• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Bilsport och MC har klassikerförsäkring (helförsäkring) för 140 kr i månaden för alla hojar som är äldre än 20 år. Möjligtvis med undantag för supersporthojar.

Hej

Tror att på en Piaggio Ciao ----> https://www.blocket.se/stockholm/Ciao_moped_74322607.htm?ca=11&w=1 MOPPE

Om detta är en sådan du menar så tror jag det kan vara svårt med Classica försäkringar vad jag minns rätt
En gång i tiden hade Wasa/bilsport något men då var på på Bil/Mc

Om det finns så kan det va via något Forum eller liknande ? ;) Detta vet jag inte.

Cm du har A***** kort så kan det bli billigare med en gammal typ Yamaha RD 125 LC i försäkring :D (trafik)

//Simon
Ja precis, moped klass 2 (tänkte att jag kunde fråga här ändå). Har dessvärre inte något A-kort heller - annars hade jag nog absolut kikat på någon kul tvåtaktarhoj. Tankar var att använda den istället för cykel, därför det känns så surt med +200 i månaden. Måste försöka vänja in mig på studentekonomin..:hungover:

Ja när man jämför försäkringen på moppe med MC får man en smärre chock, vill man åka Vespa typ så tjänar man in kostnaden för MC kortet på några få år

Någon som kan rekommendera en bra och prisvärd integralhjälm som är svart och gärna matt svart?

Jag har en Arai integralhjälm som är väldigt bekvämt men lite väl sportig och i fel färg till min HD, är heller inte så sugen på att pynta 5000:- till för en hjälm när det inte blir så många mil per säsong.

Någon som kan rekommendera en bra och prisvärd integralhjälm som är svart och gärna matt svart?

Jag har en Arai integralhjälm som är väldigt bekvämt men lite väl sportig och i fel färg till min HD, är heller inte så sugen på att pynta 5000:- till för en hjälm när det inte blir så många mil per säsong.
Shoei har iaf haft en helsvart integral i sortimentet. Osäker om de har det fortfarande.

Kolla t.ex. in Lelles hemsida, www.lellesmc.se, finns hur mycket som helst att välja på.

Hej

Titta på beggade hjälmar och utrusting då det är nästa så för alla som kör MC att dom inte kör så många mil

//Simon
Begagnad hjälm är ett dåligt tips då man inte vet vad den varit med om, oavsett hur fin den verkar.
Den kan ha utsatts för våld som trots att det inte syns kraftigt försvagat den. Det kan räcka med att man tappat den i golvet.

Rådet bör vara köp aldrig en begagnad hjälm...

Man gör naturligtvis som man vill men personligen skulle jag aldrig köpa begagnad hjälm. Annan utrustning, visst, men inte hjälm. Förutom den okända historiken skall ju en hjälm sitta riktigt bra och passa ens egen huvudform och det kräver som regel att man provar ett antal olika märken.

Sen har det ju visat sig att korrelationen pris/säkerhet är låg vid tester av just hjälmar så man behöver definitivt inte lägga 7500-10000 för att få en bra hjälm.

Att köpa begagnad hjälm är dumt. Alla utom snålskallar och gamla gubbar är överens om det.
Som tidigare nämnts så finns det billiga, prisvärda hjälmar. Om du köper en hjälm som någon annat gått in efter sin huvudform kommer den att skydda sämre, vill du slarva med din egen säkerhet?

Ännu en sak som man ska vara försiktig med är att måla eller plastidippa hjälmar, om man inte är stensäker på vad man håller på med. Olika plaster och fibrer (eller i alla fall själva epoxyn) kan reagera med lösningsmedel i färgen.

Sedan kommer det alltid att finnas folk som säger att det här är fel, och att det bara är hjälmtillverkarna som vill sälja mer, men varför chansa? En 1500-kronors hjälm var femte år är knappast största utgiften i MC-åkandet.

Alla har inte råd att köpa allt nytt på en gång. Om det är en hjälm som ligger på 7500-10000 Kr
Jag har full förståelse för det och jag har inget problem med att rekommendera att köpa övrig utrustning begagnad, att åka hoj i Sverige med vår korta och ibland vädermässigt usla säsonger kan ibland liknas vid att stå i en kalldusch och riva sönder 1000-lappar

Hej
Jag har inte dippat hjälmar eller målat dessa.
Men har en viss kännedom om detta.

Tänk så en extrahjälm då man har någon på pallen bak inte har alla utrustningar.
Man får ju har tur om det ens finns en hjälm plus handskar.

En ny hjälm för 1500 Kr i Sverige (butik) har nog inte ens sett någon. :rolleyes:

Jo iofs vi köpte en till att ha på snö skotern men den var så kass att frigoliten lossnade mm höll 1 vecka plus
Passformen där efter, (handelboden)

Denna kastade jag fast denna var nyköpt med kvitto, Visst att denna är GK för mc bruk enligt lag. :wtf:

Sen vad sakerna kostar i totalsumman spelar ingen roll vi en ordentlig av åkning på vanlig väg.
Se bara på Slingerbulten/Vajerräken mm (då ambulansen hämtat upp folk då är det endast mc stället som håller ihop Den/Dom avlidna)

Sedan trafiken i dag överlag.
Ut gå att ingen ser dej så klarar du dej bäst och tänk dej för hur du kör :)

//Simon

Så kontentan är vadå? Att man kan åka utan utrustning, för om man kör av rejält så dör man ändå?
Skämt åsido... Det är möjligt att det är mycket säljknep hos hjälmförsäljare, men jag säger som de andra - skillnaden i pengar är lite för liten för att jag ska våga riska det.

Hjälmförsäljare har nog ett ungefär lika lätt jobb som de som säljer bilbarnstolar/barnvagnar... Varför skulle man våga chansa på budgetalternativet?

@Simon.x Jag har sålt mycket hoj (och utrustning) till stockholmare, så jag vet vad Bulten är för väg.
Att man utsätter sig för risker som ens utrustning inte fullt ut kan hantera då man kör R-hoj är jag heller inte helt främmande för....

Hur leder det till att man kan köpa en beggad hjälm utan risk?
I och för sig, det ser ju ballare ut på tuben med en snyggt sliten Arai RX-7 än en ny, fin MDS New Sprinter...

MDS, LS2 och HJC har för övrigt fina hjälmar i 1500-segmentet.

Senast ändrad:
IMG_6966.JPG

Fint väder ikväll.
Sist den var på rull var för mer än en månad sen. :rolleyes:

Så visst, dyr utrustning slås ut över ganska få timmar. Men som sagt, vågar ändå inte chansa.

MDS, LS2 och HJC har för övrigt fina hjälmar i 1500-segmentet.

Min första hjälm var en MDS, köpte den 1981:D
Lägger man på 1000 pix så är man mitt i märkesstimmet. Fina AGV varianter mm.
Har avverkat ett antal hjälmar genom åren både egna och skjutshjälmar, alltid nya men sällan riktigt dyra, passform och buller har fått styra. Japp jag har provkört innan köp när det varit möjligt.

Men....

Jag flyttade iofs från Stockholm för fyra år sedan snart, men när jag flyttade hade dom fixat Slingerbulten som fan, ränder i vägen som i stort sett omöjliggjorde snabba kurvor (iaf för mig - inget proffs). Så är det ett problem längre?

Hyrt en 125:a och kör serpentinvägar i Grekland. Vad skulle kunna gå fel:)
IMG_5567.JPG
Måste säga att det glädjer mig något otroligt att du även använder en, vad ser ut att vara helt OK, hjälm. Alldeles för många snubbar och snubbor som hyr mc/scooter/maskin på två hjul under sina semestrar i utlandet å sedan kör utan hjälm eller med en hjälm som är att liknas vid en Big Pack glass från ICA...

Måste säga att det glädjer mig något otroligt att du även använder en, vad ser ut att vara helt OK, hjälm. Alldeles för många snubbar och snubbor som hyr mc/scooter/maskin på två hjul under sina semestrar i utlandet å sedan kör utan hjälm eller med en hjälm som är att liknas vid en Big Pack glass från ICA...

Alltid hjälm, sen att man bränner omkring i shorts och flip-flops är en annan femma. För tio år sedan slog jag runt under bakhjulsåka i 100 blås med Linne och shorts - var på sjukhuset varje dag i två veckor för byte av kompresser......

Skulle säga att typ 40% har hjälm här fast det är lag på att ha det. Men vad ska man förvänta sig av ett land som är statsbankrutt och inte ens lyckas ha gatubelysning....:)

Tillbaka
Topp