• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Det är nog lite varierande, vi hade Nordea tidigare och informationen vi fick var att rabatten var max 12 månader, sen var vi tvungna att boka ett personligt möte för att få det förlängt.

I vårt fall kunde vi inte den föreslagna tiden så vi gick miste om tre månaders ränterabatt, de kunde omöjligen lägga in den ”så länge” över telefon utan det var personligt möte som gällde. Vi tappade som sagt tre månaders rabatt på det, och de tappade en kund.
Blåst av SHB så det blev 1.14 i rabatt. Byter bank från de här bilhandlarna.

Edit: det lönade sig att ta ut ett nytt AU och vara ärligt besviken. Nu blev det bra och rätt ränta.

Senast ändrad:
Du kanske hade samma eftersläpning när räntan gick upp så det kanske jämnar ut sig?

Bra fråga, har inte kollat. Jag var inte särskilt engagerad i min rabatt eller vart man bör ligga någonstans förrän jag snubblade över den här tråden. Även varit för lat för att bry mig. Har nog också varit för naiv med att tro att räntenivån är där den är och att det inte finns så mycket att göra åt den rabatten man har.

Börjar bli lite sugen på att komplettera med en till Rolex, kanske en lite dyrare denna gång, problemet är att priset på klockan är strax över 50% (snarare närmre 60-70%) av vad jag brukar spara under ett helt år, tidigare har jag varit lite snålare, vill mest kolla om jag är orimlig. Hur brukar ni tänka?

Är det rimligt att lägga t.ex 160k på en rolex som behåller värdet om man klarar av att t.ex lägga undan 250k per år efter utgifter, etc. och leva gott - jag behöver inte snåla in på annat för att ha råd, men det är såklart smartare att satsa på börsen eller betala av mer på bolånet än att köpa en klocka. Har såklart med i beräkningen att jag får tillbaka åtminstone en del av pengarna om jag skulle behöva sälja. Ska tilläggas att jag är ganska ung i sammanhanget och har en del sparat, så övriga utgifter är täckta med god marginal, har inte betalat av lån på boende helt, men jag har relativt låg belåningsgrad. Prioriteringar antar jag?

Tänker bara kolla hur övriga resonerar. Tycker det är tråkigt att bara lägga pengar på hög, men samtidigt är det kanske inte proportionerligt i mitt fall, även om jag är sugen.

Senast ändrad:
Börjar bli lite sugen på att komplettera med en till Rolex, kanske en lite dyrare denna gång, problemet är att priset på klockan är strax över 50% (snarare närmre 60-70%) av vad jag brukar spara under ett helt år, tidigare har jag varit lite snålare, vill mest kolla om jag är orimlig. Hur brukar ni tänka?

Är det rimligt att lägga t.ex 160k på en rolex som behåller värdet om man klarar av att t.ex lägga undan 250k per år efter utgifter, etc. och leva gott - jag behöver inte snåla in på annat för att ha råd, men det är såklart smartare att satsa på börsen eller betala av mer på bolånet än att köpa en klocka. Har såklart med i beräkningen att jag får tillbaka åtminstone en del av pengarna om jag skulle behöva sälja. Ska tilläggas att jag är ganska ung i sammanhanget och har en del sparat, så övriga utgifter är täckta med god marginal, har inte betalat av lån på boende helt, men jag har relativt låg belåningsgrad. Prioriteringar antar jag?

Tänker bara kolla hur övriga resonerar. Tycker det är tråkigt att bara lägga pengar på hög, men samtidigt är det kanske inte proportionerligt i mitt fall, även om jag är sugen.
I teorin tänker jag att jag inte köper klockor jag måste sälja för att betala annat. Tycker det känns deppigt att behöva sälja något man tycker om och har ”belönat” sig med.

Tycker ditt tänk låter helt ok. Inte helt rationellt köpa dyr klocka men drabbar det inte dig eller andra är det bara köra på.

I teorin tänker jag att jag inte köper klockor jag måste sälja för att betala annat. Tycker det känns deppigt att behöva sälja något man tycker om och har ”belönat” sig med.

Tycker ditt tänk låter helt ok. Inte helt rationellt köpa dyr klocka men drabbar det inte dig eller andra är det bara köra på.
Nej precis, jag håller med, tack för input. Tänker mest att det är betryggande att det finns en del värde i klockan ifall jag t.ex skulle bli permanent sjuk, bli helt av med min inkomst under flera års tid och inte kunna betala annat, i det fallet hade jag nog behövt sälja. I ett scenario där livet flyter på som vanligt med upp/nedgångar som hör till så behöver jag inte prioritera bort annan "vanlig" konsumtion eller sälja, men det är ändå en skön backup att det finns ett visst värde kvar där.

Om jag om t.ex om 10-20 år när jag blir äldre skulle få för mig för att jag t.ex vill köpa ett boende utomlands så hade jag kanske sålt någon av klockorna, men å andra sidan fortsätter ju inflödet av pengar om jag fortsätter jobba med bra (eller förhoppningvis bättre) inkomst.

Den rationella (och tråkiga) sidan i mig säger att jag bör vinstmaximera (och till viss del riskminimera) och fortsätta investera på börsen och betala av bolån så snabbt som möjligt med pengarna. :D

Senast ändrad:
Nej precis, jag håller med, tack för input. Tänker mest att det är betryggande att det finns en del värde i klockan ifall jag t.ex skulle bli permanent sjuk, bli helt av med min inkomst under flera års tid och inte kunna betala annat, i det fallet hade jag nog behövt sälja. I ett scenario där livet flyter på som vanligt med upp/nedgångar som hör till så behöver jag inte prioritera bort annan "vanlig" konsumtion eller sälja, men det är ändå en skön backup att det finns ett visst värde kvar där.

Om jag om t.ex om 10-20 år när jag blir äldre skulle få för mig för att jag t.ex vill köpa ett boende utomlands så hade jag kanske sålt någon av klockorna, men å andra sidan fortsätter ju inflödet av pengar om jag fortsätter jobba med bra (eller förhoppningvis bättre) inkomst.

Den rationella (och tråkiga) sidan i mig säger att jag bör vinstmaximera (och till viss del riskminimera) och fortsätta investera på börsen och betala av bolån så snabbt som möjligt med pengarna. :D

Du är definitivt sundare i ditt tänk än vad många andra är. Jag är en stor förespråkare för att spara/betala av lån men man måste ju leva också.

Jag förstår absolut det här med att om man behöver sälja. Det är många saker som kan hända som man inte rår för. Men så länge man klarar sin vardagsekonomi/sparande/amortering så är det klart man ska unna sig. Så länge allt inte går åt skogen håller en Rolex iaf ett visst värd. Finns betydligt sämre saker att unna sig.

Jag säger kör!

Du kan vara död om 11 veckor…..då är dina $$ värda noll….köp klockan och njut….

Jag har levt som dig och viktigt att komma ihåg att prylar inte gör dig lyckligare. Också viktigt att komma ihåg att pengar tappar värde desto äldre du blir. Med det menar jag att du vid 60-70 års ålder inte kommer kunna få ut samma effekt av pengarna som när du är 30. Så länge du inte blir sjuk kommer du vara ekonomiskt starkare då än nu. Lägg till risken att du inte ens lever efter 60 vad är då allt sparande bra för?

Uppenbarligen har du en sund balans och bra sparkvot, köp det du vill och sälj om du ångrar dig. Inte svårare än så 😋

Det bästa är väl att få en OK ränta i Nordea, SB eller Handelsbanken och sedan köpa aktier i respektive bank. Handelsbanken strax under 12% avkastning. Historisk utdelning nedan. Få ut det i utdelning. Kan t o m låna pengarna man köper för.

1000015905.jpg

Det bästa är väl att få en OK ränta i Nordea, SB eller Handelsbanken och sedan köpa aktier i respektive bank. Handelsbanken strax under 12% avkastning. Historisk utdelning nedan. Få ut det i utdelning. Kan t o m låna pengarna man köper för.

1000015905.jpg
Ja med 15kr total utdelning på SHB 2025 behöver man investera runt 700k i A-aktien för att täcka räntan på 4 miljoner i bostadslån efter ränteavdrag.

Har själv tänkt i de banorna och köpt på mig en del aktier i banken även om det än så länge är långt ifrån att täcka räntekostnaden för huset då såklart.

Fick också precis uppdaterat (sänkt), bekväm av mig så skönt att slippa förhandla.
Har lånet hos Danske Bank, inget annat i banken mer än att jag är fackmedlem.
Lån: 2,9kk
Belåningsgrad: 76%
Ränta: 3,03% rörligt

Tack för alla uppdateringar här i tråden!
Det är väldigt behagligt att få tips och trix samt ett hum om olika nivåer i andra banker utan att själv behöva ringa.

Senast ändrad:
2,79 på tremånaders hos Handelsbanken nu. Det känner jag mig nöjd med.

Tror ni på fler sänkningar i närtid? Funderar på att binda under våren.

Ett par sänkningar till får vi väl ändå i år?
Men börjar första gången på länga fundera på att binda lite igen dock.
Marknaden verkar inte tro på fler sänkningar i närtid. Jag gissar också efter dessa många snabba sänkningar att RB avvaktar ett tag för att se utfallet innan man gör något mer.

Tror marknaden står och väger mellan inga fler sänkningar och 1 sänkning i maj. Sen är det avvakta och se.

Om det var svårt för RB att sia om inflationen och konjunkturen innan så har det knappast blivit lättare efter senaste veckornas turbulens

Här hemma har vi sagt att vi avvaktar till Juni med den lånedel som vi har som löpande om vi binder eller inte. Tror oavsett med tanke hur omvärlden ser ut nu och dett tag framåt så är det skönt att veta vad för kostnader som kommer vara fasta ett tag framåt

Tillbaka
Topp