• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Vilken körskola?
Bor i Lund så det passar perfekt :)
Mårtenssons. Tyckte att de var helt ok men jag hade svårt för en av lärarna. Sedan kändes det som att de försökte mjölka en del också, de tyckte bestämt att det skulle behlvas fler lektioner innan jag skulle vara redo för risk2an tex, trots att jag var fullt redo. Jag fick lov att hålla emot och argumentera lite. Men totalt sett helt ok!
 
Senast ändrad:

Norda

Panerai
Mårtenssons. Tyckte att de var helt ok men jag hade svårt för en av lärarna. Sedan kändes det som att de försökte mjölka en del också, de tyckte bestämt att det skulle behlvas fler lektioner innan jag skulle vara redo för risk2an tex, trots att jag var fullt redo. Jag fick lov att hålla emot och argumentera lite. Men totalt sett helt ok!
Hm, ok. Kanske ska se efter en annan då.
Var supernöjd med min lärare när jag tog B. Jag ville ta en till lektion men han tyckte inte der behövdes osv...
Svårt för såna mjölkare som ska tjäna så mycket som möjligt oavsett!

Tack för tips! :)
 

MrJL

Omega
2-Faktor
En svår fråga kanske, men vad kostar det att ta kortet?
Kört cross/enduro/speedway sen liten grabb. - tänker att det hjälper körningen något.
Om man tar några lektioner för att komma in i det.

Är ruggigt sugen, men ingen av körskolorna skriver ut priser...

Någon? :cool:

Jag körde i Stockholm, hade aldrig kört hoj och köpte en Speed Triple som jag började övningsköra med på hösten några gånger, sen igen när det blev vår.
Sen körde jag resten med körskola. Kuggade första uppkörningen och klarade andra. Totalt kostade det runt 20-25. Men då ingick lån av hoj och allt vid uppkörning.
 

D.B

Cartier
2-Faktor
En svår fråga kanske, men vad kostar det att ta kortet?
Kört cross/enduro/speedway sen liten grabb. - tänker att det hjälper körningen något.
Om man tar några lektioner för att komma in i det.

Är ruggigt sugen, men ingen av körskolorna skriver ut priser...

Någon? :cool:
Tog kortet förra året i maj, kostade ca: 25 000 allt som allt.
Gjorde allt genom körskola, det är körlektionerna som kostar, tror ja körde 12-14 dubbellektioner.
De flesta körskolor brukar väl ha lite olika paket
 

Biskopen

Cartier
2-Faktor
Lite småpyssel med hojen en söndag som denna!
5C080361-A36B-4D27-8375-C8FA81DF3105.jpeg
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Alfa Romeo-ägare morsade på varann förr. Fanns inte så jättemånga så när man väl träffade någon så blev det naturligt att morsa.
Ska man heja på varenda hoj man träffar så håller man ju aldrig händerna på styret. ;)
 

Biskopen

Cartier
2-Faktor
Alfa Romeo-ägare morsade på varann förr. Fanns inte så jättemånga så när man väl träffade någon så blev det naturligt att morsa.
Ska man heja på varenda hoj man träffar så håller man ju aldrig händerna på styret. ;)
Förvisso ligger det något i det du säger att man möter väldigt många hojar när man är ute och kör, men jag tycker ändå att det är riktigt trevligt att hälsa på varandra.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Vet faktiskt inte hur det är med ”er övriga”, men när jag var gatligist så hälsade man ju på övriga R-hojar av en specifik anledning...:cool:
Enligt farsan (gammal knutte) så var det det hälsandet betydde ”förr i tiden”, för dem.

För övrigt så har jag träffat idioter och drygjävlar på de flesta märken och modeller, likaväl som riktigt sköna människor.
Just HD-ickehejandet är nog det enda märkesspecifika jag noterat.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
De allra flesta brukar hälsa på mig. Kör en Honda -83. Kanske hamnar i någon gråzon - en lite oinspirerad gaffelvinkel, något som customåkarna kan relatera till, samtidigt som utseendet är hyfsat sportigt (iallafall på sin tid)... :D
 

Owaysis

Cartier
En svår fråga kanske, men vad kostar det att ta kortet?
Kört cross/enduro/speedway sen liten grabb. - tänker att det hjälper körningen något.
Om man tar några lektioner för att komma in i det.

Är ruggigt sugen, men ingen av körskolorna skriver ut priser...

Någon? :cool:
Jag betalade 4000 kr för Riskettan samt Risktvåan, utöver det så var det uppkörningen som kostade runt 3200 kr om jag inte minns helt fel, i det priset så ingick lån av hoj från körskolan. Det är nog rätt standard med de priserna skulle jag tro.
Jag tog sedan 6 st dubbellektioner till ett pris av runt 1500 kr styck så totalt så hamnade jag på runt 16000 kr för kortet. Då klarade jag allt på första.

Innan jag började med kortet så hade jag aldrig kört någon slags växlad hoj eller moppe så jag var total nybörjare, jag körde en del privat men det var främst för att lära mig hantera en hoj och kunna växla ordentligt. Med tanke på att du redan kan det så borde du rimligen klara dig rätt så bra :)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
En svår fråga kanske, men vad kostar det att ta kortet?
Kört cross/enduro/speedway sen liten grabb. - tänker att det hjälper körningen något.
Om man tar några lektioner för att komma in i det.

Är ruggigt sugen, men ingen av körskolorna skriver ut priser...

Någon? :cool:

Go for it!
Körde Mårtenssons (förvisso i Malmö) och landade på ganska precis 12k.
Då hade jag inte kört sen mopedåldern, men körde en del privat mellan lektionerna på skolan.
Tyckte att lärare och skola överlag skötte sig väldigt bra.

Angående hälsningar... Hälsar på allt och alla men har tänkt på att man inte alltid får en tillbaka. Kanske är det HD-folk(?).
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Jag la ca 15000 på kortet för fem år sen. Gjorde teorin helt på egen hand men la pengar på körlektioner utöver det obligatoriska.

/ P
 

Stup

Panerai
2-Faktor
För mig gick det en del tid till att nöta på krypkörning och manövrering. Om man skaffar en hoj och lite konor är det ganska enkelt att öva på egen hand och en hoj ska du ju ha iallafall

/ P
 
Topp