• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Är det inte värt att göra den där omvärderingen nu? Oavsett om ni ska göra mer framledes så bör det i gjort säkert räcka för att komma under 50% belåning? :)
Jo, definitivt. Har papper från mäklaren klart, ska bara orka ta en dialog med min personliga banksäljare om det 🥳

Trevligt 👍🏻.. brukar räcka med ett mejl :)
Det behöver dock ha gått minst fem år sedan den senaste värderingen (eller från att man köpte bostaden). Eller att man gjort en omfattande renovering/tillbyggnad som utökning av boyta osv. Renovering av badrum/kök osv brukar inte godkännas för att få värdera om bostaden.
Detta enligt vår bankman (SBAB).

Det behöver dock ha gått minst fem år sedan den senaste värderingen (eller från att man köpte bostaden). Eller att man gjort en omfattande renovering/tillbyggnad som utökning av boyta osv. Renovering av badrum/kök osv brukar inte godkännas för att få värdera om bostaden.
Detta enligt vår bankman (SBAB).
Japp. Finns bilder i husrenoveringstråden, vi har gjort mer än att renovera köket :)

IMG_0343.jpeg
IMG_0716.jpeg

.
Hur bra är Nordea på pensionsspar? Jag är totalt okunnig och ointresserad av allt som har med pension att göra.

Tänker du på tjänstepension via företaget eller privat pensionssparande?
Som regel tycker jag inte att man behöver låta storbanker hantera pensionsdelen. Inte många fördelar med att fastna hos en bank.
T ex fondavgifterna är ofta högre och enbart avgiften för att ha ett kapitalkonto hos dem kostar runt 0,70% per år om man nu inte har något kollektivavtal. Vilket blir dyrt i längden. Sparar man som privatperson hos en bank kostar det oftast inget extra att ha ett kapitalkonto. Utbudet utöver bankernas egna fonder brukar inte vara heltäckande heller.

Kolla t ex vad Avanza kan erbjuda ;

Själv har jag tjänstepension via jobbet samt sparar även privat.

Senast ändrad:
3,2% på 3m rörligt hos SHB. Inte toppen, inte skit?

Blev erbjuden 2,89% på 2 år men gissar att den rörliga är där redan till våren/sommaren…

Ska sondera terrängen lite i samband med byte av bankkontor framåt våren när vi hunnit flytta in i nya lyan.

Precis haft möte med LF Bank på deras inbjudan.
Vi kan erbjuda dig en ränterabatt på -1,45 från dagens listränta, det skulle då ge dig en ränta på 3,29% på 3 månaders rörligt.
Tack, men nej tack, Måste vara bättre för att man ska orka flytta.

edit* Såg nu att LF sänkte listräntan precis, så ovan borde nu ge 3,09% istället.

Senast ändrad:
Har kollat runt lite och detta är de erbjudanden jag fått:
Söderberg och partners: 3,81
Norde: 3,49
Danske Bank 3,46
Handelsbanken 3,34

Dessa är alla innan den senaste veckans 25 punkters sänkning. Tycker inte det är några super erbjudanden men det verkar landa i att stanna hos Länsförsäkringar där de matchar 3,34, som blir 3,09 efter sänkning denna vecka (förutsatt att det sänks såklart).

Precis haft möte med LF Bank på deras inbjudan.
Vi kan erbjuda dig en ränterabatt på -1,45 från dagens listränta, det skulle då ge dig en ränta på 3,29% på 3 månaders rörligt.
Tack, men nej tack, Måste vara bättre för att man ska orka flytta.

edit* Såg nu att LF sänkte listräntan precis, så ovan borde nu ge 3,09% istället.
Har 3.49 från SHB. Låter attraktivt. Vet du om ränterabbatten på 1.45 är för alla?

Har 3.49 från SHB. Låter attraktivt. Vet du om ränterabbatten på 1.45 är för alla?
SHB tål att förhandlas med höll på med dem i ca. två veckor men va först när jag begärt ut amorteringsunderlaget det hände saker.

Blev erbjuden 3.29 rörlig och 2.69 på 2 år den 2:a dec. Nu sänkte SHB den rörliga 0.25% 13:e Dec så borde gå att få precis över 3% nu.

Nordea gav som jämförelse 3.11 rörlig vilket var 1.65% rabatt den 28:e Nov.

Så det är lite siffror att jämföra med :)

SHB tål att förhandlas med höll på med dem i ca. två veckor men va först när jag begärt ut amorteringsunderlaget det hände saker.

Blev erbjuden 3.29 rörlig och 2.69 på 2 år den 2:a dec. Nu sänkte SHB den rörliga 0.25% 13:e Dec så borde gå att få precis över 3% nu.

Nordea gav som jämförelse 3.11 rörlig vilket var 1.65% rabatt den 28:e Nov.

Så det är lite siffror att jämföra med :)
Ska man begära ut amorteringsunderlaget via mail i appen? Eller ringa. Vad stressar dem mest? 😅

En rabatt på 1.6 eller 1.45 beroende på bank. Är det en rabatt man förhandlat till sig for life? Oavsett räntornas rörelser?

Eller hur funkar det?

Nu? Efter senaste sänkningen?

Jag har 3.34% som jag fick 2 veckor innan sänkningen igår/idag av SHB.

Yep, bara några minuter sedan. Det förutsatte även att jag flyttade lönekonto dit. Det är ingen jättesumma lånet är på 1 milj. Även om jag får bättre erbjudande från annan bank så är adminkostnader & sveda fan knappt värt det... sparar väl 2 paprikor i månaden på att byta till bästa möjliga

Senast ändrad:
Lyfte luren idag. Fick 3,29 på 3 månader av SHB från 1 januari, vilket enligt dem motsvarar 1,25 i rabatt.

Ringde och sa att jag behövde amorteringskrav pga var i dialog med annan bank. Skulle annars fått 3.48 i januari (då 3-månadersperioden förnyas).

Har ganska litet lån och litet engagemang i övrigt. Så antar att det blir svårt att få mycket lägre

Hur har ni gått tillväga för att förhandla ränta? SHB skåne verkar inte vilja ge oss som förstagångsköpare någon bankkontakt och verkar också bara nås via mail där de har lång svarstid, förhandlingen tar veckor(?)

Både jag och sambon är kunder i banken sedan länge så vill gärna behålla

Hur har ni gått tillväga för att förhandla ränta? SHB skåne verkar inte vilja ge oss som förstagångsköpare någon bankkontakt och verkar också bara nås via mail där de har lång svarstid, förhandlingen tar veckor(?)

Finns massa info i tråden men ring kundtjänst, gnäll lite och får ett nej på det du ber om. Sen ber du om ett amorteringsunderlag. Då kommer du få ett bättre erbjudande eller bli uppringd senare.

Kan inte hålla mig från att kommentera, men du beskriver en tjänst hos er bank som är helt kass men trots det vill ni behålla med motivering att ni varit kunder länge?

Det är väldigt lätt idag att byta bank online och finns banker som har dygnet runt service. Öka konkurrensen och byt 🙏

Blir det svårare att förhandla ränterabatt med lägre listräntan tro?
Ja storleken på rabatten klingar nog av i takt med att det sjunker. Tror det blir lättare ju fler som konkurrensutsätter bankerna och visar hur lätt det är att byta när man inte är nöjd.

Annars hade det varit fint med 1.65% rabatt på 5 års räntan i oktober 2020 för då hade man haft exakt 0 i ränta nu 😄

Tillbaka
Topp