• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Nu ska jag inte bråka med din bror, men sidokåporna behöver man inte ta bort. Plupp, bak med tanken bara, när man tagit bort den lilla ”bygeln” längst fram mot styrhuvudet.
Jag är ganska säker på att verkstadsmanualen säger att du har fel. Kåporna sitter fast i tanken och i frontkåpan. Oavsett så är det jäkligt mycket lättare att meka naken hoj med klassisk ram.
 
Tack!
Blev en Street Bob :)
F1E3121B-4B77-4A35-AA36-F31C87794151.jpeg
Du vet om att H-D har en kampanj där de betalar ditt körkort om du köper en H-D, kolla med din handlare.
 
@Strindberg På temat lättmekat... Det är dags att stopp i batteriet i gubb-racern (T-Max 530). Först tar man bort kåpan under styret, 2 insex-skruvar. Sedan drar man ut handskfacket och lossar 3 torx-skruvar och lufter ut det, sen sitter 4 torx-skruvar i en annan storlek man nu kommer åt att ta bort. Avslutningsvis sitter 4 stjärnskruvar som håller den inre delen av kåpan på plats. När alla dessa är borttagna kan man ta ur batteriet som sitter precis bakom handskfacket. Den absoluta bonusen med allt skruvande är det jag upptäckte när jag fick batteritorsk på jobb ute i skärgården, de enda verktygen som finns i verktygsväskan under sadeln är en tändstiftsnyckel, en spår/stjärnmejsel och en klyka att spänna fjädringen med :bored: Nu är verktygsväskan kompletterad och denna lilla procedur görs ju två gånger om året så man har rutin på det, men vafaen liksom :facepalm:
 
@Strindberg På temat lättmekat... Det är dags att stopp i batteriet i gubb-racern (T-Max 530). Först tar man bort kåpan under styret, 2 insex-skruvar. Sedan drar man ut handskfacket och lossar 3 torx-skruvar och lufter ut det, sen sitter 4 torx-skruvar i en annan storlek man nu kommer åt att ta bort. Avslutningsvis sitter 4 stjärnskruvar som håller den inre delen av kåpan på plats. När alla dessa är borttagna kan man ta ur batteriet som sitter precis bakom handskfacket. Den absoluta bonusen med allt skruvande är det jag upptäckte när jag fick batteritorsk på jobb ute i skärgården, de enda verktygen som finns i verktygsväskan under sadeln är en tändstiftsnyckel, en spår/stjärnmejsel och en klyka att spänna fjädringen med :bored: Nu är verktygsväskan kompletterad och denna lilla procedur görs ju två gånger om året så man har rutin på det, men vafaen liksom :facepalm:
En multitång o en minihylsnyckelsats är aldrig fel att komplettera med :) Då kommer man rätt långt i nödfall..
 
@Strindberg På temat lättmekat... Det är dags att stopp i batteriet i gubb-racern (T-Max 530). Först tar man bort kåpan under styret, 2 insex-skruvar. Sedan drar man ut handskfacket och lossar 3 torx-skruvar och lufter ut det, sen sitter 4 torx-skruvar i en annan storlek man nu kommer åt att ta bort. Avslutningsvis sitter 4 stjärnskruvar som håller den inre delen av kåpan på plats. När alla dessa är borttagna kan man ta ur batteriet som sitter precis bakom handskfacket. Den absoluta bonusen med allt skruvande är det jag upptäckte när jag fick batteritorsk på jobb ute i skärgården, de enda verktygen som finns i verktygsväskan under sadeln är en tändstiftsnyckel, en spår/stjärnmejsel och en klyka att spänna fjädringen med :bored: Nu är verktygsväskan kompletterad och denna lilla procedur görs ju två gånger om året så man har rutin på det, men vafaen liksom :facepalm:
Läge för en sån här nästa gång du river halva hojen :)
FirstImage.jpg
 
Läge för en sån här nästa gång du river halva hojen :)
FirstImage.jpg
Det där är ingen dum lösning :) Var hittar man en sån? Jag har batteripolsavstängare i bilen, men en lösning med en kontakt för att ladda är ju super när batteriet sitter som på moppen. Jag har en kompis som har liknande till sin bil, en kontakt i kofångaren bredvid motorvärmare kontakten. Men då har han någon form av monterad laddare under huven
*hittade på Classe :)
 
Det där är ingen dum lösning :) Var hittar man en sån? Jag har batteripolsavstängare i bilen, men en lösning med en kontakt för att ladda är ju super när batteriet sitter som på moppen. Jag har en kompis som har liknande till sin bil, en kontakt i kofångaren bredvid motorvärmare kontakten. Men då har han någon form av monterad laddare under huven
*hittade på Classe :)
Det vanligaste batteriladdarmärket (av kvalite) är nog CTEK. Kolla att kontakterna passar till en sådan laddare om det är en sådan du har/funderar på att köpa.
Det är supersmidigt att bara ta fram kontakten under ex. vis sadeln för lite underhållsladdning på vintern.
 
Det vanligaste batteriladdarmärket (av kvalite) är nog CTEK. Kolla att kontakterna passar till en sådan laddare om det är en sådan du har/funderar på att köpa.
Det är supersmidigt att bara ta fram kontakten under ex. vis sadeln för lite underhållsladdning på vintern.
Ska svänga förbi efter jobbet och skaffa en sån sladd. Blir perfekt att ha kontakten liggandes i det lilla handskfacket. Ctek är bra grejjer, jag var tvungen att köpa en ny för ett par år sedan då jag har ett Optima-batteri i bilen (agm), så nu har jag två ;)
 
Finns en variant med batteriindikator som inte är dum.
Kostar en 100peng på Clas i Sjön :)
ctek.jpg
Skaffade en sån direkt efter jobbet. Idag när jag monterar in batteriet och funderar på om jag inte skulle kunna sätta kopplingen någon annanstans än i handskfacket ser jag att Yamaha redan dragit en. Ligger gömd under kåpan, man kommer åt den framifrån under lyset :bored: :bag:
 
Provkörde denna maskin idag, väldigt sugen men helvete vad den låter, på både gott och ont. Jag var obekväm med körställningen när jag provkörde en förra säsongen (iofs en nyare factory) men nu känns det rätt.

Lär dock sikta på en 17/18 årsmodell som har quickshift upp/ned och inte bara upp som denna -16, någon med mer input?

IMG_20200520_134148.jpg
 
Tillbaka
Topp