• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Jag tycker det är något störande med känslan av behöva förhandla med jämna mellanrum. Ge mig en bra och rimlig jävla rabatt bara
Kände likadant som du. Nu har jag flyttat mitt bolån från SEB till Avanza/Landshypotek. Sjukt smidigt. De kör transparent räntesättning utifrån belåningsgrad, ingen förhandling. Fått ner min boendekostnad rejält tack vare detta.

Då är det Skandiabanken som gäller. Dock har de inte riktigt följt med ner i sänkningen, men det rättar säkert till sig inom 6 mån.
Börjar dock tröttna på dem. Som du säger har de inte hängt med.

Och nu verkar de skjuta på senaste sänkningen för att de som har villkorsändring imorgon ska låsas in på 3 månader med högre ränta (spekulation).

Kände likadant som du. Nu har jag flyttat mitt bolån från SEB till Avanza/Landshypotek. Sjukt smidigt. De kör transparent räntesättning utifrån belåningsgrad, ingen förhandling. Fått ner min boendekostnad rejält tack vare detta.
Vare inte dom som höjde sin jättemycket när höjningscykeln började?

Vare inte dom som höjde sin jättemycket när höjningscykeln började?
Vet inte hur det varit innan. Landshypotek började väl med bolån till bostadsrätter 2024 och det var då jag flyttade dit.

Jag gillar konceptet förhandlingsfritt i de här sammanhangen och hittills har det varit fördelaktigt för mig. Men skulle de höja längre fram är det ju bara att byta till någon annan.

Vet inte hur det varit innan. Landshypotek började väl med bolån till bostadsrätter 2024 och det var då jag flyttade dit.

Jag gillar konceptet förhandlingsfritt i de här sammanhangen och hittills har det varit fördelaktigt för mig. Men skulle de höja längre fram är det ju bara att byta till någon annan.
Det är min slutsats också. Det finns nästan inga incitament att vara trogen sin bank.

Det gäller för övrigt atbetsköpare också. I synnerhet offentliga sådana.

Börjar dock tröttna på dem. Som du säger har de inte hängt med.

Och nu verkar de skjuta på senaste sänkningen för att de som har villkorsändring imorgon ska låsas in på 3 månader med högre ränta (spekulation).

Har exakt samma situation. Pratade med min bankgubbe och frågade vad han kunde göra och hans svar var att ”du har väldigt bra villkor”. Och han får betalt för att vara min kontaktperson på banken….

Hur ser det ut för er nu med 3 mån räntan?
Ser att Landshypoteket är nere mellan 2,99-3,13 beroende på belåningsgrad.

Någon som har input från andra aktörer?

Skandia banken 2,92 % nu. Då måste man nog ha en tjänstepension där. Annars 3,02 %.

2.94 SEB och 2.97 Nordea.

De påstod att ränterabatten gäller ett år. Sen betyder väl inte det att de ändrar den till det sämre för dig efter det. Men du ”kan” väl inte ringa och förhandla under tiden.
Men de kan ju inte hindra dig från att strunta i det och förhandla med dem om du får mycket bättre av en annan bank.
Det är nog lite varierande, vi hade Nordea tidigare och informationen vi fick var att rabatten var max 12 månader, sen var vi tvungna att boka ett personligt möte för att få det förlängt.

I vårt fall kunde vi inte den föreslagna tiden så vi gick miste om tre månaders ränterabatt, de kunde omöjligen lägga in den ”så länge” över telefon utan det var personligt möte som gällde. Vi tappade som sagt tre månaders rabatt på det, och de tappade en kund.

1.49 i rabatt hos Swedbank. Så just nu 2.75% :)

Hur tänker ni nu?

Känns som att Trumpeten är helt oberäknelig och vad som helst kan hända. Om det blir mer tullar borde det kunna bli mer inflation.
Funderar på binda.

Får 2.89 på 2 och 2.94 på 3år. Har 2.79 3m just nu.

Jobbar du på banken? En bekant på Handelsbanken säger att anställda där inte får bättre än 1.65 i rabatt på rörligt.
Vi fick erbjudande om 1,63% rabatt på rörligt på Nordea i november och jag jobbar inte på bank. Så det går nog att få den storleken på rabatten som ”ny” kund om man byter.

Det erbjudandet då hade landat oss på 3,11% vilket vi ändå tyckte va på gränsen till för dåligt. 😅

Så blev kvar hos Handelsbanken där jag förhandla mig till 2,69% på två år vilket står sig ganska bra än i mitt tycke.

Handelsbanken gör ju för övrigt bättre resultat än väntat i senaste rapporten och ger rekordutdelning i år till oss aktieägare. Så det går ingen nöd på bankerna precis även om deras räntenetto gått ner lite.

Tillbaka
Topp