• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Vad har folk fått i ränta nu på senaste?

Jag pratar med banken om att öka upp bolånet och i samband med det så vill de inte hålla kvar min ränterabatt på 1.4% utan sänker den till 1,18%, så räntan skulle gå från 2.64 till 2,86%.

Rabatten skulle då gälla i ett år framåt.

Känns lite som att de försöker öka på sina marginaler bara för de vet att jag nog inte kan gå och shoppa runt hos andra banker för just detta ärende.
Banken är länsförsäkringar.

Jag pratar med banken om att öka upp bolånet och i samband med det så vill de inte hålla kvar min ränterabatt på 1.4% utan sänker den till 1,18%, så räntan skulle gå från 2.64 till 2,86%.

Känns lite som att de försöker öka på sina marginaler bara för de vet att jag nog inte kan gå och shoppa runt hos andra banker för just detta ärende.

Låter konstigt, jag behöll min när jag utöka lånet. 2,64 % i ränta på Handelsbanken.

Min bank ville också sänka min ränta när det var dags att förhandla...
Slutade med att jag begärde ut ett amorteringsunderlag... dagen efter ringde dem upp igen och erbjöd mig 1.45% i ränterabatt (ligger på 2,54%)

Mitt förslag är att du kollar runt med andra banker, och har du ett amorteringsunderlag färdigt får du möjlighet att hitta din bästa deal hos en annan bank.

2.7 men ska precis förhandla om

Jag får 2,54 efter senaste sänkningen hos Handelsbanken, samt deras platinum-kort utan årsavgift. Tror den ligger på 2400kr annars, så det är väl ingen enorm gest från deras sida. Men majs med tillgång till lounger vid resor.

Jag råkade ut för samma från Swedbank när vi köpte sommarhus. Mer lån betyder mindre rabatt tydligen🙄. Så jag begärde ett amorteringsunderlag och shoppade runt lite så plötsligt gick det bra att få större rabatt iallafall 🤬. 1.4 I rabatt betyder 2,59% ränta på 3månaders lånet

Sorry. Fan va fel detta blev 🧐

Iväg och handlar till kommande veckans matlådor, glömde några grejer jag behöver när jag var till Storbyn igår!

IMG_9724.jpeg

Senast ändrad:
Min bank ville också sänka min ränta när det var dags att förhandla...
Slutade med att jag begärde ut ett amorteringsunderlag... dagen efter ringde dem upp igen och erbjöd mig 1.45% i ränterabatt (ligger på 2,54%)

Mitt förslag är att du kollar runt med andra banker, och har du ett amorteringsunderlag färdigt får du möjlighet att hitta din bästa deal hos en annan bank.
Var det nyligen du omförhandlade? Pratade med några vänner om detta i helgen och bankerna verkar ha börjat syna knepet om att be om amorteringsunderlag för att omförhandla räntan.. Jag gjorde dock detsamma i slutet av förra året vilket resulterade i en fin sänkning i mitt fall.

Var det nyligen du omförhandlade? Pratade med några vänner om detta i helgen och bankerna verkar ha börjat syna knepet om att be om amorteringsunderlag för att omförhandla räntan.. Jag gjorde dock detsamma i slutet av förra året vilket resulterade i en fin sänkning i mitt fall.
Det var under juni månad.
Jag hade ett erbjudande från Nordea som jag viftade med samtidigt som jag begärde ut amorteringsunderlaget.

Håller med dig om att dem börjat syna knepet med enbart amorteringsunderlag.

1,35% hos LF. Ska omförhandlas om en månad. Är beredd att ta fram amorteringsunderlaget och vifta med om det behövs, men också villig att byta bank om det ger mycket bättre erbjudande. Man ska komma ihåg att det är väldigt enkelt att byta bank idag om man bara tar sig lite tid till det (oklart i just ditt ärende).

1,35% hos LF. Ska omförhandlas om en månad. Är beredd att ta fram amorteringsunderlaget och vifta med om det behövs, men också villig att byta bank om det ger mycket bättre erbjudande. Man ska komma ihåg att det är väldigt enkelt att byta bank idag om man bara tar sig lite tid till det (oklart i just ditt ärende).
Skriv gärna här vad du fick.
Jag försökte få ett bättre erbjudande idag men de ville inte alls, ska förhandla om i december igen.

Någon som lånat av SBAB till en bostad ni inte varit folkbokförda på? De säger att deras regler är så men jag har aldrig hört att andra banker ens bryr sig.

Folkbokför dig där. Ta lån. Flytta.

Jag kan inte tänka mig att de sitter och bevakar folks flyttar i efterhand.
Jag har varit folkbokförd där i 10 år. Sen flyttar jag men har kvar huset. När jag vill byta till SBAB är allt ok men precis i slutet ser de att jag inte är folkbokförd där längre och "kan enligt deras regler" inte godkänna flytten av lånen. Jag fick en bra deal och jag ville verkligen ha SBAB men..... Jag förstår inte deras princip. Nu är det här en riktig villa men jag antar alla andra inte kan ansöka och få lån till sommarstugor, bara egna boenden? SBAB kanske har andra mål än enbart business eftersom de är statsägda. Jag var nyfiken på om någon mer varit med om samma sak eller om det finns undantag.

1.39% rabatt har jag. 3 mån.
Tycker inte alls att jag har speciellt bra rabatt. Har sett flera exempel här, som bara har ett sparkonto hos Nordea som har fått bättre rabatt än mig.
Vad har du för belåningsgrad?
Har 1,35 i rabatt hos Nordea och verkar inte kunna få mer. Har å andra sidan inte fått bättre erbjudande någon annanstans heller…

Har 1,35 i rabatt hos Nordea och verkar inte kunna få mer. Har å andra sidan inte fått bättre erbjudande någon annanstans heller…

Strax under 15% kvar att beta av.
Men det verkar inte ha någon större betydelse. Mina kollegor har betydligt högre lån att betala av och vi fick alla samma procentsats.

Jag körde en ”ärlighets-fuling” för ca ett år sedan. Var helt transparent med att jag läste information på ett forum (dvs KS) som jag är aktiv på där många har 1,4-1,5 i rabatt hos Nordea. Ifrågasatte varför jag inte har fått samma och förklarade att jag kommer be om amorteringsunderlag om jag inte får ett bra erbjudande. Vips så gick rabatten upp från 1,1 till 1,4 efter 1 dag :)

Nu ligger du inte så långt ifrån min rabatt med kanske värt att testa samma?

Jag körde en ”ärlighets-fuling” för ca ett år sedan. Var helt transparent med att jag läste information på ett forum (dvs KS) som jag är aktiv på där många har 1,4-1,5 i rabatt hos Nordea. Ifrågasatte varför jag inte har fått samma och förklarade att jag kommer be om amorteringsunderlag om jag inte får ett bra erbjudande. Vips så gick rabatten upp från 1,1 till 1,4 efter 1 dag :)

Nu ligger du inte så långt ifrån min rabatt med kanske värt att testa samma?

Värt att testa! Att ha med sig, vissa som fått 1,5 rabatt kanske inte skulle få det idag. Tex jag. Min rabatt, haft 1,5 i 16 månader, går ut i oktober så snart dags o börja tjafsa igen.

Jag håller på precis i detta nu. Har en lite avancerad situation, med flera olika fastigheter jag hyr ut privat. Delvis lantbruksfastigheter. Det tog flera banker som en ren belastning, trots stabila hyresgäster och extremt låg total belåning.
Hamnade på 1% ränterabatt på Swedbank totalt.

Hur gör ni för att ens få tag på ngn riktig person på bankerna att prata bolån med? Igår ringde jag till Handelsbanken och Länsförsäkringar för att se om de ville ha mig som bolånekund (då jag redan har diverse sparande o konton hos dem) men i båda fallen blev jag bara hänvisad till deras hemsida för att fylla i ansökan om bolåne flytt (från Stabelo som blivit onödigt dyrt) och sen skulle de höra av sig om 1-2 veckor.

Sist jag hade bolånet hos en "riktig" bank så hade man ju en personlig bankkontakt på det lokala kontoret men det verkar inte gå att få till den kontakten längre?

Tillbaka
Topp