• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Håller helt med! Min sambo tampas en del med det där tänket. Lånet ska betalas av. Absolut kan det vara en idé men inte via tvångsmässig amortering menar jag 😛
Sitta och amortera i 15-20 år för att sen bli överkörd på ett övergångsställe... typ.

Aldrig förstått det där vill-ha-det-bra-när-jag-går-i-pension-tänket. Många jäklar som inte ens kommer finnas med då tyvärr eller orka göra saker vid den åldern för den delen heller..

Äter hellre oxfilé nu.

Helt otroligt att man ska behöva spela det spelet för att få bättre ränta. Jag hade ändå bytt bara för att markera. Men lättare sagt än gjort. Jag har också SHB och ska förhandla i början av januari. Misstänker att det blir samma katt och mus jakt.. pinsamt hur dem håller på.
Ja exakt det spåret är jag inne på också att markera bara för att vissa att man som kund ändå har lite makt.

Jag tycker också att ett bra erbjudande som 3,11% på rörlig just nu känns bättre än att binda upp sig. Vi kan alltid välja att binda om ett halvår och då spekulerar jag i att vi kommer kunna få 2,69% eller lägre efter rabatt på en tvåårig också.

Har varit nöjd med SHB hela tiden och egentligen bara detta beteendet som irriterar mig. Hade de erbjudit 2,69% på två år från början hade det varit en ”no brainer” men nu förlorar de en kund..

-** edit:
Blev inte byte ändå då Nordea var tveksamma till Amorteringsundantag. Och 2,69 är lägre än 3,11 och den rörliga behöver ner en hel del för att det ska gynna sig på 2 år.

Senast ändrad:
Sitta och amortera i 15-20 år för att sen bli överkörd på ett övergångsställe... typ.

Aldrig förstått det där vill-ha-det-bra-när-jag-går-i-pension-tänket. Många jäklar som inte ens kommer finnas med då tyvärr eller orka göra saker vid den åldern för den delen heller..

Äter hellre oxfilé nu.
Same.
Jag och frun har gjort en hyfsad plan så att livet blir rimligt på ”ålderns höst”, men sedan får pengarna rulla.

Lite tröttsamt… Nu när jag begärt ut amorteringsunderlaget ringde min personliga bankman upp och erbjöd 2,69% på 2 år om vi hade kvar SHB. Innan var det tvärstopp på 2,90% när jag hade telefonkontakt med deras bolåneteam via telefontjänsten även om jag referera till just 2,69% som jag sett att andra här fått på 2åringen.

Är mer sugen på att acceptera 3,11% rörligt nu ändå eftersom jag spekulerar att det kommer hända saker redan nästa år.
Valutan är FUBAR och kommer ge hög inflation på pappret kommande kvartalen. Jag hade tagit de där 2,69 utan att ens tveka.

SHB erbjuder mig 2,84 för 2åringen som bäst. SHB var också den bank som kunde ge lägst för 2 års bidning. Jag stannar kvar hos nuvarande bank. Det är inte tillräckligt intressant för att kliva av 3-månaders på 3,24. Har jag tur så kliver Riksbanken in och hjälper mig i dec och jan.

Tycker det är roligt att följa den här tråden, tack för att ni bidrar.
Men vad som slår mig när jag tittar på hur mina närmaste kamrater gör när det gäller lån, amorteringar och annat privatekonomiskt är att det är så olika.
Vi har inte samma förutsättningar eller livsituationer, inte heller samma prioriteringar eller värderingar.
Vad som är bäst blir väldigt olika.
Jag går mot strömmen här och är den där tråkiga typen som inte gillar att ha lån och har större delen i mitt liv varit skuldfri och det har varit tillfällen då det även gynnat mig.
Min första lägenhet jobbade jag hårt för att pynta av lånet på några år.
Nu på lite äldre dar har jag ett dragit på mig ett nytt bostadslån som ska betalas tillbaka så fort som möjligt.
Det är vad som är mest praktiskt för mig.
Man slipper även hålla på att förhandla ränta med banken om man inte har lån, bara en sån sak.

Men vad som slår mig när jag tittar på hur mina närmaste kamrater gör när det gäller lån, amorteringar och annat privatekonomiskt är att det är så olika.
Vi har inte samma förutsättningar eller livsituationer, inte heller samma prioriteringar eller värderingar.
Jag går mot strömmen här och är den där tråkiga typen som inte gillar att ha lån och har större delen i mitt liv varit skuldfri och det har varit tillfällen då det även gynnat mig.
Nu på lite äldre dar har jag ett dragit på mig ett nytt bostadslån som ska betalas tillbaka så fort som möjligt.
Man slipper även hålla på att förhandla ränta med banken om man inte har lån, bara en sån sak.
Heder åt folk som löser livet utan bostadslån. Allt beror hur man ser på saken och hur man räknar och över vilken tid. Med ett rimligt bolån och om man bor kvar en bostad länge.....så bor man ju i princip gratis över tid, även om man både betalar ränta och amortering i vardagen.........så ser jag på saken....

Ska få omvärderat huset nästa vecka (5 år sedan det köptes) och med lite flyt och glad mäklare med positiv syn på marknaden så kanske jag har möjligheten att krypa under 50% belåning. Har lekt med tanken att då helt sluta amortera och istället lägga "samma summa" på aktier & fonder i förhoppning av att det ger bättre utdelning. Är det idioti eller vettigt?
Hoppas att kunna göra samma saker 2 år. Är 3 år sedan jag omvärderde min kåk. Jag kommer köra 50/50. Dvs 50% amortering och 50% på börsen. Jag räknar med att bo kvar länge, hade jag bara räknat med att bo kvar 5-10 år. Då hade jag lagt det på börsen istället och låtit marknaden (förhoppningsvis) öka värdet på bostaden.

Låter superskönt!

Jag behöver amortera 20k/månad i 22år för att nolla lånet. Om jag då är pensionär och har ett obelånat hus med ett värde på kanske 10 mille. Jag är egoist och vill nog bo bra, resa och äta gott än att ”snåla” så barnen får flera mille/var när jag går bort. De kommer garanterat inte gå lottlösa ändå.

Sen fick jag mig en tankeställare då en nära vän (yngre än mig) fick besked denna v att den godartade tumören inte var godartad utan en ovanlig dålig jävel. :(

Livet är inte bara en röd matta..

Låter superskönt!

Jag behöver amortera 20k/månad i 22år för att nolla lånet. Om jag då är pensionär och har ett obelånat hus med ett värde på kanske 10 mille. Jag är egoist och vill nog bo bra, resa och äta gott än att ”snåla” så barnen får flera mille/var när jag går bort. De kommer garanterat inte gå lottlösa ändå.

Sen fick jag mig en tankeställare då en nära vän (yngre än mig) fick besked denna v att den godartade tumören inte var godartad utan en ovanlig dålig jävel. :(

Livet är inte bara en röd matta..
Precis detta resonemang får mig att tänka som du. En del av mig mår bra av att betala av så snabbt som möjligt, men om det sker på bekostnad av levnadsstandard och att man avsäger sig saker man vill göra som resor, måltider eller vardagslyx så kan man ju fundera om det är värt det.

Å andra sidan är det många av oss som inte njuter av att äta ute eller resa eller av saker som kostar pengar så då kanske betala av är att föredra? 🤔

Har precis omförhandlat andra halvan av vårt bolån. Fick nu 2,55% på två år av Swedbank.

Första halvan förhandlade vi i oktober och fick då 2,6% på två år.

IMG_5030.jpeg

Precis detta resonemang får mig att tänka som du. En del av mig mår bra av att betala av så snabbt som möjligt, men om det sker på bekostnad av levnadsstandard och att man avsäger sig saker man vill göra som resor, måltider eller vardagslyx så kan man ju fundera om det är värt det.

Å andra sidan är det många av oss som inte njuter av att äta ute eller resa eller av saker som kostar pengar så då kanske betala av är att föredra? 🤔
Då låter det som du kanske får ihop en buffert OCH betala av ett bolån? Kör på det och omvärdera vid behov.

SEB (nuvarande bank) erbjöd igår följande:
1,59 rabatt på rörligt
2,95 i ränta på 2 år bundet

SEB (nuvarande bank) erbjöd igår följande:
1,59 rabatt på rörligt
2,95 i ränta på 2 år bundet

Lutar åt rörligt, 2-åringen känns mindre attraktiv än för ca 2 månader sedan.

Tankar?
Lite återkoppling från min sida.
Vi beslutade att gå kvar med rörligt.
Blir alltså 3,15 % i ränta

Vår avsikt är inte att hoppa runt. Får hoppas vi kan förhandla acceptabla villkor även nästa år. Helst utan hotet om att byta.

Senast ändrad:
Intressant att många inte vill betala av sina lån.
Har drygt 15% kvar på mitt bolån. Har amorterat friskt i mer än tio år, även i större klumpsummor. Skiter i om jag hade kunnat få ut mer på börsen, jag vill vara skuldfri och inte ligga och gräma mig om nätterna för att räntorna peakar.

Lider ingen nöd och njuter av livet. Har enkla behov. Bryr mig noll om vilken bil jag kör osv. Vill gärna att min unge ska få ärva mitt boende utan att han ska behöva tänka på att betala tillbaka en stor skuld till banken den dag jag försvinner. Går bostadspriserna ner - ja, sälj och du behöver bara betala vinstskatt. Bara en sån sak är lätt värt att amortera. Plus att jag kan när jag vill och behovet finns, utöka lånet på bostaden, vilket ju inte går om man sitter på 85% belåningsgrad och enbart betalat dyr ränta.

Någon som köpt bostad i Spanien eller Portugal och har några tips?

Jag har förstått det som att Portugal gått upp så mycket i pris så att det inte är så mycket billigare än Spanien längre. Dock att man på de flesta ställen i Spanien åker på en ganska saftig (~10%) property tax vid köp.

Jag gillar Lissabon, men funderar på något utanför Barcelona med, nån mysig kuststad.

Erfarenhet av bra mäklare, banker? Andra tips för just svensk köpare? Tusen tack!
Beroende på var man har huset i Spanien så kan det vara bra att ha koll på landets ganska generösa regler kring husockupanter.
Nästan omöjligt att bli av med dessa lagligt.

Beroende på var man har huset i Spanien så kan det vara bra att ha koll på landets ganska generösa regler kring husockupanter.
Nästan omöjligt att bli av med dessa lagligt.
Tack för tipset, och jag har bekanta som varit med om just detta. För min del skulle det innebära att flytta basen dit så det är bebott året runt av någon iaf.

Om man sålt en bostadsrätt och gjort uppskov på vinsten, köpt en ny bostadsrätt som man sen säljer och gör vinst på och gör uppskov igen i samband med att man köper en 3e bostad - dvs man ska då betala vinstskatten på första.

När ska man betala den vinstskatten? Är det direkt vid försäljningen av den 2a bostaden, eller tar man upp det i deklarationen året efter och därmed och betalar det året efter?

Om man sålt en bostadsrätt och gjort uppskov på vinsten, köpt en ny bostadsrätt som man sen säljer och gör vinst på och gör uppskov igen i samband med att man köper en 3e bostad - dvs man ska då betala vinstskatten på första.

När ska man betala den vinstskatten? Är det direkt vid försäljningen av den 2a bostaden, eller tar man upp det i deklarationen året efter och därmed och betalar det året efter?
Du kan flytta med dig uppskovet om du vill. Så länge den nya bostaden inte är billigare än den du säljer. Du kan räkna ut det här.

Om du vill betala in skatten från ditt förra uppskov så tas det upp i deklarationen. Du kan läsa mer om detta här. Viktigt att vara uppmärksam på hur stor kvarskatten blir dock. Om den är över 30k ska den betalas in i februari. Annars blir det en saftig ränta.

Det första uppskovet slås ihop med den nya tillkommande skatt från bostad två. Dvs att man särskiljer inte vart skatten uppstår utan allt ses som en totalsumma.

Om tredje bostaden kostar lika mycket eller är dyrare än den andra bostaden kan du göra uppskov på hela summan igen.

Du kan flytta med dig uppskovet om du vill. Så länge den nya bostaden inte är billigare än den du säljer. Du kan räkna ut det här.

Om du vill betala in skatten från ditt förra uppskov så tas det upp i deklarationen. Du kan läsa mer om detta här. Viktigt att vara uppmärksam på hur stor kvarskatten blir dock. Om den är över 30k ska den betalas in i februari. Annars blir det en saftig ränta.

Det första uppskovet slås ihop med den nya tillkommande skatt från bostad två. Dvs att man särskiljer inte vart skatten uppstår utan allt ses som en totalsumma.

Om tredje bostaden kostar lika mycket eller är dyrare än den andra bostaden kan du göra uppskov på hela summan igen.
Ah okej, så om 3e bostaden är dyrare än 2a kan jag alltså skjuta upp vinstskatten från både 1a och 2a försäljningen och alltså inte betala någon vinstskatt i samband med köpet av 3e bostaden?

Teoretiskt exmpel:
-1a bostaden köptes för 2mkr såldes för 2,5mkr - 100k kostnader = 400k vinst
-2a bostaden köptes för 2,6mkr såldes för 3mkr - 100k kostnader = 300k vinst
-3e bostaden köpes för 4mkr

= 400+300k i vinst totalt = 154k vinstskatt som alltså kan skjutas upp med hela beloppet?

Ah okej, så om 3e bostaden är dyrare än 2a kan jag alltså skjuta upp vinstskatten från både 1a och 2a försäljningen och alltså inte betala någon vinstskatt i samband med köpet av 3e bostaden?

Teoretiskt exmpel:
-1a bostaden köptes för 2mkr såldes för 2,5mkr - 100k kostnader = 400k vinst
-2a bostaden köptes för 2,6mkr såldes för 3mkr - 100k kostnader = 300k vinst
-3e bostaden köpes för 4mkr

= 400+300k i vinst totalt = 154k vinstskatt som alltså kan skjutas upp med hela beloppet?
Korrekt!

Har drygt 15% kvar på mitt bolån. Har amorterat friskt i mer än tio år, även i större klumpsummor. Skiter i om jag hade kunnat få ut mer på börsen, jag vill vara skuldfri och inte ligga och gräma mig om nätterna för att räntorna peakar.

Lider ingen nöd och njuter av livet. Har enkla behov. Bryr mig noll om vilken bil jag kör osv. Vill gärna att min unge ska få ärva mitt boende utan att han ska behöva tänka på att betala tillbaka en stor skuld till banken den dag jag försvinner. Går bostadspriserna ner - ja, sälj och du behöver bara betala vinstskatt. Bara en sån sak är lätt värt att amortera. Plus att jag kan när jag vill och behovet finns, utöka lånet på bostaden, vilket ju inte går om man sitter på 85% belåningsgrad och enbart betalat dyr ränta.

Hade jag inte amorterat så hade jag gjort något dumt med pengarna ändå.
Jag vill amortera för att slippa vara tvungen att jobba.
Jag tjänar rätt ok, så det finns pengar till både det ena och det andra även om jag amorterar ca 12k/månad.
Det är mer en sport än någon ekonomisk optimering.

Någon som har haft tur/ bra strategi gällande att lösa lånen i förtid utan extra kostnad? Sannolikheten är väl liten men intressant att höra era erfarenheter

Betala tillbaka skuld till banken? Intressant hur folk som du räknar. Han ärver inte skulder...

Du förstår att om du ex. har ett boende värt 10 miljoner och har ett lån på knappa 5 miljoner säger vi, och sedan har 5 miljoner som jobbar på börsen > kommer din "unge" ha bra mycket mer över när de är dags än om de ligger still i boendet.

Det är inte så att boendet blir mer/mindre värt ju mer/mindre lån du har..

Att du amorterat friskt i 10 år betyder förmodligen bara att du gått miste om bra mycket pengar gente om de legat på börsen och jobbat + ränta+ränta effekt.

Betala tillbaka skuld till banken? Intressant hur folk som du räknar. Han ärver inte skulder...

Du förstår att om du ex. har ett boende värt 10 miljoner och har ett lån på knappa 5 miljoner säger vi, och sedan har 5 miljoner som jobbar på börsen > kommer din "unge" ha bra mycket mer över när de är dags än om de ligger still i boendet.

Att du amorterat friskt i 10 år betyder förmodligen bara att du gått miste om bra mycket pengar gente om de legat på börsen och jobbat + ränta+ränta effekt.
Jag tror mer det är ett moraliskt (alt. emotionellt) resonemang, snarare än ett finansiellt rationellt. Vilket man väl får respektera.

Men nja, man ärver inte skulder men man måste hantera de lån som är kopplade till fastigheten man ärver. Så i praktiken vill väl banken ändå ha sitt även om farsgubben har trillat av pinn?

Tillbaka
Topp