• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

ante_77

Cartier
2-Faktor
Lyfter lite, nån som gått och bundit de senaste veckorna?

Jag har alltid bunden ränta....och rörlig.
Tog en 3-årig på Swedbank på 1,64%.
De flesta får nog lägre ränta än så, då jag ofta hamnar över snittet.
Jag har totalt 7st lån. 5st på hus, 1st på bil och ett dyrt lån på 4,5%.
De flesta av lånen är dock till investeringar där månadsavkastningen är högre än årsräntan.
Lånen är ca 650.000 på hus och 1m på investering.
Amorterar dock långt över snittet med ca 17500/mån
 

LS

Panerai
2-Faktor
Lyfter lite, nån som gått och bundit de senaste veckorna?
Kör alltid rörligt men amorterar och sparar extra mycket medan räntan är låg som nu. 1,33% via SEB. Lägenhet i sthlm innerstad belånad till ca 70%. Inget sparande i banken men mitt ABs konto ligger där också.
 

joca

Patek
2-Faktor
Kör alltid rörligt men amorterar och sparar extra mycket medan räntan är låg som nu. 1,33% via SEB. Lägenhet i sthlm innerstad belånad till ca 70%. Inget sparande i banken men mitt ABs konto ligger där också.
1.33 låter högt. Utan att ha koll på din ekonomi så borde du ändå kunna komma ner närmre 1.1-1.2. Har du kollat runt bland bankerna?
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Band just mina två lån (totalt dryg 1.5 miljon bolån) på ett år och fick då en ränta på 1.29% hos ICA banken. Har varit kund där sen jag flyttade för ett år sen och tycker de verkar smidiga än så länge.
 
Kör alltid rörligt men amorterar och sparar extra mycket medan räntan är låg som nu. 1,33% via SEB. Lägenhet i sthlm innerstad belånad till ca 70%. Inget sparande i banken men mitt ABs konto ligger där också.
1,33%, har du varit kund väldigt länge hos SEB? La precis upp mitt första lån hos SEB för någon vecka sedan och den rörliga biten hamnade då på 1,55%. Bunden på 2 respektive 3 år fick jag 1,73%.

EDIT, beror så klart på hur pass hög belåningsgrad man har, så långt tänkte jag inte. :cigar:
 
Senast ändrad:

ante_77

Cartier
2-Faktor
1,33%, har du varit kund väldigt länge hos SEB? La precis upp mitt första lån hos SEB för någon vecka sedan och den rörliga biten hamnade då på 1,55%. Bunden på 2 respektive 3 år fick jag 1,73%.

EDIT, beror så klart på hur pass hög belåningsgrad man har, så långt tänkte jag inte. :cigar:

Då får du väl medvetet undervärdera huset.
Nu har jag inte heller någon superränta, men det utgör ändå så pas små summor så att jag inte direkt orkar krångla allt för mycket för att få de sista decimalerna.
Hade jag verkligen gått in för något sådant, så kanske jag hade sparat 500kr/månad men inte så mycket mer än så tror jag.

För min del så gillar jag smidigheten och servicen jag får hos banken.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Vad tycker ni om Mackans utlåtande när jag annonserade om ev binda upp mig?
A44E6B75-1B8F-4872-95CF-D91EE5E1DAAE.png
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Vad tycker ni om Mackans utlåtande när jag annonserade om ev binda upp mig?
A44E6B75-1B8F-4872-95CF-D91EE5E1DAAE.png
Förstår inte vad han menar. Ränteökningen kommer sannolikt komma oavsett ifall det är en låg/högkonjuktur. Riksbanken kör stenhårt på inflationsmålet och verkar "blunda" för allt annat

Den allmänna prognosen just nu är att riksbanken kommer höja räntan från idag negativ ränta till -0,25 ränta (eller däromkring). Sen kommer man successivt att höja räntan i en långsam takt beroende på hur ekonomin och inflationen utvecklas.
ränta.JPG


Hur bankerna kommer hantera dessa ökningar är lite oklart. Sannolikt kommer det inte ske någon jätteförändring till att börja med. Men när väl en av storbankerna höjer så kommer dom andra följa efter (ingen vill vara först). Hur mycket och i vilken takt är omöjligt att säga nu. En ny faktor som finns med i ekvationen är att det tillkommit flera nya banker som erbjuder låga boräntor. Detta bör trycka ner ökningen räntan något. Något som talar emot det är att det finns en höjd risk med dessa. Risker och lågkonjunktur är något som vanligtvis inte rimmar så bra

Nu är jag ingen ekonom eller någon självuttalad expert så rätta mig om jag har fel :)
 

humlegarden

Cartier
Förstår inte vad han menar. Ränteökningen kommer sannolikt komma oavsett ifall det är en låg/högkonjuktur. Riksbanken kör stenhårt på inflationsmålet och verkar "blunda" för allt annat

Den allmänna prognosen just nu är att riksbanken kommer höja räntan från idag negativ ränta till -0,25 ränta (eller däromkring). Sen kommer man successivt att höja räntan i en långsam takt beroende på hur ekonomin och inflationen utvecklas.
ränta.JPG


Hur bankerna kommer hantera dessa ökningar är lite oklart. Sannolikt kommer det inte ske någon jätteförändring till att börja med. Men när väl en av storbankerna höjer så kommer dom andra följa efter (ingen vill vara först). Hur mycket och i vilken takt är omöjligt att säga nu. En ny faktor som finns med i ekvationen är att det tillkommit flera nya banker som erbjuder låga boräntor. Detta bör trycka ner ökningen räntan något. Något som talar emot det är att det finns en höjd risk med dessa. Risker och lågkonjunktur är något som vanligtvis inte rimmar så bra

Nu är jag ingen ekonom eller någon självuttalad expert så rätta mig om jag har fel :)
Har väldigt svårt att se att RB kommer kunna följa den räntebana som prognostiseras (de har haft fel förr)... Vad jag tror är att vi redan peakat konkjunkturmässigt (kan ses som att industri börjar mattas av samtidigt som vi har fler risker i exempelvis vår bomarknad som hänger på en skör tråd). Allt för många räntehöjningar från RB:s håll kommer dämpa efterfrågan i ekonomin markant vilket i sin tur kommer leda till minskad konsumtion och troligen minskat inflationstryck. De kommer då inte ha något annat val än att börja sänka igen eller i alla fall avstå från ytterligare höjningar. Mycket ligger självklart i vad ECB gör också då det är svårt för Swe att föra en penningpolitik som avviker för mycket från ECB. Måste säga att USA ligger betydligt bättre till i sin räntebana där räntan höjts kontinuerligt under en längre tid samtidigt som ekonomin gått starkt.

Att sia om framtiden är dock omöjligt så är man orolig kan det vara en idé att binda. Jag ligger kvar rörligt och sparar skillnaden mellan bunden/rörlig och använder som kudde om räntekostnaderna börjar ticka uppåt.
 
Senast ändrad:

LS

Panerai
2-Faktor
1.33 låter högt. Utan att ha koll på din ekonomi så borde du ändå kunna komma ner närmre 1.1-1.2. Har du kollat runt bland bankerna?

1,33%, har du varit kund väldigt länge hos SEB? La precis upp mitt första lån hos SEB för någon vecka sedan och den rörliga biten hamnade då på 1,55%. Bunden på 2 respektive 3 år fick jag 1,73%.

EDIT, beror så klart på hur pass hög belåningsgrad man har, så långt tänkte jag inte. :cigar:

En tycker det är lågt och en högt :D
Tror du har rätt @joca men jag är för lat för att flytta företagskonto och allt. Kanske kan försöka pressa SEB men timlönen för att boka in en timmes möte och pruta några punkter blir inte speciellt bra. Lånet är på ca 2,5mkr. Så gott som skuldfri förening från 20-talet med väldigt låg avgift.
 
Senast ändrad:

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Jag ligger kvar med rörlig ränta. Har i dagsläget 1,09% amorteringsfritt via Nordea. Boende i lägenhet. Har möjlighet att binda halva lånet och stanna med rörlig på halva men ser inte att det kommer löna sig även om räntan stiger något.
 

joca

Patek
2-Faktor
En tycker det är lågt och en högt :D
Tror du har rätt @joca men jag är för lat för att flytta företagskonto och allt. Kanske kan försöka pressa SEB men timlönen för att boka in en timmes möte och pruta några punkter blir inte speciellt bra. Lånet är på ca 2,5mkr. Så gott som skuldfri förening från 20-talet med väldigt låg avgift.
Hehe, så är det ju alltid.
De jag umgås med har någonstans runt 0.95-1.3 i ränta. De flesta jag "hänger med" ligger runt 1.1-1.2.
Samtliga boendes i Stockholm, 25-35 år.
 

vlm1978

Cartier
Jäkligt bra asså!

Har 1,48 på drei millions rörligt just nu

Det är ju självklart så att din rabatt styrs av belåningsgrad, inkomst och engagemang i banken. Men jämför vad du hade fått hos SBAB och lägg sedan på kostnad för livsförsäkring motsvarande den som HB erbjuder så ser du vad du iaf utan svårigheter borde kunna förhandla dig till.
 

LS

Panerai
2-Faktor
Danske Bank erbjuder nu 2 års bunden ränta 1,29% om man flyttar lönekonto och sparkonto till dem.
Länsförsäkringar Stockholm erbjuder 3 års bunden ränta till 1,29% utan krav på att bli helkund.

Min bank höjde precis min ränta till 1,53% och funderar på att hoppa på något av erbjudandena.
För:
- Slipper lägga tid och energi på förhandlingstramsande
- Snittränta under 2 resp 3 år på 1,29% bör vara svårslaget med rörlig ränta
Mot:
- Jobbigt om jag får för mig att flytta under bindningstiden som innebär lägre lån (ränteskillnadsersättning). Flyttar jag blir det dock med all sannolikhet till dyrare och då kostar säkerhetsbyte runt en tusing.
- Förlustaffär om rörliga vänder ner igen
- Binder mig till en bank för en tid framöver

Åsikter?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag och tjejen ska hoppa över till Hypoteket. De erbjöd oss en rörlig ränta på 1.08, om vi samtidigt amorterade, vilket är ok ju... för det borde man...? :)
 
  • Like
Reactions: LS

LS

Panerai
2-Faktor
Jag och tjejen ska hoppa över till Hypoteket. De erbjöd oss en rörlig ränta på 1.08, om vi samtidigt amorterade, vilket är ok ju... för det borde man...? :)
Grym ränta! Svår förhandling? Ungefärlig belåningsgrad och lånestorlek är intressant om du känner för att dela med dig :)
 

Edin

Panerai
Haft bundet i tre år med 0.97% hos Handelsbanken med en belåningsgrad på 65% men den sista januari löper bindningstiden ut. Funderar på hur jag ska göra för jag får säkerligen bättre ränta om jag binder men vad vet jag inte samt att jag skaffat tjej så vet inte vad som händer fram över gällande boendesituationen..

Misstänker att jag landar runt 1.3-1.5 rörligt och tror inte jag kan få mycket bättre bundet på 1 år Någon som har vettig input på ev. förhandlingsläge?
 

Johanw

Cartier
Flyttade vårt bolån till Avanza då det var 1.09%, två veckor senare höjde de till 1.34%. Så rörligt är vad det är.
Nästan dags att binda?



Avanza *

3 mån 1,34% (1,09%)
3 år 1,38% (1,38%)
5 år 1,75% (1,77 %)
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tror såhär. Ska man binda ska du binda 5 år på låg ränta. Om du binder bara två år är risken att du får en högre ränta i två år jämfört med rörlig. Om två år kan det vara så att räntan höjs mer och din tid går ut. Dvs du betalar extra för den tiden det är billigt nu men kommer ut i en väldigt dålig förhandslingsituation om två år.

Personligen vet jag inte om vi bor kvar om 5 år och att behöva lösa lånet innan är inte aktuellt
 

LS

Panerai
2-Faktor
Jag tror såhär. Ska man binda ska du binda 5 år på låg ränta. Om du binder bara två år är risken att du får en högre ränta i två år jämfört med rörlig. Om två år kan det vara så att räntan höjs mer och din tid går ut. Dvs du betalar extra för den tiden det är billigt nu men kommer ut i en väldigt dålig förhandslingsituation om två år.

Personligen vet jag inte om vi bor kvar om 5 år och att behöva lösa lånet innan är inte aktuellt
Du har antagligen rätt men det beror såklart på förutsättningarna. Kommer jag kunna förhandla mig till en lägre genomsnittlig rörlig ränta än 1,29% i erbjudanden jag listade ovan?
 

LS

Panerai
2-Faktor
Jag och tjejen ska hoppa över till Hypoteket. De erbjöd oss en rörlig ränta på 1.08, om vi samtidigt amorterade, vilket är ok ju... för det borde man...? :)
Den där räntan vill jag också ha :D Dock lite högt belånad. Hypoteket säger själva att de erbjuder alla som uppfyller kraven 1,28% rörlig. Har ni fått ett bättre erbjudande eller har de hunnit höja sedan dess?
https://hypoteket.com/interest
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Danske Bank erbjuder nu 2 års bunden ränta 1,29% om man flyttar lönekonto och sparkonto till dem.
Länsförsäkringar Stockholm erbjuder 3 års bunden ränta till 1,29% utan krav på att bli helkund.

Min bank höjde precis min ränta till 1,53% och funderar på att hoppa på något av erbjudandena.
För:
- Slipper lägga tid och energi på förhandlingstramsande
- Snittränta under 2 resp 3 år på 1,29% bör vara svårslaget med rörlig ränta
Mot:
- Jobbigt om jag får för mig att flytta under bindningstiden som innebär lägre lån (ränteskillnadsersättning). Flyttar jag blir det dock med all sannolikhet till dyrare och då kostar säkerhetsbyte runt en tusing.
- Förlustaffär om rörliga vänder ner igen
- Binder mig till en bank för en tid framöver

Åsikter?
Jag har precis pratat med Danske och det jag fick veta var att om inte lånet betalas ut före 28 januari (vilket inte skulle hinnas med) gäller inte 1,29 %, då snackade vi typ 20 punkter högre istället. Skulle du få annat besked får du gärna droppa ett PM!
Har för närvarande 1,35 % rörligt och åker upp till 1,55 % på grund av den allmänna höjningen hos bankerna. Funderar på att binda 2 år på ca 1,45 %. Tankar om det?
 
  • Like
Reactions: LS

LS

Panerai
2-Faktor
Jag har precis pratat med Danske och det jag fick veta var att om inte lånet betalas ut före 28 januari (vilket inte skulle hinnas med) gäller inte 1,29 %, då snackade vi typ 20 punkter högre istället. Skulle du få annat besked får du gärna droppa ett PM!
Har för närvarande 1,35 % rörligt och åker upp till 1,55 % på grund av den allmänna höjningen hos bankerna. Funderar på att binda 2 år på ca 1,45 %. Tankar om det?
Tack för info, möte bokat med Danske på tisdag. Återkopplar när jag vet :)

Bor du i Stockholm finns ju Länsförsäkringars erbjudande, pratade med dem igår.
 
Topp