• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Hur fungerar det här med ångerrätt? Ngt som är enskilt förhandlat?
På SHB var det ett erbjudande som fanns för alla när vi signa lånet (slutet av okt-23) Men det togs bort ganska snabbt efteråt, kändes mest som en grej för att locka kunder till samma eller i vissa fall lite högre ränta än konkurrerande banker då det i princip var en obunden ränta fast med 2 års nivån på procenten.

Rörliga list låg då på 5,99 och 2 år i snitt på 4,77 och vi fick 4,68. På rörlig hade vi fått 4,69 men indikationerna då och domedagsprofeterna sa i många fall att räntorna va på väg upp långt över 6%. Trygghetsknarkare som man är lät 2 år på 4,68 rätt bra i det fallet.

Känner inte till om andra banker haft liknande erbjudande eller villkor som gått att förhandla sig till.

Nu när man har denna tråden att tacka för mer ”kött på benen” kommer förhandlingen bli betydligt hårdare så tackar ödmjukast för allas fina input 🙏🏻

Fick offert nu på morgonen från SHB.

3 mån: 3,65
1 år: 3,19
2 år: 2,99
3 år: 3,19

Så blir att byta bank, jämfört med andra här i tråden är det urkass!

Forts. följer…

Jag band, efter viss förhandling, räntan den 28 oktober 2024 på 1 år hos Danske Bank till en ränta om 2,8%.

Bostadsrätt i Stockholm, lån om 3 msek och 75 % belåningsgrad. Kändes vid tidpunkten (och känns fortfarande) som ett beslut som inte kan bli dåligt.

Senast ändrad:
Efter förhandling med Handelsbanken får vi nu 3,29 på 3-månaders (1,5% rabatt) samt att de bjuder på årsavgiften för deras platinumkort. Jag gav egentligen ingenting från min sida annat än att lyssna på deras erbjudande om pension, sparande, och försäkringar.

Lånet är på ca 4mrk och ca 50% i belåningsgrad.

Aktieinvest blir till Levler, har en hel del månadssparande i aktier såväl för mig min fru och barnen där. Läste precis att de tar en depåavgift om 0,38% på depåbeloppet. Någon som är i samma sits och har någon plan? Har också Avanza men där kan man bara spara i fonder vilket inte är av samma intresse. Tar tacksamt emot tips på hur man kan lösa detta på bästa tänkbara sätt. Från Aktienvest och medlemskap i aktiespararna med 0 kr i depåavgift till 3800 kr per år och miljon är en rätt steep höjning som jag gärna besparar mig om möjligt.

Aktieinvest blir till Levler, har en hel del månadssparande i aktier såväl för mig min fru och barnen där. Läste precis att de tar en depåavgift om 0,38% på depåbeloppet. Någon som är i samma sits och har någon plan? Har också Avanza men där kan man bara spara i fonder vilket inte är av samma intresse. Tar tacksamt emot tips på hur man kan lösa detta på bästa tänkbara sätt. Från Aktienvest och medlemskap i aktiespararna med 0 kr i depåavgift till 3800 kr per år och miljon är en rätt steep höjning som jag gärna besparar mig om möjligt.
Byt till avanza/nordnet och sätt en notis på mobilen varje månad när det är dags att köpa. 4k/år är ju löjligt.

Fast det är väl bara om man går på Levler+ annars är det gratis?

Tror jag missat något väsentligt här blandat med allmän okunskap om Aktieinvest och Levler men vad är det du köper som inte går att få på t.ex. Avanza eller Lysa? Kortfattat svar är bättre än inget.

Tror jag missat något väsentligt här blandat med allmän okunskap om Aktieinvest och Levler men vad är det du köper som inte går att få på t.ex. Avanza eller Lysa? Kortfattat svar är bättre än inget.
Månadssparande i aktier.

Fick kontakt med de och de hade sålt av mina andelar i Berkshire A aktien så en ofrivillig rea vinst på 100k, suck

Efter förhandling med Handelsbanken får vi nu 3,29 på 3-månaders (1,5% rabatt) samt att de bjuder på årsavgiften för deras platinumkort. Jag gav egentligen ingenting från min sida annat än att lyssna på deras erbjudande om pension, sparande, och försäkringar.

Lånet är på ca 4mrk och ca 50% i belåningsgrad.

3,34% rörligt nu med SHB - ändå godkänt då jag tycker jag är en rätt trött kund till dom i övrigt.. :))

Någon som köpt bostad i Spanien eller Portugal och har några tips?

Jag har förstått det som att Portugal gått upp så mycket i pris så att det inte är så mycket billigare än Spanien längre. Dock att man på de flesta ställen i Spanien åker på en ganska saftig (~10%) property tax vid köp.

Jag gillar Lissabon, men funderar på något utanför Barcelona med, nån mysig kuststad.

Erfarenhet av bra mäklare, banker? Andra tips för just svensk köpare? Tusen tack!

Någon som köpt bostad i Spanien eller Portugal och har några tips?

Jag har förstått det som att Portugal gått upp så mycket i pris så att det inte är så mycket billigare än Spanien längre. Dock att man på de flesta ställen i Spanien åker på en ganska saftig (~10%) property tax vid köp.

Jag gillar Lissabon, men funderar på något utanför Barcelona med, nån mysig kuststad.

Erfarenhet av bra mäklare, banker? Andra tips för just svensk köpare? Tusen tack!
Polare har hus i Portugal. Priserna kanske har gått upp (ingen kunskap kring detta) men däremot är levnadspriserna mycket lägre. Mat, hyrbil, restaurang osv är klart billigare i Portugal än Spanien.

Problemet är väl tillgängligheten från Sverige. Bra många fler flighter/dag från Sverige till Spanien än till Portugal.

Fick efter lite förhandling med Nordea
3,11% på 3 månaders (1,63% rabatt på list 4,74%)

vs. SHB som efter en mycket dryg förhandling hävda att 3,45% på 3 månaders är jättebra.

Ska sova på saken men är nästan säker på att det blir bank byte.
Hugg den ränterabatten! Då ligger du garanterat top 10% på de kunder med lägst boränta (bortsett från de som jobbar på bank).

Fick efter lite förhandling med Nordea
3,11% på 3 månaders (1,63% rabatt på list 4,74%)

vs. SHB som efter en mycket dryg förhandling hävda att 3,45% på 3 månaders är jättebra.

Ska sova på saken men är nästan säker på att det blir bank byte.

Utveckla gärna vad "efter lite förhandling" betyder i de facto.

Flyttar du pension, sparande m.m dit eller?

Låter spontant som du gett något till dom för att de skulle ge sådan rabatt...

Utveckla gärna vad "efter lite förhandling" betyder i de facto.

Flyttar du pension, sparande m.m dit eller?

Låter spontant som du gett något till dom för att de skulle ge sådan rabatt...
Ja, jag och min fru flyttar över bolån, lönekonton och ett mindre fondsparande, barnspar plus våra privata pensionsparande.
Så blir väl i princip helkund i banken.

Fast aktieportföljer och försäkringar har vi kvar på annat håll.

Jag var öppen med att jag frågat efter offert på fler ställen och att jag kommer välja det lägsta budet då alla ställen jag frågat hos erbjuder ungefär samma service nivå. Dessutom fick jag nog tag i en mycket bra kontaktperson för det var hela tiden ett konstruktivt samtal.

Är helt klart nöjd med erbjudandet och att jag tog tag i saken. 😊

Har man bostadsrätt, utan krångel el förhandling. Borde 3.20% var OK? Upp till 60% belåningsgrad. Sen 3.30%

Avanza.jpg

Lite tröttsamt… Nu när jag begärt ut amorteringsunderlaget ringde min personliga bankman upp och erbjöd 2,69% på 2 år om vi hade kvar SHB. Innan var det tvärstopp på 2,90% när jag hade telefonkontakt med deras bolåneteam via telefontjänsten även om jag referera till just 2,69% som jag sett att andra här fått på 2åringen.

Är mer sugen på att acceptera 3,11% rörligt nu ändå eftersom jag spekulerar att det kommer hända saker redan nästa år.

Ska få omvärderat huset nästa vecka (5 år sedan det köptes) och med lite flyt och glad mäklare med positiv syn på marknaden så kanske jag har möjligheten att krypa under 50% belåning. Har lekt med tanken att då helt sluta amortera och istället lägga "samma summa" på aktier & fonder i förhoppning av att det ger bättre utdelning. Är det idioti eller vettigt?

Ska få omvärderat huset nästa vecka (5 år sedan det köptes) och med lite flyt och glad mäklare med positiv syn på marknaden så kanske jag har möjligheten att krypa under 50% belåning. Har lekt med tanken att då helt sluta amortera och istället lägga "samma summa" på aktier & fonder i förhoppning av att det ger bättre utdelning. Är det idioti eller vettigt?
Låter väl inte orimligt alls tycker jag. Amortering på huset blir ingen vinst förrän du säljer, sparade pengar kan du ju faktiskt roa dig med nu om skulle vilja också. Sen kanske det känns bra att amortera lite iallafall, men är inget måste.

100% rätt. I mina ögon är det trams att hålla på att amortera så länge du ligger (ordentligt) under nivån du kan få ut vid en försäljning. Allt under det blir bara ett tvångssparande till rätt dålig ränta.

Jag ogillar moralismen runt lån "den som är satt i skuld är inte fri" osv. Lån är bara ett finansiellt verktyg. Har man koll på sin ekonomi och kan förvalta sina pengar till bättre ränta än bolånet så ska man göra det.

Jag har precis samma plan som dig. Går det riktigt bra i framtiden så kan man kanske betala av hela lånet på en gång men fram tills dess så kan man lika gärna betala endast ränta och spara pengarna nån annanstans.

Lite tröttsamt… Nu när jag begärt ut amorteringsunderlaget ringde min personliga bankman upp och erbjöd 2,69% på 2 år om vi hade kvar SHB. Innan var det tvärstopp på 2,90% när jag hade telefonkontakt med deras bolåneteam via telefontjänsten även om jag referera till just 2,69% som jag sett att andra här fått på 2åringen.

Är mer sugen på att acceptera 3,11% rörligt nu ändå eftersom jag spekulerar att det kommer hända saker redan nästa år.
Helt otroligt att man ska behöva spela det spelet för att få bättre ränta. Jag hade ändå bytt bara för att markera. Men lättare sagt än gjort. Jag har också SHB och ska förhandla i början av januari. Misstänker att det blir samma katt och mus jakt.. pinsamt hur dem håller på.

100% rätt. I mina ögon är det trams att hålla på att amortera så länge du ligger (ordentligt) under nivån du kan få ut vid en försäljning. Allt under det blir bara ett tvångssparande till rätt dålig ränta.

Jag ogillar moralismen runt lån "den som är satt i skuld är inte fri" osv. Lån är bara ett finansiellt verktyg. Har man koll på sin ekonomi och kan förvalta sina pengar till bättre ränta än bolånet så ska man göra det.
Håller helt med! Min sambo tampas en del med det där tänket. Lånet ska betalas av. Absolut kan det vara en idé men inte via tvångsmässig amortering menar jag 😛

Jag har länge tänkt att lånet ska bort. Inte längre. Om jag istället har jobbat ihop en buffert och ligger 0-50% belåningsgrad så är det ju toppen. Att vara nypensionär och all besparing/värde i huset utan något på kontot är ju ett värdelöst upplägg (om jag inte har fenomenal pension). Banken är osugen att ge lån då också.

Har jag hälsan räknar jag med att leva loppan till 80. Sen spoila barnbarn och spela poker tills jag stämplar ut.

Tillbaka
Topp