• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Bjoerling

Cartier
Verkar väldigt roligt och lärorikt! Finns det några "genvägar" till bankörning? Typ provapå-dagar eller liknande? Eller måste man börja med Knix och jobba sig uppåt?
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Verkar väldigt roligt och lärorikt! Finns det några "genvägar" till bankörning? Typ provapå-dagar eller liknande? Eller måste man börja med Knix och jobba sig uppåt?
Mitt tips är att börja med SMC på storbana. Knix är en helt annan sak...
SMC har olika steg 1-4 och sen är 5-6 race.
När man gått de där så kan man börja köra bandagar med tex Filip Backlund, Actionpics mfl.
Man kan börja på bandagar direkt, men via SMC så får man grundläggande "utbildning" vilket är bra.
 
Senast ändrad:
Mitt tips är att börja med SMC på storbana. Knix är en helt annan sak...
SMC har olika steg 1-4 och sen är 5-6 race.
När man gått de där så kan man börja köra bandagar med tex Filip Backlund, Actionpics mfl.
Man kan börja på bandagar direkt, men via SMC så får man grundläggande "utbildning" vilket är bra.
En fördel med SMC-körningar är också att betydligt fler försäkringar gäller än vid annan bankörning.
 

mega

Rolex
Verkar väldigt roligt och lärorikt! Finns det några "genvägar" till bankörning? Typ provapå-dagar eller liknande? Eller måste man börja med Knix och jobba sig uppåt?
När du kör på bana delas man oftast upp i grupper baserat på din förmåga. Actionpics har väldigt bra instruktörer som "ingår" på deras bandagar. Man kan be dom köra bakom och sen ge dig tips och feedback.
Kör man i nybörjargruppen så är det helt ok att att ta det lugnt.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Jag är osäker på om någon kör bana här inne, finns det några?
Jag körde iallafall mitt första race för några veckor sedan. Kvalade in i A-gruppen (sist), hade gärna kvalat in först i B-gruppen första gången jag kör race...
Starten gick som väntat skitdåligt, men jävlar vad roligt det var att köra. Tyvärr var jag helt slut från dagen före vilket märktes snabbt i racet:
Nästa race blir av i augusti igen. Då ska jag öva lite starter innan :)
Satan så kul det ser ut! Fick verkligen mersmak bara av att köra körskolehoj på kartbana. Vill verkligen köra bana i framtiden. Den häftigaste formen av MC-körande :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag är osäker på om någon kör bana här inne, finns det några?
Jag körde iallafall mitt första race för några veckor sedan. Kvalade in i A-gruppen (sist), hade gärna kvalat in först i B-gruppen första gången jag kör race...
Starten gick som väntat skitdåligt, men jävlar vad roligt det var att köra. Tyvärr var jag helt slut från dagen före vilket märktes snabbt i racet:
Nästa race blir av i augusti igen. Då ska jag öva lite starter innan :)

Shit vad kul! Bra jobbat!

Kul också att se hur annorlunda man åker Mantorp på hoj gentemot bil!
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Jag är osäker på om någon kör bana här inne, finns det några?
Jag körde iallafall mitt första race för några veckor sedan. Kvalade in i A-gruppen (sist), hade gärna kvalat in först i B-gruppen första gången jag kör race...
Starten gick som väntat skitdåligt, men jävlar vad roligt det var att köra. Tyvärr var jag helt slut från dagen före vilket märktes snabbt i racet:
Nästa race blir av i augusti igen. Då ska jag öva lite starter innan :)
Har kört mycket bana genom ären, actionpics är riktigt bra arrangör! Ska försöka komma iväg nån gång igen i augusti, ligger lite lågt med bankörningen just nu.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Någon av er som kört med Shoei GT-AIR?
Dags för ny kruka, och då Shoei återigen passar mitt huvud (har kört Arai en hjälm nu) så är jag sugen på en sådan.
Jag sålde många sådana då de kom, men tyckte att solvisir och snabblås kändes lite moppehjälm. Jävligt praktiskt, dock, och nu har den ju funnits ett tag.
Tankar?
 

mega

Rolex
Någon av er som kört med Shoei GT-AIR?
Dags för ny kruka, och då Shoei återigen passar mitt huvud (har kört Arai en hjälm nu) så är jag sugen på en sådan.
Jag sålde många sådana då de kom, men tyckte att solvisir och snabblås kändes lite moppehjälm. Jävligt praktiskt, dock, och nu har den ju funnits ett tag.
Tankar?
Jag köpte en för ca två-tre år sedan, gillade allt med den, speciellt att den var väldigt tyst. Däremot fanns det ett konstigt högfrekvent vindtjut i den i lite högre farter, typ över 50. Höll på att göra mig galen, speciellt eftersom jag var tvungen att använda den i två veckor på en tur. Ingen aning om det var just detta ex som tjöt eller om det är vanligt för modellen. Lade ner alldeles för mycket tid på det problemet iaf, och läste på nätet om fler som klagade på detta, ex:
https://www.kiwibiker.co.nz/forums/showthread.php/157289-Shoei-GT-Air-avoid

Jag kröp till korset och köpte en Shuberth C3 pro istället, inga nackdelar förutom att den klämde på pannan ett par veckor innan min panna anpassade sig...
Grymt skönt att kunna fälla upp käkdelen och få luft på ansiktet dessutom. Plus att den ser ganska snygg ut när den är stängd...
 

Veratio

Cartier
Jag har ett behov.

När jag kör vissa turer vore det jättekul att kunna hitta tillbaka någon gång. Så jag skulle vilja ha en app på telefonen som markerar var jag har kört, samt som jag kan spara. Enligt uppgift ska SMC-appen fungera, men det gjorde den inte för mig. Tidigare versioner av Google Earth fungerade tydligen, men hittar ingen sådan funktion i den senaste releasen.

Finns väl massa liknande för folk som springer och har sig, måste väl finnas något liknande för bil/MC. Någon som har koll!?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jag har ett behov.

När jag kör vissa turer vore det jättekul att kunna hitta tillbaka någon gång. Så jag skulle vilja ha en app på telefonen som markerar var jag har kört, samt som jag kan spara. Enligt uppgift ska SMC-appen fungera, men det gjorde den inte för mig. Tidigare versioner av Google Earth fungerade tydligen, men hittar ingen sådan funktion i den senaste releasen.

Finns väl massa liknande för folk som springer och har sig, måste väl finnas något liknande för bil/MC. Någon som har koll!?
Nope.
...men same!
 

D.B

Cartier
2-Faktor
Jag har ett behov.

När jag kör vissa turer vore det jättekul att kunna hitta tillbaka någon gång. Så jag skulle vilja ha en app på telefonen som markerar var jag har kört, samt som jag kan spara. Enligt uppgift ska SMC-appen fungera, men det gjorde den inte för mig. Tidigare versioner av Google Earth fungerade tydligen, men hittar ingen sådan funktion i den senaste releasen.

Finns väl massa liknande för folk som springer och har sig, måste väl finnas något liknande för bil/MC. Någon som har koll!?
Borde inte strava funka till det ?
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Jag har ett behov.

När jag kör vissa turer vore det jättekul att kunna hitta tillbaka någon gång. Så jag skulle vilja ha en app på telefonen som markerar var jag har kört, samt som jag kan spara. Enligt uppgift ska SMC-appen fungera, men det gjorde den inte för mig. Tidigare versioner av Google Earth fungerade tydligen, men hittar ingen sådan funktion i den senaste releasen.

Finns väl massa liknande för folk som springer och har sig, måste väl finnas något liknande för bil/MC. Någon som har koll!?
Kolla appen calimoto, Under Armour har även en app som heter map my ride. Har inte hunnit prova nån på riktigt, men de verkar lovande.
 

Veratio

Cartier
Tack för tipsen.

Testade Strava, men kändes inte så bra.
Under Armours app kändes verkligen för cykel.
Calimoto däremot, verkar rätt bra. Ska testas! Kul!

Tack än en gång!
 

mega

Rolex
Finns en app som jag använder på bana, Pirelli Diablo Biker eller något sådant.
Tror den kan funka även på väg. Man kan visa terrängen "under spåret" med google earth.
 

pjmb

Cartier
Jag har ett behov.

När jag kör vissa turer vore det jättekul att kunna hitta tillbaka någon gång. Så jag skulle vilja ha en app på telefonen som markerar var jag har kört, samt som jag kan spara. Enligt uppgift ska SMC-appen fungera, men det gjorde den inte för mig. Tidigare versioner av Google Earth fungerade tydligen, men hittar ingen sådan funktion i den senaste releasen.

Finns väl massa liknande för folk som springer och har sig, måste väl finnas något liknande för bil/MC. Någon som har koll!?
Google maps håller reda på dig vart du än går ;)
Kolla historiken bara
edit: eller "Din tidslinje" heter den
Livsfarligt
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Kommer tyvärr att avyttra min KTM 690 SMC R -13, om någon på KS är sugen kan vi fixa ett KS-pris. Finns annars på blocket lite dyrare.. :)

Trevlig sommar, åk försiktigt! :p
 

joca

Patek
2-Faktor
Någon av er som kört med Shoei GT-AIR?
Dags för ny kruka, och då Shoei återigen passar mitt huvud (har kört Arai en hjälm nu) så är jag sugen på en sådan.
Jag sålde många sådana då de kom, men tyckte att solvisir och snabblås kändes lite moppehjälm. Jävligt praktiskt, dock, och nu har den ju funnits ett tag.
Tankar?
Testat Neltec?
Beställde själv en neotec 2 :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag köpte en för ca två-tre år sedan, gillade allt med den, speciellt att den var väldigt tyst. Däremot fanns det ett konstigt högfrekvent vindtjut i den i lite högre farter, typ över 50. Höll på att göra mig galen, speciellt eftersom jag var tvungen att använda den i två veckor på en tur. Ingen aning om det var just detta ex som tjöt eller om det är vanligt för modellen. Lade ner alldeles för mycket tid på det problemet iaf, och läste på nätet om fler som klagade på detta, ex:
https://www.kiwibiker.co.nz/forums/showthread.php/157289-Shoei-GT-Air-avoid

Jag kröp till korset och köpte en Shuberth C3 pro istället, inga nackdelar förutom att den klämde på pannan ett par veckor innan min panna anpassade sig...
Grymt skönt att kunna fälla upp käkdelen och få luft på ansiktet dessutom. Plus att den ser ganska snygg ut när den är stängd...

Testat Neltec?
Beställde själv en neotec 2 :)

Jag är dock inte så korvsugen...:D

Skämt åsido, tror ändå jag testar. Min handlare hade en i förra årets färg som jag fick bra pris på. Blir det misär så blir den extrahjälm.
 

joca

Patek
2-Faktor
Jag är dock inte så korvsugen...:D

Skämt åsido, tror ändå jag testar. Min handlare hade en i förra årets färg som jag fick bra pris på. Blir det misär så blir den extrahjälm.
Haha. Blir min första öppningsbara men kommer aldrig öppna den. Tycker den ser bra ut stängd och sitter perfekt på mitt huvud :)
 
Topp