• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Sa till säljaren att markerade den som såld.. hämtar nästa vecka. Gick ju sådär med avhållsamheten fr mc :rolleyes:

D95B0366-19DE-4941-B89E-487A6A4ED9B3.jpeg
Grattis till den roligaste och bästa hojen. Problemet är att du aldrig någonsin kommer vilja byta ner dig igen.. tro mig jag vet. :)

Grattis till den roligaste och bästa hojen. Problemet är att du aldrig någonsin kommer vilja byta ner dig igen.. tro mig jag vet. :)

Tack.
Hämtade ut den idag, men kommer från Aprilia Factory 1100, så är ju lite i samma klass.
Observationer så långt, BMW’n är snäll och funkar faktiskt i stan.. det gjort inte Apan.
Aprilian är som en het ungdomsromans, vild utan hämningar. BMW är wife-material, funkar i längden på ett bättre sätt :)

Tack.
Hämtade ut den idag, men kommer från Aprilia Factory 1100, så är ju lite i samma klass.
Observationer så långt, BMW’n är snäll och funkar faktiskt i stan.. det gjort inte Apan.
Aprilian är som en het ungdomsromans, vild utan hämningar. BMW är wife-material, funkar i längden på ett bättre sätt :)

Då förstår jag haha. Ja du har nog alldeles rätt där.
Ska hämta hem min från vintervilan nästa helg. Längtar

Jag vet, testade en RS i höstas och den var grym. Frågan är om man behöver/vill ha det större vridet i en speed? Min Tiger klipper hyfsat från botten trots klen effekt.

Jag har haft både Tiger och street men även provkört speed. Tycker speeden är lite klumpigare än streeten. Dock smaksak om man vill ha lite mer effekt. Banmässigt spelar det ingen roll förutom på rakorna. Saknar Tigern och grusåka..

Jag vet, testade en RS i höstas och den var grym. Frågan är om man behöver/vill ha det större vridet i en speed? Min Tiger klipper hyfsat från botten trots klen effekt.
Jag körde Daytona 675 på bana förut, effekten är sällan problemet, gick vidare till RC8R och S1000RR senare dock. Har du inte kört så mycket bana innan så säger jag nog ändå Street pga vikt och smidighet. Fastnar du så står du snart där med en banhoj ändå ;)

Valet är ganska enkelt mellan de maskinerna. KTM har inte en chans mot Tuono
Utveckla. Jag tycker tvärt om. Är partisk men körde mycket tuono -18 och tyckte att KTM 1290 superduke -r är SÅ mycket roligare. Busigare, känns 23 gånger lättare. Känns som en cykel medan tuono känns som en tung sporthoj. Osv osv.
Partisk såklart men det var min upplevelse :)

Har ju gjort samma resa.
Körde Tuono v4, första generationen.. skulle sen byta till 1290, men funkade inte, kändes inte bra, så blev en 1100 Factory.
Nu när Factoryn är död blev det s1000r.

BMW’n känns mer vuxen och ombonad

Så:

Tuono för bana och bus
1290 för bus och attityd
BMW för komfort och mys

Har ju gjort samma resa.
Körde Tuono v4, första generationen.. skulle sen byta till 1290, men funkade inte, kändes inte bra, så blev en 1100 Factory.

Så:

Tuono för bana och bus
1290 för bus och attityd
BMW för komfort och mys

Haha, komfort o mys vill jag inte minnas ngt av när jag provkörde s1000r... :)

Har ju gjort samma resa.

Så:

Tuono för bana och bus
1290 för bus och attityd
BMW för komfort och mys
Rätt avis...Tuono 1100 är en riktig drömhoj. Känns som att den är fullständigt grym chassi/motor/elektronik-mässigt och jag gillar att den ser lite quirky ut. Gillar den som fan. Någon gång hoppas jag...

Rätt avis...Tuono 1100 är en riktig drömhoj. Känns som att den är fullständigt grym chassi/motor/elektronik-mässigt och jag gillar att den ser lite quirky ut. Gillar den som fan. Någon gång hoppas jag...

Tuono är ilsk, gör att både bmw’n och ktm’n känns ”snälla”

De jag kört med på bana säger de får gåshud när Tuono’n ritar svarta sträck ut ur kurvorna samtidigt som v4’an sjunger något himmelskt, går inte slå det.

Utveckla. Jag tycker tvärt om. Är partisk men körde mycket tuono -18 och tyckte att KTM 1290 superduke -r är SÅ mycket roligare. Busigare, känns 23 gånger lättare. Känns som en cykel medan tuono känns som en tung sporthoj. Osv osv.
Partisk såklart men det var min upplevelse :)
Tuono är byggd för racing, dvs samma chassi som RSV4, Duke är inte i närheten vad gäller smidighet, kraft, fart, körbarhet osv. Duke har ett kaxigt lite rått utseende men har man kört Tuono finns det få hojar så ger samma intryck. Oerhört lättkörd samtidigt som den kan vara ett vilddjur som går glatt upp på bakhjulet i 3:an.
Förövrigt har jag inte kört en KTM modell som varit "premium" på något sätt.

Tuono är byggd för racing, dvs samma chassi som RSV4, Duke är inte i närheten vad gäller smidighet, kraft, fart, körbarhet osv. Duke har ett kaxigt lite rått utseende men har man kört Tuono finns det få hojar så ger samma intryck. Oerhört lättkörd samtidigt som den kan vara ett vilddjur som går glatt upp på bakhjulet i 3:an.
Förövrigt har jag inte kört en KTM modell som varit "premium" på något sätt.
Håller med om att tuono är byggd för race. Tycker tuono har bra elektronik och känns premium absolut men sittställningen på 1290'n tycker jag är bekvämare. Gillar även karaktären på motorn mer på 1290'n. Detta blir såklart väldigt subjektivt och båda är fina hojar men både jag och vänner som kört en del tuono och sedan 1290 tycker att 1290'n upplevs som en smidigare hoj.

Jag har haft en gsxr1000 tidigare som jag tycker påminner om tuono och en KTM 690 smc och 1290'n är precis lika lätt, enligt mig, att hantera som 690'n.

Ser nu att mitt inlägg kan tolkas lite "min är bättre än din". Absolut inte menat så. Båda är fantastiska hojar men för mig vann 1290'n.

Så sjukt kul hojar båda två dock och att sticka upp på bakhjulet utan problem på samtliga växlar är ju alltid lite kul :D

Håller med om att tuono är byggd för race. Tycker tuono har bra elektronik och känns premium absolut men sittställningen på 1290'n tycker jag är bekvämare. Gillar även karaktären på motorn mer på 1290'n. Detta blir såklart väldigt subjektivt och båda är fina hojar men både jag och vänner som kört en del tuono och sedan 1290 tycker att 1290'n upplevs som en smidigare hoj.

Jag har haft en gsxr1000 tidigare som jag tycker påminner om tuono och en KTM 690 smc och 1290'n är precis lika lätt, enligt mig, att hantera som 690'n.

Ser nu att mitt inlägg kan tolkas lite "min är bättre än din". Absolut inte menat så. Båda är fantastiska hojar men för mig vann 1290'n.

Så sjukt kul hojar båda två dock och att sticka upp på bakhjulet utan problem på samtliga växlar är ju alltid lite kul :D
Haha, din är säkert bättre än min, äger ingen mc för tillfället. Har förmånen att ha kört/kommer att köra en hel del olika mc och vet vad jag gillar, KTM hör inte dit. Samtidigt är det ju naturligt att vi gillar olika och tur är väl det, annars hade alla kört grå Passat och mattsvart Sportster :D

Funderar på att byta min Tiger 800 till något sportigare. Ska jag gå för street eller speed Triple?
Det lär bli 90% gata och sen en del bana.
AAD37325-28C7-4B4E-9482-180D9C2B278B.jpeg
Om löpande utgifter spelar in så jämför försäkringarna, har för mig att det skiljer rätt mycket.
Är det samma körställning på motorcyklarna? Kan ju ha betydelse om du gillar att köra långt (vilket du verkar göra).

Tillbaka
Topp