• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

mega

Rolex
IMG_4171.JPG

Tog ut en gammal goding i solen idag. Frestad att köra en runda men fortfarande inte direkt varmt ute.
Vilken slitmaskin det där är.
Måste vara mc-världens motsvarighet till Seiko SKX.
 

mega

Rolex
Börjar öka takten på mitt bobberbygge efter att i princip tappat all inspiration under vintern.
Någon som har erfarenhet av lion-batterier?
Jag är mest ute efter att frigöra lite utrymme i batterilådan, för att kunna stoppa in lite kablar, relän etc.
MC:n är gammal, lite rädd att laddningsergulatorn kanske kan skada batteriet med överspänning.
Kollar på märket Shido. Det skulle bli ca 30% av vikten dessutom, och jag behöver alla fördelar då jag bara har 36hk (från fabrik) att spela med.

Klockan hänger för övrigt på dekompressionsventilen. Denna behövs eftersom motorn är en enda gigantisk (nåja 650cc) cylinder och blir tung att dra runt när man startar.

20200321_183009.jpg
 

Ontrackpiraten

Rolex
2-Faktor
Börjar öka takten på mitt bobberbygge efter att i princip tappat all inspiration under vintern.
Någon som har erfarenhet av lion-batterier?
Jag är mest ute efter att frigöra lite utrymme i batterilådan, för att kunna stoppa in lite kablar, relän etc.
MC:n är gammal, lite rädd att laddningsergulatorn kanske kan skada batteriet med överspänning.
Kollar på märket Shido. Det skulle bli ca 30% av vikten dessutom, och jag behöver alla fördelar då jag bara har 36hk (från fabrik) att spela med.

Klockan hänger för övrigt på dekompressionsventilen. Denna behövs eftersom motorn är en enda gigantisk (nåja 650cc) cylinder och blir tung att dra runt när man startar.

20200321_183009.jpg
Fler bilder!
 

Veratio

Cartier
Löjligt mycket hojar ute idag!

Många som inte hälsade. Konstigt nog. Brukar ha en 80-procent som hälsar, idag var det inte mer än 25 (gissningsvis!). Osäkra förare som inte tordes släppa styret? Kändes oavsett tråkigt. Vi ska väl hålla ihop!

MC borde ju få uppsving nu, med Coronababbel överallt. Ensamt färdmedel, buff och hjälm.
 

gurta_g

Cartier
Börjar öka takten på mitt bobberbygge efter att i princip tappat all inspiration under vintern.
Någon som har erfarenhet av lion-batterier?
Jag är mest ute efter att frigöra lite utrymme i batterilådan, för att kunna stoppa in lite kablar, relän etc.
MC:n är gammal, lite rädd att laddningsergulatorn kanske kan skada batteriet med överspänning.
Kollar på märket Shido. Det skulle bli ca 30% av vikten dessutom, och jag behöver alla fördelar då jag bara har 36hk (från fabrik) att spela med.

Klockan hänger för övrigt på dekompressionsventilen. Denna behövs eftersom motorn är en enda gigantisk (nåja 650cc) cylinder och blir tung att dra runt när man startar.

20200321_183009.jpg

Kör på litium batteri till mitt cafe racer projekt, valet föll på shorai då storleken var mindre än shido kostade några kronor extra men väl värt.
Här kan du läsa lite om laddning av litium batterier; https://shop.nfracing.se/epages/nfr...ng/Categories/batterier/LaettViktsBeskrivning
Nedan en jämförelse mellan biltema 14ah och litium med motsvarande spec.

IMG_5751.jpg
IMG_5752.jpg
 

mega

Rolex
Kör på litium batteri till mitt cafe racer projekt, valet föll på shorai då storleken var mindre än shido kostade några kronor extra men väl värt.
Här kan du läsa lite om laddning av litium batterier; https://shop.nfracing.se/epages/nfr...ng/Categories/batterier/LaettViktsBeskrivning
Nedan en jämförelse mellan biltema 14ah och litium med motsvarande spec.

IMG_5751.jpg
IMG_5752.jpg
Det verkar mest vara fördelar med lithium, förutom priset, och att man måste vara försiktig med att inte ladda ur, eller ladda med för hög spänning.
Lättare, mindre, mycket liten egenurladdning, laddar upp snabbt, alltid maximal startström etc.
Beställde ett Shido till slut, bild kommer!
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag vet inte vad som hänt, men jag har tappat sugen fullständigt för hojkörning. Jag har knappt ägnat en tanke åt hojen på hela vintern och när jag var i garaget igår för att kolla till den så får jag ingen feeling alls...
Blir nog att försöka sälja Hyperstradan alltså. Kanske skaffar jag nåt äldre att ha till jobbet typ, men vi får se.
Konstigt hur man plötsligt tappar ett intresse!
Kanske detta inlägg hör hemma i nån gnälltråd och inte i er fina MC-tråd men jag fick ett infall av att skriva av mig.
 

M3a

Cartier
2-Faktor
Finns det någon som har tips på hemsida där dom kör REA på hojkläder. Skinnställ, handskar etc.
Skulle behöva uppgradera till denna sommar. :)
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Nytt för i år:
Drivpaket (3 kugg upp bak)
Tändstift
Glykol
Nytt backdäck
Miniblinkers
Backspeglar
Tailtidyn tillfixad

Det som återstår är ett Mivv slipon som är beställt och sen en Tuneecu-mapp. Riktigt mysigt :)
Inkedklocksnack1_LI.jpg
Klocksnack 2.jpg
Klocksnack3.jpg
Vad är det för årsmodell på den där? Runt 2009?
Najs iaf! Jag hade en Street Triple innan, den var riktigt bra. Kan tänka mig att Speeden inte är fel den heller..
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag vet inte vad som hänt, men jag har tappat sugen fullständigt för hojkörning. Jag har knappt ägnat en tanke åt hojen på hela vintern och när jag var i garaget igår för att kolla till den så får jag ingen feeling alls...
Blir nog att försöka sälja Hyperstradan alltså. Kanske skaffar jag nåt äldre att ha till jobbet typ, men vi får se.
Konstigt hur man plötsligt tappar ett intresse!
Kanske detta inlägg hör hemma i nån gnälltråd och inte i er fina MC-tråd men jag fick ett infall av att skriva av mig.
Så är det ibland, med alla hobbies. Kräng den om du får rätt kurs, så slipper du se den stå där och vara i vägen. Märker du hojsuget så kan du ju köpa en ny, och dyker det inte upp så finns det så mycket annat kul. Båtar, flugfiske, padel, whatever...
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
AC4F881B-3E15-4DBF-87B5-99784B09DCAC.jpeg
Jag vet inte vad som hänt, men jag har tappat sugen fullständigt för hojkörning. Jag har knappt ägnat en tanke åt hojen på hela vintern och när jag var i garaget igår för att kolla till den så får jag ingen feeling alls...
Blir nog att försöka sälja Hyperstradan alltså. Kanske skaffar jag nåt äldre att ha till jobbet typ, men vi får se.
Konstigt hur man plötsligt tappar ett intresse!
Kanske detta inlägg hör hemma i nån gnälltråd och inte i er fina MC-tråd men jag fick ett infall av att skriva av mig.
Samma för mig i perioder. Jag gillar mer att ha en hoj än att köra. Blir kanske ett tiotal mil/år. Trots detta har jag två st. :rolleyes: För att det inte ska bli orimligt dyrt per körd kilometer håller jag mig till körbara hyfsat moderna klassiker med låg försäkring. I nuläget en BMW K75 och en Guzzi California. K75an är grymt mycket mc för pengarna. Försäkringen ligger under tusenlappen per år.
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Det verkar mest vara fördelar med lithium, förutom priset, och att man måste vara försiktig med att inte ladda ur, eller ladda med för hög spänning.
Lättare, mindre, mycket liten egenurladdning, laddar upp snabbt, alltid maximal startström etc.
Beställde ett Shido till slut, bild kommer!
Ladda bara med avsedd laddare, det är viktigt. Har kört lättvikts i många år i racern, nuförtiden Shorai - tvärnöjd!
 
Topp