• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Med risk för att låta som gamla Bosse så är den dem bästa utrustningen den du har på dig. Det jag menar är att om du "bara" ska köra till mataffären och hoppar över att sätta på dig skinnstället bara för det är krångligt så är det fel utrustning för dig.
Jag kör med kevlarjeans och MC jacka i och omkring stan för jag vet att det "orkar" jag alltid ta på mig. Sen kör jag fullt ställ på längre turer.
Satsa på kevlar jeans om det är det du tror du kommer använda, bättre med lite mindre skydd än inget alls och hoppa för helv... inte över ryggskyddet.
Sen är det som zandenius säger, köp enkelt i början för du kommer garanterat att ändra uppfattning efter att han kört något år.
Kolla också vad din försäkring kräver i form av skydd, dom flesta bolag kräver godkända skydd och skulle du vurpa utan så kan du bli helt utan hjälp eller ersättning.

Ni som kör med kevlarjeans, går dom att sätta ihop med jackan eller är jackan och jeansen delade när ni kör ? Kan man blanda mellan märken ?
Jag kör med delat skinnställ som man drar ihop med dragkedja. Hellre svett än blod...
Tvärtemot vad andra skrivit så skulle jag rekommendera att du köper det bästa du har råd med nu, och senare köper/kompletterar du med ännu bättre. Bestäm dig redan nu för att aldrig åka utan skydd, det tar bara tre minuter extra att klä på sig när man gjort det ofta.
Skinn är det bästa såvitt jag vet, sen kevlar och sist textil.
Skit i vad du tror att andra förväntar sig att du skall ha på dig för att du kör en viss typ av hoj, gör det du känner funkar för dig.

Ni som kör med kevlarjeans, går dom att sätta ihop med jackan eller är jackan och jeansen delade när ni kör ?
Mina jeans och jacka går inte sätta ihop, använder det endast till jobb LR affären 50-70 väg. Lösa knä och armbågskydd Alpinestars track 2 skyddsväst under.Åker jag längre så har jag textilställ Lindstrands quirzo, skyddsväst och lösa knä och armbågsskydd

Stort tack för alla bra svar och tips @Zadenius , @Nicklas Eriksson , @Josa och @mega !

Jag har precis köpt hojen jag inte vill ha så jag är redan medveten om att det jag köper nu kan komma att bytas ut. Blev en KTM 640 Duke II för den är preciiiis så man kan köra upp för A-behörighet med. Målet är HD men jag tror det är onödigt svårt att börja där..

Hjälm kommer bli en Bandit EXX eller Fighter då de är ECE märkta och därmed godkända. Egentligen ville jag ha en Bandit Super Street II men den är inte e märkt vilket kändes dumt. Handskar blev ett par svarta Fox med kevlar/kolfiber förstärkningar men jag vet inte om de är märkta med något (eller om de "ska vara det") Ryggskydd kommer bli ett att ha innanför jackan men sen har jag även en Boblebee rygsäck som är CE märkt så den är ju bra om man ska ha med sig lite smått. Men just byxor, jacka och skor är det svåra. Har svårt för alla "MC-stövlar" men hur är de sneakers modeller man ser?

@Lundgren
Vad är det för hjälm du har? Ser ut som en Bandit men inte 100 på om jag har rätt..

Kör själv på Belstaff endurance boots och Rev'it rodeo. Funkar oftast bra och är ce level 2 godkända.

När det gäller jeans kan jag rekommendera Resurgence Gear kolla på deras certifiering och filmer om slitstyrka, imponerande skulle jag säga.

Stort tack för alla bra svar och tips @Zadenius , @Nicklas Eriksson , @Josa och @mega !

Jag har precis köpt hojen jag inte vill ha så jag är redan medveten om att det jag köper nu kan komma att bytas ut. Blev en KTM 640 Duke II för den är preciiiis så man kan köra upp för A-behörighet med. Målet är HD men jag tror det är onödigt svårt att börja där..

Hjälm kommer bli en Bandit EXX eller Fighter då de är ECE märkta och därmed godkända. Egentligen ville jag ha en Bandit Super Street II men den är inte e märkt vilket kändes dumt. Handskar blev ett par svarta Fox med kevlar/kolfiber förstärkningar men jag vet inte om de är märkta med något (eller om de "ska vara det") Ryggskydd kommer bli ett att ha innanför jackan men sen har jag även en Boblebee rygsäck som är CE märkt så den är ju bra om man ska ha med sig lite smått. Men just byxor, jacka och skor är det svåra. Har svårt för alla "MC-stövlar" men hur är de sneakers modeller man ser?

@Lundgren
Vad är det för hjälm du har? Ser ut som en Bandit men inte 100 på om jag har rätt..
Visst e det en bandit! Körde en custom hoj innan, yamaha warrior 1700 så därför kör jag bandit hjälm :)

IMG_1821.JPG
Kass bild, men trevlig vända till Ljugarn och tillbaka ikväll.

Premiärtur igår?!!!
Aha, du har varit bortrest till igår ;)
Haha, lång historia kort. Garage och gamla hemorten i Linköping, hojen där dvs. Plugg i Örebro. Tvungen att skruva lite med hojen samt besikta, svårt när man inte bor på samma ort som hojen. Det fick ta lite längre tid än vad jag egentligen ville.. ;)

La precis en gigantbeställning hos xlmoto på flera olika modeller av jacka men även en modell på byxor och skor som jag hittade igår när jag var runt i stans butiker och klämde lite men de saknade rätt storlekar. Beställde även mitt livs dyraste långfillingar i Kevlar igår!

@mega jag hittade faktiskt en smart grej tycker jag där man med ett skärp får ett blixtlås så man kan sätta ihop jackor från Revit med de byxor man använder! Vi får se hur smart det är när det kommer.

La precis en gigantbeställning hos xlmoto på flera olika modeller av jacka men även en modell på byxor och skor som jag hittade igår när jag var runt i stans butiker och klämde lite men de saknade rätt storlekar. Beställde även mitt livs dyraste långfillingar i Kevlar igår!

@mega jag hittade faktiskt en smart grej tycker jag där man med ett skärp får ett blixtlås så man kan sätta ihop jackor från Revit med de byxor man använder! Vi får se hur smart det är när det kommer.
Letade som en galning för längesedan efter just en sådan produkt men hittade ingenting. Känns ju närstan som en affärside att göra "adapterdragkedjor" för att koppla ihop olika fabrikat.

Letade som en galning för längesedan efter just en sådan produkt men hittade ingenting. Känns ju närstan som en affärside att göra "adapterdragkedjor" för att koppla ihop olika fabrikat.

Verkligen!
Det jag nu beställt var från Revit så jag får se om det funkar eller ej men grundprincipen är ju klockren.

Tillbaka
Topp