• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Endå okej pris!
insett nu efter man köpt mc att de är mycket annat man vill ha som man inte räknade i budget ! Ny hjälm, handskar, tillbehör, avgasrör osv !
Börjar bittert inse att nån av mina klockor eventuellt får ryka 😅

Jag slår ett slag för knox armour och specifikt urbane pro mk2 https://www.planet-knox.com/urbane-pro-mk2/ CE märkt och AA märkning, så kan du köra vilken jacka/tröja som helst över! dom har även grymma handskar byxor m.m.

Knox prylar är riktigt bra!
Jag hade ett par Knox Handroid-handskar när jag gjorde min stora krasch, bröt i princip allt, men händerna och handlederna klarade sig. Antagligen helt pga mina Knox-handskar. De gör riktigt bra prylar! De är inte för alla såklart, men helt klart för de som kör höga hastigheter:

51-350-11.jpg

Hur har ni som kör HD gjort med detta:

Jag har precis köpt ett Arlen Ness big sucker som jag ska sätta på hojen men funderar på om jag ska sätta en extern breather eller skita i det. Det ser väldigt dåligt ut om man skiter i det. Jag vet däremot inte hur mycket sanning det ligger i fotona på hur det ser ut om man tar in skiten i motorn igen jämfört med om man kör extern andning...

Knox prylar är riktigt bra!
Jag hade ett par Knox Handroid-handskar när jag gjorde min stora krasch, bröt i princip allt, men händerna och handlederna klarade sig. Antagligen helt pga mina Knox-handskar. De gör riktigt bra prylar! De är inte för alla såklart, men helt klart för de som kör höga hastigheter:

51-350-11.jpg
Stämmer in i att handskarna är väldigt kraschvänliga, mina har överlevt två incidenter på bana och duger för ännu en :)

Jag älskar den för pendling på sommaren kör jag med en windbreaker tröja och på höst/vår/vintern med ett hagelöfs gore-tex skalställ.
Inget galet pris heller ! Hur är storlekarna på dem ? Jag bär medium i vanliga fall på kläder.. klarar man sig på en medium eller behöver man gå upp en extra storlek ?
testade ett par mc byxor i helgen där jag knappt kunde knäppa M i midjan och i vanliga fall kör jag small på byxor ..

Inget galet pris heller ! Hur är storlekarna på dem ? Jag bär medium i vanliga fall på kläder.. klarar man sig på en medium eller behöver man gå upp en extra storlek ?
testade ett par mc byxor i helgen där jag knappt kunde knäppa M i midjan och i vanliga fall kör jag small på byxor ..
Letar du efter kevlarjeans så kan jag verkligen rekommendera dessa:
Sköna som mysbyxor pga otroligt skön stretch. Det är "kevlar" i hela byxan, inte bara på rumpa och knä. Det medföljer också otroligt bra skydd för knä och höft som du kan sätta in och ta ut utan att ta av dig byxorna. Kostar runt 2500 i Sverige och runt 1600 med frakt via länken.
De är rätt stora i storleken så jag köpte först 34 (har runt 32-33 i vanliga jeans) men bytte till 32 och de satt perfekt. Jag kör på long för att inte frysa om benen när jag kör.

De har ett rum uppe på övervåningen längst in, där brukar de ha 50% rea. I höstas hade de 50% på allt John Doe för de skulle sluta med märket (tror jag, han var ny som jag pratade med). Men de hade jackor, munkjackor, jeans m.m. Jag köpte själv ett par kevlarjeans.

Det kan ju hända att de har dumpat bort allt billigt över vintern och att allt är slut. Jag har inte varit där sedan oktober.

Åkte dit idag och det fanns några få tröjor på lager till halva priset:

IMG_2238.jpeg

Men de verkar inte ha slutat med John Doe utan hade en ny display:

IMG_2233.jpeg

IMG_2234.jpeg

Royal Enfield Continental GT -2020 som jag köpte i höstas. Hann åka 30 mil kanske och gillar den verkligen!
Var orolig att effekten (47hk) skulle bli ett problem. Men detta är ingen autobahnsmiskare utan mer en kul hoj att åka småvägar med. Kvaliteten känns mycket bra och till våren ska sätta på 2-1 systemet jag köpte till hojen vilket bantar ner den 12 kilo och ökar effekten och ljudet.

89DCDFC3-655D-463B-9BEC-8C5D40CAD038.jpeg

Sälja redan? Inte annat än att man blir sugen, Ruggigt coola dom där!

Jag behöver byta batteri på min MC ! Det där så fort man inte kör på några dagar. Har ni tips på nått ställe som säljer bra batterier med kvalite ?
pris spelar ingen roll.

biltema har juh extremt billiga, kan de verkligen vara bra ?

Montera underhållsladdare med snabbkoppling, ex CTEK, stänger av sig automatiskt när batteriet är fulladdat.
Har testat Biltemas MC batterier och det är ingen höjdare. Kör med Varta nu och är helnöjd.

Jag behöver byta batteri på min MC ! Det där så fort man inte kör på några dagar. Har ni tips på nått ställe som säljer bra batterier med kvalite ?
pris spelar ingen roll.

biltema har juh extremt billiga, kan de verkligen vara bra ?

Gällande batteri från Biltema så har jag faktiskt bra erfarenheter, jag har köpt deras litium både till mina racehojar och nu sist till min Harley som är extremt krävande på ström när den står still. De har dessutom bra garanti så strular det så byter du och får ett nytt.

Mitt tips är att köpa ett litium (med rätt styrka) och en CTEK-laddare så slipper du fundera:

Funkar klockrent för både bly och litium.

Senast ändrad:
Montera underhållsladdare med snabbkoppling, ex CTEK, stänger av sig automatiskt när batteriet är fulladdat.
Har testat Biltemas MC batterier och det är ingen höjdare. Kör med Varta nu och är helnöjd.
Köp denna så slipper du fundera:

Funkar klockrent för både bly och litium.
Tack för tipsen!
Jag har redan en laddare idag. Problemet är att MCn kmr snart stå i ett gemensamt garage och kommer inte ha eluttag till platsen.. så behöver ett batteri som håller sig uppladdat hela sommaren ! :)
I bruksanvisningen står det batteri : 12 volt Etz-9bs . Baterispännikg 12v och märkkspaciget 8ah

så nått nytt likande som passar till vitpilen 401 behöver jag :)
Varta batteri vart köper man dem ?

Tack för tipsen!
Jag har redan en laddare idag. Problemet är att MCn kmr snart stå i ett gemensamt garage och kommer inte ha eluttag till platsen.. så behöver ett batteri som håller sig uppladdat hela sommaren ! :)
I bruksanvisningen står det batteri : 12 volt Etz-9bs . Baterispännikg 12v och märkkspaciget 8ah

så nått nytt likande som passar till vitpilen 401 behöver jag :)
Varta batteri vart köper man dem ?
Ok, ja då är det lite meckigt, antagligen räcker det om du tar ut batteriet när det inte är säsong och underhållsladdar det i en garderob eller liknande. Litium håller längre än bly och väger nästan ingenting. Jag vet inte hur mycket batteri hojen drar när den står men antagligen inte mycket eftersom den är så pass ny.
Har du tur så smygdrar hojen ingenting och då är det inget problem. Däremot så behöver ju en hoj köras en del för att batteriet ska laddas upp mellan gångerna.
Min HD dör inom 2 veckor, antagligen pga larmet.

Alternativet är att lossa minuskabeln till batteriet om den skall stå längre tid. Jobbigt att ideligen lossa och skruva på minuskabeln. Kvalitetsbatterier köper du hos välsorterade MC butiker. Glöm ej att ta mått på befintligt batteri eller ta med det gamla för rätt storlek

Funderar på detta. Visserligen biltema men inte deras batteri för 300 kr.
Tror nu de kan funka ?
De hade rätt mått tog ut och mätte de gamla

Tror nu de kan funka ?

Det är ett sådant som jag har använt och jag är nöjd.
Men problemet kvarstår att om hojen smygdrar ström när den inte körs så kommer batteriet ta slut oavsett fabrikat på batteri.

Köpte nytt batteri och installerade det ! Vips så börjar lampan för elfel lysa. Står i instruktionsboken att man ska stanna på säkert ställe och kontakta an auktioneras Husqvarna verkstad..

Är inte jättesugen på åka in med en splittrans ny hojj kommer säkert inte vara något fel ..
nån som vet om vad som kan ha hänt ? Har enbart bytt batteri och allt fungerar felfritt efter det förutom att lampan lyser

Köpte nytt batteri och installerade det ! Vips så börjar lampan för elfel lysa. Står i instruktionsboken att man ska stanna på säkert ställe och kontakta an auktioneras Husqvarna verkstad..

Är inte jättesugen på åka in med en splittrans ny hojj kommer säkert inte vara något fel ..
nån som vet om vad som kan ha hänt ? Har enbart bytt batteri och allt fungerar felfritt efter det förutom att lampan lyser
Googla på det och ring och fråga på måndag. Du vet ju att det inte är något elfel så det är antagligen bara något som varnar pga att det har blivit strömlöst en stund.

Tror nu de kan funka ?
Hade det batteriet på min förra hoj och var mycket nöjd med det.

Googla på det och ring och fråga på måndag. Du vet ju att det inte är något elfel så det är antagligen bara något som varnar pga att det har blivit strömlöst en stund.
Ah får nog ringa på måndag prata med någon verkstad.
Kan de vara så enkelt allt den varnar för den blivit strömlös en stund ? Då kanske lampan slocknar om man kör runt några timmar och den känner allt är som vanligt ?

Tillbaka
Topp