Thörnroos.

”Så fort man sätter ut sitt nummer på sin webbplats och det börjar komma in pengar så att den totala inkomsten överstiger fribeloppet ska man betala inkomstskatt.”

En del av dem som ber om donationer har börjat skriva ut att donationen ska ses som en gåva och inte ersättning för en tjänst. Men det är inte ett sätt att komma undan inkomstskatten.
– Nej, så fort man sätter ut sitt nummer på sin webbplats och det börjar komma in pengar så att den totala inkomsten överstiger fribeloppet ska man betala inkomstskatt, säger Pia Blank Thörnroos.
Det kan vara på sin plats att reda ut vad som krävs för att en donation ska vara en gåva i skattelagstiftningens mening. Det första är att det ska ske en överföring av pengar eller annat värde. Det andra är att överföringen ska vara frivillig. Det tredje, och det viktigaste i de här fallen, är att gåvan ska utföras utan krav på motprestation.
Så fort det framgår att pengarna ska användas för att göra något blir donationen skattepliktig. Det kan till exempel vara att blogga, att skriva en bok, att framföra musik eller att kommentera eller spela spel på internet.

Skattepliktigt. Arkivbild.

Skattepliktigt. Arkivbild. Foto: Christine Olsson/TT

En vanlig invändning mot detta är att gatumusikanter och andra som uppträder tillfälligt på en plats inte beskattas. Men inkomsten är skattepliktig och det är musikanten som ska redovisa inkomsten i deklarationen. Ett av skälen till att musikanten ofta inte beskattas är att betalningen sker i kontanter och är svår att spåra för Skatteverket.

En annan invändning är att man inte ska behöva betala skatt om man till exempel får födelsedagspengar av mormor. Det ska man inte heller eftersom detta är en skattefri gåva. Skatteverket går inte in i den privata sfären och granskar sedvanliga gåvor mellan personer i nära relationer.
Planerar man att be andra personer om pengar på ett organiserat sätt är det bra att kontakta Skatteverket och ta reda på vad som gäller innan man startar verksamheten. Då slipper man obehagliga överraskningar.

Något som underlättar är om man separerar intäkterna från dem som vill stötta en från sin övriga ekonomi. Till exempel genom att låta pengarna gå in på ett särskilt konto. Då slipper man att identifiera alla inbetalningar som gjorts till lönekontot och skilja ut vilka som är bidrag från okända och vilka som till exempel kommer från en kompis när man lagt ut för en biobiljett. De som har stora inkomster från personer som vill stötta det de sysslar med har ofta aktiebolag där pengarna går in. Då kan de ta ut lön från bolaget som även betalar socialavgifter. Bolaget betalar bolagsskatt och ägarna kan ta utdelning ur bolaget och betala kapitalvinstskatten som är 20 procent. Alltså ofta väsentligt mindre än om man ska betala inkomstskatt och egenavgifter. Nackdelen är att man måste ha 25 000 kronor att sätta in som aktiekapital när man startar bolaget.

b4509833-49ba-4604-9cf6-33f28a329865.jpeg

Foto: Anders Wiklund/TT

Det har också blivit vanligare att privatpersoner drar igång insamlingar till välgörande ändamål. Men även då gäller det att hålla koll på vart pengarna går. Om vartenda öre går till ändamålet blir det ingen inkomstskatt. Men om insamlaren tar en del av de insamlade medlen som ersättning för till exempel resor eller andra utgifter blir den delen skattepliktig. Även här gäller det att kunna visa hur de insamlade pengarna har använts.
– Man kan till exempel starta en ideell förening och ansöka om ett 90-konto, säger Pia Blank Thörnroos.

Då ska du betala skatt​

Inkomstgräns. Under 2024 kan man tjäna upp till 24 237 kronor skattefritt. Tänk på att du måste lägga ihop alla dina inkomster. Om du till exempel får lön från en arbetsgivare ska du lägga de övriga inkomsterna ovanpå din lön. Skattegränsen gäller alltså inte enbart donationer och andra sidointäkter.
Hobbyverksamhet. Om du har en syssla på fritiden vid sidan av ditt arbete och tjänar pengar på fritidsverksamheten ska du betala skatt på inkomsten. Du kan göra avdrag för kostnader du har för att utöva din hobby och då är det överskottet du ska betala skatt på.
Gåvor. Gåvoskatten slopades den 17 december 2004. Tidigare var det belopp som gick att ge bort skattefritt begränsat till 10 000 kronor per person och år. Nu går det i princip att ge bort hur stora belopp som helst utan att det blir skatt. Förutsatt att det är en gåva och inte betalning för en prestation.
Läs mer hos Skatteverket https://skatteverket.se/influencer

• Like
Reactions: PJZ
Har vi några uppdateringar på föreslagen ränta? Jag blev idag erbjuden 4.32% 3mån av SBAB på 50% belåningsgrad, bostadsrätt i storstadsregion. Utan krav på massa jox.

Sen ringde Nordea och föreslog 4.19% men de ville ju gärna att man ska flytta massa skit till dem.

Jag hade nog tänkt gå på en 2åring (enligt breakevenkalkylen tidigare i tråden) men ingen av dem hade nåt vettigt där. Tankar? Jag kanske ska kolla med Danske Bank också.

Har vi några uppdateringar på föreslagen ränta? Jag blev idag erbjuden 4.32% 3mån av SBAB på 50% belåningsgrad, bostadsrätt i storstadsregion. Utan krav på massa jox.

Sen ringde Nordea och föreslog 4.19% men de ville ju gärna att man ska flytta massa skit till dem.

Jag hade nog tänkt gå på en 2åring men ingen av dem hade nåt vettigt där. Tankar?
Har 4.32 på SHB. Villa i storstadsregion med cirka 50 procents belåningsgrad.

Är det inte lite tidigt att binda på två år? Oklart när sänkningarna kommer, men konsensus är att de kommer under året. 1-2 sänkningar till så är skillnaden mellan rörlig och 2 år uppäten.

Har 4.32 på SHB. Villa i storstadsregion med cirka 50 procents belåningsgrad.

Är det inte lite tidigt att binda på två år? Oklart när sänkningarna kommer, men konsensus är att de kommer under året. 1-2 sänkningar till så är skillnaden mellan rörlig och 2 år uppäten.
Ja det har ju ändrats lite det senaste så min kalkyl är nog eventuellt utdaterad. Jag är dock inte så säker att det kommer gå med den fart som alla verkar tro🤷🏻‍♂️

Senast ändrad:

Jag hade nog tänkt gå på en 2åring (enligt breakevenkalkylen tidigare i tråden) men ingen av dem hade nåt vettigt där. Tankar? Jag kanske ska kolla med Danske Bank också.
Sbab för mig visar bundet på 1år ligger på 4,22% och 2 år ligger på 4,01% och 3 år ligger på 3,78%.

vad innebär det i ränterabatt? Ligger kvar och skvalpar på 4.64 men förutsätter att den går ner till 4,39 när listräntan går ner 0,25 vid nästa 3mån justering

3.6m lån, 1.5m inkomst i årsinkomst som par. 42% belåning. Bra sparande på avanza (som jag vägrar flytta) så tycker vi är bra kunder men Handelsbanken vägrar ge bra ränta, bästa jag hittar är 4.32 på sbab.

Värt att kontakta andra banker?

Det som är skönt med sbab är att man slipper förhandla varje år.

vad innebär det i ränterabatt? Ligger kvar och skvalpar på 4.64 men förutsätter att den går ner till 4,39 när listräntan går ner 0,25 vid nästa 3mån justering
Bankerna har listränta och snittränta. Ligger du på listränta har du ingen rabatt. Snitträntan är just snittet på var folk betalar med rabatt. Om man ligger under snitträntan är det bra 😊

En viktig sak att ta med sig, om man har stora lån, är att titta hos banker som erbjuder räntefri månad. Oklart hur det ser ut idag men Swedbank hade ett sådant erbjudande för 2mån sedan. Tror det var en bank till, Avanza kanske? Med ett sånt erbjudande blir det många sköna kronor att behålla för sig själv och går att räkna mot själva ränterabatten.

Bankerna har listränta och snittränta. Ligger du på listränta har du ingen rabatt. Snitträntan är just snittet på var folk betalar med rabatt. Om man ligger under snitträntan är det bra 😊
Ja det vet jag. Därför jag frågade om rabatten och inte listräntan eftersom den kan du inte påverka

En viktig sak att ta med sig, om man har stora lån, är att titta hos banker som erbjuder räntefri månad. Oklart hur det ser ut idag men Swedbank hade ett sådant erbjudande för 2mån sedan. Tror det var en bank till, Avanza kanske? Med ett sånt erbjudande blir det många sköna kronor att behålla för sig själv och går att räkna mot själva ränterabatten.
Tackar! Ska kolla in det. Kan man även få 1m räntefri månad på 3m obundet? De måste väl låsa in på något sätt för att det ska vara värt för dom.

Tackar! Ska kolla in det. Kan man även få 1m räntefri månad på 3m obundet? De måste väl låsa in på något sätt för att det ska vara värt för dom.

Ingen inlåsning och jag har på 3månaders. Jag fick också 1,5% ränterabatt mot list. Som sagt, listräntan känns som den har gjort sitt.

Det som det är värt för banken är väl att folk har en tendens att inte byta bank så ofta.

Ok, snitträntan är ju inkl. ränterabatt. Men jag inser att jag inte förstår din fråga
Snitträntan är den faktiska ränta som snittet av bankens bolånekunder betalar. Ränterabatt är ett gissel för listräntan är inget relevant mer än att visa på vad banken önskar sig om kunden säger tack och bock. Begreppet rabatt på en förhandlad ränta är ett onödigt begrepp. Det bästa och tydligaste vore att bara säga ränta och att den skiljer sig åt beroende på hur solid du är. Exakt hur banken bedömer det och på vilka grunder tycker jag vore intressant att få veta.

Tillbaka
Topp