• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Bästa läget om man måste vara liiite försiktig

IMG_8858.jpeg
 
Ändå märkligt att folk som kör moppar hatar sin omgivning så mycket att de aktivt släpper ut onödigt med avgaser och oljud.
Är väll primära anledningen för de-kat inte att man hatar omgivningen, utan att man släpper löss motorcykelns rätta effekt. Sen oavsett kat eller ej så kan man säga att MC generellt släpper ut avsevärt mkt mindre farliga avgaser än en till åren kommen bil med lite större motor.

Med det sagt har jag kvar min katalysator, ser för min personliga del ingen vinning i att ta bort den.
 
Eller så kör dom PÅ bana och vill ha en hoj som håller längre och får rätt bränsleförhållande!
Ja, därför den skulle på vid besiktning ja.
Är väll primära anledningen för de-kat inte att man hatar omgivningen, utan att man släpper löss motorcykelns rätta effekt. Sen oavsett kat eller ej så kan man säga att MC generellt släpper ut avsevärt mkt mindre farliga avgaser än en till åren kommen bil med lite större motor.

Med det sagt har jag kvar min katalysator, ser för min personliga del ingen vinning i att ta bort den.
Tycker man kan köpa en bättre motor isf. Vet faktiskt inte vad det beror på att moppeförare är som de är. Kanske lättare att modda en moppe? Köper för långsamma saker? För mycket fritid? Hatar andra människor? För bra ljuddämpning i hjälm/öronproppar? Kommer nog aldrig förstå.
 
Ja, därför den skulle på vid besiktning ja.

Tycker man kan köpa en bättre motor isf. Vet faktiskt inte vad det beror på att moppeförare är som de är. Kanske lättare att modda en moppe? Köper för långsamma saker? För mycket fritid? Hatar andra människor? För bra ljuddämpning i hjälm/öronproppar? Kommer nog aldrig förstå.
Saknar de borttagna emojisarna under ”like” knappen nu ☺️
 
Har ni några andra ”detta önskar någon sa till mig när jag skaffade mc-kort & mc” inspel som skulle vara bra för mig att veta? 😍

Finns två regler att komma ihåg:

Dress for the slide, not for the ride - Alltid rätt utrustning, även om bara ska åka och köpa glass.

When in doubt gas it out - I början behöver du jobba mycket med blick och positionering. Det kan hända att det går för snabbt in i kurva och då är det viktigt att man inte velar för då kör man rakt fram/ut. Använder du istället blicken och tittar längst bort dit du ska (på vägen) och du märker att det börjar gå åt skogen, då är det enklast att gasa för då stabiliserar du hojen i den riktningen som du tittar/kör och undviker då att köra av vägen och in i diket/skogen/bilen osv.
 
Eller så kör dom PÅ bana och vill ha en hoj som håller längre och får rätt bränsleförhållande!
Du får inte fel bränsleförhållande för att du kör med katalysator. 100% dumheter.
Dagens katalysatorer stryper inte ens effekten mer än några enstaka hästkrafter. Det känner man inte. Men man TROR att det gör stor skillnad eftersom det låter så häftigt.
 
tänk på att den låter svinhögt ifall du tar bort katalysatorn i framtiden, då vill du ha en längre ljuddämpare, personligen tycker jag sc project sc1-r är både prisvärt och snyggt till hojen, själv kör jag akra röret och tagit bort db-killern men den åker nog på igen nu när katten är borta..

Jag har inga planer på att plocka bort katalysatorn, men den får gärna låta lite mer än den smattrande crossmoppen vid trafikljuset 🤣. Jajamän, där satt jag!
Får jag inte tag i ett leovince (tycks ha utgått ur sortimentet för min hoj) så köper jag nog ett sc project trots allt. Vi får se :)
 
Ja, därför den skulle på vid besiktning ja.

Tycker man kan köpa en bättre motor isf. Vet faktiskt inte vad det beror på att moppeförare är som de är. Kanske lättare att modda en moppe? Köper för långsamma saker? För mycket fritid? Hatar andra människor? För bra ljuddämpning i hjälm/öronproppar? Kommer nog aldrig förstå.
Jo precis smc kräver att motorcyklarna som körs på bana i annat syfte än racing skall vara besiktiga och påställda vilket även försäkringsbolaget säger. Jag klarar kraven på 94 decibel enligt lagkraven. Så jag förstår inte vart du vill komma.

Mig veterligen kan man inte köpa mc idag som inte är euro6 i Sverige/Europa varvid man får en mappning / avgasregler som suger för hållbarheten på motorn alldeles oavsett vilken motor man nyttjar.
 
Jo precis smc kräver att motorcyklarna som körs på bana i annat syfte än racing skall vara besiktiga och påställda vilket även försäkringsbolaget säger. Jag klarar kraven på 94 decibel enligt lagkraven. Så jag förstår inte vart du vill komma.

Mig veterligen kan man inte köpa mc idag som inte är euro6 i Sverige/Europa varvid man får en mappning / avgasregler som suger för hållbarheten på motorn alldeles oavsett vilken motor man nyttjar.
Du förstår mycket väl, får jag hoppas.
 
Mig veterligen kan man inte köpa mc idag som inte är euro6 i Sverige/Europa varvid man får en mappning / avgasregler som suger för hållbarheten på motorn alldeles oavsett vilken motor man nyttjar.
Det där hör inte ihop riktigt. Tar du bort kat så får du friare lufttillförsel och en hoj som går lite snålt får oftast lite mer effekt. Det är däremot inte bra för motorn att gå snålt. Så bäst effekt betyder inte att det är bra för motorn.

Däremot kan man utan kat och med ökat bränsleflöde i kombination få bättre effekt. Så bara katdelete är inte bra.
 
Det där hör inte ihop riktigt. Tar du bort kat så får du friare lufttillförsel och en hoj som går lite snålt får oftast lite mer effekt. Det är däremot inte bra för motorn att gå snålt. Så bäst effekt betyder inte att det är bra för motorn.

Däremot kan man utan kat och med ökat bränsleflöde i kombination få bättre effekt. Så bara katdelete är inte bra.
Tar du bort katalysator och eller ljuddämpare på en Euro6 hoj så gör man lämpligen en omprogrammering. Dvs man justerar luft/bränsleblandning. Det finns ett optimalt förhållande och det behöver behållas. De flesta hojar ger felkod direkt numera om man går utanför det.
 
Tar du bort katalysator och eller ljuddämpare på en Euro6 hoj så gör man lämpligen en omprogrammering. Dvs man justerar luft/bränsleblandning. Det finns ett optimalt förhållande och det behöver behållas. De flesta hojar ger felkod direkt numera om man går utanför det.
Det är inte alltid det räcker med ommappning, men det är ju ett steg på vägen.
 
Det där hör inte ihop riktigt. Tar du bort kat så får du friare lufttillförsel och en hoj som går lite snålt får oftast lite mer effekt. Det är däremot inte bra för motorn att gå snålt. Så bäst effekt betyder inte att det är bra för motorn.

Däremot kan man utan kat och med ökat bränsleflöde i kombination få bättre effekt. Så bara katdelete är inte bra.
Har du absolut rätt i! Tycker rottweiler förklarar det bra för den hojen jag pillar på..
 
*Kör inte med slitna eller gamla däck. *Köp en bra hjälm, ingen random billig, prova flera i butik innan köp.
*Se till att ha riktiga skydd inkl skor. I dag finns det så mycket aramid/kevlar-kläder att det inte finns någon ursäkt för att inte köra med bra skydd.
*Kör jävligt lugnt i början. Man kan inte bromsa sig ur en sväng och man blir snabbt fartblind i början.
Finns två regler att komma ihåg:

Dress for the slide, not for the ride - Alltid rätt utrustning, även om bara ska åka och köpa glass.

When in doubt gas it out - I början behöver du jobba mycket med blick och positionering. Det kan hända att det går för snabbt in i kurva och då är det viktigt att man inte velar för då kör man rakt fram/ut. Använder du istället blicken och tittar längst bort dit du ska (på vägen) och du märker att det börjar gå åt skogen, då är det enklast att gasa för då stabiliserar du hojen i den riktningen som du tittar/kör och undviker då att köra av vägen och in i diket/skogen/bilen osv.
Tack för väldigt bra input.
Detta är nu inlagt i mina anteckningar så att jag kan läsa genom dem lite då och då. :)

På tal om ”dress for the slide”.
Jag som är helt grön på vart jag skall köpa mc kläder. Är det online som gäller eller är butik fortfarande det bästa? (Bor i Göteborg)
 
Ja, därför den skulle på vid besiktning ja.

Tycker man kan köpa en bättre motor isf. Vet faktiskt inte vad det beror på att moppeförare är som de är. Kanske lättare att modda en moppe? Köper för långsamma saker? För mycket fritid? Hatar andra människor? För bra ljuddämpning i hjälm/öronproppar? Kommer nog aldrig förstå.
Det är nog tvärt om, man låter sin omgivning njuta av den härliga tonen från den morrande motorn.
Inte alla som får den lyxen att avnjuta en fin italienska i samband med det fina vädret på våren och sommaren.
 
På tal om ”dress for the slide”.
Jag som är helt grön på vart jag skall köpa mc kläder. Är det online som gäller eller är butik fortfarande det bästa? (Bor i Göteborg)
Kolla lite olika instagramkonton för inspiration så du inte köper något onödigt. Jag gillar bland annat Gorm moto. Johans mc har rätt stort och bra utbud. Ahlqvist har också mycket men de är inte så trendmedvetna.

Om du vill låna kläder innan du handlar så säg till. Jag har kevlarjeans strl 36 och jeanskevlarjacka i XL/XXL liggande (använder dem aldrig).
Det är mycket bättre att köpa ”rätt” från början än att köpa saker som blir liggande.

Edit: Flying Eagle har ungefär samma utbud som Johans mc men kan ha fler färger och storlekar.
 
Senast ändrad:
Funkar ju lite som TC, när framhjulet lyfter regleras tändningen (vid TC när bakhjulet spinner regleras tändningen)

Vet inte om det är så längre, men tidigare var TC och WC i samma inställning på KTM, dödstråkigt då jag gärna har en påslagen men andra avslagen.
En av anledningarna jag inte skaffat någon Superduke

@yonsson
 
Hur tänker du kring höga avgastemperaturer i kombination med att hojen går snålt och högt avgasttryck? samtliga motorer jag delat på har sett avsevärt mycket bättre ut ifall dom kört med rätt mappning och utan katalysator, jag är absolut ingen expert men skulle ändå säga att en motor mår bättre med rätt bränsleförhållande och friare flöde. för att inte tala om effekten av att ta bort dippen när ECUn går från closed loop till open loop vilket på min hoj är precis i de spannet man oftast kör runt 5-6000varv.
 
Hur tänker du kring höga avgastemperaturer i kombination med att hojen går snålt och högt avgasttryck? samtliga motorer jag delat på har sett avsevärt mycket bättre ut ifall dom kört med rätt mappning och utan katalysator, jag är absolut ingen expert men skulle ändå säga att en motor mår bättre med rätt bränsleförhållande och friare flöde. för att inte tala om effekten av att ta bort dippen när ECUn går från closed loop till open loop vilket på min hoj är precis i de spannet man oftast kör runt 5-6000varv.
Använder ingen modern hoj lambdasond för att justera bränsle/luftblandning eller är ECUn väldigt begränsad i hur mycket den får ändra mappen?
 
Använder ingen modern hoj lambdasond för att justera bränsle/luftblandning eller är ECUn väldigt begränsad i hur mycket den får ändra mappen?
Bara i closed loop i open loop styr hojen själv utan att få värden från lambdasonden.
nedan kan du se vid vilka varvtal och vilket gaspådrag en 790 adv får feedback från lambdasonden, här visas även vart en PCV justerar värdet.


open-closed-loop-ign-adv.png



Här kan du se vart i en dyno körning motorcykeln byter från close loop till open loop, notera att precis vid övergången mellan close till open så tappar man effekt och får en hoj som går snålt med extremt höga temperaturer som följd, detta sker mellan 5 och 6000varv vilket är där man normalt ligger. grafen längs ner visar avgastemperaturen.
closed-loop-vs-mapped-100.png
 
Bara i closed loop i open loop styr hojen själv utan att få värden från lambdasonden.
nedan kan du se vid vilka varvtal och vilket gaspådrag en 790 adv får feedback från lambdasonden, här visas även vart en PCV justerar värdet.


open-closed-loop-ign-adv.png



Här kan du se vart i en dyno körning motorcykeln byter från close loop till open loop, notera att precis vid övergången mellan close till open så tappar man effekt och får en hoj som går snålt med extremt höga temperaturer som följd, detta sker mellan 5 och 6000varv vilket är där man normalt ligger. grafen längs ner visar avgastemperaturen.
closed-loop-vs-mapped-100.png
Jag fattar.
Stor skillnad!
 
Hur tänker du kring höga avgastemperaturer i kombination med att hojen går snålt och högt avgasttryck? samtliga motorer jag delat på har sett avsevärt mycket bättre ut ifall dom kört med rätt mappning och utan katalysator, jag är absolut ingen expert men skulle ändå säga att en motor mår bättre med rätt bränsleförhållande och friare flöde. för att inte tala om effekten av att ta bort dippen när ECUn går från closed loop till open loop vilket på min hoj är precis i de spannet man oftast kör runt 5-6000varv.
Du får inte "fel" bränsleblandning med katalysator. Det stämmer ju inte. Då skulle hojen inte lämna fabriken. Däremot kanske man kan pilla runt lite och finjustera för att tjäna nån hästkraft men jag vill inte använda ordet fel (som i skadligt) för det. Jag är inte överdrivet imponerad över Dynojet. Min brorsas Gixxer 1000 har sådan monterad och den käkar tändstift så den gör nånting dåligt utöver att eventuellt höja effekten. Eller tja, den höjer definitivt eftersom den är bänkad innan och efter.

Sättet du kan få fel är om du själv plockar bort ljuddämpare och eller katalysator utan att ändra ECUn. På en modern hoj sätts då felkod så det är inget man normalt åker runt med. Bara en gammal hoj kan åka runt med "fel" bränsleblandning under lång tid. Vilket förstås är skadligt.
 
Du får inte "fel" bränsleblandning med katalysator. Det stämmer ju inte. Då skulle hojen inte lämna fabriken. Däremot kanske man kan pilla runt lite och finjustera för att tjäna nån hästkraft men jag vill inte använda ordet fel (som i skadligt) för det. Jag är inte överdrivet imponerad över Dynojet. Min brorsas Gixxer 1000 har sådan monterad och den käkar tändstift så den gör nånting dåligt utöver att eventuellt höja effekten. Eller tja, den höjer definitivt eftersom den är bänkad innan och efter.

Sättet du kan få fel är om du själv plockar bort ljuddämpare och eller katalysator utan att ändra ECUn. På en modern hoj sätts då felkod så det är inget man normalt åker runt med. Bara en gammal hoj kan åka runt med "fel" bränsleblandning under lång tid. Vilket förstås är skadligt.
Då är vi på samma bana, jag menar på att en orginalhoj med orginal ecu sliter onödigt på kolvringar m.m. på grund av att hojen går snålt, främst vid bankörning. dynojeten gör ju ingen skillnad i sig själv utan det beror ju på vilken mapp man lägger in, bäst är att köra den i bänken och göra en mapp för den specifika hojen.
är helt med på att mappen måste spegla vilka åtgärder du gjort på hojen. men orginal så går den tunt till följd av eu regler.
 
Tillbaka
Topp