mega
Guld
Med risk för att låta som gamla Bosse så är den dem bästa utrustningen den du har på dig. Det jag menar är att om du "bara" ska köra till mataffären och hoppar över att sätta på dig skinnstället bara för det är krångligt så är det fel utrustning för dig.
Jag kör med kevlarjeans och MC jacka i och omkring stan för jag vet att det "orkar" jag alltid ta på mig. Sen kör jag fullt ställ på längre turer.
Satsa på kevlar jeans om det är det du tror du kommer använda, bättre med lite mindre skydd än inget alls och hoppa för helv... inte över ryggskyddet.
Sen är det som zandenius säger, köp enkelt i början för du kommer garanterat att ändra uppfattning efter att han kört något år.
Kolla också vad din försäkring kräver i form av skydd, dom flesta bolag kräver godkända skydd och skulle du vurpa utan så kan du bli helt utan hjälp eller ersättning.
Ni som kör med kevlarjeans, går dom att sätta ihop med jackan eller är jackan och jeansen delade när ni kör ? Kan man blanda mellan märken ?
Jag kör med delat skinnställ som man drar ihop med dragkedja. Hellre svett än blod...
Tvärtemot vad andra skrivit så skulle jag rekommendera att du köper det bästa du har råd med nu, och senare köper/kompletterar du med ännu bättre. Bestäm dig redan nu för att aldrig åka utan skydd, det tar bara tre minuter extra att klä på sig när man gjort det ofta.
Skinn är det bästa såvitt jag vet, sen kevlar och sist textil.
Skit i vad du tror att andra förväntar sig att du skall ha på dig för att du kör en viss typ av hoj, gör det du känner funkar för dig.