• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Ni som har bra räntor. Kan ni skriva ut vad ränterabatten är. Min ligger för närvarande på 1.34 vilket leder till 3 månaders rörlig på 3.2% SHB.
Min rabatt gäller enligt SHB i ett år och då ska jag "omförhandla" den.

1 maj förändras min ränta, vi får se vad SHB ligger på då.
1.39 i rabatt. Fick det genom att förhandla med annan bank och ha ett konkret erbjudande som SHB fick matcha. Vilket de gjorde.
Får ta och göra detta varje år nu om de envisas med att ha 12 månader på denna rabatt.

Har aldrig behövt förhandla ränta på årsbasis med SHB. Är det nytt?
De påstod att ränterabatten gäller ett år. Sen betyder väl inte det att de ändrar den till det sämre för dig efter det. Men du ”kan” väl inte ringa och förhandla under tiden.
Men de kan ju inte hindra dig från att strunta i det och förhandla med dem om du får mycket bättre av en annan bank.

Ni som har bra räntor. Kan ni skriva ut vad ränterabatten är. Min ligger för närvarande på 1.34 vilket leder till 3 månaders rörlig på 3.2% SHB.

Jag har 1,5% rabatt hos Handelsbanken. Det krävdes ett telefonsamtal till banken samt ett uppföljande möte. Jag presenterade vad jag skulle få för ränta hos Hypoteket vilket banken matchade när fick se det skriftligt.

Jag lutar åt att bara byta till SBAB så småning om.. vet inte hur mycket bättre ränta än vad de erbjuder som man kan få.

Klart att om man har private banking, stora sparanden med dyra avgifter, företag mm att man kan förhandla mer..

1,5 - 1,54 är riktigt bra rabatt!
1,30 har jag på Nordea men har inget annat där förutom bolånet. Dem kunde höja 1,35 om jag flyttade över hela mitt liv typ..

Nordea verkar inte hänga på bollen att sänka sina räntor, eller iaf inte gjort det än. Våra bolån har ränteändringsdag idag så vi lär inte få ta del av någon eventuell sänkning heller på 3 månader :(

Nordea verkar inte hänga på bollen att sänka sina räntor, eller iaf inte gjort det än. Våra bolån har ränteändringsdag idag så vi lär inte få ta del av någon eventuell sänkning heller på 3 månader :(
Nä, det där är rätt irriterande. Du kanske kan snacka med dem om de sänker dock. Har själv SBAB där en del av lånet har ränteändringsdag 5/2, så hoppas de justerar innan dess.

1.40 rabatt + 0.14 rabatt på listränta i 6 mån ger mig totalt 1.54 i rabatt. Har flyttat över min tjänstepension dit samt ett litet pensionssparande varje månad. Nordea.

De fick det för typ tio min sen
2 dagar för sent, rätt surt
Skärmavbild 2025-01-29 kl. 17.04.58.png

Bytte från SBAB förra sommaren då vi behövde jaga ner fasta kostnader (sbab är inte dåligt). Fick 1,5 rabatt i 18 månader. Swedbank.

Jag hade rabatt tidigare men sedan 3-4 månader tillbaka har jag fast ränta om 2,79 över 2 år genom förhandling. Vet dock inte hur det står sig idag.

Jag har idag 1,4 rabatt på rörligt Swedbank, pratat med dem idag och fått erbjudande om att låsa 2 år på 2,81. Rabatten gäller till sep 2025.

Lite rådvill, hur skulle ni gjort?

Blir ju bara marginell skillnad mot rörlig som skulle hamna på 2,84 enligt list. El du menar att du vinner lite tid genom att sänkningen slår igenom direkt?

Efter mycket om och men har Nordea höjt min rabatt till 1.25. Det var enligt uppgift det bästa de kunde göra utan att ”ta det regionalt”. Snålaste banken någonsin. Man skäms ju av att läsa den här tråden.
Min högst personliga upplevelse är att det har att göra med vilken bankman man har.

Efter mycket om och men har Nordea höjt min rabatt till 1.25. Det var enligt uppgift det bästa de kunde göra utan att ”ta det regionalt”. Snålaste banken någonsin. Man skäms ju av att läsa den här tråden.
Har samma känsla, ska på möte med handelsbanken nästa vecka. Så stor risk för jag lämnar Nordea

Tillbaka
Topp