• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Det sket sig, tidigare ägaren hade skruvat åt rejält och dragit in bulten in i röret och tryckt in db-killern så den går inte att få loss...
Är det någon här som sitter på det långa röret till Short shots:

IMG_2527.jpeg

Köper gärna isåfall.
 
Det sket sig, tidigare ägaren hade skruvat åt rejält och dragit in bulten in i röret och tryckt in db-killern så den går inte att få loss...
Är det någon här som sitter på det långa röret till Short shots:

IMG_2527.jpeg

Köper gärna isåfall.
Allt går att lösa :) provade du glidhammare?
Lösning 2: tigersåg och klyva insatsen innifrån.
Lösning 3: kapa i svetsen som håller sista röret, slå ur insats, svetsa ihop igen.
Lösning 3 borde inte ta mer än 10 min
 
Allt går att lösa :) provade du glidhammare?
Lösning 2: tigersåg och klyva insatsen innifrån.
Lösning 3: kapa i svetsen som håller sista röret, slå ur insats, svetsa ihop igen.
Lösning 3 borde inte ta mer än 10 min

Den sitter helt fast och går inte att få loss. Vi testade mycket igår. Väldigt mycket våld också, men den sitter fast.
Jag och grannen tänkte att vi ska värma upp röret rejält och förhoppningsvis kunna dra ut den när stålet blir väldigt varmt.
Går inte det så lär vi behöva kapa röret på mitten på slutdelen och dra ut den. Sen svetsa igen den. Men antagligen så kommer det inte att gå att sätta i killers när det behövs för det blir för trångt pga svettsningen på insidan.
 
Allt går att lösa :) provade du glidhammare?
Lösning 2: tigersåg och klyva insatsen innifrån.
Lösning 3: kapa i svetsen som håller sista röret, slå ur insats, svetsa ihop igen.
Lösning 3 borde inte ta mer än 10 min

Den sitter helt fast och går inte att få loss. Vi testade mycket igår. Väldigt mycket våld också, men den sitter fast.
Jag och grannen tänkte att vi ska värma upp röret rejält och förhoppningsvis kunna dra ut den när stålet blir väldigt varmt.
Går inte det så lär vi behöva kapa röret på mitten på slutdelen och dra ut den. Sen svetsa igen den. Men antagligen så kommer det inte att gå att sätta i killers när det behövs för det blir för trångt pga svettsningen på insidan.
Lösning 4:
Skicka röret till @daniel svensson så drar han ut insatsen med lastmaskinen😉
 
Den sitter helt fast och går inte att få loss. Vi testade mycket igår. Väldigt mycket våld också, men den sitter fast.
Jag och grannen tänkte att vi ska värma upp röret rejält och förhoppningsvis kunna dra ut den när stålet blir väldigt varmt.
Går inte det så lär vi behöva kapa röret på mitten på slutdelen och dra ut den. Sen svetsa igen den. Men antagligen så kommer det inte att gå att sätta i killers när det behövs för det blir för trångt pga svettsningen på insidan.
Hur långt in går insatsen? Tror du inte att det går att kapa i denna svets, och sen slå insatsen bakåt?
 

Bilagor

  • IMG_2527~2.jpeg
    IMG_2527~2.jpeg
    647.5 KB · Visningar: 4
Om du vi ha kvar möjligheten att köra med insats hade jag kapat innanför den, så att ev svets inte ställer till det när den ska tillbaka
Jag tänkte det också, funkar det inte att värma upp och dra ut den så får vi kapa nära förminskningen och sedan svetsa om där, då finns det plats för insats igen.
Jag tror att jag eventuellt kommer använda samma insats men öppna upp dom närmst motorn. På så sätt blir det en 50/50-lösning.
Jag testade hur den lät med bara en insats i... Det lät idiothögt... Jag gillar när det låter men detta var för jävla högt :rolleyes::)
 
Jag tänkte det också, funkar det inte att värma upp och dra ut den så får vi kapa nära förminskningen och sedan svetsa om där, då finns det plats för insats igen.
Jag tror att jag eventuellt kommer använda samma insats men öppna upp dom närmst motorn. På så sätt blir det en 50/50-lösning.
Jag testade hur den lät med bara en insats i... Det lät idiothögt... Jag gillar när det låter men detta var för jävla högt :rolleyes::)
Har du fått igenom den genom besiktningen med insatserna? Håller själv på med en V-rod med raka rör som ska igenom bes.
20220414_143229.JPG
 
Har du fått igenom den genom besiktningen med insatserna? Håller själv på med en V-rod med raka rör som ska igenom bes.
20220414_143229.JPG
De testade före jag köpte den och det gick inte... Den är specad till 98db så jag måste köpa originalpipor och slänga på nästa år.
Men så mycket som den lät med bara en insats ur så lär det vara omöjligt vad jag än gör... Kan vara att jag startade den i garaget men porten var helt öppen och piporna utåt...
 
Om någon här är sugen på Hoj, en triumph street triple rs 2019, skicka PM. Tänkte jag kollar här innan jag går vidare till cancer sidan #1 blocket..
 
Låter däremot idiothögt så får nog tänka om.
Köpa och modda en mindre insats kanske…
Kan inte stå bredvid hojen när den är på utan hörselkåpor 😂😆
 
Fick bli en hoj igår, en gammal CB 650 som är skattebefriad och besiktningbefriad. Går fint mekaniskt men har en del skavanker. Inget mig emot då jag planerar att bygga om till scrambler. Se inspobild nedan 😄

Någon som har erfarenhet av ett sånt här bygge eller vet några roliga forum? :)

847C1160-4C6A-4514-B918-5856C3975C18.jpeg

8392F1EA-FC37-4D99-ABF1-07CEBDF024F9.jpeg
 
Fick bli en hoj igår, en gammal CB 650 som är skattebefriad och besiktningbefriad. Går fint mekaniskt men har en del skavanker. Inget mig emot då jag planerar att bygga om till scrambler. Se inspobild nedan 😄

Någon som har erfarenhet av ett sånt här bygge eller vet några roliga forum? :)

847C1160-4C6A-4514-B918-5856C3975C18.jpeg

8392F1EA-FC37-4D99-ABF1-07CEBDF024F9.jpeg


Kul, grattis! Cb 650 har en bra grund för att bygga om. 😊. Jag köpte en i höstas som jag också ska bygga om lite. just nu är jag i sluttampen på att sätta ihop motorn som har varit isärskruvae i vinter.

Kan dock inte rekommendera några forum. Vet inte hur livat det är på Sporthoj nu mera. Men har några bra hemsidor ifall du behöver beställa originaldelar.

20210925_113954.jpg
 
Kul, grattis! Cb 650 har en bra grund för att bygga om. 😊. Jag köpte en i höstas som jag också ska bygga om lite. just nu är jag i sluttampen på att sätta ihop motorn som har varit isärskruvae i vinter.

Kan dock inte rekommendera några forum. Vet inte hur livat det är på Sporthoj nu mera. Men har några bra hemsidor ifall du behöver beställa originaldelar

Tack! Din var ju riktigt fin, betydligt finare skick än min kan jag säga :D

Ja, du får gärna skicka ett PM med hemsidor :) Jag är faktiskt inte helt klar i om jag ska försöka mig på ett scramblerbygge eller om jag bara ska fixa i ordning hojen och ha den i ett fint originalskick.

Hade jag haft den äldre CB 550/750 med ekerfälgarna så hade jag definitivt behållit den original.
 
Fick bli en hoj igår, en gammal CB 650 som är skattebefriad och besiktningbefriad. Går fint mekaniskt men har en del skavanker. Inget mig emot då jag planerar att bygga om till scrambler. Se inspobild nedan 😄

Någon som har erfarenhet av ett sånt här bygge eller vet några roliga forum? :)

847C1160-4C6A-4514-B918-5856C3975C18.jpeg

8392F1EA-FC37-4D99-ABF1-07CEBDF024F9.jpeg
Grattis! Det finns en facebook-grupp vid namn "Vi som bygger scrambler" som kanske är något du söker.
 
Tillbaka
Topp