• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Den där räntan vill jag också ha :D Dock lite högt belånad. Hypoteket säger själva att de erbjuder alla som uppfyller kraven 1,28% rörlig. Har ni fått ett bättre erbjudande eller har de hunnit höja sedan dess?
https://hypoteket.com/interest
Vi tänkte ju köra Avanza, innan de chockhöjde, och blev erbjudna 1.08 om vi gick över till Hypoteket. Vi är på väg över as we speak. Behövde komplettera med anställningsavtal bara. Men eftersom det är en rörlig ränta så kan även dem chockhöja, så vi får se vad gör då, om det händer

• Like
Reactions: LS
Vi tänkte ju köra Avanza, innan de chockhöjde, och blev erbjudna 1.08 om vi gick över till Hypoteket. Vi är på väg över as we speak. Behövde komplettera med anställningsavtal bara. Men eftersom det är en rörlig ränta så kan även dem chockhöja, så vi får se vad gör då, om det händer
Jag är rädd att de redan chockhöjt 20 punkter då men håller tummarna att det inte stämmer. Tack för svar, stor hjälp när man jämför :)

Allmän reflektion:
Om ”bra rörlig ränta” i nuläget efter höjningen motsvarar 1,28% vill jag fortfarande hävda att bunden tre-åring till 1,29% är en bra deal. Tror ni verkligen räntan kommer vända ner igen under den tiden?

Belånad 50%, alltid haft rörligt, 0.1% idag. Amorterar rätt friskt, kommer dock flytta från amortering till investeringar om det börjar kuka ur på riktigt. Håller tummarna för att jag själv kmr få betala nämnvärd ränta kommande år.

Jag är rädd att de redan chockhöjt 20 punkter då men håller tummarna att det inte stämmer. Tack för svar, stor hjälp när man jämför :)

Allmän reflektion:
Om ”bra rörlig ränta” i nuläget efter höjningen motsvarar 1,28% vill jag fortfarande hävda att bunden tre-åring till 1,29% är en bra deal. Tror ni verkligen räntan kommer vända ner igen under den tiden?
Ska kolla med tjejen, hon har mer koll på räntan. Men läs artikeln jag laddade upp. Väldigt svårt att pricka in rätt läge då man ska binda sig, och rent statistiskt har det aldrig lönat sig att binda

Allmän reflektion:
Du hade rätt, de har höjt... så vi får se vad vi ska göra nu :)

Ska kolla med tjejen, hon har mer koll på räntan. Men läs artikeln jag laddade upp. Väldigt svårt att pricka in rätt läge då man ska binda sig, och rent statistiskt har det aldrig lönat sig att binda

Du hade rätt, de har höjt... så vi får se vad vi ska göra nu :)

Surt när ni precis flyttat! :(

Jag hör vad du säger men ”historisk avkastning är ingen garanti för framtida” osv. Undersökningarna baseras ju på snittränta rörligt vs snittränta bunden. Kanske är det här erbjudandet så pass lågt under att det är värt. Nu är jag nästan sugen på att binda och återkomma med en jämförelse om tre år. Någon som vågar köra rörligt samma period och betta en öl på vem som betalat minst? ;)

(Missförstå mig rätt jag är en stark förespråkare för rörligt i alla lägen i kombination med ekonomisk diciplin, men det är för att bundet generellt sätt har en riskpremie (försäkring) inbakad som gör det dyrare. Kanske är det här fallet annorlunda där banken har lägre marginaler för att knyta fast kunder i tre år.)

Jag hör vad du säger men ”historisk avkastning är ingen garanti för framtida” osv. Undersökningarna baseras ju på snittränta rörligt vs snittränta bunden. Kanske är det här erbjudandet så pass lågt under att det är värt. Nu är jag nästan sugen på att binda och återkomma med en jämförelse om tre år. Någon som vågar köra rörligt samma period och betta en öl på vem som betalat minst? ;)

(Missförstå mig rätt jag är en stark förespråkare för rörligt i alla lägen i kombination med ekonomisk diciplin, men det är för att bundet generellt sätt har en riskpremie (försäkring) inbakad som gör det dyrare. Kanske är det här fallet annorlunda där banken har lägre marginaler för att knyta fast kunder i tre år.)

Vi har inte flyttat över än, men kommer att göra det ändå. Den rörliga räntan kommer att sluta på 1.25%, och det är det vi får leva med så länge

• Like

Riskpremie, omkostnader, aktieägarutdelningar o vilka nu som vill ha sin del av kakan.

1,11 SBAB. Ca 55% belåningsgrad. Sthlm. 100% rörligt. Har aldrig lagt en krona på annat än rörligt. Jag sover tryggt med att jag får behålla pengar genomsnittligt varje månad..

Riskpremie, omkostnader, aktieägarutdelningar o vilka nu som vill ha sin del av kakan.

1,11 SBAB. Ca 55% belåningsgrad. Sthlm. 100% rörligt. Har aldrig lagt en krona på annat än rörligt. Jag sover tryggt med att jag får behålla pengar genomsnittligt varje månad..
Snyggt! För mig som har ca 72% belåningsgrad tror jag det är väldigt svårt att få motsvarande ränta.

Återigen jag blir gärna överbevisad att jag har fel men tror inte det finns något sätt att få lägre än 1,29% i genomsnittlig rörlig ränta över en kommande tre-års period med mina förutsättningar. Det jag är ute efter är alltså lägsta möjliga kostnad, ingen extra trygghet då jag bedömer mig ha utrymmet som krävs för att hantera räntesvängningar.

Vi har SBAB i skrivande stund, och de har precis höjt sin ränta, men du har fortfarande 1.11?
Vi är 45% belånade, men enligt SBAB så kan man inte förhandla...

Vi har SBAB i skrivande stund, och de har precis höjt sin ränta, men du har fortfarande 1.11?

Precis. Inte lönt att alla sitter och säger vad man har för ränta idag. Utan vad ränta bör landa på nästa period. Många har inte fått sina höjningar än. Annars har jag 1.09% rörligt (idag).

• Like
Kommande betalning sista Jan ligger på 1,11. Rasslar nog upp ett par punkter snart även för mig. När jag ”förhandlade” låg vi nog på 45% ungefär också.. :)

Råkade betala några fakturor dubbelt.
Så har fått hem flera BG-checkar till företaget.
Gick till ett bankkontor och bad om att få det insatt på mitt företagskonto. Men är tvungen att gå till min egen bank!?!
Min bank har inget kontor i närområdet, så hur gör jag?

Kan jag inte kontakta utställaren och be dom sätta in pengarna till mitt BG istället? Detta krångel....

Gick till ett bankkontor och bad om att få det insatt på mitt företagskonto. Men är tvungen att gå till min egen bank!?!

Kan jag inte kontakta utställaren och be dom sätta in pengarna till mitt BG istället? Detta krångel....
Jo det kan du men då måste förfallotiden på checken gå ut då de ej går att återkalla

Det finns speciella kuvert, du fyller i checken skickar in det.

De borde gå att beställa hem kuvert eller hos någon annan bank tänker jag mig. Fanns på hos min lokala bank.

Senast ändrad:
Är det någon som har erfarenhet av att förhandla om bolåneräntan hos Länsförsäkringar?

Ja, du kan inte få lika lågt som hos storbankerna. Men du kan bli guldkund och spara massa pengar genom det istället. Inga årsavgifter och 20 % rabatt på alla försäkringar som redan är billiga. LF är tveklöst den bästa bank jag haft och jag har som hobby att byta bank så fort jag inte får som jag vill.

Ja, du kan inte få lika lågt som hos storbankerna. Men du kan bli guldkund och spara massa pengar genom det istället. Inga årsavgifter och 20 % rabatt på alla försäkringar som redan är billiga. LF är tveklöst den bästa bank jag haft och jag har som hobby att byta bank så fort jag inte får som jag vill.
Bra Internetbank också, vunnit utmärkelser flera år i rad. Jag har varit med och styrt upp den ;)

Erbjudandet är i praktiken slut då lånet inte hinner betalas ut innan slutdatumet. Pratar med LF och är på väg att flytta lånet dit nu.
Kolla igen med Danske. Jag har i efterhand fått höra att erbjudandet gäller hela vägen till slutet av februari (om jag inte blivit felinformerad då).

Kolla igen med Danske. Jag har i efterhand fått höra att erbjudandet gäller hela vägen till slutet av februari (om jag inte blivit felinformerad då).
Förvirrat :)
Danske var väldiga tydliga med att det inte skulle gå när jag pratade med en bankman efter att bolånelöfte osv blivit beviljat.

Länsförsäkringar Stockholm erbjuder 1,29% bundet i tre år så jag kan lika gärna hoppa på deras erbjudande.

Förvirrat :)
Danske var väldiga tydliga med att det inte skulle gå när jag pratade med en bankman efter att bolånelöfte osv blivit beviljat.

Länsförsäkringar Stockholm erbjuder 1,29% bundet i tre år så jag kan lika gärna hoppa på deras erbjudande.
Alltid kört rörligt men lite sugen på att hoppa på ett erbjudande nu, men om vi skulle flytta, nån som vet hur man ska tänka kring ränteskillnadsersättningen. Vi kommer garanterat flytta till nått dyrare om det påverkar (brf -> brf).

Jag är kund hos dem sedan fyra år tillbaka. Förmånerna som guldkund är som du skriver väldigt bra. Känslan jag fick sist jag pratade med dem var att det var i princip omöjligt att förhandla om räntan, vilket verkar stämma överens med vad ni andra säger.

Väldigt bra bank och försäkringsbolag i övrigt.

Som civilekonom (bl a ) och tidigare (för länge sen) bankanställd och som åtskilliga gånger funderat över optimering säger jag så här, om du inte har extremt bra timing när du binder och hur länge så lönar det sig i längden att ha rörligt.
Hemligheten är att få bra rabatt från listräntan, läs: bra villkor = låg ränta.
Många banker går att förhandla med om du har nåt att putta in, bli helkund, teckna ett kort, eller om du råkar ha möjlighet att glida in som PB-kund och putta in en slant.
Sen beror det såklart på hur mycket det slår för just dig som individ. Tänk litet lån extremt dyr bil (lån, försäkring) samt allt annat du har som kostar, hemförsäkring för villan, kortens kickback och avgifter. Gör en helhetbedömning först och stirra inte bara på räntan på huslånset (även om det för många är en stor utgift).

Sen är det intressant hur många banker resonerar, är ett stort eller litet lån fördelaktigt för dem (ders ränteintäkt VS deras risk).

Tillbaka
Topp