• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Dt250

Rolex
Paneristi
Andra kicken efter vintervila, skottsäkra motorer, tror detta är enda 1988 XT 500 i Sverige.

6D123950-AD89-4A4D-A8C8-FFE490EECEED.jpeg
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Beundrar er som kastar er ut i kylan såhär tidigt. Själv väntar jag på att vägarna ska bli sopade och det får gärna vara lite varmare :p. Så i väntan på det får hon allt stå kvar i garaget och underhållsladdas..

619A8773-811E-4A69-A6A1-54B01A3FD4A8.jpeg
 

Veratio

Cartier
Beundrar er som kastar er ut i kylan såhär tidigt. Själv väntar jag på att vägarna ska bli sopade och det får gärna vara lite varmare :p. Så i väntan på det får hon allt stå kvar i garaget och underhållsladdas..

619A8773-811E-4A69-A6A1-54B01A3FD4A8.jpeg

Pendlade mellan 19-20 grader när jag var ute och körde idag (10 rundan för året...). Inte så farligt kallt! :D
 

FredrikO

Omega
Gjorde riskettan förra fredagen och hoppas på att kunna ta kortet i juli/augusti om det går att få tag i tider.
Kan tyvärr inte övningsköra privat så blir nog ett rätt dyrt hojkort men sånt är livet.
Har kört en del annat tvåhjuligt så praktiken med koppla/växla/bromsa bör inte kräva så mycket nötande hoppas jag.

Kollat lite på första hoj, tänkte mig någonstans runt 30.000-40.000. Har kikat lite på Yamaha XJ6, FZ6, Honda Hornet 600 och Kawasaki ER6n.

Blir inte riktigt klok på det här med mil på MC heller. Är t.ex. 3000 mil på en 10-15 år gammal MC mycket? Lite? Lagom?
Tips på vilken man ska välja? För/nackdelar? Har förstått att 600cc radfyra får registret ganska högt upp och att många därför föredrar V-twin.

Tar tacksamt emot alla tips jag kan få både för hoj och körkort. :)
 
Senast ändrad:

Strindberg

Patek
2-Faktor
Kollat lite på första hoj, tänkte mig någonstans runt 30.000-40.000. Har kikat lite på Yamaha XJ6, Hornet 600 och ER6n.

Blir inte riktigt klok på det här med mil på MC heller. Är t.ex. 3000 mil på en 10-15 år gammal MC mycket? Lite? Lagom?
Tips på vilken man ska välja? För/nackdelar? Har förstått att 600cc radfyra får registret ganska högt upp och att många därför föredrar V-twin.

Tar tacksamt emot alla tips jag kan få både för hoj och körkort. :)
No probs med milen. Folk nojar vansinnigt mycket över det, men på en välskött hoj av modernt snitt är det inga problem. Använd det som prutläge i stället.
Provkör de hojar du pratar lm ER-6 är en favorit för många, jag gillar chassit, men maskinen känns som en moppe.
De andra två känns typ lika enligt mig.
Mitt allmänna tips för förstahoj är SV 650, första (lite fula) versionen. Inte s-modellen, utan den lite ovanligare versonen med runt framlyse.
Öhlins har andra framfjädrar, så den inte blir så svajig i fram, och så kanske ett slipon så man hör twinnen. Bra däck på det, så har man en finfin hoj, som man kan växa med. Lite tung, absolut, men lite sävlighet är inte helt fel det heller.
 

D.B

Cartier
2-Faktor
Gjorde riskettan förra fredagen och hoppas på att kunna ta kortet i juli/augusti om det går att få tag i tider.
Kan tyvärr inte övningsköra privat så blir nog ett rätt dyrt hojkort men sånt är livet.
Har kört en del annat tvåhjuligt så praktiken med koppla/växla/bromsa bör inte kräva så mycket nötande hoppas jag.

Kollat lite på första hoj, tänkte mig någonstans runt 30.000-40.000. Har kikat lite på Yamaha XJ6, Hornet 600 och ER6n.

Blir inte riktigt klok på det här med mil på MC heller. Är t.ex. 3000 mil på en 10-15 år gammal MC mycket? Lite? Lagom?
Tips på vilken man ska välja? För/nackdelar? Har förstått att 600cc radfyra får registret ganska högt upp och att många därför föredrar V-twin.

Tar tacksamt emot alla tips jag kan få både för hoj och körkort. :)

Tog mitt kort förra året, kostade i runda slängar 23-24 tusen, då gjorde jag allt genom körskola.
Körde 14 dubbel lektioner, hade aldrig kört motorcykel innan, svåraste tyckte jag va låg å högfartsbanan.
Började köra mitten/slutet på mars å hade kortet 25 maj. Hitta en körskola som har tider å boka in dig sen ordnar sig allt :)
 

FredrikO

Omega
No probs med milen. Folk nojar vansinnigt mycket över det, men på en välskött hoj av modernt snitt är det inga problem. Använd det som prutläge i stället.
Provkör de hojar du pratar lm ER-6 är en favorit för många, jag gillar chassit, men maskinen känns som en moppe.
De andra två känns typ lika enligt mig.
Mitt allmänna tips för förstahoj är SV 650, första (lite fula) versionen. Inte s-modellen, utan den lite ovanligare versonen med runt framlyse.
Öhlins har andra framfjädrar, så den inte blir så svajig i fram, och så kanske ett slipon så man hör twinnen. Bra däck på det, så har man en finfin hoj, som man kan växa med. Lite tung, absolut, men lite sävlighet är inte helt fel det heller.
Hittar inte en enda sån på Blocket i hela Sverige men en hel drös med 650S :D

Tog mitt kort förra året, kostade i runda slängar 23-24 tusen, då gjorde jag allt genom körskola.

Körde 14 dubbel lektioner, hade aldrig kört motorcykel innan, svåraste tyckte jag va låg å högfartsbanan.

Började köra mitten/slutet på mars å hade kortet 25 maj. Hitta en körskola som har tider å boka in dig sen ordnar sig allt :)
Har köpt ett paket med 8st dubbellektioner, riskettan, risktvåan, teoriprov, uppkörning inkl. lån av MC för 15 papp. Får väl eventuellt dryga ut med lite mer lektioner.
Kör första lektionen på bana om två veckor. Ska bli riktigt kul. :)

Vad blev det för första hoj för dig?
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Gjorde riskettan förra fredagen och hoppas på att kunna ta kortet i juli/augusti om det går att få tag i tider.
Kan tyvärr inte övningsköra privat så blir nog ett rätt dyrt hojkort men sånt är livet.
Har kört en del annat tvåhjuligt så praktiken med koppla/växla/bromsa bör inte kräva så mycket nötande hoppas jag.

Kollat lite på första hoj, tänkte mig någonstans runt 30.000-40.000. Har kikat lite på Yamaha XJ6, FZ6, Honda Hornet 600 och Kawasaki ER6n.

Blir inte riktigt klok på det här med mil på MC heller. Är t.ex. 3000 mil på en 10-15 år gammal MC mycket? Lite? Lagom?
Tips på vilken man ska välja? För/nackdelar? Har förstått att 600cc radfyra får registret ganska högt upp och att många därför föredrar V-twin.

Tar tacksamt emot alla tips jag kan få både för hoj och körkort. :)
Kolla Triumph Street Triple. Jag hade en sån från 2009 som första hoj. Mycket trevlig maskin!
 

D.B

Cartier
2-Faktor
Hittar inte en enda sån på Blocket i hela Sverige men en hel drös med 650S :D


Har köpt ett paket med 8st dubbellektioner, riskettan, risktvåan, teoriprov, uppkörning inkl. lån av MC för 15 papp. Får väl eventuellt dryga ut med lite mer lektioner.
Kör första lektionen på bana om två veckor. Ska bli riktigt kul. :)

Vad blev det för första hoj för dig?
Liknande paket ja köpte.
Köpte en Yamaha xv950 racer
IMG_20180909_175515.jpg
 

D.B

Cartier
2-Faktor
Hittar inte en enda sån på Blocket i hela Sverige men en hel drös med 650S :D


Har köpt ett paket med 8st dubbellektioner, riskettan, risktvåan, teoriprov, uppkörning inkl. lån av MC för 15 papp. Får väl eventuellt dryga ut med lite mer lektioner.
Kör första lektionen på bana om två veckor. Ska bli riktigt kul. :)

Vad blev det för första hoj för dig?
Teori och uppkörning betalar du separat till transportsstyrelsen, blir nog 2000 till. Det ingår alltså inte i dom 15

Du får tillgång till teorin på data och så är det nog biträde på uppkörningsdagen, alltså att körskolelärarn är med er hela uppkörningsdagen så ni hinner träna lite innan.
 
Senast ändrad:

FredrikO

Omega
Teori och uppkörning betalar du separat till transportsstyrelsen, blir nog 2000 till. Det ingår alltså inte i dom 15

Du får tillgång till teorin på data och så är det nog biträde på uppkörningsdagen, alltså att körskolelärarn är med er hela uppkörningsdagen så ni hinner träna lite innan.
Stämmer bra! Var miss av mig.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Har vi någon här som har erfarenhet av Aprilia RS125? Någon som kört bana med en? Skulle gärna höra lite åsikter isf. :)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Inte personligen, men jag tror att det är att skaffa sig problem. Tröttnar man inte på att köra en såpass liten hoj? Vet att det är vanligt med 300cc fyrtaktare nuförtiden, det verkar kul. Sen finns ju Ohvale...
Ja man får ju åtminstone höra om en hel del underhåll såsom kolvbyten m.m. Sen kanske det finns en risk att man tröttnar men tanken med det hela är att ha något relativt billigt, lättmeckat och A2-kompatibelt som kan köras till trackdays och som har hyfsade prestanda. Tanken av tvåtakt och låg vikt lockar.

Har tittat på MiniGP (de påminner om Ohvalen - kanske är samma sak?) och det verkar sjuuukt kul och lekfullt men har varken platsen eller resurserna för det.
Skruvat 2-taktarna en del. Så länge man är medveten om att alla 2-taktare är ett långsamt pågående motorhaveri så är det coolt. 4-taktarna har jag ingen koll på. Men det är ju o-coolt.
Japp, och coolt är kul! :D De borde ju vara roliga tycker jag...och så tror jag dessutom att det kan vara utvecklande som mc-förare att ha något med lite lägre effekt
 
Topp