• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Skeeter

Panerai
Biltemas batterier är riktigt kassa!
Tycker inte de är sämre än andra märken numera, visst för 10-15 år sedan så var kvalitén dålig men eftersom det var två års garanti fick man ju ett nytt varje gång de gick sönder... visserligen gällde det deras vanliga blybatterier och i viss mån deras gele elektrolyt också.

Själv är jag skeptisk till användning av Li ION, LiPO och LiFePo batterier i bilar och motorcyklar som inte ursprungligen är byggda för det då elmiljön är mycket dålig och batterierna otroligt känsliga och kräver mycket inbyggda skydds funktioner för att tåla miljön.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Min hojsommar består av två batterismällar och ett trasigt voltpack.
IMG_0170.JPG


Där emellan lite kickande samt några mil körning.
IMG_0168.JPG
IMG_0320.JPG
IMG_0196.JPG

Mycket fotograferande har du hunnit med iaf.
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Var inte det.
Så länge det inte är minusgrader eller spöregnar är det ok mc-väder. Jag har ännu inte behövt ha regnställ denna säsong och gjort närmare 500 mil. Om man kräver bättre än så är man nog mer posör än hojåkare...
Kolla regnstatistiken.
Jag står kvar vid min åsikt att hojvädret har varit bajs detta år i Sthlm och som sagt har jag mestadels kört till och från jobbet, oftast i regn tyvärr. Dock är det dags snart för en lite längre resa än hem-jobb-hem så jag håller tummarna.
 

Zingo

Rolex
Jag står kvar vid min åsikt att hojvädret har varit bajs detta år i Sthlm och som sagt har jag mestadels kört till och från jobbet, oftast i regn tyvärr. Dock är det dags snart för en lite längre resa än hem-jobb-hem så jag håller tummarna.
Seså, strålande väder hela helgen nu så ut och åk lite Sveavägen ToR, ToR, ToR! :D;)
 

Karlssons

Omega
Allmän fråga. Vad har ni för MC-kläder på er när ni kör? Hjälm och jacka? alltid helställ? eller andra kombinationer? Eller är det beroende på vart ni ska?
Själv har jag blivit ganska nitisk och kör aldrig utan skor, byxor, jacka, handskar och hjälm ämnat för MC-körning i lite olika uppsättningar.
 

Zingo

Rolex
Allmän fråga. Vad har ni för MC-kläder på er när ni kör? Hjälm och jacka? alltid helställ? eller andra kombinationer? Eller är det beroende på vart ni ska?
Själv har jag blivit ganska nitisk och kör aldrig utan skor, byxor, jacka, handskar och hjälm ämnat för MC-körning i lite olika uppsättningar.
Låter klokt. Har man möjlighet att ha flera uppsättningar så underlättar det men det har såklart betydelse om man fritidskör, pendlar etc. Själv kör jag bara fritid eller bana så helställ (bana) och delat på väg (köpte det först så det får hänga kvar på väg. Har till den en perforerad jacka och en vanlig med möjlighet att ha foder i). Skulle jag kört caferacer eller HD hade jag säkert varit lite slappare med kläderna. Har två olika hjälmar, en race och en touring som har bra ljuddämpning inbyggda solbrillor. Alltid race handskar, race boots, ryggskydd och kallingar med höftskydd. Resten av världen, typ, kör med max hjälm..
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Allmän fråga. Vad har ni för MC-kläder på er när ni kör? Hjälm och jacka? alltid helställ? eller andra kombinationer? Eller är det beroende på vart ni ska?
Själv har jag blivit ganska nitisk och kör aldrig utan skor, byxor, jacka, handskar och hjälm ämnat för MC-körning i lite olika uppsättningar.
Alltid full utrustning. Det gör lika ont att ramla 500m från hemmet som 50km bort.
 

Karlssons

Omega
Glöm inte ryggskyddet ;)
//Simon

Hjälm tummar jag inte på, komposit från Arai, alltid integralhjälm.
Men jag måste erkänna att jag absolut kunde klä mig ännu bättre. Just nu har jag t.ex bara det ryggskyddet som sitter i jackan. Samt "kevlar långkallingar" med ce-godkända knäskydd och vanliga brallor över. Samt caferacer inspirerade kängor och handskar. (också CE-godkänt). Men skulle jag glida på rygg med fötterna först så skulle jag nog skrapa mig duktigt i ryggslutet..
 

Sparvel

Omega
Hej! Ni som har koll! Hur vet jag vilken diameter luftfiltret ska ha om jag ska modda lite? Mäter jag fästet på förgasaren och letar upp samma mm, för det är den diametern som beskrivningarna refererar till i produktbeskrivningarna? Känner mig lite förvirrad!
 

Chattras

Cartier
Allmän fråga. Vad har ni för MC-kläder på er när ni kör? Hjälm och jacka? alltid helställ? eller andra kombinationer? Eller är det beroende på vart ni ska?
Själv har jag blivit ganska nitisk och kör aldrig utan skor, byxor, jacka, handskar och hjälm ämnat för MC-körning i lite olika uppsättningar.
Jag måste erkänna att jag är alldeles för dålig på detta med skyddskläder. Dock har jag alltid ryggskydd på mig. Ofta blir det jeans, boots, kevlar-hoodie och öppen hjälm. Om jag ska åka lite längre sträcka så åker kevlarjeans med skydd på.
 

Skeeter

Panerai
Allmän fråga. Vad har ni för MC-kläder på er när ni kör? Hjälm och jacka? alltid helställ? eller andra kombinationer? Eller är det beroende på vart ni ska?
Själv har jag blivit ganska nitisk och kör aldrig utan skor, byxor, jacka, handskar och hjälm ämnat för MC-körning i lite olika uppsättningar.
Har tre kit;
2 delat Halvarson Skinnställ Thunder Classic modell retro (men moderna skydd)
Lindstrands STR Gobi allvädersställ för regniga eller riktigt varma dagar då det ha mycket bra ventilation som kan öppnas även på benen.
Held Sixty Six jacka (khaki) + Vanucci kevlarjenas för lite höståka
Allt komplett med ryggskydd i varje jacka o höftskydd i alla byxor.

Där jag bor numera 11 månader om året så är det för varmt för riktig skyddsutrustning nästan året runt (utom i Juli när det kan vara som en bra Svensk sommar som kallast) så jag åker bara hoj hemma i Sverige på semestern...
 

Karlssons

Omega
Har tre kit;
2 delat Halvarson Skinnställ Thunder Classic modell retro (men moderna skydd)
Lindstrands STR Gobi allvädersställ för regniga eller riktigt varma dagar då det ha mycket bra ventilation som kan öppnas även på benen.
Held Sixty Six jacka (khaki) + Vanucci kevlarjenas för lite höståka
Allt komplett med ryggskydd i varje jacka o höftskydd i alla byxor.

Jag förstår helt tänket. Jag kommer väl också landa i att ha ett "snyggt" ställ, ett allväderställ och ett skinnställ. Lite beroende på hur mycket man kommer köra i framtiden såklart.
 

Sparvel

Omega
IMG_7434.JPG
@Sparvel

Hej

lägg in lite mer info om vad det är du ska modda det kan underlätta.

Eller (mät den delen som går tlll förgasaren på vissa är detta i gummi,

Om du nu inte har förgasaren lös så mät den yttre diametern.

(Glöm inte mer luft så bör du adda mer bensin) ;)

//Simon
Ok tack! Så om jag byter ut hela luftboxen till koniska filter kommer jag behöva justera förgasarna så dom ger mer bensin? Jag har nyss köpt en Yamaha xj 500 och tänkte bygg om den till en café! Har inte haft mc innan men meckat lite med moppen. Byggde även en moppe för något år sedan, köpte en Kina motor löst och satte igång och svetsa:) lärde mig ganska mycket på det och det blev helt ok! Ramen blev dock lite sladdrig då jag byggde av vanligt "blötjärn":) Nu är det ju lite mer komplicerat med mc och el är inte min starka sida.... tänkte inte göra så mycket med den mer än att kapa ner ramen bak, nya filter, nya pipor, nytt mindre batteri och byta ut mätarna! Detta blir ett läroprojekt och sen får jag se hur det tar sig:) någon annan här som moddar?
 

Karlssons

Omega
IMG_7434.JPG

Ok tack! Så om jag byter ut hela luftboxen till koniska filter kommer jag behöva justera förgasarna så dom ger mer bensin? Jag har nyss köpt en Yamaha xj 500 och tänkte bygg om den till en café! Har inte haft mc innan men meckat lite med moppen. Byggde även en moppe för något år sedan, köpte en Kina motor löst och satte igång och svetsa:) lärde mig ganska mycket på det och det blev helt ok! Ramen blev dock lite sladdrig då jag byggde av vanligt "blötjärn":) Nu är det ju lite mer komplicerat med mc och el är inte min starka sida.... tänkte inte göra så mycket med den mer än att kapa ner ramen bak, nya filter, nya pipor, nytt mindre batteri och byta ut mätarna! Detta blir ett läroprojekt och sen får jag se hur det tar sig:) någon annan här som moddar?

Moddar inte, men önskar att jag kunde. Ska bli kul att följa projektet!
 

Skeeter

Panerai
IMG_7434.JPG

Ok tack! Så om jag byter ut hela luftboxen till koniska filter kommer jag behöva justera förgasarna så dom ger mer bensin?
Japp, mer luft in behöver mer bensin, eftersom du dessutom tänker montera nya och gissar jag mer öppna pipor så behöver du defenetivt bestycka om förgasarna, har svårt att tro att du klarar dig enbart med justering av nålarna.
 

Skeeter

Panerai
IMG_7434.JPG

tänkte inte göra så mycket med den mer än att kapa ner ramen bak, nya filter, nya pipor, nytt mindre batteri och byta ut mätarna! Detta blir ett läroprojekt och sen får jag se hur det tar sig:) någon annan här som moddar?
Ett gott råd, börja försiktigt med moddarna så du inte står med ett halvfärdigt projekt utan möjlighet att återställa, det går snabbt att kapa men långsamt att bygga....
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Planerna på MC fick dessvärre läggas på hyllan pga flytt, så har väl tänkt att skaffa något annat litet kul att pyssla med nu under studenttiden. Närmare bestämt någon gammal Piaggio Ciao eller liknande :D Har kollat lite trafikförsäkring på dessa, som verkar ligga runt 220 i månaden vilket känns väl saftigt... Någon som har tips på försäkring? Finns veteranförsäkring tro?
 
Topp