• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

alfgren

Rolex
2-Faktor
Mi
Suzuki Bandit då? Ska du ha en billig hoj så ska den ju vara billig att äga också. Tycker gamla 1200:an är prisvärd, fast då ska man kunna justera ventilerna själv, annars blir det dyr service.
Ladda ned en verkstadshandbokoch vrålpruta på någon där det är dags för service!
min farsa har en -03 som han bytt olja på men inget annat senaste 10-åren. Den går hur bra som helst och har orsakat noll problem förutom ett batteribyte.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Mi

min farsa har en -03 som han bytt olja på men inget annat senaste 10-åren. Den går hur bra som helst och har orsakat noll problem förutom ett batteribyte.
Ja, de är mer eller mindre skottsäkra. Noterade då jag jobbade med MC att ventilerna brukade behöva justeras vid kontroll, så jag tycker man ska kika på det, i alla fall var 1200 mil eller så. Noll procent svårighetsgrad att göra det själv, bara man är noga.
 
Honda VFR750 eller VFR800 kan ju vara ett alternativ. Grymt motorljud, odödlig och duger till allt.
Ett solklart alternativ. VFR800 låter bäst med insprut. Väskor går att montera :)

Gillar tanken där. Bra förslag för @kalmarlasse tycker jag. Har inte kört någon dock!!!!
Bra tips. Faktiskt ägt en och inga fel på den hojen men jag har ägt en redan. Billig att äga är den :)

Suzuki Bandit då? Ska du ha en billig hoj så ska den ju vara billig att äga också. Tycker gamla 1200:an är prisvärd, fast då ska man kunna justera ventilerna själv, annars blir det dyr service. Ladda ned en verkstadshandbokoch vrålpruta på någon där det är dags för service!
Ännu ett bra alternativ. Även denna hojen klarar väskor utan att bli för konstig. Gör en lista bredvid datorn inför blocketsurfandet :)
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Hej alla.
Funderar på att byta ner mig i mc (pris och årsmodell) då jag har 2 barn under 5 år. Söker lite tips på hojar runt 30.000kr. Tänker att det blir lite budget under några år framöver. En hoj som jag tittat på är FJR1300.
Är det just sporttouring du är ute efter, eller vilket användningsområde tänker du? Vad har du kört innan?
 
Är det just sporttouring du är ute efter, eller vilket användningsområde tänker du? Vad har du kört innan?
Provat lite av varje under åren. Sålde 2019 av lite hojar ur samlingen : XT1200Z, Z900RS, CBR600RR, FZ750, CBF1000, Street Scrambler. Har en Versys 1000 GT 2019 kvar som rullat 180mil som jag tänker sälja under våren.

Fick dotter nr2 under hösten 2019 och senaste åren har det inte varit samma sak att åka hoj med ett barn hemma - nu med två är det än svårare att hinna köra så jag tänker jag köper något billigt under typ 5år. Skall bara ha en hoj numera - orkar inte hålla på med service och underhåll på flera hojar, kostar även en slant att ha alla i trafik. Har dessutom skaffat mig ett klockintresse :D

Är öppen för allt. VFR800 är ett hett tips jag fick. Kollat lite på Bandit 600/1200 som det tipsades om. Användningsområde blir söndagsturer med lite kläder och fika i väskorna :). Normal söndagstur är ca 12mil på småvägar. Därefter blir det mat - sen hem igen på lika kurviga vägar. Köra alltid utan passagerare. Egentligen gillar jag typ SuperTenere/1200GS etc bäst men för 30.000kr är det inte möjligt. Sitter bäst på adventurehojarna med bra knävinkel. FJR har kardan och väskor vilket jag gillar - priset är typ där jag tänker mig. VFR 800 är lite mindre och väskor är möjligt men ingen kardan - priset är där jag tänker mig.

Alla tips är välkommet
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Provat lite av varje under åren. Sålde 2019 av lite hojar ur samlingen : XT1200Z, Z900RS, CBR600RR, FZ750, CBF1000, Street Scrambler. Har en Versys 1000 GT 2019 kvar som rullat 180mil som jag tänker sälja under våren.

Fick dotter nr2 under hösten 2019 och senaste åren har det inte varit samma sak att åka hoj med ett barn hemma - nu med två är det än svårare att hinna köra så jag tänker jag köper något billigt under typ 5år. Skall bara ha en hoj numera - orkar inte hålla på med service och underhåll på flera hojar, kostar även en slant att ha alla i trafik. Har dessutom skaffat mig ett klockintresse :D

Är öppen för allt. VFR800 är ett hett tips jag fick. Kollat lite på Bandit 600/1200 som det tipsades om. Användningsområde blir söndagsturer med lite kläder och fika i väskorna :). Normal söndagstur är ca 12mil på småvägar. Därefter blir det mat - sen hem igen på lika kurviga vägar. Köra alltid utan passagerare. Egentligen gillar jag typ SuperTenere/1200GS etc bäst men för 30.000kr är det inte möjligt. Sitter bäst på adventurehojarna med bra knävinkel. FJR har kardan och väskor vilket jag gillar - priset är typ där jag tänker mig. VFR 800 är lite mindre och väskor är möjligt men ingen kardan - priset är där jag tänker mig.

Alla tips är välkommet
Då har du ändå tuggat igenom en del :)
Jag började på en Hornet, gick vidare till en Daytona 675. Sen en Ducati Scrambler + RC8R som konverterades till banhoj och sedan såldes till förmån för en S1000RR som kraschades + en DR650 för gata. Suzukin såldes sedan till förmån för en 1290 Super Adventure R. Alla hojar är ju roliga...
Du har inte funderat på någon gammal Dual Sport, DR650n var sjukt kul både för små landsvägar och även in på grusvägar och skräpig terräng, 46hk på 147kg torr och gott om vrid, billig att köpa, försäkra och i princip skottsäker. Sen finns det ju Kawasaki KLR i samma liga.
Suzukin och min Ducati Scrambler är nog de jag haft roligast med på gata.
 

Sebbson

Cartier
Jag är i full gång med att ta MC kort och kikar nu på vettiga förstahojar. Min tanke är att ha något med kraft i men inget för extremt. Jag vill ha något som jag kan åka länge på utan att känna allt för mycket obehag då jag funderar på att åka ner i Europa under sommaren. Jag är 187 cm så inget för litet. Sport-touring hojar är nog de som spontant känns passar bäst för mig.
Min budget är ca 60 k.

En som jag fastnat för är BMW F800ST (2006-2013). Billig att äga, bra för långa sträckor, lättkörd, lagom stor och har ofta sidoväskor redan inkluderade. Är det någon som har erfarenhet av cykeln? Vad finns det för fler alternativ?
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Jag är i full gång med att ta MC kort och kikar nu på vettiga förstahojar. Min tanke är att ha något med kraft i men inget för extremt. Jag vill ha något som jag kan åka länge på utan att känna allt för mycket obehag då jag funderar på att åka ner i Europa under sommaren. Jag är 187 cm så inget för litet. Sport-touring hojar är nog de som spontant känns passar bäst för mig.
Min budget är ca 60 k.

En som jag fastnat för är BMW F800ST (2006-2013). Billig att äga, bra för långa sträckor, lättkörd, lagom stor och har ofta sidoväskor redan inkluderade. Är det någon som har erfarenhet av cykeln? Vad finns det för fler alternativ?
MT07?

Ska förövrigt sälja min om någon i sthlm är intresserad.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Yey!
Du kommer att bli sjuuukt nöjd. Känner du inte att du har förtroende för Sthlm-verstäderna så kommer min gamla lärling att starta upp verkstad här uppe nu. Auktoriserad förstås. Han har personligen haft SXV, RSV4, Tuono, Tuono factory, så han brinner för märket. Och är skitduktig. Och 25% italienare.
Underbart! Och givetvis betryggande, bra att veta inför kommande sommar med mc. Lär bli en tur upp. :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag är i full gång med att ta MC kort och kikar nu på vettiga förstahojar. Min tanke är att ha något med kraft i men inget för extremt. Jag vill ha något som jag kan åka länge på utan att känna allt för mycket obehag då jag funderar på att åka ner i Europa under sommaren. Jag är 187 cm så inget för litet. Sport-touring hojar är nog de som spontant känns passar bäst för mig.
Min budget är ca 60 k.

En som jag fastnat för är BMW F800ST (2006-2013). Billig att äga, bra för långa sträckor, lättkörd, lagom stor och har ofta sidoväskor redan inkluderade. Är det någon som har erfarenhet av cykeln? Vad finns det för fler alternativ?
Jag har ägt en f800s och en f800st så jag har en del erfarenhet. Väldigt bekväma och ”vuxna” hojar är det. Kul på kurviga vägar men det är inga accelerationsraketer över 120 km/h. Men det är ju typ exakt det man behöver för att överleva med nytt körkort.

På ena hojen gick tankmätaren sönder (givare) i övrigt inga problem alls. Remdriften är underbar.

Fråga på om du har specifika frågor
 

Veratio

Cartier
Även om jag gillar MT-07 så är man 187 cm så är den väldigt liten.

Men en Z900 borde funka? Jag gillar nakenhojar men kör inte så långa sträckor som vissa gör. Borde man väl kunna få för runt 60.

Körde för övrigt några mil idag, frös inte ens! 11 grader varmt, inte blåsigt och strålande sol. Grymt!!! Ibland glömmer jag hur jävla snabb hojen är, gasade lite när jag körde om och såg att jag körde 193 km/h. Jag gillar inte ens att köra i höga hastigheter!
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Jag är i full gång med att ta MC kort och kikar nu på vettiga förstahojar. Min tanke är att ha något med kraft i men inget för extremt. Jag vill ha något som jag kan åka länge på utan att känna allt för mycket obehag då jag funderar på att åka ner i Europa under sommaren. Jag är 187 cm så inget för litet. Sport-touring hojar är nog de som spontant känns passar bäst för mig.
Min budget är ca 60 k.

En som jag fastnat för är BMW F800ST (2006-2013). Billig att äga, bra för långa sträckor, lättkörd, lagom stor och har ofta sidoväskor redan inkluderade. Är det någon som har erfarenhet av cykeln? Vad finns det för fler alternativ?
VFR800 låter ju optimalt!
 

Zackowlio

Cartier
2-Faktor
Jag är i full gång med att ta MC kort och kikar nu på vettiga förstahojar. Min tanke är att ha något med kraft i men inget för extremt. Jag vill ha något som jag kan åka länge på utan att känna allt för mycket obehag då jag funderar på att åka ner i Europa under sommaren. Jag är 187 cm så inget för litet. Sport-touring hojar är nog de som spontant känns passar bäst för mig.
Min budget är ca 60 k.

En som jag fastnat för är BMW F800ST (2006-2013). Billig att äga, bra för långa sträckor, lättkörd, lagom stor och har ofta sidoväskor redan inkluderade. Är det någon som har erfarenhet av cykeln? Vad finns det för fler alternativ?

Jag skulle även kika på Triumph Street Triple om jag var du. Bland det roligaste jag kört i den storleken, riktigt stabil och sjukt smidig hoj som ju också är rätt härligt fulsnygg med sina dubbellyktor. Möjligtvis att den är lite låg för din längd så då kanske Speed Triplen passar bättre iofs.
 

Sebbson

Cartier
Jag har ägt en f800s och en f800st så jag har en del erfarenhet. Väldigt bekväma och ”vuxna” hojar är det. Kul på kurviga vägar men det är inga accelerationsraketer över 120 km/h. Men det är ju typ exakt det man behöver för att överleva med nytt körkort.

På ena hojen gick tankmätaren sönder (givare) i övrigt inga problem alls. Remdriften är underbar.

Fråga på om du har specifika frågor
Toppen, jag kommer säkert skicka iväg en del frågor till dig! Ska kika på en F800st imorgon. Den är ju ganska Vuxen som du skriver. Upplevde du den som tråkig?

Även om jag gillar MT-07 så är man 187 cm så är den väldigt liten.

Men en Z900 borde funka? Jag gillar nakenhojar men kör inte så långa sträckor som vissa gör. Borde man väl kunna få för runt 60.

Körde för övrigt några mil idag, frös inte ens! 11 grader varmt, inte blåsigt och strålande sol. Grymt!!! Ibland glömmer jag hur jävla snabb hojen är, gasade lite när jag körde om och såg att jag körde 193 km/h. Jag gillar inte ens att köra i höga hastigheter!
Tack! Kikade på Z900 förra veckan, gillade den skarpt. Verkar ju galet snabb dock :D Mt 07 har jag inte sett live än men ska ta och känna på den inom kort.

VFR800 låter ju optimalt!
Hört många som rekommenderat den! Finns inte så många uppe på blocket men sk/a försöka kika på en så snart jag kan :)

Jag skulle även kika på Triumph Street Triple om jag var du. Bland det roligaste jag kört i den storleken, riktigt stabil och sjukt smidig hoj som ju också är rätt härligt fulsnygg med sina dubbellyktor. Möjligtvis att den är lite låg för din längd så då kanske Speed Triplen passar bättre iofs.
Bra tips, ska absolut spana in!
 

Ontrackpiraten

Rolex
2-Faktor
Hej tråden

Jag varit utan hoj i några år men nu är det dags igen. Jag skaffade en kz750 i höstas och har grejat med den under vintern.

Tyvärr känner jag inte så många hojåkare längre. Förr hade nästan alla polare hoj men de gjorde som jag, sålde hojen när det var dags för familj. Så nu har jag nästan ingen att åka med.
Förr gällde sporthoj.com och man samlades på Götaplatsen kl 12 på helgerna.
Men på Sporthoj.com verkar inte vara samma aktivitet längre.

Har ni tips på var jag kan hitta folk att ta en tur med? Jag bor i Gbg-området.

Före
B6C70A65-EE22-40E9-9D33-F2A2DFD6C438.jpeg


Efter
2D81A714-715E-46E9-A9B6-4008C40994EC.jpeg
 

Zackowlio

Cartier
2-Faktor
Hej tråden

Jag varit utan hoj i några år men nu är det dags igen. Jag skaffade en kz750 i höstas och har grejat med den under vintern.

Tyvärr känner jag inte så många hojåkare längre. Förr hade nästan alla polare hoj men de gjorde som jag, sålde hojen när det var dags för familj. Så nu har jag nästan ingen att åka med.
Förr gällde sporthoj.com och man samlades på Götaplatsen kl 12 på helgerna.
Men på Sporthoj.com verkar inte vara samma aktivitet längre.

Har ni tips på var jag kan hitta folk att ta en tur med? Jag bor i Gbg-området.

Före
B6C70A65-EE22-40E9-9D33-F2A2DFD6C438.jpeg


Efter
2D81A714-715E-46E9-A9B6-4008C40994EC.jpeg
Helvete vilken cool kawa! 100/100
 

Veratio

Cartier
Tänkte bara tipsa om att en ny säsong med Norman Reedus "Ride with" kom ut för någon vecka sen (torrent - ingen aning om vilken kanal). Trevlig show, ibland roliga människor, lite mat och alltid motorcyklar. Feelgood.
 
Topp