• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Gällande det där med amortering så har jag som 80-talist blivit uppfostrad av mina föräldrar att lån skall betalas tillbaka så fort som möjligt. Principiellt är det ju rätt.

Men när päronen köpte hus var räntorna runt 15% och det fanns inga pengar till övers att spekulera på börsen så i kombination med ointresse investerades det inget alls mer än i några ränte fonder till mig och mina syskon.

Idag är ju läget helt annorlunda och det var självklart för oss att begära amorteringsfritt eftersom möjligheten finns under föräldraledigheten.

Kravet på 2% amortering som vi annars har skulle minska lånet med ca 6,5k/mån. Där räntan nu är 2,69% så ger inte speciellt mycket utväxling. I min aktivt förvaltade aktieportfölj är utvecklingen senaste 12 månaderna 20,8% trots senaste månadens sura klimat och utan att ta allt för stora risker så där får pengarna arbeta betydligt bättre.

Men alla har ju olika inställningar till det där. Så enda rådet jag kan ge är att det lönar sig att va besvärlig när räntan skall förhandlas.

Betala tillbaka skuld till banken? Intressant hur folk som du räknar. Han ärver inte skulder...

Du förstår att om du ex. har ett boende värt 10 miljoner och har ett lån på knappa 5 miljoner säger vi, och sedan har 5 miljoner som jobbar på börsen > kommer din "unge" ha bra mycket mer över när de är dags än om de ligger still i boendet.

Det är inte så att boendet blir mer/mindre värt ju mer/mindre lån du har..

Att du amorterat friskt i 10 år betyder förmodligen bara att du gått miste om bra mycket pengar gente om de legat på börsen och jobbat + ränta+ränta effekt.

Ja du förutsätter att börsen alltid går med plus? Och att värsta räntorna man kan råka ut för är 4 %?
Och skulden (bolånet) försvinner ju inte bara för att du ärver huset. Banken äger ditt hus tills du har betalat av skulden.

Ja du förutsätter att börsen alltid går med plus? Och att värsta räntorna man kan råka ut för är 4 %?
Och skulden (bolånet) försvinner ju inte bara för att du ärver huset. Banken äger ditt hus tills du har betalat av skulden.

Ja, börsen går alltid upp - i långa loppet, men under resans gång går det upp/ner men den saxar uppåt.

Om vi bara tar en Globalfond ur handen, ex. Handelsbanken Global med relativt låg avgift så är den upp 90% på 5 år. Så hade du haft 5 miljoner och tryckt in dom för 5 år sen har du nästan gjort en miljon om året istället för och köra in det i villan och vara "skuldfri".

Även om man som resultat för detta betalat 20k /mån i räntor är man fortfarande vinnare.

--

Vill man play it safe så är det bara köra XACT Nordenhögutdelande exempelvis. Du får några procent uppgång och ca 5-6% utdelning per år som kommer kvartalsvis.

Pengarna ska jobba, inte ligga i madrassen.

Ja, börsen går alltid upp - i långa loppet, men under resans gång går det upp/ner men den saxar uppåt.

Om vi bara tar en Globalfond ur handen, ex. Handelsbanken Global med relativt låg avgift så är den upp 90% på 5 år. Så hade du haft 5 miljoner och tryckt in dom för 5 år sen har du nästan gjort en miljon om året istället för och köra in det i villan och vara "skuldfri".

Även om man som resultat för detta betalat 20k /mån i räntor är man fortfarande vinnare.

--

Vill man play it safe så är det bara köra XACT Nordenhögutdelande exempelvis. Du får några procent uppgång och ca 5-6% utdelning per år som kommer kvartalsvis.

Fördelen med bostaden är att du får en hävstång på kapitalutvecklingen eftersom du lånat. Kalkylen blir inte riktigt samma om du har 15% av 5 MSEK som du investerar i Handelsbankens Global.

Jag säger inte att pengar skulle utvecklas lika bra i en bostad men jämförelsen är inte helt rättvis men inget mindre än att du lånar för att också investera på börsen.

--

På pappret kan det se snyggt ut. Och ja, med blicken i backspegeln hade jag kunnat tjäna en del på att strunta i att amortera. Men. Stora och långvariga börskras har inträffat och kan/kommer att inträffa. Ofta händer dessa plötsligt. Skulle inte nog inte påstå att det är lätt att tajma och dra sig ur när börsen ryckvis går nedåt?
Återhämtningstiden från ett stort och långvarigt ras kan ta många år, om inte deceinner i anspråk. Under tiden ska räntor betalas utan avbrott och skuldberget är lika stort som när man tog lånet.

På pappret kan det se snyggt ut. Och ja, med blicken i backspegeln hade jag kunnat tjäna en del på att strunta i att amortera. Men. Stora och långvariga börskras har inträffat och kan/kommer att inträffa. Ofta händer dessa plötsligt. Skulle inte nog inte påstå att det är lätt att tajma och dra sig ur när börsen ryckvis går nedåt?
Återhämtningstiden från ett stort och långvarigt ras kan ta många år, om inte deceinner i anspråk. Under tiden ska räntor betalas utan avbrott och skuldberget är lika stort som när man tog lånet.

På pappret? Vet flera som bara härdade igenom pandemin, ukraina-kriget, israel-konflikten m.m

Man bara fortsätter köpa. Köpa mer. Och köpa igen.

Handlar inte om att tajma. Handlar om att ha ett långsiktigt sparande och sparhorizont.. och det kommer löna sig bättre än att amortera mer och hårdare.

Men gör som du vill Mister.

På pappret? Vet flera som bara härdade igenom pandemin, ukraina-kriget, israel-konflikten m.m

Handlar inte om att tajma. Handlar om att ha ett långsiktigt sparande och sparhorizont.. och det kommer löna sig bättre än att amortera mer och hårdare.

Ok.
De exempel du nämner är liksom smådippar jämfört med vad som kan hända.
Lycka till!

Då är det bästa att hyra sitt boende egentligen och även klockor ska köpas med lånade pengar. Allt annat kan räknas som förlust.

Då är det bästa att hyra sitt boende egentligen och även klockor ska köpas med lånade pengar. Allt annat kan räknas som förlust.

Nej? För att bostaden går ju upp över tid den med. Vi har haft/har ett hack i kurvan just nu bara innan det bärkar upp där med..

Det handlar om att amortera till en human nivå där man måste fråga sig - får jag bättre avkastningen någon annanstans på pengarna?

Nej? För att bostaden går ju upp över tid den med. Vi har haft/har ett hack i kurvan just nu bara innan det bärkar upp där med..

Det handlar om att amortera till en human nivå där man måste fråga sig - får jag bättre avkastningen någon annanstans på pengarna?

Men bostaden går inte upp lika mycket som avkastningen på valfri indexfond.

Rent ekonomiskt så hade jag tjänat bättre på att investera mer och amortera mindre, men allt handlar inte om att maximera vinster eller optimalisera ekonomin.
Alla pengar som inte investeras är egentligen en förlust rent ekonomiskt, men samtidigt så vet jag hur det är att överinvestera.
Man ska nog varken göra det ena eller det andra.
Man ska absolut inte amortera så att man inte har råd att leva, men det samma gäller med investeringar.
Varenda gån man tar av sin investering så känns det som ett nederlag.

Personligen är jag trött på lån, abonnemang, fasta kostnader och annat trams.
Jag har många år kvar innan pension och bör de sista 15 åren kunna byta mina 15k/månad på ränta och amortering på investering.
Det håller för min del, även om jag ekonomiskt skulle vinna på att investera hela amorteringen.

Idag villkorsändrades lånet. 3.49% rörligt. Ca 80%belåning. SHB..

Ska man orka byta nu i dessa tider där de sannolikt kommer att sänkas ..

Nu börjar det bli lite mindre svettigt. Ner 1,3% från toppen blir ändå en besparing på 29%, nästan 7kkr per månad.

IMG_0114.jpeg

Nu börjar det bli lite mindre svettigt. Ner 1,3% från toppen blir ändå en besparing på 29%, nästan 7kkr per månad.

IMG_0114.jpeg
Frågan är kommer detta få dig att konsumera mera eller vad händer med de 7kkr? Frågar av nyfikenhet eftersom det är ”syftet” men jag tror många inklusive mig själv vill andas och känna lugnet

• Like
Reactions: LS
Frågan är kommer detta få dig att konsumera mera eller vad händer med de 7kkr? Frågar av nyfikenhet eftersom det är ”syftet” men jag tror många inklusive mig själv vill andas och känna lugnet
Bra fundering. För egen del blir det en kombination av ökat sparande och köpa tjänster istället för att göra själv.

Framförallt städhjälp och t.ex. ta in målare istället för att stå och bredspackla ett helt rum själv. Tiden räcker helt enkelt inte till med två småbarn så skönt med lite avlastning där.

Räntechocken har ändå bitit på mig. Kommer försöka beta av bolånet i hyfsad takt, men givetvis ha största sparandet på börsen (och i andra långsiktiga investeringar som rolig bil 😁).

IMG_0114.jpeg

Fattar inte, har du 17k i ränta efter sänkningen? Plus 10k i amortering?
Jag vart också nyfiken. Får det till att bolånet då är på 6,2mille. Inte så orimligt kanske. 2% amortering blir då 10k. Så det kan väl stämma? Även om det är svettigt, och jag förstår att det vart jävligt svettigt med dom tidigare nivåerna på räntan..

IMG_0114.jpeg
Som när en elak förkylning släpper och man kan börja andas. Riktigt skönt!🙂

För egen del blir det ökat sparande som följd av sänkningen då sparandet legat på väldigt låga nivåer under toppen.

Pratade med en god vän som i december -23 hoppa från bundet på 1,39% till 4,77% på ett 8m lån. I pengar från 22,5k till 45k/mån för ränta och amortering. Han sa då lite skämtsamt att det va tur han hade en fru som gav han mat då hela hans lön gick till huset…

Det är dags att förhandla (suck), länsförsäkringar som vi har nu erbjuder 3.35 vid flytt av pension och starta ett sparande på typ 8000kr i månaden.
3.65 om vi fortsätter med bara försäkringar där.

Tyckte spontant att det kändes rätt dåligt.
Spanade lite här i tråden och Nordea verkade ha rätt bra erbjudanden, nån annan som fått bra erbjudanden som man borde kolla med?

Gäller bostadsrätt i kranskommun till Stockholm, typ 80% belåning.

Det är dags att förhandla (suck), länsförsäkringar som vi har nu erbjuder 3.35 vid flytt av pension och starta ett sparande på typ 8000kr i månaden.

Spanade lite här i tråden och Nordea verkade ha rätt bra erbjudanden, nån annan som fått bra erbjudanden som man borde kolla med?

Ser inte så konkurrenskraftigt ut. Definitivt värt att kolla runt.

Skulle rekommendera att kolla med Nordea om det gäller omläggning till rörlig. Var själv erbjuden 3.11% hos dem som helkund vilket var klart bäst av alla jag jämförde mot.

(Min definition av helkund för att förtydliga = Lönekonto, sparkonto, barnspar och privat pensionsparande. Sen försäkringar och Aktieportfölj på annat håll.)

När jag läser tråden verkar det handla med om kompentensen och viljan hos bankkontakten än om specifik bank. Kolla brett och se vart du får bäst kontakt.

Sålde min kåksom sagt, fick idag lånepapperna för nya bostaden, får behålla rabatten trots att bolånet minskat med med 66%. Trodde jag aldrig.

Med rabatt, grönt bolån och nån facklig rabatt så landar det på 1.65% ränterabatt på listräntan 4.74%.

Landar på 3.09% på 3mån hos Nordea, känns bra.

Finns inget sparande eller pension hos Nordea och intressant nog så har det aldrig kommit på tal heller.

Hur bra är Nordea på pensionsspar? Jag är totalt okunnig och ointresserad av allt som har med pension att göra.

Fattar inte, har du 17k i ränta efter sänkningen? Plus 10k i amortering?

Jag vart också nyfiken. Får det till att bolånet då är på 6,2mille. Inte så orimligt kanske. 2% amortering blir då 10k. Så det kan väl stämma? Även om det är svettigt, och jag förstår att det vart jävligt svettigt med dom tidigare nivåerna på räntan..

Stämmer. Vet inte vad som var oklart riktigt? 6 mkr i lån är många pengar men inte direkt ovanligt i området. Hus i Nacka, ca 55-60% belåning.

Vi har helrenoverat - byggt ut, höjt tak osv men inte värderat om än. Därför är värdet hos banken lågt och vi behöver amortera 2% då det på pappret där fortfarande är drygt 70% belåning.

Planerade i början att ta lån på 8 mkr och hade lånelöfte på det men fegade ur. Skönt 😅

Senast ändrad:
Stämmer. Vet inte vad som var oklart riktigt? 6 mkr i lån är många pengar men inte direkt ovanligt i området. Hus i Nacka, ca 55-60% belåning.

Vi har helrenoverat - byggt ut, höjt tak osv men inte värderat om än. Därför är värdet hos banken lågt och vi behöver amortera 2% då det på pappret där fortfarande är drygt 70% belåning.

Planerade i början att ta lån på 8 mkr och hade lånelöfte på det men fegade ur. Skönt 😅
Är det inte värt att göra den där omvärderingen nu? Oavsett om ni ska göra mer framledes så bör det i gjort säkert räcka för att komma under 50% belåning? :)

• Like
Reactions: LS
Tillbaka
Topp