• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Hjälpte grannfrun (som håller på att ta körkort) att köra hem sin Triumph Street Twin idag. En hoj som inte borde tilltala mig överhuvudtaget. 65hk bara. Men - det var ju hur kul som helst. Extremt lättkörd, kul ljud i motorn, upprätt körställning. Definitionen av en riktig godbit till hoj. Dagens tips alltså till den som är i början av sitt hojåkande.
1651837651988.png
 
Hjälpte grannfrun (som håller på att ta körkort) att köra hem sin Triumph Street Twin idag. En hoj som inte borde tilltala mig överhuvudtaget. 65hk bara. Men - det var ju hur kul som helst. Extremt lättkörd, kul ljud i motorn, upprätt körställning. Definitionen av en riktig godbit till hoj. Dagens tips alltså till den som är i början av sitt hojåkande.
1651837651988.png

Jag råkar dessutom ha en kompis som säljer en kanonfin svart 2021, har gått 250 lugna mil med lite små tillbehör för 80 pix i göteborgsområdet. hojta till om någon är intresserad!
 
Fick bli en hoj igår, en gammal CB 650 som är skattebefriad och besiktningbefriad. Går fint mekaniskt men har en del skavanker. Inget mig emot då jag planerar att bygga om till scrambler. Se inspobild nedan 😄

Någon som har erfarenhet av ett sånt här bygge eller vet några roliga forum? :)

847C1160-4C6A-4514-B918-5856C3975C18.jpeg

8392F1EA-FC37-4D99-ABF1-07CEBDF024F9.jpeg
Det finns en fb-grupp med ganska högt i tak som heter "Bobbers of sweden", där kan du ställa lite tekniska frågor och be om råd etc.
Man kanske inte behöver skriva att det är just en scrambler :)
 
Kul, grattis! Cb 650 har en bra grund för att bygga om. 😊. Jag köpte en i höstas som jag också ska bygga om lite. just nu är jag i sluttampen på att sätta ihop motorn som har varit isärskruvae i vinter.

Kan dock inte rekommendera några forum. Vet inte hur livat det är på Sporthoj nu mera. Men har några bra hemsidor ifall du behöver beställa originaldelar.

20210925_113954.jpg
Jäklar vad fin. Hade en CB själv för massor med år sedan, minns inte om det var en 650 eller en 750, driftsäker sak i alla fall.
Älskar när motorcyklarna ser ut "som förr".
 
Fick bli en hoj igår, en gammal CB 650 som är skattebefriad och besiktningbefriad. Går fint mekaniskt men har en del skavanker. Inget mig emot då jag planerar att bygga om till scrambler. Se inspobild nedan 😄

Någon som har erfarenhet av ett sånt här bygge eller vet några roliga forum? :)

847C1160-4C6A-4514-B918-5856C3975C18.jpeg

8392F1EA-FC37-4D99-ABF1-07CEBDF024F9.jpeg
Tips: lägg lite krut på fuggarna när du pysslat klart med avgassystem och så. Bestycka om, synka och kanske också renovera dem.

För övrigt har jag tvättat. I morgon blir det premiär!
A54E2B9D-2C64-41BF-BA8F-7BE12645C37A.jpeg
 
Tips: lägg lite krut på fuggarna när du pysslat klart med avgassystem och så. Bestycka om, synka och kanske också renovera dem.

För övrigt har jag tvättat. I morgon blir det premiär!
A54E2B9D-2C64-41BF-BA8F-7BE12645C37A.jpeg
På riktigt, jag ler med hela ansiktet när jag ser dina Guzzis.
Jag har nog aldrig sett en enda Guzzi i verkligheten, dom måste vara sällsyntare än en lottovinst.
 
Tips: lägg lite krut på fuggarna när du pysslat klart med avgassystem och så. Bestycka om, synka och kanske också renovera dem.

För övrigt har jag tvättat. I morgon blir det premiär!
A54E2B9D-2C64-41BF-BA8F-7BE12645C37A.jpeg

Tänker du att det är värt det även om hojen till synes går bra? Jag har ju tänkt att ta isär motorn så gott jag kan och polera upp och kylflänsar osv så jag skulle rent tekniskt sett kunna fixa med förgasarna. Dock känner jag mig väldigt osäker kring just förgasare :D

Det finns en fb-grupp med ganska högt i tak som heter "Bobbers of sweden", där kan du ställa lite tekniska frågor och be om råd etc.
Man kanske inte behöver skriva att det är just en scrambler :)

Stort tack! Haha nej precis, jag väljer att hålla det för mig själv ;)
 
På riktigt, jag ler med hela ansiktet när jag ser dina Guzzis.
Jag har nog aldrig sett en enda Guzzi i verkligheten, dom måste vara sällsyntare än en lottovinst.
Probike Norr har några modeller på lager har jag sett. Fina och sällsynta, svårt att förstå varför man inte ser fler på gatan egentligen.
 
Hjälpte grannfrun (som håller på att ta körkort) att köra hem sin Triumph Street Twin idag. En hoj som inte borde tilltala mig överhuvudtaget. 65hk bara. Men - det var ju hur kul som helst. Extremt lättkörd, kul ljud i motorn, upprätt körställning. Definitionen av en riktig godbit till hoj. Dagens tips alltså till den som är i början av sitt hojåkande.
1651837651988.png
Kul och tack! Den modellen är ett hett alternativ för mig fast jag har kollat på den limiterade silvriga.

Skärmavbild 2022-05-06 kl. 11.04.13.png
 
På tal om något helt annat. Jag är inne på att köpa hoj med kåpa (blev trött på vinden med min z1000) men jag har inget behov av att åka i 300 km/h hela tiden. Så rent motormässigt finns ingen anledning för mig att skaffa något annat än 600-750 kubikare. MEN jag har fått intrycket att dessa generellt är mindre rent fysiskt än sina 900-1000cc motsvarigheter. Stämmer detta eller har jag fått det om bakfoten? Alltså är en typ R6 mindre än en R1 rent fysiskt? Jag är 190cm lång så varje centimeter behövs.
 
På tal om något helt annat. Jag är inne på att köpa hoj med kåpa (blev trött på vinden med min z1000) men jag har inget behov av att åka i 300 km/h hela tiden. Så rent motormässigt finns ingen anledning för mig att skaffa något annat än 600-750 kubikare. MEN jag har fått intrycket att dessa generellt är mindre rent fysiskt än sina 900-1000cc motsvarigheter. Stämmer detta eller har jag fått det om bakfoten? Alltså är en typ R6 mindre än en R1 rent fysiskt? Jag är 190cm lång så varje centimeter behövs.
Jag har inte upplevt de olika 600/1000 som mindre i storlek (som tex en 125a är i jämförelse). Däremot så kräver de ju rejält mycket högre varv för att vara roliga att köra.
Då blir det ju istället att du behöver varva mycket för att tycka det är roligt att köra och då kommer ju hastigheten med på köpet. Kolla på Triumph Daytona 675, där har du ju en triple som har bättre vrid vid lägre varvtal/hastigheter. Problemet där är ju istället att de knappt går att hitta och att försäkringen är för hög. Och att den också behöver varvas...

Jag har ägt 2st GSXR1000, en K5 och en K6, så de är ju samma. Men de var väldigt sköna och roliga som gathojar. Du hade rätt bra vrid tidigt och de var starka i hela effektkurvan. En GSXR600 kändes (årgång +2005) trött i jämförelse. Däremot så var en GSXR750 runt samma årgång, (+2008) en ganska perfekt kompromiss.
Men i slutändan är det ju en sporthoj som trots allt är roligast att köra runt +10000rpm.

Edit: Just Suzukis GSXR från 2005 och uppåt är riktigt sköna att sitta på (för mig), BMW använde ju just den som mall när de släppte sin S1000RR och de påminner mycket om varandra. Tex R6 känns alldeles för "raceig" för att köra med på gata enligt mig.
 
Senast ändrad:
På tal om något helt annat. Jag är inne på att köpa hoj med kåpa (blev trött på vinden med min z1000) men jag har inget behov av att åka i 300 km/h hela tiden. Så rent motormässigt finns ingen anledning för mig att skaffa något annat än 600-750 kubikare. MEN jag har fått intrycket att dessa generellt är mindre rent fysiskt än sina 900-1000cc motsvarigheter. Stämmer detta eller har jag fått det om bakfoten? Alltså är en typ R6 mindre än en R1 rent fysiskt? Jag är 190cm lång så varje centimeter behövs.
Jag tyckte min r6’a -06 kändes sååååå mycket mindre (och smidigare) än polarens r1 -09 :)
 
@alfgren GSX-S1000 kanske? Jag har ju noll koll på modellerna nu för tiden, men jag kommer ihåg när de kom (jag sålde suz då), att kåpvarianten var fin att köra, och att jag upplevde att det fanns liiite mer plats än på K5:an som de hävdade var ursprunget.
 
På riktigt, jag ler med hela ansiktet när jag ser dina Guzzis.
Jag har nog aldrig sett en enda Guzzi i verkligheten, dom måste vara sällsyntare än en lottovinst.
Tack!
Guzzi har så många grymma hojar, men man ser dem som sagt högst sällan. Någon v7 iband, men knappt det.
Förutom min Griso så finns det en modell till som jag aldrig sett ute i det ”vilda”, v9 Roamer. Så sjukt fin cykel. Jag har sålt ett par, så jag vet att de faktiskt existerar… Gul är finast på bild, men det finns en röd färgsättning som också är fantastisk. Roamern hamnade lite i skuggan av v9 Bobber, som är helt enkelt stenhård. Den gillar alla.
F04A8BDB-960F-465E-89B4-6B1AA7A0674E.jpeg
 
Nä. Varken igår eller idag. Det sket sig, bokstavligen, magsjukt barn.
Nästa helg blir det regn och rusk. Nåja, mitt mål för säsongen är att åka fler gånger än två, vilket var vad jag hann med totalt ifjol.
Huvva. Magsjuka är okul.. 😬
Du får ta nån kvällsrunda istället👍
Vi siktar på bra väder här nästa helg för då är det tänkt att köra en dagrunda på söndagen😃
 
Senast ändrad:
Testade hojen igår utan db killers...
Hojen var inte mappad för öppna pipor så den hostade, spottade och fräste och det lät som att det var krig. Den baktände något fruktansvärt så jag fick vända och åka hem före polisen tog mig... Jag överdriver inte... :)


Eftersom den låter alldeles för mycket så tänkte jag beställa nya db-killers som inte är så dämpade som de nuvarande som satt i:

Skärmavbild 2022-05-09 kl. 18.40.05.png


Vad tror ni om dessa:


Skärmavbild 2022-05-09 kl. 18.39.02.png

Eller har ni erfarenhet om något bättre alternativ?
 
Testade hojen igår utan db killers...
Hojen var inte mappad för öppna pipor så den hostade, spottade och fräste och det lät som att det var krig. Den baktände något fruktansvärt så jag fick vända och åka hem före polisen tog mig... Jag överdriver inte... :)


Eftersom den låter alldeles för mycket så tänkte jag beställa nya db-killers som inte är så dämpade som de nuvarande som satt i:

Skärmavbild 2022-05-09 kl. 18.40.05.png


Vad tror ni om dessa:


Skärmavbild 2022-05-09 kl. 18.39.02.png

Eller har ni erfarenhet om något bättre alternativ?
Mitt tips är att mappa och skaffa bättre öronproppar:)

Beställde precis short shots till min 48 idag, saknat det ljudet sen jag hade den senast:) Öppet filter o mappning gör stor skillnad på en 1200
 
Mitt tips är att mappa och skaffa bättre öronproppar:)

Beställde precis short shots till min 48 idag, saknat det ljudet sen jag hade den senast:) Öppet filter o mappning gör stor skillnad på en 1200

Problemet kanske var att jag inte hade några proppar :D
Men det lät idiothögt, tror det berodde på att det var en riktig "kaosmapp" som låg där.
Jag har öppet hi flow-filter och den gick knappt att köra. Jag satte i min Power vision och körde Autotune och då blev det lite bättre men knappt körbart.
Jag har ju en konverterad 883->1200. Har inte lyckats hitta någon mapp för det så jag tänkte testa 2403-mappen:

279498838_10166317062230249_8747984947926364026_n.jpg

Jag beställde insatserna, tänkte testa med dom, eventuellt öppna upp dom om de är för tysta.
 
  • Like
Reactions: par
Problemet kanske var att jag inte hade några proppar :D
Men det lät idiothögt, tror det berodde på att det var en riktig "kaosmapp" som låg där.
Jag har öppet hi flow-filter och den gick knappt att köra. Jag satte i min Power vision och körde Autotune och då blev det lite bättre men knappt körbart.
Jag har ju en konverterad 883->1200. Har inte lyckats hitta någon mapp för det så jag tänkte testa 2403-mappen:

279498838_10166317062230249_8747984947926364026_n.jpg

Jag beställde insatserna, tänkte testa med dom, eventuellt öppna upp dom om de är för tysta.
Tror det är helt rätt, omsen är konventerad 1200 eller org 1200 bör ju inte spela roll
 
Tror det är helt rätt, omsen är konventerad 1200 eller org 1200 bör ju inte spela roll
Inget kan bli sämre iallafall, det var som att rida en sån där mekanisk tjur :D
Det är väl rätt mycket saker som spelar in, men förhoppningsvis blir det tillräckligt bra tills jag orkar åka och bänka den.
 
Inget kan bli sämre iallafall, det var som att rida en sån där mekanisk tjur :D
Det är väl rätt mycket saker som spelar in, men förhoppningsvis blir det tillräckligt bra tills jag orkar åka och bänka den.
Kör till båging om du har möjlighet! Annars verkar det som autotune kan ta ett tag och dom går dåligt i början
 
Tillbaka
Topp